Gå till innehåll

.


Henke-Jo

Recommended Posts

Hit n run är ju en central del i shortstacksspelet - att spela med shortstack är simpelt, att spela med bigstack är "svårt men kul", men att spela med uppdubblad/tripplad shortstack (dvs i ingenmansland) är dumt, då drar du ingen nytta av shortstackstaktiken, och du kan inte maximera storstacksvinsten.

 

Jag kan inte invända i det, men det finns även där några specifika fördelar.

 

För det första har du genom 'advertising' gjort att du får mer action än normalt, efter att ha tripplat stacken. Så det finns goda chanser att vinna en ännu större pott.

 

För det andra har du vid ca 40 BB en perfekt stack för de strategier angående stack-to-pot ratios, t ex vid top pair top kicker, som diskuteras i andra halvan av Flynn/Mehta/Miller - Professional No-Limit Hold'em volume one.

 

Jag förutsätter här att man anpassar sin taktik efter stackens storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora skillnaden på att spela med short eller full stack är ju givetvis: Du får mycket lättare syn med halvbra händer när du ställer och du sitter på nöten. Detta är den riktigt stora fördelen enligt mig. Säg att du sitter på AA och vill ha in pengarn. Du kan oftast få in stacken preflopp, eftersom det känns som att det inte kostar så mycket att syna för de som sitter med fulla stackar vid bordet. Det blir som en jigg eller en spinnare funkar för fisken. Huggreflex=syn reflex :) Det känns som det sitter psykologiskt att " avaa faan, jag synar den där jävla shortstacken så är vi av med honom sen om jag råkar träffa med min K10"

 

Krävs ju rätt tight spel för att man skall lyckas och man är ju rätt beroende av att spela bra händer.

Men det känns verkligen som att shortstack funkar som spelstrategi.

 

Kör man monstergrind så tycker jag dock att det blir lite jobbigt att ha väldigt liten stack, eftersom man har annat att hålla reda på istället för att ständigt reloada upp till sina 10 eller 20 bigblinds

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer action på SH, mera lägen att ställa in sin pengar.

 

Tycker spelet på FR känns så standard hela tiden, mycket ABC poker och du måste in princip ha en hand för att kunna vinna något.

 

Nu vet jag inte riktigt din short-stack strategi men jag antar att den grundar sig på att få in pengarna ganska så light och dubbla upp...det funkar inge vidare på FR skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...