Gå till innehåll

hur mkt av totalt kapital i bankroll


eken1

Recommended Posts

tjenare

 

jag undrar hur många procent av sitt totala kapital som är rimligt

att ha i sin totala bankroll för tex poker och div vadhållning.

 

Säg att jag har ca 250k kr hur skulle ni fördela det i % till,

 

bankroll- högrisk

aktier-högrisk

fonder-medelrisk

 

lågrisk såsom bra bankkonto,guld, silver eller liknande..

 

MVH Eken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

90% av min "balansomslutning" anser jag är i bankrullen (cirka 10% är låst i några olika helägda eller delägda ABn)

 

Däremot kan bankrullen förvaras på olika ställen. En del har jag i aktier, en del i kontanter i bankfacket, och en del på pokersajter. En del i frimärkssamlingen. Allt ingår i min totala bankrulle, förutom ABna då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

90% av min "balansomslutning" anser jag är i bankrullen (cirka 10% är låst i några olika helägda eller delägda ABn)

 

Däremot kan bankrullen förvaras på olika ställen. En del har jag i aktier, en del i kontanter i bankfacket, och en del på pokersajter. En del i frimärkssamlingen. Allt ingår i min totala bankrulle, förutom ABna då.

 

Samlar du frimärken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns egentligen ingen sån sak som "lågriskaktier" eftersom det dels inte går att kvantifiera risk för dylika och dels inte ser så där jättebra ut historisk för sk "stabila" företag. Kolla exempelvis på hur stor andel företag som var på fortune 500 på 60, 70, 80 och 90-talen och fortfarande är det idag; det ser inte så lysande ut. Tror inte heller det finns något starkt samband med ett företags livslängd och sannolikhet för konkurs eller jättedyk.

 

Kan för den sakens skull inte direkt säga att det direkt är dåligt att investera i aktier, men det är inte riktigt rätt medel om säkerhet är ett starkt kriterium. Vet egentligen inte om det finns några sådana möjligheter alls egentligen, eftersom världen är rätt kaotisk.

 

Dessutom är ju hela aktiegrejen lite märklig i botten. Vad man gör är ju att ge pengar i utbyte mot en lapp som ger en praktiskt noll inflytande i ett företag där andra kan välja att aldrig någonsin ge dig någon vinst. Man köper mao vare sig säkert inflytande eller någon vinst egentligen som lillägare. Skulle en koalition med majoritet få för sig att knulla en kungligt är det ju inte direkt så mycket man kan göra åt det.

 

Angående investeringskriterier så skulle jag rekommendera att man kollar exakt vad fan det är man köper och ger upp tankar på snabba eller säkra pengar. Orkar man inte lägga ett par timmar på att sätta sig in i sånt så gör man nog bäst i att safea som fan och köra bankkonto eller indexfond med låg avgift.

 

Angående originalfrågan skulle jag säga att det helt beror på hur lång tid det tar att få pengarna i spel och hur mycket det kostar. Med 0 kostnader i transaktion och tid så blir det ju allting man inte spelar för. Och om det tar exempelvis 2-3 månader att få loss pengarna så måste man ju räkna med att man blir tvungen att inte spela alls, eller på mycket lägre nivå än annars, under den tiden om man backar mycket. Så då bör man ju ha 10-20 inköp lättillgängligt + pengar avsatta för mat och hyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

90% av min "balansomslutning" anser jag är i bankrullen (cirka 10% är låst i några olika helägda eller delägda ABn)

 

Däremot kan bankrullen förvaras på olika ställen. En del har jag i aktier, en del i kontanter i bankfacket, och en del på pokersajter. En del i frimärkssamlingen. Allt ingår i min totala bankrulle, förutom ABna då.

 

Har du inget på bankkontot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för vettiga svar:-D

 

Tänkte ta en bankrulle fråga till när ja ändå är igång.

 

Säg att ni hittar en match i vilken ni anser hemmalaget har 50%

chans att vinna och får ett odds på 2,20 hur många % av

det man avsatt till rulle är då rimligt att satsa?

 

Till gdaily: så om du lirar en viss nivå eller bettar på en match

gör du det i förhållande till hela ditt kapital utom ABna

eller i förhållande till vad du har på pokerkontona+frimärkssamlingen?

 

MVH Eken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till gdaily: så om du lirar en viss nivå eller bettar på en match

gör du det i förhållande till hela ditt kapital utom ABna

eller i förhållande till vad du har på pokerkontona+frimärkssamlingen?

 

MVH Eken

 

Hela mitt kapital, dock har jag ett bankrullekrav som vida överstiger 30 inköp. Nuförtiden spelar jag dessutom ganska lite poker, jag finner inte harmoni med nätpoker (så där är det någon satellit då och då jag harvar) utan det blir lite live.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...