Gå till innehåll

Vad är chansen och finns ett 6:e sinne?


brolija

Recommended Posts

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tror var o varannan människa på jorden får såna hära känslor, kan mycket väl vara nån slags intuitions "kraft" som alla ligger inne med, men tror mer de handlar om att man läst för mycket spiderman och att det går hand i hand med att alla tror dem är en del i något stort och obeskrivligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hänt mig flera ggr att jag tänkt typ"fan de va länge sen man såg henne/honom", kan ha gått veckor, månader eller år.. Men någon dag senare så träffar man på personen. Inge med 6e sinne att göra kanske, men någon som vet hur de går till?

 

Du tänker på massor av människor. När du väl stöter på en av dem så tycker du att du just nyttjat magi. Alltså, du reagerar inte på de gånger du tänker på en gammal kompis och inte stöter på honom nästa dag.

 

Klassikern är ju Winamp som kan påverkas med tankekraft. Slänger du på en skiva med random spelordning så kan du i regel jobba in nästa låt bara genom att tänka på den extra hårt. Funkar cirka 75% av gångerna för mig, jag lovar!

 

Omg omg! Då är det bara att smaska in en miljon dollar som erbjuds till den som lyckas bevisa en övernaturlig förmåga. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter såhär 2 på natten och funderar över 6:e sinnet, kan man utveckla detta om det på något sätt kan existera? Det för att jag senaste veckan varit med om två sjuka saker.

 

Den första är när floppen ska läggas upp när vi lirar live några killar. Jag säger 9,3,J innan floppen och första kortet visar en 3:a andra kortet en 9:a och det tredje till min stora förvåning en knekt. Vad är chansen på att det inträffar? Måste ju vara brutalt liten? Att jag sedan tänker för mig själv 8:a på turn och att det sedan kommer upp en 8:a är ju bara sick och jag blev nästan rädd. Vågade inte säga det högt då killarna skulle tro att jag fuskat eller liknande..

 

Sedan för några dagar sedan när jag och en kompis glodde på ett typ Nattliv program, så var det alfapetet uppraddat på tv:n, och den som ringde in skulle välja tre bokstäver och det fanns tre gömda jackpots bakom 3 bokstäver. Jag säger G,O,Q och det visar sig vara exakt där som de tre jackpotsen ligger under.

 

Äckligt?

 

Ja, det kan verka lika äckligt som fascinerande. Nu handlar detta visserligen om ett fåtal händelser, som rent statisktiskt inte räcker till för att bevisa att vi här har vad man kan kalla en fjärrskådare. Men att det finns ett extremt litet antal människor som besitter förmågor som naturvetenskapen inte kan förklara, är jag övertygad om.

 

Jag har själv upplevt telepati, t. ex. - och andra saker jag undviker att nämna för att slippa ev. mytomanstämpel. Det finns en form av vetenskap som är obekant och oförklarlig för de flesta av oss vanliga dödliga.

 

Även militären har satsat stora pengar (USA och gamla Sovjet) på forskning i parapsykologi, fjärrskådare m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sjuk grej!

 

Igår gick jag och tänkte på om jag skulle ringa min flickvän, men det blev inte av. Sen ringde inte hon heller under hela dagen. Det har hänt mig en massa gånger, att jag har tänkt på att ringa någon och sen har denne inte ringt. Jag menar, nån gång borde det ju hända att personen som jag har tänkt ringa ringer upp mig?

 

En annan liknande grej: När jag spelar poker brukar jag ibland sitta och gissa på vilken färg som kommer komma på turn. Igår satt jag och gissade inte rätt en enda gång 12 gånger i rad!Vad är sannolikheten för det liksom?

 

Finns massa andra exempel också, t ex har det hänt massa gånger att jag har öppnat ytterdörren hemma och ingen har stått utanför som just tänkte knacka på. Ibland har det gått säkert ett par år utan att nån har stått där! :shock:

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, okej. Antingen är det en stor cover-up, eller så är du ett pucko.

Börjar förstå varför folk klänger sig fast vid konspirationsteorier.

 

Trist attityd - och trista personangrepp. Alltså, det finns väl inga bevis för att en del människor skulle besitta övernaturliga förmågor. Enskildas vittnesmål räcker inte för att övertyga en utomstående, det kan jag förstå.

 

Ett exempel på en historisk person som lär ha varit fjärrskådare är den svenske vetenskapsmannen Emanuel Swedenborg, som levde för flera hundra år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inhalerade Startgas i min ungdom, vilket ledde till många egendomliga rus.. när polarna hallunicerade om palats brudar och 20 klasar vindruvor så hade jag samma typ av hallunication.

jag var grundaren till startgasen och den i sin tur var grunden till allt ont här i världen, således skulle jag utrotas från värdens yta.

Aja inget ont som inte har något gott med sig, har utvecklat en grym intuition efter ungdomsynderna med startgasen, tror att den fick min hjärna att kopplas på ett lite annorlunda sätt..

Konklusion trippa iväg till närmsta statoil köp en burk, spraya näsan i 2 år, invänta superegenskaperna och håva in pengarna på nätpokern, eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hänt mig flera ggr att jag tänkt typ"fan de va länge sen man såg henne/honom", kan ha gått veckor, månader eller år.. Men någon dag senare så träffar man på personen. Inge med 6e sinne att göra kanske, men någon som vet hur de går till?

 

 

Det där är också scary, en liknande grejj händer jämt. Varje gång jag har en tjej på G så ser jag henne överallt av en slump hit och dit osv. Sen om det gått åt pipan så är det som att hon inte bor i samma stad längre.

 

Att det sedan inte går att bevisa tankar tar oss vidare till filosofins exsistens teorier, väldigt jobbiga att ta sig igenom, men de är intressanta och måste ha skapats från något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana här saker - fjärrskådning, föraningar, tankeläsning, paranormala saker.... Är väldigt kontroversiellt och gränsar till religiösa frågor.

 

Tyvärr så har jag märkt att man inte kan diskutera sådant här utan att folk nästan börjar starta krig mot varandra vilket är synd tycker jag.

 

Själv är jag agnostiker och som sådan vill jag gärna ha alla dörrar öppna.

 

Jag är matematiskt utbildad och min erfarenhet av spel visar att utfallen kan bli MYCKET konstiga ibland - utan att det egentligen är något konstigt...

 

Men jag försöker tänka så här. Även om vetenskapen IDAG inte kan bevisa sambanden, hur kan vi ändå tvärsäkert veta sanningen? För 500 år sedan kunde ju inte vetenskapen bevisa förekomsten av elektricitet....

 

Jag själv har upplevelser från mina tidigare år då min familj hörde knackningar i ett hus, som varade i gott och väl 15 minuter innan vi orkade släpa oss upp och öppna dörren. Sista knackningen upphörde ungefär 1-2 sekunder innan vi öppnade. Ingen var där utanför....

 

Jag säger inte att jag tror på spöken men jag blir förbannad på alla högtravande personer som antingen vill idiotförklara mig eller komma med förklarningar som "spänningar i trät" (de var inte själva där men ändå ska de tala om för mig vad jag har upplevt)Jodå, det kan det vara men jag har också hört vad spänningar i olika material kan göra men detta vågar jag påstå definitivt inte var något sådant. Detta var inte heller någon engångshändelse, cirka 10-15 personer har vid olika tidpunkter upplevt liknande i det huset, antingen knackningar eller klampande på vinden.

 

slutsats: jag föredrar att hålla mig så neutral som möjligt, jag är den sista att hoppa på paranormaltåget men jag utesluter det som sagt var inte heller.

 

För den intresserade - som kanske är lagd åt det sunda förnuftet - kan läsa mer i http://www.folkvett.nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger inte att jag tror på spöken...

...personer som antingen vill idiotförklara mig eller komma med förklarningar som "spänningar i trät" (de var inte själva där men ändå ska de tala om för mig vad jag har upplevt)...

...Detta var inte heller någon engångshändelse, cirka 10-15 personer har vid olika tidpunkter upplevt liknande i det huset, antingen knackningar eller klampande på vinden...

 

Det sjukaste av allt är att spöken bara finns i gamla hus med knakande brädor... Spöken verkar uppenbarligen inte trivas i nybyggda-50 år gamla hus... - Now THATS weard!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och redan Kant visste att Swedenborg yrade. "Den svenske andeskådaren", eller vad det nu var han kallade honom.

 

Och självklart finns det inget trist i mina personangrepp. Du har själv valt att tro på ogrundat nonsens - lär dig leva med att begåvade personer skrattar åt dig, eller sluta med tokeriet.

 

Att Kant inte trodde på Swedenborg bevisar ingenting. Swedenborg lär ha haft en syn, där han såg sitt hus hemma brinna, när han befann sig utomlands. Så han reste hem - och kunde konstatera att huset brunnit. På den tiden fanns naturligtvis varken telefon eller el. Detta finns omvittnat. Men det är klart, det duger väl inte som bevis för den skeptiske. En del oroar sig dagligen för att deras hus ska börja brinna, det här är väl bara en efterhandskonstruktion?

 

Jag har själv sett bevis för att telepati kan fungera. Är man för övrigt dum bara för att man tror på något som det allmänt inte finns bevis för? Alla dessa som varit involverade i de militära storsatsningarna inom det parapsykologiska området, är de puckon?

 

Har själv läst en del om militära satsningar på fjärrskådare, och visst verkar just sådana saker skrattretande. Varför kunde inte ryssarna vinna i Afghanistan, eller varför har inte USA lyckats lokalisera Bin Laden? Visst, misslyckandena är kända - men det utesluter inte att man k a n ha haft vissa framgångar som naturligtvis hemligstämplas.

 

I Sverige finns det en fakultet vid ett universitet som bedriver undervisning i parapsykologi. Det är för övrigt en ganska nystartad verksamhet. Det är väl också någonting som den "begåvade" eurythmech skrattar åt? Och det är klart, den som tror på Gud måste väl också vara dum, i konsekvensens namn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan verka lika äckligt som fascinerande. Nu handlar detta visserligen om ett fåtal händelser, som rent statisktiskt inte räcker till för att bevisa att vi här har vad man kan kalla en fjärrskådare. Men att det finns ett extremt litet antal människor som besitter förmågor som naturvetenskapen inte kan förklara, är jag övertygad om.

 

Jag har själv upplevt telepati, t. ex. - och andra saker jag undviker att nämna för att slippa ev. mytomanstämpel. Det finns en form av vetenskap som är obekant och oförklarlig för de flesta av oss vanliga dödliga.

 

Även militären har satsat stora pengar (USA och gamla Sovjet) på forskning i parapsykologi, fjärrskådare m.m.

 

Jag brukar följa sådan forskning med intresse, och vad jag vet har man hitills inte några som helst belägg för parapsykologiska fenomen. Och då menar jag inte någon form av väldigt strikt bevisföring som skulle kunna fälla OJ Simpson för mord. Snarare handlar belägg om elementär vetenskaplig metodologi som experiment, blindtester och källkritik.

 

Naturligtvis har militären och andra gjort mycket forskning i dessa saker, eftersom det är ett intressant ämne. Men de har inte fått några som helst resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tycker att det är bevis att någon på 1700-talet lär ha åkt hem efter en syn så är det ganska svårt att diskutera saken rationellt.

 

Varför ska man tro på något som det allmänt inte finns bevis för? Utgångspunkten borde ju vara att inte godta något förrän det bevisats.

Hur ser de bevis för telepati som du upplevt ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Kant inte trodde på Swedenborg bevisar ingenting. Swedenborg lär ha haft en syn, där han såg sitt hus hemma brinna, när han befann sig utomlands. Så han reste hem - och kunde konstatera att huset brunnit. På den tiden fanns naturligtvis varken telefon eller el. Detta finns omvittnat. Men det är klart, det duger väl inte som bevis för den skeptiske. En del oroar sig dagligen för att deras hus ska börja brinna, det här är väl bara en efterhandskonstruktion?

 

Jag har själv sett bevis för att telepati kan fungera. Är man för övrigt dum bara för att man tror på något som det allmänt inte finns bevis för? Alla dessa som varit involverade i de militära storsatsningarna inom det parapsykologiska området, är de puckon?

 

Har själv läst en del om militära satsningar på fjärrskådare, och visst verkar just sådana saker skrattretande. Varför kunde inte ryssarna vinna i Afghanistan, eller varför har inte USA lyckats lokalisera Bin Laden? Visst, misslyckandena är kända - men det utesluter inte att man k a n ha haft vissa framgångar som naturligtvis hemligstämplas.

 

I Sverige finns det en fakultet vid ett universitet som bedriver undervisning i parapsykologi. Det är för övrigt en ganska nystartad verksamhet. Det är väl också någonting som den "begåvade" eurythmech skrattar åt? Och det är klart, den som tror på Gud måste väl också vara dum, i konsekvensens namn?

 

Swedenborgs brinnande hus, att du sett bevis på telepati med mera påståenden - detta är bara indikationer på att du har bristande källkritik.

 

Var god kom med ett enda verkligt exempel som kan studeras. Om du inte har ett sådant, vad finns det att prata om?

 

Sista delen av ditt inlägg visar återigen att du, även om du kanske har förmågan att resonera, inte vill visa denna förmåga för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv sett bevis för att telepati kan fungera. Är man för övrigt dum bara för att man tror på något som det allmänt inte finns bevis för? Alla dessa som varit involverade i de militära storsatsningarna inom det parapsykologiska området, är de puckon?

 

Nej, du har inte sett några sådana bevis. Hade det funnits bevis för den här typen av saker hade det varit en världssensation större än en upptäckt att månen består av ost. Det hade helt omkullkastat vår verklighetsuppfattning och hela den moderna vetenskapen. Vi kan alltså konstatera att skulle det finnas bevis för parapsykologiska fenomen och annat trams, hade vi hört om det. Du är med andra ord godtrogen och har en mycket tveksam inställning till bevis, fakta och den objektiva verkligheten som koncept. Antar jag.

 

Personerna som varit inblandade i den här forskningen har säkert i många fall varit mycket klipska forskare. Om dom däremot tror att dom funnit resultat utan att ha säkerställt vetenskapliga bevis - ja då är dom knappast att se som vetenskapsmän öht.

 

I Sverige finns det en fakultet vid ett universitet som bedriver undervisning i parapsykologi. Det är för övrigt en ganska nystartad verksamhet. Det är väl också någonting som den "begåvade" eurythmech skrattar åt?

 

Jag har hört någonting om det där. Och ja, självfallet skrattar jag ett besvärat skratt åt att den typen av new age-trams infiltrerar svenska lärosäten.

 

Och det är klart, den som tror på Gud måste väl också vara dum, i konsekvensens namn?

 

Den som tror på gud och vill bli tagen på allvar är naiv. Själva konceptet att vara religiös är korkat som sådant, men ofta en följd av indoktrination från barnaår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...