Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Varför vill vi trycka in massa pengar om vi endast har outs för stegen? :roll:

Jag tänkte att en större raise skulle få Fi med dominerande FLdrag att bli tvungen att slänga sin hand.

Om målet är att få ett färgdrag att folda så skulle nog en all-in vara att föredra.

Jag tror som grebgokz skriver att för att få ett dominerande färgdrag att lägga måste vi överbetta nåt enormt, förmodligen all-in. Men då får vi som Fido påpekat endast syn av händer som slår oss. Och vilka andra händer gör vi detta med? Inga som jag kan se iaf - det skriker stort drag tycker jag.

Postad
Jag tycker du gör rätt som höjer tillbaka. Du sitter på en riktigt stark hand med massor av outs, in med mer pengar så att du kan ta rejält betalt om du träffar. Du kommer förmodligen ofta att kunna ta fint betalt av alla möjliga händer. Mot två (eventuella) syner så får du dessutom fina odds.

Missad turn skulle jag panga på ändå och hoppas på att FI inte heller förbättrar. Dock är det läge att se upp, beroende på read, risken är ju överhänganda att FI har minst tvåpar, förmodat set, om han synar din raise.

Får du en raise tillbaka är det läge att omvärdera. Möter du tvåpar/set/färgdrag så ligger du ju faktiskt efter eller rejält efter. Så om FI höjer dig tillbaka här är läget klart lurigare. Iofs är det lätt att sitta och snacka såhär efteråt med Pokerstove till hjälp.

Jag var inne på precis samma linje i mitt första inlägg (jag tänkte redan då lägga in in reservation eftersom det var 2 Fi men struntade i det sen).

Standard på Svs 0.5/1kr är nog höjningen ganska självklar.

Men om man är uppe mot 2 Fi som man respekterar som bra spelare känns väl en höjning ganska riskabel? En Fi har redan visat styrka genom att höja och den andre har synat (ännu mer styrka?), är det inte risk att vi får ett ställ mot oss? Och är det inte stor risk att vi egentligen inte har så många outs, om Fi är kompetenta alltså? Om man höjer flopp och får 2 syn är man ju commitad efter ett nytt bet på turn, så iom höjningen bestämmer man ju sig då för att man vill spela för stacken?

Postad
Helt klart, säger sig självt? Nackdelen är ju om färgdrag/andra händer synar. Ahxh t.ex, då ligger vi inte så trevligt till.

Nej, nej och nej. Vi har som sämst typ 3 nötouts. KhQh snor både knekten och alla hjärter. Som bäst har vi dock 15 outs, 9 färg + 6 för stege. MEN, det är ett stort MEN.

Även om vi har 15 outs är det långt ifrån säkert att vi är favoriter. Vad tänkte du att du var favorit mot? Möter vi AT/A7 ligger vi efter (knappt), möter vi 77/TT/AA så ligger vi ganska rejält efter. Mot T7 så leder vi faktiskt.

Men mot en FI som spelar tillbaka hårt, leder vi verkligen då? Vad ska FI ha som inte är tvåpar, set eller färgdrag? Vilken HD sätter du FI på för att säga att våra 15 outs gör oss till favoriter? Visst, vi ligger sällan tokefter, vi har ju alltid någon nötout. Men samtidigt kommer vi aldrig att leda stort heller. Det absolut enda vi har som vi dominerar är 5h6h.

Jupp, så du ställer drygt 200bb i en pott där du som bäst kommer att ha en 50-50, och med osann tur kanske får syn av en 65-35... men där du i 95 % av fallen bör bli synad av en hand som har ~60 % att slå dig. Bra spel.

Du har rätt. Jag läste inte ordentligt Damen kan ju ge någon en bättre stege.

Det förändrar ju bilden helt.

Du har dessutom rätt i att jag inte slänger in 200bb all-in men oftast har man inte så mycket kvar därav brukar jag ibland ställa med 15outs. Men inte med 15 eller 3 lite väl magstarkt.

Postad
Jag tycker du gör rätt som höjer tillbaka.

Får du en raise tillbaka är det läge att omvärdera. Möter du tvåpar/set/färgdrag så ligger du ju faktiskt efter eller rejält efter. Så om FI höjer dig tillbaka här är läget klart lurigare. Iofs är det lätt att sitta och snacka såhär efteråt med Pokerstove till hjälp.

Vaddå omvärdera? Om någon fi ställer så måste vi ju syna i det läget.

Enda gången vi kan släppa ett sånt här monsterdrag är när det ligger väldigt lite pengar i potten och det gör det ju inte när vi pangat på till 42.

Postad
Vaddå omvärdera? Om någon fi ställer så måste vi ju syna i det läget.

Enda gången vi kan släppa ett sånt här monsterdrag är när det ligger väldigt lite pengar i potten och det gör det ju inte när vi pangat på till 42.

Hmm. Jo, i detta fallet comittar vi ju oss själva. Men förstår fortfarande inte ditt resonemang.

"enda gången vi kan släppa" -> Vi har ju konstaterat att mot en semi-vettig FI så kommer vi att ligga efter om han ställer. Endera lite eller mycket. Hur kan du då förespråka att alltid syna? I detta fallet ska vi i sådana fall syna ~160 för att vinna 400, där vi har break even vid typ 40% chans. Sitter FI på Ax i hjärter så har vi typ 25-30 % chans att vinna. Då är det bevisligen fel att syna.

Sitter FI på AA/TT/77 så har vi ganska precis 40 % att vinna.

I detta fallet är det väl tämligen troligt att FI sitter på endera ett set eller Ax i hjärter. I sådana fall är alltså synen fel. Du måste ju blanda in ett par tvåpar till stor sannolikhet för att synen ska vara rätt här.

ÄVEN fast vi comittat oss rejält med vår raise.

Så: Nog faen måste vi omvärdera.

Möter vi en tomte så är ju synen given. Men möter vi en FI som vet någorlunda vad han gör så är synen tveksam. Hade stackarna varit något djupare hade den varit strikt fel.

Pokerstove på vad FI bör sitta på (givet kompetens):

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 36.924% 36.88% 00.05% 7302 9.00 { 9h8h }

Hand 1: 63.076% 63.03% 00.05% 12480 9.00 { AA, TcTs, 77, AhKh, AhQh, AhJh, Ah6h, Ah5h, Ah4h, Ah3h, Ah2h, KhQh, KhJh, AhTc, AhTd, AhTs }

Med den distributionen så stannar vi på ~37 % vinstchans. Visst, synen blir ju inte jättedålig, men inte blir den direkt given.

Postad
Hmm. Jo, i detta fallet comittar vi ju oss själva. Men förstår fortfarande inte ditt resonemang.

"enda gången vi kan släppa" -> Vi har ju konstaterat att mot en semi-vettig FI så kommer vi att ligga efter om han ställer. Endera lite eller mycket. Hur kan du då förespråka att alltid syna? I detta fallet ska vi i sådana fall syna ~160 för att vinna 400, där vi har break even vid typ 40% chans. Sitter FI på Ax i hjärter så har vi typ 25-30 % chans att vinna. Då är det bevisligen fel att syna.

Sitter FI på AA/TT/77 så har vi ganska precis 40 % att vinna.

I detta fallet är det väl tämligen troligt att FI sitter på endera ett set eller Ax i hjärter. I sådana fall är alltså synen fel. Du måste ju blanda in ett par tvåpar till stor sannolikhet för att synen ska vara rätt här.

ÄVEN fast vi comittat oss rejält med vår raise.

Så: Nog faen måste vi omvärdera.

Möter vi en tomte så är ju synen given. Men möter vi en FI som vet någorlunda vad han gör så är synen tveksam. Hade stackarna varit något djupare hade den varit strikt fel.

Pokerstove på vad FI bör sitta på (givet kompetens):

Hand 0: 36.924% 36.88% 00.05% 7302 9.00 { 9h8h }

Hand 1: 63.076% 63.03% 00.05% 12480 9.00 { AA, TcTs, 77, AhKh, AhQh, AhJh, Ah6h, Ah5h, Ah4h, Ah3h, Ah2h, KhQh, KhJh, AhTc, AhTd, AhTs }

Med den distributionen så stannar vi på ~37 % vinstchans. Visst, synen blir ju inte jättedålig, men inte blir den direkt given.

Du har alldeles för mycket hjärterdrag i den HDn

Ska han kunna spela om stacks på 200BB varje gång han sitter på högre hjärtdrag så måste han se våra kort eller någonting.

40-45% equity är mer rimligt.

Postad
Jag har inte orkat läsa allt här... men hur kan ni få ihop 3 sidor i en handanalys, där killen floppat straight flush draw? Pusha, foldar han fine, synar han, fine! In med degen!

Det är limpad pott med 200BB. Det vore ju otroligt svagt spel att ställa rakt av redan efter reraisen till 12BB med så lite i potten. Liksom, vad ska han ställa med annat än trissar, topp2 eller högre str flush drag? Lär ju inte få syn från många händer vi slår iaf.

Postad

går han bluffa ?

synnar han alltid till rivern ?

stor stack vs liten stack mm

(jag har börjat galen spel - synnar ner till rivern med

högt kort och vinner - jag har väl typ blivit bättre online tells -

när man vinner 8 av 10 händer)

mm

Postad
Du har alldeles för mycket hjärterdrag i den HDn

Ska han kunna spela om stacks på 200BB varje gång han sitter på högre hjärtdrag så måste han se våra kort eller någonting.

40-45% equity är mer rimligt.

Håller inte med. FI har limpat in, tämligen troligt att han limpat Axs, t.om ganska mycket troligt. Träff med Axs där så kommer du få ställ från väldigt väldigt många.

Var någonstans kommer du upp i 45 % equity? Hur många tvåpar ska du ha med? Inte en chans att du får 45 % mot en vettig FI. Det är rent och skärt önsketänkande enligt mig. Skulle en kompetent FI limpa in T7 och ställa där? Nej. Skulle han göra det med JJ? NEEEEJ. Skulle han göra det med AKo? Nej. Det finns inte för 200bb, inte efter bet-raise-reraise. Visst om det varit någon med megamaniac-stämpel. Kommer ett ställ där så kan du stenhårt räkna med att det är set, färgdrag eller AT.

Jag tar bort en bunt långa Axs.

Board: As Th 7h

Dead:

Hand 0: 41.332% 41.29% 00.04% 8584 9.00 { 9h8h }

Hand 1: 58.668% 58.62% 00.04% 12188 9.00 { AA, TT, 77, AhKh, AhQh, AhJh, KhQh, KhJh, ATo }

59-41.

Vad med ska du ha med som du tror att FI limpar in och ställer efter det betsekvensen? Tar med 89o för stegställ och stannar på 53-47. Du kommer aldrig någonsin att få 45 % equity mot en vettig motståndare. Inte en chans. Då räknar du med att han bara ställer tvåpar och set. Det finns inte.

Så: Du *måste* omvärdera vid detta stackdjup. För 100bb är det bara att tuta och köra med ett OESFD. För 200bb så kan du INTE spela så mot en vettig motståndare.

Dessutom är det bara vår stora bet som gör att vi har ens i närheten av odds. Hade vi INTE höjt till 42, utan frågan blivit ställd INNAN vår raise... tja, då är ju situationen en annan. I det läget, är vi villiga att spela för 190 bb på vårt drag? Då är vi ju de facto i ett nästintill 50-50-läge för att vi ska ha odds. Jag skulle hävda att OESFD inte alls blir så starkt vid djupa stacks. Här sätter vi oss i en situation där vi måste syna (nästan) genom att vi bettat så stort. Men egentligen så trycker vi in 200bb på en flop där vi kan i absolut bästa fall hoppas på 48 % equity.

Edit:

Låter helt galen när jag skriver inser jag. Självklart har vi en riktigt rolig hand som i de flestas händer bör spelas aggressivt. Visst kommer vi att väldigt många gånger möta AK som synar med liten chans, eller tomtar med A4o som vet att par i A är guld. Vi måste ju spela lite hårt ibland också. Så: Även om vi mot en kompetent FI kommer att ligga bakom när han ställer, så kommer vi ju att alla de gånger han INTE ställer att vinna potter - och de potterna kommer ju att balansera upp den där negativa EVn vi har mot en kompetent fi. Mitt hårda resonemang gäller ju bara OM Fi ställer tillbaka - för då kommer vi ligga bakom rejält. Det finns ju inget som säger att han gör det här, oftast skulle jag tippa att vi vinner potten.

Så, ta mitt argumenterande med en nypa salt! :)

Postad

Så, ta mitt argumenterande med en nypa salt! :)

Det finns ingen anledning till.

Den andra Hdn du ställde upp ser bra ut.

41% är räcker dock för min del att syna en all-in med om någon ställer efter reraisen till 42. En tajtare spelare kanske skulle foldat.