Gå till innehåll

Stöd Svenska Pokerförbundet, er spelarorganisation, och protestera mot Svenska Spels


Recommended Posts

Såg att en av dom viktiga punkter som tagits upp är att det är en viktigt inkomstkälla för förbundet för att kunna stödja klubbar och dyl som enligt citat regelmässigt bryter som lagen.. så med andra ord vill ni ha pengar för att stödja brottslig verksamhet, wow toppen bra argument där måste jag säga.

 

Ni påstår att ni finns till för poker sverige.. att reglemässigt uppmuntara och stödja lagbrytning kommer inte att snabba upp processen med att få poker lagligt i sverige det lovar jag.

 

Vi försöker påverka lagstiftning och ger klubbar juridiskt stöd. Vad är det du finner illegitimt med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 131
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det behöver inte ens vara fler som associerar SM till Svepof. Det måste vara betydligt fler än enkel majoritet. Räcker det med 65%? 80%? eller måste det t.o.m. vara 97% av pokerspelarna som associerar Poker-SM med Svepof?

Där är den juridiska nöten som måste knäckas.

 

I förarbetena till varumärkeslagen (prop. 1994/95:59 s. 45) talar man inte om någon viss procentandel. Det ska istället "bero av omständigheterna i det enskilda fallet". Det behöver nå upp till en gräns där det klassas som "känt".

 

I äldre avgöranden i svensk rätt krävdes det att varumärket var "allmänt känt" för att det skulle ses som inarbetat. Då behövde ca 50% känna till varumärket för att man skulle passera gränsen.

 

Gränsen har nu minskat till "känt" och man talar numera normalt om att cirka en tredjedel av omsättningskretsen bör uppfatta märket som ett varumärke.

 

 

Det är dock långt ifrån klart att poker-sm, arrangerat av Svepof, är "känt" bland omsättningskretsen. Även om det besvaras jakande så finns det många fler juridiska frågor som måste besvaras till förmån för Svepof, många som kan vara svårt att bevisa. Bland annat måste varan som tillhandahålls ha "särskiljningsförmåga" (utläses ur VML 2 § 3 st), det räcker inte med något som känns igen som en allmän beteckning för varans art eller egenskaper. Här kan Svepof få problem om just ett nationellt mästerskap är för allmänt för att registreras som varumärke. Detta vågar jag dock inte uttala mig om.

 

Men jag önskar Svepof lycka till och hoppas att deras jurister lyckas argumentera väl för sin sak!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varumärkesrätt är en del av upphovsrätten. Man kan både ha äganderätt och upphovsrätt till ett varumärke.

 

Upphovsrätt och varumärkesrätt är helt olika saker. Man kan inte ha upphovsrätt till ett varumärke. Man kan ha rätt till ett varumärke genom inarbetning eller registrering (typ det du menar med äganderätt).

 

Upphovsrätten skyddar enbart litterära och konstnärliga verk (se URL 1 kap 1 § st). Detta får man formlöst i och med verkets tillkomst.

 

Du kanske syftar på att både varumärken och upphovsrätter är immaterialrätter. Det är ett samlingsnamn för båda rättigheterna.

Dock kan man inte ha både upphovsrätt och äganderätt till ett varumärke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä jag förstår att du tycker det med tanke på att du skrev att ni ger juridiskt stöd till klubbar, och som du vet så är spel över 600/1 prisbasbelopp inte lagligt.

 

Så ni ger jurudiskt stöd till folk när vet medvetet bryter lagen och det kan väl inte vara legitimt eller ?

 

Notera jag har inget emot förbundet jag tycker att dom har en viktigt roll för poker sverige, men jag tycker att dom borde syssla med saker för att förbättra inte slösa bort tid och pengar på att processa mot staten, det bästa är väl om spelarna själv får välja vad dom vill spela eller inte, det är naturligtvis tråkigt att det idag inte finns något riktigt SM men jag tror faktiskt inte att det finns speciellt många som bryr sig, poker handlar om pengar och spelarna kommer att välja dom turneringarna som har bäst värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även förbundsarbete handlar om pengar. Pengar som vi i dagsläget för från Poker-SM. Samma Poker-SM som förbundet som juridisk person förvärvat.

 

Man kan tycka att vi skall jobba med vad som helst som har med poker att göra. Utan resurser är det i princip omöjligt att jobba med någonting alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dock inte den vägen vi inom förbundet vill gå. Vi verkar för en lagändring som innebär att livepoker är lagligt trots att det i lagens mening är ett lotteri. En sådan ordning gör att man får både äta kakan och behålla den.

 

Precis. Ni arbetar för att bryta spelmonopolet i Sverige. Och det är därför ni har fått bidrag från pokersiter. Bl a när förbundet startades upp fick ni STORA bidrag från Ladbrokes och Multipoker.

 

Men nu har ni ändrat devis och säger att ni arbetar för "pokerns framtid" och oss "spelare". Fast i självaverket startades förbundet inte på dom grunderna. Allt annat är bara naivt skitprat.

 

Ja, Poker-SM är ett varumärke.

 

Ok, vi leker med tanken på att det är ett varumärke. Vad har ni för dokument som styrker eller på annat sätt visar att det är erat varumärke? Har ni registrerat erat varumärke?

EDIT: Ni behöver inte besvara denna frågan. Hittad i forumet varför ni anser att ni äger SM. Jag säger bara lycka till! :mrgreen:

 

Vi har på två uppskattade SM gett er spelare ett övervärde på drygt 10 miljoner Skr.

 

Den intressanta frågan är hur mycket pokerförbundet fick utöver det. Vad har ni gjort med dom pengarna? Kan du besvara den frågan här i forumet?

 

Frågan ovan skrev jag i mitt tidigare inlägg, men fick inget svar förutom att jag ljög.

 

Jag tror inte att Svenska fotbollsförbundet hade brytt sej om adidas startade ett eget SM.

 

Kanske inte, men Herrarna som representerar pokerförbundet har ju själva sagt varför dom reagerar så här. Poker-SM är deras viktigaste inkomstkälla.

 

Så i slutändan handlar det som vanligt om pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar. Det handlar inte om vem som har möjlighet att arangera det bästa SM för oss spelare. Utan det handlar om pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar pengar.

 

Bill och Bull slog huvudet på spiken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä jag förstår att du tycker det med tanke på att du skrev att ni ger juridiskt stöd till klubbar, och som du vet så är spel över 600/1 prisbasbelopp inte lagligt.

 

Så ni ger jurudiskt stöd till folk när vet medvetet bryter lagen och det kan väl inte vara legitimt eller ?

 

1) Allt pokerspel över vissa gränser är inte olagligt. Det finns många rekvisit att beakta vid den bedömningen, och flera av dem involverar ad hoc-bedömningar. Gällande dessa bedömningar är rättspraxis långt ifrån välutvecklad. Alltså är ditt ovan citerade uttalande felaktigt.

 

2) Pga ovanstående finns ett starkt intresse av att vara med och med hjälp av bra advokater påverka tillkomsten av ny domstolspraxis, eftersom det direkt påverker det framtida rättsläget.

 

3) Eftersom rättsläget är oklart så har personer som åtalas mycket att vinna på att få bra advokathjälp. Utgången är långt ifrån på förhand given.

 

4) Även någon som utom rimligt tvivel är skyldig till något som är solklart olagligt förtjänar rättshjälp. I de fall vi hjälper till vid anser vi att detta är en än större rättighet, då vi inte anser att dessa personers eventuella brott öht bör vara kriminaliserade.

 

Anser du att det är illegitimt att staten erbjuder advokat till misstänkta brottslingar också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även förbundsarbete handlar om pengar. Pengar som vi i dagsläget för från Poker-SM. Samma Poker-SM som förbundet som juridisk person förvärvat.

 

Man kan tycka att vi skall jobba med vad som helst som har med poker att göra. Utan resurser är det i princip omöjligt att jobba med någonting alls.

 

Vädigt många har uppnått väldigt mycket utan ekonomiska resurser i världshistorien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vädigt många har uppnått väldigt mycket utan ekonomiska resurser i världshistorien.

 

Visst har dom det. Merparten av dessa har dock inte sysslat med att skänka bort sina tillgångar.

 

För övrigt ser inte jag vad det spelar för roll för spelarna om förbundet får 0kr eller 10 miljoner för något som i slutändan ändå blir positivt för spelarna (som Poker-SM)

 

Vad som är viktigt är var man sedan gör av pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har dom det. Merparten av dessa har dock inte sysslat med att skänka bort sina tillgångar.

 

För övrigt ser inte jag vad det spelar för roll för spelarna om förbundet får 0kr eller 10 miljoner för något som i slutändan ändå blir positivt för spelarna (som Poker-SM)

 

Vad som är viktigt är var man sedan gör av pengarna.

 

Många tänker nog att det blir mer positivt om de 10 miljonerna fördelas direkt till spelarna istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ni ger jurudiskt stöd till folk när vet medvetet bryter lagen och det kan väl inte vara legitimt eller ?[/Quote]

Och exakt vad är problemet med det?

 

Pokerförbundet anser väl rimligen, liksom den stora majoriteten av spelare, att dagens förbud är orimligt och dessutom godtyckligt drabbar vissa arrangörer som polisen av någon outgrundlig anledning väljer att slå till mot. Det är ju bland annat för att det finns en stark stat som motarbetar pokerspel som förbundet behövs, imho.

 

BTW: Tycker du också att Svenska freds- och skiljdedomsföreningen ska sluta ge rättshjälp till totalvägrare? (Lite långsökt kanske, men samma princip.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara det dummaste argumentet jag hört på länge

 

Att tycka att lagen är orimlig är väl en sak men man kan faktiskt inte bara bryta mot lagar som man tycker är orimliga hur skulle då samhället se ut ??

 

jag förstår frustrationen bakom detta problem men... faktum är att det vore ganska orimligt att släppa pokerspelet helt fritt i sverige dom flesta andra stora spel kontrolleras av företag eller organisationer (SvS, ATG etc) att då släppa ett så stort spel som poker fritt till vilken klubbägare som helst måste ju alla hålla med om är en ganska farlig utveckligen.

jag känner personligen en hel del kubbägare och dom flesta her definitivt inte ansvar nog att klara av en spdan uppgift, men detta är en annan fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara det dummaste argumentet jag hört på länge

 

Att tycka att lagen är orimlig är väl en sak men man kan faktiskt inte bara bryta mot lagar som man tycker är orimliga hur skulle då samhället se ut ??

 

jag förstår frustrationen bakom detta problem men... faktum är att det vore ganska orimligt att släppa pokerspelet helt fritt i sverige dom flesta andra stora spel kontrolleras av företag eller organisationer (SvS, ATG etc) att då släppa ett så stort spel som poker fritt till vilken klubbägare som helst måste ju alla hålla med om är en ganska farlig utveckligen.

jag känner personligen en hel del kubbägare och dom flesta her definitivt inte ansvar nog att klara av en spdan uppgift, men detta är en annan fråga.

 

Då måste det ju vara bra att Svenska Pokerförbundet inte vill släppa pokerspel helt fritt till vilken klubbägare som helst.

 

Vad vi vill är att få till tillstånd, liknande utskänkningstillstånd för alkohol, med klara regler för ens ansvar samt skyldigheter. Exakt hur vi vill att dessa tillstånd ska se ut arbetas fram just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara det dummaste argumentet jag hört på länge

 

Att tycka att lagen är orimlig är väl en sak men man kan faktiskt inte bara bryta mot lagar som man tycker är orimliga hur skulle då samhället se ut ??[/Quote]

 

Själv tycker jag nog att det dummaste argumentet är att utan vidare argumentation fråga sig "hur skulle samhället då se ut" alternativt klassikern "är det ett sådant samhälle vi vill leva i / se våra barn växa upp i".

 

Det är ju redan idag de facto så att pokerförbundet består av klubbar som regelbundet bryter mot lagen. Och det tycker jag är bra att de gör. Vissa korkade lagar stör det mig inte att människor bryter mot. Självklart är det här en känslig fråga för förbundet och förbundet bör nog inte bryta mot lagen genom att ordna sitt eget live-sm på svensk mark t ex. Att ge rättshjälp till personer som staten har gett sig på för att kunna behålla intäkterna från sitt spelmonopol är något helt annat. Det är inte olagligt att se till att "brottslingar" får rättshjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara det dummaste argumentet jag hört på länge

 

Att tycka att lagen är orimlig är väl en sak men man kan faktiskt inte bara bryta mot lagar som man tycker är orimliga hur skulle då samhället se ut ??

 

jag förstår frustrationen bakom detta problem men... faktum är att det vore ganska orimligt att släppa pokerspelet helt fritt i sverige dom flesta andra stora spel kontrolleras av företag eller organisationer (SvS, ATG etc) att då släppa ett så stort spel som poker fritt till vilken klubbägare som helst måste ju alla hålla med om är en ganska farlig utveckligen.

jag känner personligen en hel del kubbägare och dom flesta her definitivt inte ansvar nog att klara av en spdan uppgift, men detta är en annan fråga.

 

Då måste det ju vara bra att Svenska Pokerförbundet inte vill släppa pokerspel helt fritt till vilken klubbägare som helst.

 

Vad vi vill är att få till tillstånd, liknande utskänkningstillstånd för alkohol, med klara regler för ens ansvar samt skyldigheter. Exakt hur vi vill att dessa tillstånd ska se ut arbetas fram just nu.

 

Alltså, man kan idag - som alla vet - gå in på nätet och spela bort allt man äger på fem minuter. No questions asked. Som jag ser det är tillståndsgivning under vissa restriktioner den väg som är politiskt framkomlig. Det innebär inte att den är bäst eller rimligast eller att Kingofcosmo har rätt i att det är värre att kunna spela bort pengar hos oansvariga klubbägare än anonymt på nätet. Det innebär bara att det är den dörr som står öppen för en reformerad pokerlagstiftning så att vi alla inte behöver bryta mot lagen (lika ofta) när vi gör det vi tycker är kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man tänka sig att försöka få ut en poll i pressen kring vem gemene man kopplar ihop med ett SM?

 

Frågan kunde läggas upp i stil med att...

 

Vem anser du äger rätten till att arrangera ett SM i poker och genom en tävling utse en Svensk mästare i poker?

a) Svenska Pokerförbundet

b) Svenska Spel (statligt spelföretag)

c) Annat pokerföretag

d) Annan pokerorganisation (t.ex. pokerklubb)

e) Vem som helst

 

Kan det ge SVEPOF tillräckligt stort stöd eller tror ni att SvS tjänar på detta? Grejen är att pollen i så fall måste genomföras i "oberoende" media, jag tror t.ex. inte att en poll på pf.nu väger så tungt även om vi samlar många svenska pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...