Gå till innehåll

Är du smart?


Dave^

Recommended Posts

  • Svars 129
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nej,

 

om int eskrivmaskinen går sönder innan dess, så kommer antingen all papper ha försvunnit, eller vårt universum upphört att existera innan det sker.

 

Att skriva första meningen skulle ta några trilioner år.

 

Om du sett boston tea party så vet du att det just nu finns oändligt många apor som sitter och skriver sagan om ringen på måfå nånstans i rymden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha jo jag såg boston tea party. Men hur som helst har jag för mig att det faktiskt inte ska vara med 100% sannolikt att apan skriver ner verket - jag kan dock inte bevisa det. Anledning till mitt antagande är att jag såg samma fråga på ett annat forum för ett antal år sedan och det bevisades att apan inte skriver ner Sagan om ringen med 100% sannolikhet.

 

gdaily haha jo det är såklart sant, men vi får bortse från det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, skit i apan.

 

En datorkod som på måfå slänger ur sig en oändlig sträng tecken kommer skriva Sagan om ringen, Hamlet, gamla testamentet, Gilgamesheposet och Chelsea Clintons dagbok oändligt många gånger vardera.

 

Det är ett bra sätt att illustrera hur löjligt svårt vi har att förstå oändlighetsbegreppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det måste ju också finnas en sannolikhet för att det alltid blir en miss någonstans? Visserligen kan den bli oerhört liten, men ändå inte 0 och således kan inte apan med 100% säkerhet skriva ner vilket verk man nu vill. Eller är jag ute och cyklar?

 

Den kommer skriva hela boken, men fucka upp och sätta en sjua framför sista frågetecknet oändligt många gånger också.

Men apan eller datorprogrammet får oändligt många försök. Oändligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det måste ju också finnas en sannolikhet för att det alltid blir en miss någonstans? Visserligen kan den bli oerhört liten, men ändå inte 0 och således kan inte apan med 100% säkerhet skriva ner vilket verk man nu vill. Eller är jag ute och cyklar?

 

du missuppfattar:-)

 

visst det kan bli så att apan ALDRIG skriver sagan om ringen, men apan skriver trots detta _oändligt_ många sagan om ringens =)

 

ökar ökar ökar ökar ökar

 

från 0--> _oändligt_ stort tal.....

han kommer inte sitta i 10^42394823948293842349384298423942934823948 år....

 

han kommer sitta i _oändligt_många år

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla "vardagliga" frågor, inklusive roulettsystemet Martingale, som i någon del innefattar oändlighet är totalt meningslösa, i och med att gemene man inte förstår oändlighetsbegreppet.

 

Ta exempelvis decimaltalet pi (3,14... ni vet).

 

Hur många nollor finns det "på raken" i det decimaltalet?

Hur många ettor på raken?

Tvåor?

 

Oändligt många av vardera talet.

 

Men hur kan det "få plats" oändligt många nollor OCH oändligt många ettor (osv) samtidigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmmm

Svaret borde vara kanske.

Han kan ju lyckas på första försöket. Men det är likaväl möjligt att han aldrig klarar det. Det är inte ens säkert att apan någonsin ens lyckas få första bokstaven rätt. Det bör till och med vara möjligt för apan att i all evighet endast trycka på bokstaven A.

 

Så det går nog inte att säga ifall apan kommer lyckas eller ej.

 

EDIT:Förtydligade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det finns en sannolikhet till allt (nästan) och så även för apan att på obegränsad tid skriva en exakt kopia av Sagan om ringen kommer det att inträffa förr eller senare, även om det troligen lär ta X antal miljarders miljarder år. Sen att pappret lär ta slut, att jorden går under eller att norrmän tar över universum är praktiska hinder som inte får plats i denna ytterst teoretiska fråga :lol:

 

Kanske jorden och universum är en tillfällighet efter biljoners biljoner år av slumpmässiga förberedanden... Sug på den, ni!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta ytterligare ett exempel på hur svårt det är att greppa oändligheten så är:

 

0,999... (där punkterna står för oändlig decimalföljd)

 

EXAKT lika med

 

1

 

Kul va :-)

 

Nää, det blir aldrig exakt lika med ett. Det går mot ett däremot, liksom x dividerat med oändligheten inte blir noll utan "går mot noll".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...