Gå till innehåll

Rio över nyår, tips?


Supertequila

Recommended Posts

Tjena!

 

Funderar på att åka till Rio över nyår.

 

Någon som varit där som kan tipsa om hur man flyger billigast men relativt komfortabelt? Hatar o flyga långt i charterklass så det ska va någorlunda nice.

 

Var ska man bo? Ska man boka härifrån lr fixa när man är framme?

 

Vilka valutor är gångbara förutom den inhemska?

 

Finns bredbandshotell? Är det lugnt o ta med den bärbara till hotellet? Har hört historier om brottsligheten som gör att man tvekar.

 

Alla andra tips är välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska alltid boka hotel hemifrån om man vill ha en nice och komfortabel resa.

 

Det var länge sen jag var där, men då var det den lokala valutan som gällde. Dollar funkade i turistmiljöer, men bara om man gillar dålig växlingskurs.

 

Du och din bärbara är nog säkra på hotellet (om du bor anständigt). Däremot är Brasilen ett land där man verkligen bör vara försiktig. En av dem jag reste med blev rånad på sina dojjor(!) på väg från stranden. Och mordstatistiken är ju inte så där jättekul.

 

Alla sådana problem uppvägs dock med råge av att du dagligen äter på Churrascaria (och börjar måltiden med en caipirinha). Om du gillar kött - eller egentligen allt som går att grilla - är detta nöten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Funderar på att åka till Rio över nyår.

 

Någon som varit där som kan tipsa om hur man flyger billigast men relativt komfortabelt? Hatar o flyga långt i charterklass så det ska va någorlunda nice.

 

Var ska man bo? Ska man boka härifrån lr fixa när man är framme?

 

Du ska bo inom de av polisen och militärpolisen bevakade områdena. Boka lååångt i förväg eftersom Rio är populärt kring nyår. Även bland brassarna själva.

 

 

Vilka valutor är gångbara förutom den inhemska?

 

Inga, men du kan växla dollar till hyffsade kurser på Banco do Brasil.

 

Finns bredbandshotell? Är det lugnt o ta med den bärbara till hotellet? Har hört historier om brottsligheten som gör att man tvekar.

 

Ha din bärbara på hotellet och behåll den där. Spring absolut inte omkring med den under armen:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=672&a=672701

 

Alla andra tips är välkomna.

 

Om du är iranier så är nog rånrisken en aning mindre pga att du liknar den inhemska befolkningen (folk tog mig ofta för brasse när jag var där).

 

Passa på att njuta av sol, kött och billig sprit när du är där.

Numera kan man få guidade turer in i vissa av favellorna så om du vill se folk leva stenåldersliv med moderna vapen så är det nöten 8-):-D

 

Statistiken säger att 40 000 per år skjuts till döds varje år i Brasilien, men jag tror det är en underdrift med tanke på att de flesta invånarna i favellorna knappast är folkbokförda...

 

Var försiktig med kreditkortet. Handla hellre i cash och ta ut pengar i de bankomater som finns inne i de större bankerna (3 svenskor jag träffade hade alla fått sina kort skimmade).

 

Trots allt jag har skrivit så är brasilien jävligt ball och jag tycker verkligen du ska åka dit... Se bara till att, till skillnad ifrån mig, ha en aning säkerhetstänkande i bakhuvudet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha

 

Tänk dig en varm sommardag. Du ligger o sover med balkongdörren öppen. En jätteirriterande fluga flyger omkring o envisas med att hela tiden landa på ditt ansikte. Du viftar bort den gång på gång, men den kommer tillbaka.

 

Du är så trött och njuter såpass mycket av sömnen att du bara inte orkar gå upp och döda flugjäveln, men irriterar dig till döds över den tortyr den lilla obetydliga varelsen utsätter dig för.

 

Under vissa stunder är vår vän Eury den där flugan :)

 

För övrigt ser det ut som att det blir Phi Phi Island över nyår men tack för tipsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha

 

Tänk dig en varm sommardag. Du ligger o sover med balkongdörren öppen. En jätteirriterande fluga flyger omkring o envisas med att hela tiden landa på ditt ansikte. Du viftar bort den gång på gång, men den kommer tillbaka.

 

Du är så trött och njuter såpass mycket av sömnen att du bara inte orkar gå upp och döda flugjäveln, men irriterar dig till döds över den tortyr den lilla obetydliga varelsen utsätter dig för.

 

Under vissa stunder är vår vän Eury den där flugan :)

 

Right on spot!

Frågan är vad all denna dryghet kommer ifrån.

Är det måhända ren och skär sexuell frustration eller är det en funktion av krossade pokerdrömmar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilka delar av Sverige är det folk inte kan böja "cool" och "ball" efter genus?

 

Faktum är att frågan är felaktigt formulerad. Det handlar inte om att kunna eller ej. Hur som helst så skulle du nog må bra av att läsa på lite om språklig utveckling i allmänhet och användning av slanguttryck i synnerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Right...det blir "rätt" att inte kunna en sak för att några jeppar i Småland gör fel.

Briljant.

Godnatt.

 

Bra utväg när man gjort bort sig att dra sig ur...

Skojigt är att du blandar in begreppet 'cool'. Med tanke på att det är ett låneord och därmed förlorar i relevans i diskussionen. Det är förresten möjligt att besvara frågan: "Hur var partyt?" med "Jävligt cool"...

 

Så gå och lägg dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Right...det blir "rätt" att inte kunna en sak för att några jeppar i Småland gör fel.

Briljant.

Godnatt.

 

Ursprungligen postat av HataB2B

Trots allt jag har skrivit så är brasilien jävligt ball

 

Det spelar ingen roll hur 'cool' partyt var, den meningen är fel oavsett.

 

Jobbar tydligen en hel del smålänningar på DN nuförtiden:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=581625

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=528441

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=343173

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=310555

 

För att inte tala om SVD:

http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_14900393.asp

http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_2249357.asp

 

Om man är självutnämnd språkpolis så bör man iallafall ha torrt på fötterna. Själv så undviker jag i största möjliga mån att hacka på andras språkbruk främst därför att jag själv riskerar göra egna framtida misstag, men också därför att det blir så oerhört pinsamt om det visar sig att man har fel.

 

Återigen har du varit ute på djupt vatten eury. Kanske dags att lägga ner din självutnämnda språkexpertis nu. Om inte annat så för din egen skull.

 

:-D

 

EDIT: Om någon moderator springer förbi tråden så kanske den bör delas av då den blivit lite OT och sedan sparas den i det ständigt växande 'Eury-är-ute-och-cyklar-arkivet'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kan man böja låneord, vad är det där för förbannat jävla bjäbb?

Eller säger du "samtliga skolans toalett är nedklottrade"?

Självfallet inte.

 

Det är OHYGGLIGT lätt att böja adjektiv efter neutrum, man lägger till ett t.

Anledningen att jag även tar upp "cool" är att det är det enda andra ord jag kan komma på som ni stackars jeppar slaktar.

 

Har du själv någon bra förklaring till varför du tror man kan säga "det var ett ball party"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart kan man böja låneord, vad är det där för förbannat jävla bjäbb?

Eller säger du "samtliga skolans toalett är nedklottrade"?

Självfallet inte.

 

Det är OHYGGLIGT lätt att böja adjektiv efter neutrum, man lägger till ett t.

Anledningen att jag även tar upp "cool" är att det är det enda andra ord jag kan komma på som ni stackars jeppar slaktar.

 

Har du själv någon bra förklaring till varför du tror man kan säga "det var ett ball party"?

 

Att du inte ger upp. Jag påstår ingenstans att det är fel att säga 'Det är ballt'. Däremot påstår jag att det korrekt svenska att säga 'Det är ball'.

 

Att Eury inte har språklig begåvning nog att inse att språk, med ETT undantag, inte är regelbunda till 100 % är hans problem. Inte mitt. Jag har genom länkar visat att även journalister på två av sveriges större och seriösare dagstidningar använder sig av samma böjning som jag gjorde.

 

Desssutom: Om Eury vill spela språklig polis så föreslår jag att han ger sig på någon av de större författarna. Värt att påpeka är att man blir lika mycket språkexpert av att identifiera ett språkligt fel i ett foruminlägg som man blir idrottsexpert av slå en femteklassare i bordtennis.

 

Det hela blir inte bättre av att denne pajas bevisligen har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...