Gå till innehåll

Vinnade på poker utan extrema matte kunskaper?

Recommended Posts

Postad
Jag rekommenderar alltid minst 5 högskolepoäng statistik och sannolikhet innan man börjar spela poker. Om alla bara genomgick det så skulle vi slippa allt rigg-whine.

WP! Tror sannolikhetsläran är mer intressant som baskunskap i poker än matematiken...

Postad
Nu är du faktiskt ute och cyklar på hal is, med nattmössan på.

Erik Sagström gick på min skola och jag kan intyga att han läste Natur och var inte dålig i skolan. (Har pratat med en som gick i hans klass, jag känner han inte irl lr nåt sånt fancy.)

Berzeliusskolan am I right?

Postad

Att ha potentialen att kunna förstå matte behöver man ha för att kunna förstå pokern också.

Sedan finns det ju andra minst lika viktiga faktorer som påverkar resultatet. Ex Bankrullen, det spelar ju liksom ingen roll hur bra man är om man tar 52%are för 1/1 av ursprungsrullen. Förr eller senare så är man gul.

Postad
Nu är du faktiskt ute och cyklar på hal is, med nattmössan på.

Erik Sagström gick på min skola och jag kan intyga att han läste Natur och var inte dålig i skolan. (Har pratat med en som gick i hans klass, jag känner han inte irl lr nåt sånt fancy.)

Jo fasen, du har rätt, där var jag ute och cyklade. Däremot så hoppade han av skolan för att lira poker på heltid och kan därigenom inte ha läst fullständig gymnasiematte. Citat nedan ger intrycket att han inte ens gick klar 1an på gymnasiet.

Jag citerar: Sagt av Sagström: "Jag bestämde mig för att spela poker och hoppade av skolan efter en termin på gymnasiet."

http://www.pokerspel.org/erik-sagstrom.php

Jävligt bra är han iallafall

Postad
Andy Beal plussade stundtals mot proffsen pga enligt han själv överlägsen matematisk kunskap. Så en liten edge har man nog alltid.

Eller så är det för att han vigde sitt pokerliv åt att spela enbart limit HU, jag vet inte.

Postad
Hur fan kan folk fortsätta framhäva matematikens roll i huruvida man är skicklig pokerspelare? Vad finns för empiriska belägg för att detta är så? Säkerligen finns inga belägg för motsatsen heller, men titta på några av de duktigaste onlinespelarna, huvuddelen av de har ingen som helst matematisk utbildning.

Min trofasta uppfattning är att i princip vilken normalbegåvad person som helst kan kan lyckas i poker.

Tar man ett medelvärde på IQ och utbildningsnivå lär toppen av onlinespelarna ligga skyhögt över medelvärdet av hela befolkningen.

Postad
Finns ohal is? Blir det halare med nattmössan på?

Ohal har jag inte hört talas om faktiskt. Men allting är ju relativt :]

Vad jag har hört ska det faktiskt bli halare med ett stycke nattmössa på hjässan.

Berzeliusskolan am I right?

Det stämmer bra det :]

Jo fasen, du har rätt, där var jag ute och cyklade. Däremot så hoppade han av skolan för att lira poker på heltid och kan därigenom inte ha läst fullständig gymnasiematte. Citat nedan ger intrycket att han inte ens gick klar 1an på gymnasiet.

Jag citerar: Sagt av Sagström: "Jag bestämde mig för att spela poker och hoppade av skolan efter en termin på gymnasiet."

http://www.pokerspel.org/erik-sagstrom.php

Jävligt bra är han iallafall

Tror han gick i skolan i termin 1, började "skolka" desto mer i termin 2 för att sedan knappt närvara alls. Han var dock listad som klassmedlem under det tre åren har jag fått för mig. Han är hursomhelst grymmast av de grymmaste :]

Nån som har koll på vad han gör nowadays? Hur går det för hans golfkarriär? Och hur mycket poker spelar han? Drar han in några kulor?

Intressant det här med golfen och hans 10-ggr-pengarna-bet att han ska vara proffs inom 10 år eller vad det var. Har hört att han ska ha haft runt 3-4 i hcp när han gick på gymnasiet. All information här är välkommen! :]

Postad
Intressant det här med golfen och hans 10-ggr-pengarna-bet att han ska vara proffs inom 10 år eller vad det var. Har hört att han ska ha haft runt 3-4 i hcp när han gick på gymnasiet. All information här är välkommen! :]

Låter som ett bra uppslag till en ny tråd. I denna tråd håller vi oss on topic. :mrgreen:

Postad
Tar man ett medelvärde på IQ och utbildningsnivå lär toppen av onlinespelarna ligga skyhögt över medelvärdet av hela befolkningen.

Mest befängda jag hört idag och då har jag hört att Gunnar Nordahl bar rafset under sin matchdress.

Vad har du för empiriska belägg min högt begåvade vän?

Postad
Mest befängda jag hört idag och då har jag hört att Gunnar Nordahl bar rafset under sin matchdress.

Ja det är ju sjukt befängt

Postad

Vad får dig att tro att belägg måste vara empiriska i det här fallet?

Det är en skrattretande tanke.

Postad
Vad får dig att tro att belägg måste vara empiriska i det här fallet?

Det är en skrattretande tanke.

Vår civilization bygger på empirisk vetenskap, hade det inte varit för den hade du antagligen jobbat i en kolgruva iklädd buffelskinnsutstyrsel a la neandertalare.

Varför skulle man inte behöva empiriska belägg i det här fallet menar du?

Postad

Jag ger dig en chans till.

Tänk nu efter innan du svarar.

Är det din åsikt, att för att på ett tillfredställande sätt styrka påståendet att intelligens och/eller utbildning är starkt korrelerat med framgång i poker, så behöver man ha empiriska bevis?

Om "ja", återkommer jag i gryningen för att avrätta dig. Typ.

Postad

Eury, du har rätt i sak. Men du har en enastående förmåga att utan att bidra med något konstruktivt påpeka att någon har fel samt i samma andetag generera 5-10 poster med tjaffs av typen "jo" "nä" "jo" "nä" "jo" "nä" etc.

Postad
Jag ger dig en chans till.

Tänk nu efter innan du svarar.

Är det din åsikt, att för att på ett tillfredställande sätt styrka påståendet att intelligens och/eller utbildning är starkt korrelerat med framgång i poker, så behöver man ha empiriska bevis?

Om "ja", återkommer jag i gryningen för att avrätta dig. Typ.

Ja. Allin mot bluffsyn