Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Idag hade vi en diskussion på jobbet där en kollega till mig sa att det finns vadslagningssajter där man kan spela på om USA bombar Iran eller ej.

Själv tyckte jag att det skulle vara ett minst sagt moraliskt tveksamt spelobjekt...

Men frågan är alltså: Finns det sajter som tar sådana spel?

OBS! Jag vill inte göra detta till någon politiskt tråd där diskussion förs om rätt/fel

Jag är bara intresserad av svar på frågan.....

Postad
Varför? Ditt eventuella spel på att de kommer bomba lär knappast få dem att göra det.

Jag tänker för det första inte spela på det och för det andra var det just sådana här kommentarer som jag INTE önskade mig

Postad

Tyvärr inte*, eftersom betande är så hårt lagligt reglerat så kommer sådana här kontrakt bara upp på vissa siters godtycke. Och etablerade bookies skulle knappast ta upp sånt här av rädsla för badwill.

Däremot så finns det en ett gäng playmoneysiter som tar sådana här sorts kontrakt.

* Eftersom den här sortens marknader är väldigt effektiva vad gäller att vaska fram tillgänglig information om framtiden.

Postad

Bodog tar ibland sådana här vad, bland annat brukar de ha vadslagning på hur länge exempelvis Paris Hilton fick sitta i fängelset, vem som först åker in i kurran av blandade kändisar och liknande... Dock har de inget upplagt nu.

Jag har förresten haft i tankarna att starta en bettingsajt med enbart sådfana här konstiga vad, vad tror ni om den idén? Skulle det kunna slå utan större marknadsföring?

Postad
Jag har förresten haft i tankarna att starta en bettingsajt med enbart sådfana här konstiga vad, vad tror ni om den idén? Skulle det kunna slå utan större marknadsföring?

Lätt..

Postad
á la wisdom of crowds?
Poängen är mest att det lönar sig att ha rätt och straffar sig att ha fel. Det är inte så mycket kunskapsaggregering som att se till att åtminstone bara folk som är någorlunda säkra på att de vet vad de snackar om kommer till tals. Alltså, poängen är att det sätter incitamentena rätt för att göra prognoser, inte att man dammsuger kunskap från kreti och pleti.

Amerikanska UD skulle ju ha finansierat en prognosmarknad designad av Robin Hanson som skulle syssla med saker som förutsägelser kring Mellanöstern och ha statliga pengar tillförda för att attrahera kunniga. Tyvärr så sprack det lite grann eftersom någon kom på att det inte var hållbart politiskt att verka dra nytta av andras lidande genom att betta på det. Samtidigt så är de flesta länders lagstiftning konstruerad så att det är olagligt att starta upp sådana här saker på egen hand.

Det är väldigt synd att sådana här marknader inte är vanliga eftersom samhället i övrigt är helt felkonstruerat för att få folk att hålla sig till vettiga förutsägelser.

När man gör prognoser som förståsigpåare i media och den akademiska världen så kostar det väldigt lite att ha fel, medan det kan löna sig spektakulärt att ha rätt. Alltså gormar varenda jävel så högt han kan om i stort sett vad som helst, vare sig han har någon aning om det eller ej. Om det istället skulle vara så att folk som gjorde förutsägelser riskerade att betala tiotusentals dollar varje gång de hade fel så skulle vi få väldigt mycket mindre oljud i politiska och ekonomiska diskussioner.

Samma sak skulle ju för övrigt också kunna gälla politiker. Om ett löfte om att förbättra sysselsättningsgraden skulle kunna leda till att de får betala ett par miljoner eller sitta i fängelse så skulle nog vore folkvalda hålla sig till lite mer klädsamt och realistiskt kampanjande.

Postad
Om ett löfte om att förbättra sysselsättningsgraden skulle kunna leda till att de får betala ett par miljoner eller sitta i fängelse så skulle nog vore folkvalda hålla sig till lite mer klädsamt och realistiskt kampanjande.

Exakt, varför kan man inte ha ett system där vallöften (eller i alla fall det skriftliga partiprogrammet) blir juridiskt bindande, i alla fall vid en majoritetsregering?