Gå till innehåll

Agaton Poker Fund


Kape

Recommended Posts

Intressant inlägg beirut kid!

 

 

Well, jag läser följande på deras hemsida:

 

Är Agaton ett fondbolag eller värdepappersbolag?

"Vi kallar oss för fondbolag för det är det närmaste vi kan kalla vår verksamhet, och för att vi arbetar på liknande sätt, men formellt sett är vi inget värdepappersbolag såsom det definieras enligt svensk lag och finansinspektionens regler."

 

"Vi vill även vara tydliga med att Agaton Poker Fund, ur ett juridiskt perspektiv inte är en värdepappersfond då den inte består av finansiella instrument. Formellt sett samlar Agaton Poker Fund investerares kapital i en pokerfond som finansierar duktiga pokerspelare som Agaton tecknat avtal med.

 

Fondinvesterare i Agaton Poker Fund skyddas tyvärr heller inte av Svenska statens insättningsgaranti."

 

 

Så som jag ser det så är det ett företag som vill få in en massa pengar för att stejka pokerspelare. Jag ser en massa frågetecken om de ens får kalla sin affärsidé "fond"

 

* Vad säger Finansinspektionen?

* Hur ska de rapportera fondvärdet?

* Vad händer om en spelare vinner 2 MSEK och en spelare förlorar 2MSEK. Ska provision till en spelare om typ 1 MSEK då betalas ut från investerarnas kapital trots att marknadsvärdet på "fonden" är oförändrat?

* Hur löser man det med pensionsavgifter, sociala avgifter etc?

 

 

Om det är seriöst eller ej har jag ingen aning om, men att kalla det "fond" och få plats i DI där de marknadsför en fond känns främmande när själva idén egentligen bara är att samla in kapital för att stejka pokerspelare mot en del av intäkterna.

 

Men vem vet, i dagens samhälle där det går att tjäna bra med flis på pokern kan säkert "fonden" avkasta bra, men samtidigt ska man ju då som investerare betala för en massa i företaget; hyra av lokal, datorer, lön, spelares provisioner etc.

 

Vill jag stejka någon söker jag nog personligen upp en spelare och stejkar själv, men vem av de pokerspelare jag är intresserad av att stejka vill bli stejkade? De vill ju behålla sina pengar själva...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det som skulle vara intressant att veta är när man får sina 50% av vinsten. Om man räknar per månad är väl det ett stort pluss eftersom många av oss har - månader och dom försvinner ju iom detta. Det vill säga om man inte börjar på minus nästa månad. finns många frågor. Får man behålla 0/50/100 av rb? Om dom har shop, får man disponera poängen själv? Får man spela fria tider? Visst antal timmar per månad? Hur bestämmer dom vilken limit man får spela? Vill minst spela 1-2 nivåer över det jag har i br nu. Hur långt tålamod har dom om man hamnar i en badstreak?

 

Tycker det verkar lite intressant om svaren är dom rätta på frågorna.

 

Edit: Skulle inte funka så bra med att få 50% av vinsten varje månad. Spelarna har ju inte så stor motivation för att spela då om man tappar många inköp i början av månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well jag är en av spelarna i fonden så kanske borde säga ngt iaf.

 

Varför en vinnande spelare vill spela för en fond? Tja det är ju olika per person, för mig var det dels att utveckla mitt cg spel på högre nivåer o sh än vad jag är bekväm att göra med egen rulle, men främst det DaPine var inne på, en plats att gå till, mer struktur i livet och ärligt så trivs jag bra med dom andra grinders som sitter där.

 

Jag blev headhuntad till fonden kan man säga, gick dit lite på chans, trodde nog inte så mycket på det men är ju fortfarande kvar så =)

 

Tror jag kommer få en del praktiska frågor runt Agaton, jag kan personligen inte svara på så många av dom, men killarna bakom har reggat ett konto på pf så dom kommer kanske skriva något senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag kommer få en del praktiska frågor runt Agaton, jag kan personligen inte svara på så många av dom, men killarna bakom har reggat ett konto på pf så dom kommer kanske skriva något senare.

Då väntar vi på ett inlägg från dem... Kanske dags att slänga ner en av dem i "The Well" direkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste ingressen till artikeln och skrattade gott, jag brydde mig inte ens om att läsa klart innan jag såg att det ploppat upp en tråd här. Jag tycker personligen att det luktar skunk, i en lång kedja av konstiga grejer så baseras 3-4 länkar på tillit och ärlighet innan den når kunden. Och så fort en enda länk baseras på tillit på finansmarknaden så slutar jag generellt att lyssna. Dessutom gör all jurisdiktion och administration omkring det ännu oklarare för mig.

 

Visst, en rolig idé i en ideal värld, men betongväggar och replängder räcker inte för mig i detta fall. Jag stoppar ner detta projekt i en tunna hårdrock och höganrikat uran och postar den till eury. Tag, you're it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kul att det finns sånt intresse för Agatonfund, och självklart mycket funderingar. Har ni frågor så är ni välkomna att maila in dem till info@agatonfund.com, så ska vi svara på dem så fort vi kan. Dock har vi fått ett enormt gensvar på vår lansering och det kan ta lite tid att svara alla på studs.

 

Eurythmech - jag vet sen jag mött dig på Betsson att du är en duktig spelare, och du är välkommen att kontakta oss angående spel för fonden.

 

 

Hälsningar AgatonPokerFund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20% avgift är extremt. (100-20)

50% går till spelarna. (80/2)

Kvar är 40% att dela ut brutto.

 

Man ska komma ihåg att detta är en fond och att förvaltaren säkert inte köper tillbaka andelar själv (eller?). Liknande upplägg finnns på betting-fonder där det har visat sig oerhört svårt att komma ut ur fonden om man vill sälja till marknadsmässigt pris. Vid en fsg får man ofta ge en rabatt på ett par procent för att efterfrågan är låg.

 

Givetvis kan det vara en kul grej om man har pengar över, men snarare som lotteri än som investering och frågan är om det inte då är roligare att prova lyckan själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting borde väl funka om spelarna hadde en fast lön och allt överskott gick till investerarna. Då slipper man som spelare att oroa sig för framtiden man får en ekonomisk säkerhet. För spelarna kan man kanske ha något sorts bonus system där bra vinststats belönas i varje år.

 

Blir nog mycket lättare att redovisa vinster och ha en bättre koll som investerare.

 

Mina tankar

 

Kanske redan funkar så här och jag upfattat helt fel :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att om de inte lägger ut det officiellt här utan hänvisar till personlig korrespondens ytterligare spär på att nåt inte står rätt till.

 

Sen att (No offence eury)de kommer in och säger:

"Sen jag mötte dig där eury så vet jag att du är bra."

När eury spelar $11 SnGs.

 

*host*

 

Jag utökar min betongvägg till kärnvapenavfallsgömman ovan.

Kan vara en scam av stora mått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ken har ju skatteverket efter sig för att de anser att han ska skatta för hela vinsten i Las Vegas, trots att Martinspoker ägde 70% av honom. Deras inställning är att Ken vann alla pengarna, om han sedan valde att ge bort dom till någon annan är hans egna problem. Samma problem lär uppstå i det här bolaget.
Är det så Kens bråk med Skratteverket ser ut! Aha! Solklart fall. Jag sätter hela min bankrulle på Skratteverket!

Ken har inte en chans. Det finns ett flertal rättsfall på liknande upplägg.

Tror det var Ove Thörnkvist som var med i en välgörenhetsgrej och skänkte hela gaget till typ Rädda Barnen. Vem ska skatta för gaget? Ove självklart.

Ken ska skatta för hela vinsten från Las Vegas och om MartinsPoker hade varit baserat i Sverige skulle dom ha betalat 30% på sin investering.

 

Vem vill satsa mot mig? Hejja Skratteverket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så Kens bråk med Skratteverket ser ut! Aha! Solklart fall. Jag sätter hela min bankrulle på Skratteverket!

Ken har inte en chans. Det finns ett flertal rättsfall på liknande upplägg.

Tror det var Ove Thörnkvist som var med i en välgörenhetsgrej och skänkte hela gaget till typ Rädda Barnen. Vem ska skatta för gaget? Ove självklart.

Ken ska skatta för hela vinsten från Las Vegas och om MartinsPoker hade varit baserat i Sverige skulle dom ha betalat 30% på sin investering.

 

Vem vill satsa mot mig? Hejja Skratteverket!

 

Mattias Andersson som kom till finalbord i WSOP för ett par år sen slapp ju till slut att skatta för hela summan han vann, helt solklart kan det väl inte vara då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Andersson som kom till finalbord i WSOP för ett par år sen slapp ju till slut att skatta för hela summan han vann, helt solklart kan det väl inte vara då?
Min analys baseras på det lilla jag vet, dvs det Ola skrev. Kan ju vara så att det lilla som Ola skrev inte är hela sanningen heller. Skatterätt är komplexare än så.

Kan du dra alla fakta om MA och KL? Är det verkligen exakt lika?

Hur långt upp i rättssystemet vandrade MA? Hur mycket slapp han skatta för? Varför? Kan du hänvisa till RR? Osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min analys baseras på det lilla jag vet, dvs det Ola skrev. Kan ju vara så att det lilla som Ola skrev inte är hela sanningen heller. Skatterätt är komplexare än så.

Kan du dra alla fakta om MA och KL? Är det verkligen exakt lika?

Hur långt upp i rättssystemet vandrade MA? Hur mycket slapp han skatta för? Varför? Kan du hänvisa till RR? Osv...

 

Finns en artikel på expressen:

http://www.expressen.se/poker/1.493938/slipper-halv-miljon-i-skatt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs. vid närmare eftertanke .... hmmm knepigt. Jämförelsen med OT var inte bra. Men om det är så att man är stejkad gäller ju att man verkligen har bra avtal som är vattentäta och påskrivna före.

 

Tänk situationen att man vinner en massa pengar och gör upp ett skenavtal med ett företag/en privatperson i ett skatteparadis. Jag tror det är det som Skatteverket vill förhindra.

 

Okej, jag köper att Ken kan vinna. Dock skulle jag inte satsa pengar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...