Gå till innehåll

Män vs. Kvinnor i Idrott!


Macroman

Recommended Posts

Är det robotar som slår iväg bollarna nu förtiden?

 

Frågan är var man ska dra linjen. Den fysiska övningen och träningseffekten av att dra iväg en golfboll med en klubba är ju minimal även om den kanske är lite högre än att skyffla in marker eller slå på en schackklocka.

I min värld är inte golf träning.

 

Läste eller hörde för en massa år sedan i samband med nått friidrottsmästerskap att kvinnor, enligt vissa forskare, mycket väl kan gå om män inom ett par decennier inom idrotter som gång och marathon.

 

Tror inte jag kommer uppleva något liknande i de övriga nämnda idrotterna.

 

Det är helt fel.

Män kommer alltid att vara bättre än kvinnor i gång och marathon.

Studien som kom för en massa år sedan var baserad på att kvinnorna procentuellt sett närmade sig männen kraftigt i resultattabellen, men det berodde naturligtvis på att långdistans för damer var unga grenar och kraftigt underutvecklade.

Om jag inte minns fel så sprang damerna OS i marathon första gången 1984.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systrarna Williams fick i alla fall stryk av en spelare rankad 200. Och enligt honom själv så tog han inte i.

http://www.dispatch.co.za/1998/01/28/sport/WILLIAMS.HTM

 

Fotboll är ju stora skillnader så det inte finns. Jag kom ihåg när man spelade i pojklaget hemma i Umeå, då spelade Hanna Ljungberg i ett av lagen vi ofta mötte. Hon var faktiskt bäst i deras lag då (detta var vid 10-11 års ålder, dvs för pubertet).

Friidrottsgrenarna är ju bara att kolla i resultatlistor.

Golf är nog den gren av de du nämnt som kvinnor är klart närmast män i.

 

Har för mig att Braasch tom rökte och ev. drack pilsner i sidbytena också. Grejen är att det är lika stora skillnader i fotboll, tennis och andra atletiska bollsporter. Skillnaden är att det alltid är denna ständiga diskussion om fotboll trots att skillnaden är lika stor i andra bollsporter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Golf, mellan 1 000-2 000 kanske

 

100 meter, minst 50 000 män är bättre

De här två är nog fel beroende på vad man jämför mot...

 

Golf: Annika Sörenstam skulle säkert klara sig hyffsat bland herrarna, jag gissar nog snarare på typ 300-500 män som över en säsong skulle kunna prestera bättre än henne. Men hur jämför man egentligen det? Man skulle i så fall behöva ha ett start fält på typ de 1000 bästa männen + Annika över 20 tävlingar...

 

100 m: Om vi tar damernas världsrekord på 10,49 (dopad Flo-Jo?) så är det väldigt bra även för män. Det är t.ex. en svensk man i år som sprungit snabbare än det (10,42). Läs för övrigt mer på http://www.friidrott.se/veteran/forskning/2007/070615%20svens%20utredning.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är var man ska dra linjen. Den fysiska övningen och träningseffekten av att dra iväg en golfboll med en klubba är ju minimal även om den kanske är lite högre än att skyffla in marker eller slå på en schackklocka.

I min värld är inte golf träning.

Golf är betydligt mer "Idrott" än vad poker är. Det är inte många som under WSOP promenerar ca 10 km och slår 36 fulla svingar (räknar med att gå på par och göra 2 puttar per hål, fler för de normala spelarna).

Nu argumenterar jag inte för att golf är någon "fysiskt" krävande idrott men den kräver betydligt mer av sina topputövare än poker, rent fysiskt. Jag tror inte Texas-Dolly orkar 18 hål per dag i 4 dagar.

 

Sen kan man inte bara räkna hur ansträngande något är, jag menar hur jobbigt är det att "åka kälke" (rodel), "skjuta prick" (skytte) eller "segla båt"? Grejen är att de bästa inom dessa grenar ändå är väldigt tränade då det ger dem en "edge" mot de andra och detta kommer mer och mer även i golf, där de yngre spelarna börjar bli riktigt vältränade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att Braasch tom rökte och ev. drack pilsner i sidbytena också. Grejen är att det är lika stora skillnader i fotboll, tennis och andra atletiska bollsporter. Skillnaden är att det alltid är denna ständiga diskussion om fotboll trots att skillnaden är lika stor i andra bollsporter.

 

"Braasch is known for having a rather unusual fitness regime to go with his unorthodox style of play. He smokes 15 cigarettes each day and he's fond of having a beer or two (he admits to having drunk a couple of 'shandies' the morning of the matches with the Williams sisters)."

http://sportsillustrated.cnn.com/tennis/news/2001/05/07/mailbag/

 

Som gammal volleybollspelare så tycker jag skillnaderna är mycket större i fotboll än i volleyboll. I volleyboll har de mycket bättre teknik än herrarna, och lika bra spelförståelse (något man inte kän säga om damfotboll).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schack är också intressant

 

Som f.d. schackspelare är det förstås intressant, tycker jag också. Världens just nu bästa kvinnliga spelare, ungerskan Judit Polgar, är rankad 20 i världen på den gemensamma världsrankingen för män och kvinnor. Som bäst har hon varit 8:a i världen. Hon har för övrigt besegrat samtliga män som ligger högre än henne i rankingen, vilket hon för övrigt gör regelbundet så hennes vinster mot toppmännen handlar inte om tur. Mer on henne på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Judit_Polg%C3%A1r

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVT Texttv hade en nyhet igår om att de bästa svenska herrarna i tyngdlyftning var i de flesta viktklasser sämre än vinnaren i dam-VM I 69kgs-klassen skiljde det 24kg till världsmästarinnans favör och i någon viktklass var det runt 50kg. :-)

 

Angående de uppräknade idrotterna:

 

Maraton. Världsrekordnivån för damer är riktigt bra.

 

100m. Det krävs både talang och en hel del träning även för herrar i sina bästa år för att springa runt 11 sekunder.

 

Golf. De bästa damerna är bättre än elitmotionärer.

 

Kula. Till och med den bästa svenska damen hävdar sig väl mot svenska 14-15 åriga pojkar (En 15-åring har stött 18m+, ingen annan över med Helena Engman har väl stött 17m+ ett antal gånger i år) (Juniorkulan är identisk med damseniorkulan)

 

Tennis. De bästa damerna får stryk mot elitmotionärer.

 

Fotboll. De bästa damerna har stora problem att slå 13-14 åringar.

 

Jag skulle nog påstå att i alla grenar ovan utom fotboll är damerna tekniska nivå inte långt ifrån herrarnas medan den i fotboll med få undantag är långt ifrån herrarnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte Texas-Dolly orkar 18 hål per dag i 4 dagar.

 

Sidebet?

 

Just golf kan du nog få honom att vandra långa sträckor (70-årig gubbe med käpp) men annars går han knappast över gatan.

 

Den gren där en dam slår bästa herrarna är de extremt långa löpgrenarna, dvs >> maraton. Typ springa tvärs över USA och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De här två är nog fel beroende på vad man jämför mot...

 

Golf: Annika Sörenstam skulle säkert klara sig hyffsat bland herrarna, jag gissar nog snarare på typ 300-500 män som över en säsong skulle kunna prestera bättre än henne. Men hur jämför man egentligen det? Man skulle i så fall behöva ha ett start fält på typ de 1000 bästa männen + Annika över 20 tävlingar...

 

100 m: Om vi tar damernas världsrekord på 10,49 (dopad Flo-Jo?) så är det väldigt bra även för män. Det är t.ex. en svensk man i år som sprungit snabbare än det (10,42). Läs för övrigt mer på http://www.friidrott.se/veteran/forskning/2007/070615%20svens%20utredning.pdf

 

Jag tror att det finns uppemot 2000 män som är bättre än världsettan i golf för damer. Tänk PGA, Europatouren, Asian tour, Challenger tour etc. Det finns garanterat mer än 1 000 bättre män än den kvinnliga världsettan iaf.

 

10,49 är ju ett extremt dopingrekord som avgränsar mycket om man skulle använda det som riktvärde. Om man använder dagens topp på 10,8 så finns det nog 50 000 män i världen som klarar den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotboll. De bästa damerna har stora problem att slå 13-14 åringar.

 

Jag skulle nog påstå att i alla grenar ovan utom fotboll är damerna tekniska nivå inte långt ifrån herrarnas medan den i fotboll med få undantag är långt ifrån herrarnas.

 

 

Nja, så dåliga är de väl inte? 15-16 åringar har jag hört. Tror inte att tennisdamerna är jättemkt bättre. Dock får man tänka på att fotboll är en ung sport på damsidan. Tennis har man ju faktiskt spelat nästan lika länge som männen har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man inte bara räkna hur ansträngande något är, jag menar hur jobbigt är det att "åka kälke" (rodel), "skjuta prick" (skytte) eller "segla båt"? Grejen är att de bästa inom dessa grenar ändå är väldigt tränade då det ger dem en "edge" mot de andra och detta kommer mer och mer även i golf, där de yngre spelarna börjar bli riktigt vältränade.

 

Läste nyss en hyggligt vettig mening i AB:

 

Jag brukar dra en gräns vid sporter som du kan vinna med en cigarr i ena mungipan och trettio kilos övervikt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nyss en hyggligt vettig mening i AB:

 

Ja, men hur många av dom stora tävlingarna i dom här sporterna vinns av folk som passar in på den beskrivningen då? Håller med om meningen, men jag har svårt att tro att den faktiskt passar in på åtminstone golf och segling (rodel stämmer den uppenbarligen inte in på).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...