Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Aa men jag föstår mig inte på hans 14 dollar raise. Nu har jag ju varit aggressiv på flopp och ibland har jag märkt att folk försöker vara kreativa och hugger till på turnen. Så hur ska man liksom tolka hans 14 dollar bett. När jag ställer in så är det runt 15-16 dollar kvar, för att vinna 100 dollar liksom, här finns ju inte fold för honom.

ty

Han spelade den inget vidare, självklar c/r push på floppen anser jag.. nästan alla turnkort förutom ett spader är ju dåliga för honom. Antar att han helt enkelt inte ville vika så han commitade sig själv på turn istället :-)

• Svars 709
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Han spelade den inget vidare, självklar c/r push på floppen anser jag.. nästan alla turnkort förutom ett spader är ju dåliga för honom. Antar att han helt enkelt inte ville vika så han commitade sig själv på turn istället :-)

Ja den handen hade han inte ens foldat för alla tjejer i Malmö(som btw har Sveriges vackraste brudar):-P .

Men tycker som dig, det där är en självklar c/r. Men det är NL50, folk är så passiva och rädda. Jag blir nästan förvånad över hur passiva folk kan vara ibland, tom när de synar på flopp kan jag betta ut dem på river. Till slut tröttnar de och synar när jag verkligen sitter på stål :-P

Kul att du tittar in :-)

Postad

Så jävla fukcing värdelöst med poker.. så jävla äckligt värdelöst att de inte bara finns.

MM SKA WHINA:

Spelar en smutsig slyn 7K garre.. har gjort två fina moves och ligger etta med 30K.

får AA.. en person innan mig raise och jag slår om till 2K. Han synar

Flopp :Qh::2h::7h: .. jag har :Ah:.

Jag väntar bara på att han bluffställer... han check.. jag check.. turn insta ställer han och jag insta syn.. turn är en :4s:. Jag synar han har två svarta treor och river är en icke hjärter trea.

EN FUCKING OUT. Jag vet att det här händer inom Poker men vill whina så tar här.. nu ligger jag bara marginell fucking tvåa..

Postad
Underbart! :mrgreen:

Det här precis varför jag kan bli så jävla passiv ibland på turneringer. Folk är så jävla värdelösa och pushar tex. 55 på en 8-K-Q flopp i en höjd pott mot tre andra. Så träffar han sin smutsiga femma på turn och slår ut en annan medan han tar ledningen över mig. Ligger topp tio nu.. men fan..

ska fan klonka den här skitturenringen... det här som är värdelöst med mig.. jag säger det men tror inte på det själv

Kommer bli uttdragen med KK mot AQ.

Prop betts någon?

Postad

:-D:-):-D Nu är det officiellt;

PASTAN ÄR PFS STÖRSTA DONK :-):-D:lol::rolleyes:;-):mrgreen::roll::-P:-(:twisted::oops::cry::evil: ¨

Hade runt 46K och låg topp tio.

Blinds 1/2K.

Har A4.. 3 limpar.. jag synar bara bb check.. flopp K-3-8(två suit).. roundcheck.. turn 8a. jag bett.. bb syn.. river missar färgen så slänger ut en stor bet.. bb synar med trissen :(

Jag visste att nollan inte släpper K eller 8 där. Nu har jag 24K kvar med 1,2/2,4K blinds.. är itm

Postad
:-D:-):-D Nu är det officiellt;

PASTAN ÄR PFS STÖRSTA DONK :-):-D:lol::rolleyes:;-):mrgreen::roll::-P:-(:twisted::oops::cry::evil: ¨

Hade runt 46K och låg topp tio.

Blinds 1/2K.

Har A4.. 3 limpar.. jag synar bara bb check.. flopp K-3-8(två suit).. roundcheck.. turn 8a. jag bett.. bb syn.. river missar färgen så slänger ut en stor bet.. bb synar med trissen :(

Jag visste att nollan inte släpper K eller 8 där. Nu har jag 24K kvar med 1,2/2,4K blinds.. är itm

Varför betar du när du har showdown värde?

Postad
Varför betar du när du har showdown värde?

Tro mig har absolut ingen anning, jag måset fan ta och skärpa mig. Ibland sitter jag och tänker "Bettar jag nu så synar han, onödigt att betta". Ändå gör jag det.

Men ligger 7a nu med 17e kvar. Får hoppas att jag kommer någonstans

Nvm.. nyss när jag skrev det så hamnade jag all in med 66 mot 88. En person höjde och jag ställde in. Han synade med 88.. dumt att göra utan read.. men men..

åkte nu ut med KQ mot AA.. hade typ 12 K kvar.

Kunde lätt ha tagit mig någonstans i turneringen.. lätt till finalbordet.. utan tvekan.. ändå gör jag såhär..SÅ JÄVLA KUK DÅLIGT SPELAT BLIR FAN SUR.. FAN STÄLLER JAG IN MED 66 NÄR DET FINNS MYCKET BÄTTRE LÄGEN ATT DEGA IN PENGAarna? Det jag tänkte på då var att han hade stor nog stack att folda och kanske var rädd QWDKPOEWorweqijrfewqrhqewrherewqrewnhfewhqfnhewfewufwq

Postad
Tro mig har absolut ingen anning, jag måset fan ta och skärpa mig. Ibland sitter jag och tänker "Bettar jag nu så synar han, onödigt att betta". Ändå gör jag det.

Men ligger 7a nu med 17e kvar. Får hoppas att jag kommer någonstans

Nvm.. nyss när jag skrev det så hamnade jag all in med 66 mot 88. En person höjde och jag ställde in. Han synade med 88.. dumt att göra utan read.. men men..

åkte nu ut med KQ mot AA.. hade typ 12 K kvar.

Haha det där känner jag igen :)

Gl hoppas du klonkar.

Edit: Jag är helt dimmig såg inte att du åkte:(

Postad
Haha det där känner jag igen :)

Gl hoppas du klonkar.

Edit: Jag är helt dimmig såg inte att du åkte:(

haha ändå så gör man det :-P

Ty!

---

Var med i två turnerinar. Ena 10K garre, andra 7,5K garre r/a. Kom på 15e palts på 7,5k garre efter en onödig move som kostade mig hela turneringen.

10K garre kom jag ITM när jag till slut hamnade all in med AQ mot K7, 10-10 och JJ.

Synd att det blev som det blev. Kunde lätt ha tagit mig långt och klonkat!

Här höjer en usel fransman vilke jag borde ha haft med i beräkning när jag gjorde min move. latine har 52K och efter höjningen 40K kvar. Alltså en helt okej stack med chans att nå FT. Så jag ställer in vilket var riktigt dumt gjort då han är en fransman och tänker "Jag är en sliskig bög som skallar folk i vm finalen.. jag kan absolut inte spela poker och har en hallick till president som gift sig 4 månader efter att ha skilt sig. Jag synar med 7-2 för att det är 90% chans att 3-4-5-6 kommer vilket ger mig stege. Sedan så synar jag med 7-2, för det borde finnas fler låga kort kvar i kortleken än höga eftersom att två personer är all in.".. så tar han självklart en syn med 88. Tycker jag gör en skitmove och handen efter har jag KQ. Sama nolla limpar. jag ställer.. sb har hittat AA och jag åker ut.

GAME #1335986387: Texas Hold'em NL Tournament 2008-02-06 21:34:56

Table 133387083 (Tournament: $7,500 Guaranteed R/A Buy-In: $10+$1)

Seat 1: ketke ($75,173.00 in chips)

Seat 2: BigJunior25 ($111,039.00 in chips)

Seat 3: typ0815 ($29,425.00 in chips)

Seat 5: hAjAhAll ($120,362.50 in chips)

Seat 6: latine007 ($52,250.00 in chips)

Seat 8: olive13013 ($58,482.00 in chips) DEALER

Seat 9: LeCite ($64,463.00 in chips)

Seat 10: wennerwald ($84,337.00 in chips)

LeCite: Post SB $3,000.00

wennerwald: Post BB $6,000.00

*** HOLE CARDS ***

Dealt to LeCite 6 of Spades6 of Hearts

Dealt to latine007 8 of Diamonds8 of Hearts

ketke: Fold

BigJunior25: Fold

typ0815: Fold

hAjAhAll: Fold

latine007: Raise $12,000.00

olive13013: Fold

LeCite: Allin $61,463.00

wennerwald: Fold

latine007: Allin $40,250.00

*** FLOP *** King of Clubs7 of Hearts5 of Diamonds

*** TURN *** 3 of Spades

*** RIVER *** 9 of Hearts

*** SUMMARY ***

Total pot $122,713.00 Rake $0.00

latine007: wins $110,500.00

LeCite: wins $12,213.00

Postad

Det enda värre än att gula och bli våldtagen är att spela uselt och veta att man gör det både när det händer och efteråt.

Någonstans mellan Los Lopez och Forever Eden har jag inte kunnat sluta tänka på varför jag ställde in degen. Vet obv. mitt misstag och förhoppningsvis kommer det aldrig att hända igen. Men att det skulle hända just idag efter att ha haft en stor backdag dagen innan gör saken värre.

Har haft en otrolig huvudvärk idag men var inställd på att gå långt i båda turneringarna, vilket jag gjorde. Vet att jag är hyfsad på turneringar men har världens cp mentalitet. Jag har vunnit alldeles för lite turneringar för att ha det självförtroende som krävs för att vinna.

I Poker, efter MM, är självförtroendet A och O. Man behöver den när man förlorat en riktigt stor pott och spelar för sin överlevnad i en turnering. Detsamma gäller när man är chipleader och måste välja rätt lägen att sno blinds och köra över bordet.

Jag har många turneringscashningar, men har aldrig gått hela vägen förutom en gång då jag vann en 180-manna sitngo. Det är faktiskt ganska sick, men har man bara vunnit en gång så känns det omöjligt. Detsamma gäller ifall man är en anfallare på fotboll. Har man gjort få mål under en säsong så krymper målet. I slutet känns det som att målvakten är några meter bred och två meter lång. Bollen går helt enkelt inte förbi målvakten. Det farligaste som kan hända en anfallare, detsamma gäller i Poker. Jag har bara vunnit en turnering.. har varit nära på att klonka hem ett par men haft oflyten att träffa stolpe. Känner mig som Hector Cuper. Ligger alltid steget före sen snubblar man på mållinjen, både med Inter där de ledde ligan med 8 poäng men under de 3 sista matcherna tappade bort ligaguldet och med Valencia som torskade två CL finaler på raken.

Kände att jag behövde skriva av mig så ni som orkar läsa, njut :-P.

Nu är det lost och efter det kommer jag att försöka sova. Idag hade jag chansen att utöka min rulle men tack vare ett dumt misstag så åkte jag ut. That's life, that's poker. Jag kommer tillbaka, och kommer att gå deep i flera turneringar.

God natt,

Pastan8-)

adebisi.bmp

Postad

zigenarzlatanoh1.jpg

Tänkte att dagboken blir lite "roligare" med fler bilder. Här är iallafall en bild ifrån min resa i Italien. Notera att ingen av oss som åkte hade en sån skylt, snacka om att vi fick oss ett gott skratt när vi fick veta att de som "fixat bandrollen" var italienare :-P.

Här är en video av när fansen sjunger låten; "Zlatan sei un zingaro"

Text;

Ora tutta quanta la

Curva canterà per te

Zlatan sei uno zingaro

Zlatan sei uno zingaro

Postad

Ni som undrar hur det går...

Det går dåligt som fan. De här senaste tre dagarna har varit en stor blandning av oflyt, otur och bajs. Har tappat 10 inköp är än så länge och rullen ligger på skitiga 1600 dollar.

Tappade 280 dollar för tre dagar sedan, igår plussade jag typ 20 dollar och idag torskade jag 240 dollar. Det här är inte okej, att backa så mycket på två dagar är absolut inte okej.

Tyvärr finns det inte mycket jag kan göra åt saken, allt jag raisar blir 3-bettat. Allt jag 3-bettar blir pushat. Allt jag prickar, prickar de bättre. Finns egentligen inget jag kan göra åt saken.

Hade tänkt casha ut 1K dollar och fortsätta med smutsiga 600 dollar då jag kan förvänta mig runt 200-300 dollar i bananer, men vettefan hur värt det är.

Kommer att spela lite SVS idag och förmodligen även ta en rast ifrån iPoker imorgon också. Just nu suger Poker.. men måste tänka positivt.

HangMan.png

Postad

Nu vet jag inte om intresset fortfarande finns kvar för dagboken, men vet att det finns några som följer dagboken då den går upp med ungefär 100 visningar efter en post.

De senaste dagarna har varit riktigt tunga då jag tappar runt 700 dollar. Det mesta på grund av oflyt, men även tack vare att jag bidrar med skitspel. Har ungefär 1500 dollar kvar i rullen vilket ändå är okej för NL50 men har bestämt mig för att casha ut ett tusen dollar och fortsätta med resten.

Det beslutet tog jag idag efter att ha spelat tre turneringar utmärkt men åkt ut på att jag tappat motivationen mitt i turneringen. Väldigt illa och sån mentalitet är väldigt ev-. Sedan så ska jag göra en jävla massa prövningar i skolan vilket kommer kosta mig upp mot fem tusen kronor. Mina föräldrar har sagt att de ska betala avgiften, men känns skumt, dumt och onödigt att mina förläldrar ska pröjsa för att jag var lat. Tanken från början var ju även att plugga journalistik, så betygen räckte, men nu när jag vill studera juristprogrammet så får jag höja betygen.

Därför kommer jag att ta ut 1k dollar ur min rulle och låta 500 dollar vara kvar. Jag behöver en ny utmaning och bygga rullen om från "scratch" igen. Är själv otroligt besviken då mitt mål var att spela NL600 vid slutet av året och det gör verkligen ont inombords att jag med all sannolikhet inte kommer att klara av att hålla det målet. Jag har samma känsla nu som jag hade när jag la av fotboll för första gången. Då var jag som bäst och hade kommit in i Djurgården... det är en historia bakom den här så om ni vill höra den kan jag skriva, men kan kort och gott säga att jag valde skolan framför fotboll med tanken; "Är jag bra nog så blir jag upptäckt lite senar", men fick snöpligt nog nobben från min lokala klubb(inte pga jag var dålig, utan tränare sa att jag var bäst i laget.. men att "den andra tränaren även hade en åsikt". Gammalt skit där jag tränade mde dem och sa att jag skulle börja spela med dem men bytte lag dagen efter det samtalet). Så besviken är jag... men det är inte slutet av världen.

Jag kommer att plugga intensivt de kommande fem månaderna men kommer självklart att fortfaranade spela poker. Första tanken var att spela SitNgoes på Pokerstars. Ett effektivt sätt att bygga rullen då jag kan slänga upp runt 15-20 sitnges på en gång och lira. Men jag kunde bara inte sluta tänka på hur jag spelade upp 500 kr till 6500 kr på SvS. Därför så har jag bestämt mig för att slänga in 500 dollar (3220 kr).

Jag kommer med all sannolikhet att fuska och slänga in 4tusen kr då jag väntar in bananer som kommer att sluta på någonstans runt 100-200 dollar.

När det är dags att byta upp till 10krs på SvS så kommer jag nog att byta tillbaka till iPoker. Jag trivs här och ser ingen anledning till att spela någon annanstans. Men när det gäller att bygga rullen så är det antigen SvS eller Pokerstars som gäller. De har störst värde.

Nu faller jag tillbaka ett steg men lovar er att Pastan kommer slå sig tillbaka.

Ni som tycker att det är onödigt av mig att ta ut 1K; Inte nog med att jag behöver pengarna, utan jag känner att det här är mest EV+ för mig. Blev lite inspirerad av megakillah som tagit ut hela sin rulle och startat om med 1500 kr.

Ha det bra :)

Pastan

Postad
lycka till! ,)

jag har också kastat bort några inköp i turneringar :/ det funkar inte...

Ja alltså när man bara slänger bort inköp efter inköp så känns det väldigt onödigt att fortsätta slänga bort pengar. Sedan är SvS en guldgruva, så förhoppningsvis är man tillbaka snart.

Detsamma, har sett några av dina HHs. Tungt :-(

gl

Postad
Föresten har du tips på hur man hanterar Primas maniac spelare? Jag kommer att anpassa mig snart(om jag inte redan börjat göra det), men man vill ju alltid komma igång så fort som möjligt.

Kan någon förklara till mig hur han hittar folden? :evil: Prima:evil:

Hade KK faktiskt. Sen är jag väl inte maniac? Jag är tight :-D

HUR FAN KAN JAG PLUSSA PÅ POKERSTARS MEN BARA GÅ MINUS HÄR?.. FFS FRÅN 1400 TLL 935.. DET SKA INT GÅ.. MTO SAMMA HORUNGSPERSON

DET HÄR ÄR NÅGRA AV VÄLDIGT MÅNGA FUCKADE HÄNDER. JAG VET ATT JAG HAR SPELAT DÅLIGT PÅ MÅNGA AV DEM SÅ JAG ORKAR INTE MED NÅGON JÄVEL SOM SKA RÄTTA TILL MINA TILT SPEL. MEN SERIÖST KOLLA PÅ UTDRAGNINGARNA WTF FFS. DET HÄR ÄR NÅGRA FÅ AV MÅNGA

Jag donkar A på turn men vafan?:evil:

River spelet är fuckat kaos men WTF??? SERIÖST:evil:

Mitt eget fel, ignet att göra åt saken.. dum grej jag gör. jag vet:evil:

Ännu en dum grej, vet att ajg är slagen men ställer ändå:evil:

DET HÄR RYSSKA FITTHORA ÅSNAN SOM TOG MINST 3 INKÖP PÅ SJUKA GREJER. KOLLA HÄR, HAN ÄR ÅRETS DONK SÅ JAG ÄR SÄKER PÅ ATT JAG HONOM PÅ RIVER. KOLLA BARA HAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHHAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHHAHA:evil: :evil: :evil:

Mot ännu en fittdonk där jag vet att min kung är bra nog.. som vanligt så åker jag på kuk mot HORFITTKORT.

FITTFITTFITTFITTA.. kunde kommit undan billigt men vafan. 9 färg kort, tre A, två J. 14 horouts.

Utdragen som fuckign vanligt.. visste att han hade färgdraget, därav syn på turn

HAHAH TURN DONKAMENTS:evil:

HAHAHAH FÅR JAG ENS VINNA NÅGON HAND? TROR NI DET?:evil:

SAMMA FISK FITTHORA.. JAG VET ATT JAG HHAR HONOM.. FÖR HAN SPELAR SÅHÄR PÅ ALLA HÄNDER.. HAN SPELRALLTID SÅHÄR.. SEN SLÄNGER HAN UT 20-40 DOLLAR BETT PÅ RIVER T.O.M NÄR DET ÄR 2 DOOLLAR I POTTEN.. KOLLA BARA.. SERIÖST ÄR JAG EN DÅLIG SPELARE PGA DET HÄR? PGA HAN DRAR UT PÅ TURN OCH RIVR?

FKING FITT KOMMENTARER ÄR ÖVERFLÖDIGA

Alltså det är för första gången i mitt liv som jag sparkar ner en stol. Jag tar normalt badbeats bra och whinar i dagboken eller liknande. Men vafan? seriöst är det här normalt?

Plussa på Pokerstars.. allt går bra..

sen på prima från 1400 till det här?

För om jag är en usel fisk fitthorfitta så vill jag fan inte spela Poker.. alltså jag vet att jag har rätt tankesätt.. men vafan sak det här hända helat iden för? alltså JAG BLIR UTDRAGEN I FUCKIGN 8/10 HÄNDER. Allt jag går med i blir utdraget.. ALLT... innan det här har jag torskat 20375834858793425842738758327458743287057423780543280 småpotter och nu när de här stora händer så VAFAN..

F-U-C-K P-R-I-M-A

Jag ska mejla hortell poker och fråga dem vad jag gjort för att förtjäna rövknullning.. jag kommer fan anmäla tell poker för våldtäckt.. för det är vad samtliga sessioner har varit..

nu är jag nere på NL25 igen.. alltså seriöts blir fan tårögd.. hur kan jag plussa på Stars och torska här.. NL25.. IGEN.. alltså vad i helvete. blir fan ledsen på allvar:oops: :cry::roll:

EDIT: Skickade årets tilt mejl till Tell Pokers support. Ska spela två turneringar nu.. går det inte bra tar jag ut pengarna FORT SOM FAN.

Du borde testa anger managment. Du känns som en våldsam människa.

Postad
Hade KK faktiskt. Sen är jag väl inte maniac? Jag är tight :-D .

Edit: Såg nu att du menade handen där jag ställer in med AA. Fint att du kom undan den handen, borde ha cold synat och ställt in på flopp.

Sedan kallade jag inte dig för maniac, utan det jag tyckte om dig skrev jag ovanför handen. Du commitar halva din stack och foldar till en omslagning. Inte många som kommer bort från KK mot AA.

Men gg och gl

Du borde testa anger managment. Du känns som en våldsam människa

Det ska jag tänka på ;-).

lol aldrig varit så tiltad i mitt liv som när jag skrev den där texten. Skämms lite när jag läser den, men ingen idé att redigera och ändra. Får stå för det jag skrev och tyckte vid just det tillfället. Dagboken är ju efterallt till för att jag ska skriva av mig bl.a :)

Postad
Du kändes kroniskt tilt, that's all.. :mrgreen:

True that!

Jag har nämligen på en evig livstilt :-). Att vinna en hand för mig mostsvarar att vinna WSOP main event för en normal spelare. Sen kommer vi till the sugar daddy of all hands... om jag går vinnande ur en session motsvarar det som att en person vinner WSOP main event med en miljon deltagare där han spelaren slår ut fi med royal flush.

Att avsluta en dag med gröna siffror.. haha.. let's not go there. Jag har större chans att bröstkn#lla Carmen Electra än att faktiskt sluta på gröna siffor :mrgreen:

Förlorade nämligen 230 kr nyss på SvS :-P. Överpar mot triss sen spelade jag en massa SitNgo HU där jag gick upp i nivå så fort jag vann. När jag lirade 50 kr så hamnade jag all in mot fi med 88 mot hans 82. Såklart splittar vi potten och senare fick hans 66 stå mot min q9. Sen vann jag en till sitngo HU och gick med 50 kr(LOL) och satt mig på ett 0,5-1kr HU bord och hamnade all in med A8 mot hans 66 som fick stå. Men inget att whina över:D.. That's poker. Har begärt en withdraw reversal och fick tillbaka pengarna på iPoker då det ändå tar 2-4 BANKDAGAR. Är jävligt tiltad just nu och var nära på att regga mig för en 109 dollar turnering, men inser ju såklart att det är tilten som talar :mrgreen:

Blir ingen mer Poker nu, kanske lite senare. 700 dollar på fyra dagar... hehe :-P. Är i den där jag-skrattar-med-en-mordlysten-ton-i-rösten-och-bara-tänker-på-hur-fan-allt-kunde-åka-ner-i-toaletten-på-det-här-sättet-vad-är-next-liksom?-gula?-nu-ska-jag-inte-svära-men-är-i-humör-att-strypa-en-av-gilmore-girls-eller-nej-fan-ångrar-mig-hade-utan-tvekan-satt-på-dem-båda-sen-om-de-såklart-är-inne-i-fetischar-som-strypa-och-skit-så-får-man-acceptera-det--För-om-jag-får-chansen-att-ligga-med-någon-av-dem-eller-drömscenariot-få-dem-att-joina-mig-i-en-menage-a-trois(fyfan vad jag hatar fransmän,spott)-så-hade-min-dröm-uppfyllts-och-jag-hade-kunnat-dö-en-glad-man-jag-menar-kom-igen-tänk-er-dem-två-pratar-snabbt-och-skit-medan-de-visar-sin-mor-dotter-hemliga-moves-som-får-en-vilja-sluta-spela-poker-och-lägga-ner-all-sin-tid-på-att-tillfredsställa-dem-nej-nu-tappade-jag-bort-mig-fan-jag-har-torskat-äckligt-mycket fasen. Bara att vila så går den förhoppningsvis över.

Postad
Att avsluta en dag med gröna siffror.. haha.. let's not go there. Jag har större chans att bröstkn#lla Carmen Electra än att faktiskt sluta på gröna siffor

Du kanske helt enkelt inte är en särskilt bra spelare? Många, många, många spelare överskattar sin förmåga. Fråga 10 slumpvalt utvalda pokerspelare så säger MINST 9 stycken att de är vinnande... självinsikt är guld värt som pokerspelare. Att döma av din blogg så saknar du dessvärre det. Du har bara en massa "otur".

Och underskattar såklart variansen som de flesta gör.

Men du skall väl börja plugga? Klokt val.

• Skapa nytt...