Gå till innehåll

Skillnad på FL och PL/NL, har jag pluggat fel?

mbman

Recommended Posts

Jag spelar mest turneringar (freerolls och ibland single-table med lågt inköp typ 1 $ och även en del 1-on-1-turneringar). Vill gärna lära mig spela lite cash-games, pot-limit som no limit.

Har hittills läst theory of poker och winnig low limit hold em, och har även the complete book of hold em.

Frågan jag har nu är; räcker det att läsa dessa böcker för de spel jag spelar, eller kommer jag göra massor av misstag om jag tillämpar "winning low limit hold em" i en no-limit turnering?

Är det JÄTTESTORA skillnader (på min nybörjarnivå) på limit och no-limit?

Några rekommendationer till kompletterande läsning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är ny på pokern tycker inte _JAG_ att du ska lägga ner för mycket krut på läsningen i början. Självklart ska du läsa nån/några böcker innan du börjar spela allt för seriöst som du redan har gjort.

Men efter det tycker iaf jag att du ska lägga så mycket tid som möjligt på att spela och sen fundera på dom händerna du har spelat. Titta mycket på vad du kunde ha gjort annorlunda och fundera på vad detta kunde ha gett för resultat osv. Behöver du experthjälp har du ju alltid Johan Hjort å grabbarna här på forumen. :)

Ju mer du sedan utvecklas genom att spela ju mer kommer du förstå av framtida böcker du läser, kan även rekommendera att du läser om Theory of Poker när du har spelat ett tag.

Det här kanske bara ter sig som rent svammel men det är iaf mina åsikter om det hela :roll:

Mvh

Trolldeg

Länk till kommentar

Inte nog med att du har det coolaste nicket på forumet Trolldeg, du har sunda åsikter oxå.

Kunde inte sagt det bättre själv.

Glöm inte att gå på "känslan" bara Mbman, ibland kan riktiga skitkort vara värda att syna med (fråga freeman, forumets retard kamikaze hehe) om det bara KÄNNS rätt... Menar inte att du ska syna några feta överbet med 10 Ko regelbundet, men ibland kan det vara lönsamt..

Lycka till.

Länk till kommentar

Givetvis inser jag att man lär sig en hel del, troligen det mesta, på att spela själv. Jag har spelat en hel del nu, men tror ändå på strategin att skaffa sig maximalt teoretiskt kunskapsövertag för att maximera vinstchanserna, men för att göra det måsta man ju läsa rätt böcker också, därav min fråga..

Länk till kommentar

Som svar på din fråga då..

JA det är stor skillnad på FL och NL. Kanske inte om du bara spelar frerolls som inte många tar så himla seriöst, men om du börjar spela om riktiga pengar, så ska du spela det spelet som du är bäst på. Du kommer få STORA svängar på din bankrulle om du bara "tror" du är bra på NL, men något mindre svängar på FL.

Många tycker man ska spela FL först, så man lär sig grunderna och inte riskerar att förlora några stora pengar... Personligen har jag svårt för FL eftersom jag bara HATAR att bli utdragen av ett fiskarsle med 34s som får in sin färg på rivern när jag floppat min triss. I NL kan man ge den tomten riktigt dåliga odds för att jaga sin hand. Och man kan spela NL/PL på riktigt låga nivåer på prima (expekt, crazy, golden rivera mfl.) UB mm. Så JAG tycker du lika gärna kan sepla NL på nivåer med max $5 i inköp, som att sintta och nöta på låga FL bord.

Läxan kan svida om du har oflyt, men bättre du lär dig att ta ett par feta bad beat från början än att vinna en massa pengar och sen tjuta när du går gul. :D

För ett par dar sen när jag spelade lite. Så bettade en snubbe hårt på floppen som inehöll Kxx varav 2 ruter. Jag hade Ax i ruter, så jag chansade lite och gick med. Han gick all in på turn, jag följde med (hade redan seplat bort halva mitt inköp så jag tiltade lite...) rivern var K ruter, jag var HELT övertygad om att han hade AK på handen och hade fått in sin triss. Jag gick all in med min nötfärg, han följde med och visade upp KKKK. Den sved en del...

Men skulle spelat likadant NU om jag hade chansen igen :P

Så kör hårt, och lycka till.

Länk till kommentar