Gå till innehåll

Skatt eller inte skatt?


gregcadillac

Recommended Posts

Jag ser ju att du som f.d. skattehandläggare vill göra det komplicerat, men det är det inte. Jag har hänvisat till de avtal som gäller mellan de karibiska staterna och EU. Jag kan nog raisa din satsning till allin. ;-)
Ok, du har läst skatteavtalen? Det har inte jag. Jag synar inte din all-in. ;) Men gissa om skattejurister och skatteverket har haft fel förr. Inget är klart förrän domarna i Regeringsrätten (eller EG-domstolen) sagt sitt.
Cyntax, du som har koll, skulle inte du kunna svara på det här inlägget? Vad tycker du är vettigast att göra om man har spelat mycket på en sajt som inte är skattefri?

 

En fråga till: Säg att jag deklarerar en inkomst från Full Tilt och argumenterar för att Full Tilt är skattefritt i en bilaga, och har turen att få en handläggare som håller med om det jag säger, så att jag slipper skatt i år, vad innebär det för kommande år om jag fortsätter spela där? Slipper jag skatt även nästa år? Eller kan det vara så jävligt att jag nästa år inte bara får skatta för ett års vinster, utan för två? (För att de har kommit fram till att de gjorde fel året innan).

Om jag hade spelat på en sajt som inte var skattefri och jag var en oärlig person :twisted: skulle jag: 1. Hålla käft om mina vinster. Inte skriva om det i bloggar och på forum. 2. "Tvätta" pengarna via en skattefri sajt. 3. Cashat ut i små belopp via mitt Visa-kort.

 

Skatteverkets handläggare gör ofta fel, så är det bara. Inser dom att dom gjort fel kan dom på eget intitiativ ändra dina deklarationer två år tillbaka. (Du själv kan ändra sex år tillbaka.) (Skilj på skatteår och taxeringsår)

Vad som hände med din deklaration förra året har inget med detta år att göra. Nytt år, ny taxering.

Kan berätta att jag hade en snubbe som gjorde avdrag i sin deklaration för arbetsrum i bostaden. När jag synade hans bluff visade det sig att han använde ett rum för kontor åt bostadsrättsföreningen. Han hade fått viss ersättning av bostadsrättsföreningen för sitt arbete (avdraget var större än inkomsterna!), men han beviljades inte avdraget för att rummet inte var avskilt från resterande del av bostaden. (Hård regler!)... Mannen sa då i telefon till mig:

-Men, jag fick ju avdraget förra året!

-Ja, det var då det. Vill du jag ska återkalla din deklaration från förra året och göra en omprövning?

-Nej nej...

-Tänkte väl det. Lycka till nästa år. (Kan berätta att han inte kommer att lyckas i år heller. Jag la in en markering i hans personnummer så att skattehandläggaren i år ser att han kommer att göra samma bluff.)

Då är då och nu är nu, i Skatteverkets värld.

/Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Cyntax samt Colderose, ni som kan det här bättre än oss alla andra tillsammans.

 

Vad säger ni om att bilda en grupp/komitte under förbundets vingar med uppgift att styra upp detta på ett så pass bra sätt som möjligt. I denna grupp skulle ni givetvis få dom medel som vi kan bidra med som ni kan behöva för att underlätta för spelare samt eventuellt förändra dom lagar som finns.

 

Jag är öppen för allt, så länge vi kan komma fram till ngt konstruktivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att du inte behöver min bekräftelse, men jag behöver den. 8-) Jag har försökt kolla upp det här. Du hänvisade bl.a. till artikel 49 i EG-fördraget. Lite googlande visade att "EG-fördraget" är ett kort namn på "Fördraget om upprättandet av Europeiska Gemenskapen". Jag försökte hitta det dokumentet, och hittade bl.a. det här. Ser det ut att vara rätt dokument? Det här såg också rätt ut, men i det så handlar artikel 49 om något annat.

 

I den konsoliderade versionen (den första av de två länkarna ovan) så säger artikel 49 bl.a. det här:

 

 

Det låter rimligt att det här gör det olagligt för Skatteverket att göra skillnad på Sverige och resten av världen. Om de skulle ta skatt på vinster från en sajt på Malta till exempel, så inskränker det på friheten att tillhandahålla tjänster inom gemenskapen, eftersom sajten på Malta skulle få sämre villkor än en sajt i Sverige. Därför kan Skatteverket inte ta skatt på vinster från någon sajt i ett medlemsland.

 

Så långt är allt ganska klart, men kolla nu på artikel 183, om utomeuropeiska länder och territorier:

 

Det här tycker jag kan tolkas som att en sajt på Aruba borde vara skattefri. Är inte "tillhandahållande av tjänster" ett specialfall av "handel"?

 

Edit: Jag läste just ditt inlägg igen och jag ser att ditt argument går ut på att ett företag på Aruba inte är en "medborgare". Kan du utveckla det resonemanget lite? Varför är det så?

 

Anordnaren av spelet ska vara EU-medborgare för att omfattas av EG-fördragets rättighet att fritt tillhandahålla tjänster inom gemenskapen, vilket innebär att bolaget ska vara bildat enligt en rättsordning tillhörande ett medlemsland och ha sitt säte, huvudkontor eller sin huvudsakliga verksamheten inom gemenskapen för att likställas med fysiska personer som är medborgare, artikel 48. Aruba är inte en del av gemenskapen, landet är "bara" associerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax samt Colderose, ni som kan det här bättre än oss alla andra tillsammans.

 

Vad säger ni om att bilda en grupp/komitte under förbundets vingar med uppgift att styra upp detta på ett så pass bra sätt som möjligt. I denna grupp skulle ni givetvis få dom medel som vi kan bidra med som ni kan behöva för att underlätta för spelare samt eventuellt förändra dom lagar som finns.

 

Jag är öppen för allt, så länge vi kan komma fram till ngt konstruktivt.

 

Tack för frågan, Peder. Jag behöver tänka på saken ett tag. Cyntax är för övrigt ett givet val anser jag. Han kan bidra med ovärderlig kunskap utifrån en skattehandläggares synvinkel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anordnaren av spelet ska vara EU-medborgare för att omfattas av EG-fördragets rättighet att fritt tillhandahålla tjänster inom gemenskapen, vilket innebär att bolaget ska vara bildat enligt en rättsordning tillhörande ett medlemsland och ha sitt säte, huvudkontor eller sin huvudsakliga verksamheten inom gemenskapen för att likställas med fysiska personer som är medborgare, artikel 48. Aruba är inte en del av gemenskapen, landet är "bara" associerat.

Jo, jag har också kommit fram till det nu, men jag har också ett motargument till det som jag inte vet om det håller eller inte. Jag satt och skrev på det medan du skrev det ovanstående. Eftersom jag tycker att den här diskussionen är lite off-topic för den här tråden så postade jag den här istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax samt Colderose, ni som kan det här bättre än oss alla andra tillsammans.

 

Vad säger ni om att bilda en grupp/komitte under förbundets vingar med uppgift att styra upp detta på ett så pass bra sätt som möjligt. I denna grupp skulle ni givetvis få dom medel som vi kan bidra med som ni kan behöva för att underlätta för spelare samt eventuellt förändra dom lagar som finns.

 

Jag är öppen för allt, så länge vi kan komma fram till ngt konstruktivt.

Jag är smickrad ... men just nu har jag sjukt mycket att göra. Fram till november tror jag att det blir svårt för mig.

 

Pokerförbundet får kanske anställa mig? :)

 

Förändra lagar låter som ett kamikazeprojekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt:/ Om det mot förmodan finns möjlighet att göra detta tidigare, eller om ni har ngn annan kunnig i åtanke, är ni välkomna att kontakta mig.

 

Jag måste nog också tacka nej just nu med hänvisning till en tillräckligt hård arbetsbörda redan. Ligger i bakvatten redan... Om ni hittar någon kan jag tänka mig att vara backup-konsult bakom kulisserna med synpunker och rådgivning. Det finns flera här på forumet som har visat intresse för denna viktiga fråga. En är gdaily som är ganska insatt. Jag har ingen aning om han har tid eller möjlighet, men jag "nominerar" i alla fall honom. Han har dessutom en mycket lång spelerfarenhet, något som jag (och kanske även Cyntax) saknar. Det finns även andra jag kan tänka mig, t.ex. Dan Glimne, eller Stefan Diös. Jag kan också tänka mig att en sådan som Birgitta Ländin kan vara behjälplig. Hon har skrivit en del om skattefrågan i sin blogg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Coldrose och Cyntax för klargörande av en mängd knepiga situationer.

 

Har en kort fråga som jag grunnat på ett tag.

 

Visst måste det väl vara vart företaget är registrerat och/eller har huvudverksamheten som spelar roll vid avgörande om det är en EU-site eller inte? Var man har spellisensen borde inte spela så stor roll väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Coldrose och Cyntax för klargörande av en mängd knepiga situationer.

 

Har en kort fråga som jag grunnat på ett tag.

 

Visst måste det väl vara vart företaget är registrerat och/eller har huvudverksamheten som spelar roll vid avgörande om det är en EU-site eller inte? Var man har spellisensen borde inte spela så stor roll väl?

Troligtvis är det som du säger, men kanske man inte ska ropa "Hej" före vi har ett avgörande från en domstol?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja klart man inte kan vara säker, men svårt att se att det skulle vara förenligt med EUs stadgar att Sverige beskattar ett franskt bolag oavsett om dom har en licens i eller utanför EU? går ju verkligen rakt emot EUs grundstadgar med Fri rörlighet av kapital, handelshinder osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...