brolija Postad 28 Oktober , 2007 Rapport Postad 28 Oktober , 2007 Jag har haft en sida kallad "Bosman" i några år nu, men fick en funderare nyligen, då jag fyllt 18 år och måste ta 100 % ansvar för vad jag gör. Sidan går ut på att ge tillgång till dessa bosmankoder som aftonbladet mjölkar ur personer som lirar Drömelvan o.s.v. Det kan inte vara olagligt att ha koden i ett forum, eller det bör iallafall inte vara JAG som står som skyldig då, right? Men hur blir det när jag skriver in den på framsidan? Kan aftonbladet på något sätt "röra" mig? Citera
brolija Postad 28 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 28 Oktober , 2007 Det är en kod som gör att man får mer pengar i sin kassa. De arrangerar ett spel där man kan sätta ihop sin drömelva i te.x Fotbolls Vm. Alla startar med 11 miljoner, men för varje bosmankod man skriver in får man 50 K extra. Denna kod finns i sportbladet, oftast varje dag. Citera
EL_FishkO Postad 28 Oktober , 2007 Rapport Postad 28 Oktober , 2007 låter inte särskillt olagligt. verkar inte ens handla om tiktiga pengar? Citera
brolija Postad 28 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 28 Oktober , 2007 Nej det är inte riktiga pengar, det är "playmoney". Så det jag gör är att "kopiera" en siffer/bokstavs kombination från deras tidning, ej internet tidning. Citera
GodOfPoker Postad 28 Oktober , 2007 Rapport Postad 28 Oktober , 2007 Nej det är inte riktiga pengar, det är "playmoney". Så det jag gör är att "kopiera" en siffer/bokstavs kombination från deras tidning, ej internet tidning. Kan man vinna pengar eller något sånt därifrån då? Citera
Mjorich Postad 28 Oktober , 2007 Rapport Postad 28 Oktober , 2007 Det enda IP-skyddet som kan tänkas vara aktuellt i det här fallet är upphovsrätten. För att Aftonbladet skall ha upphovsrätt på sina koder krävs det att de utgör ett "litterärt eller artistiskt verk", att de är resultatet av en mänsklig "kreativ process" och att det finns någon viss verkshöjd i det hela, att det inte är helt uppenbart. Om koden bara är ett par bokstäver och siffror i följd, förefaller det osannolikt att Aftonbladet har upphovsrätt på koden. Utifrån det rättsliga perspektivet, borde din verksamhet vara lugn. Men det vet du inte förrän de drar dig till domstol... Citera
mrfiskman Postad 28 Oktober , 2007 Rapport Postad 28 Oktober , 2007 Det börjar alltid med bosman och slutar med bankrån. Citera
brolija Postad 29 Oktober , 2007 Författare Rapport Postad 29 Oktober , 2007 Okej, ja man tycker ju att de borde ha gjort något för länge sen, om de kunnat. Men då kan jag alltså vara lugn Citera
Recommended Posts