Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Det är svs 0,50/1. Spelet där är generellt uselt.

Helt horribelt dåligt. I snitt. Men det gör inte att alla spelare är dåliga. Förstår inte riktigt hur vissa tänker. Bara för att han har 8 tomtar på bordet så betyder inte det att han ska ge bort 225bb till den näst bäste ( ;) ) spelaren på bordet.

Det finns dom som kan spela där ändå, även om väldigt många knappt kan reglerna. Att då gå upp mot en erkänt kompetent FI och applicera snittet på honom, det gör dig själv till en än större tomte. Hela idén med poker är ju att identifiera vilka som kan och inte kan. Har du då insett att en viss spelare faktiskt är ganska ok... varför i hela friden då utgå från snittet och anta att han är dålig? Vad är då poängen med read?

Postad
Helt horribelt dåligt. I snitt. Men det gör inte att alla spelare är dåliga. Förstår inte riktigt hur vissa tänker. Bara för att han har 8 tomtar på bordet så betyder inte det att han ska ge bort 225bb till den näst bäste ( ;) ) spelaren på bordet.

Det finns dom som kan spela där ändå, även om väldigt många knappt kan reglerna. Att då gå upp mot en erkänt kompetent FI och applicera snittet på honom, det gör dig själv till en än större tomte. Hela idén med poker är ju att identifiera vilka som kan och inte kan. Har du då insett att en viss spelare faktiskt är ganska ok... varför i hela friden då utgå från snittet och anta att han är dålig? Vad är då poängen med read?

Jag må vara en enorm tomte men har varken sagt att alla spelare på svs är dåliga, att read inte spelar roll eller att vi ska ge bort 225bb här. Har aldrig föreslagit en push. Har heller aldrig påstått att Fi i det här fallet är en dålig spelare. Har ingen koll på honom.

Det jag har sagt är att jag hade fortsatt att betta. Och att man ofta får betalt av sämre händer hela vägen på svs 0,50/1. Men det är bara min åsikt.

Postad

Jag har ju redan skrivit långa inlägg om denna handen, men tycker den är intressant så jag kan inte hålla mig undan :-D

Check/syn, check/fold för att förlora så lite som möjligt. Bet/push kommer att kosta dig 250bb, vilket är idioti.

Men håll potten låg i dessa lägen. Hans syn på stor bet på flop utan drag... Nä, du ligger nog efter väldigt ofta här.

Precis så tänker jag, och det är därför vi måste koncentrera oss på att spela så bra som möjligt mot de händer vi faktiskt slår.

Jag må vara en enorm tomte men har varken sagt att alla spelare på svs är dåliga, att read inte spelar roll eller att vi ska ge bort 225bb här. Har aldrig föreslagit en push. Har heller aldrig påstått att Fi i det här fallet är en dålig spelare. Har ingen koll på honom.

Det jag har sagt är att jag hade fortsatt att betta. Och att man ofta får betalt av sämre händer hela vägen på svs 0,50/1. Men det är bara min åsikt.

Visst är det som du skriver att man ofta får betalt av sämre händer hela vägen - men allt beror ju på i vilken situation det sker! I denna situation är det väldigt svårt att se vilka händer som betalar av 3 gator, och om de bara betalar av 2 gator gör de det lättare om de själva får betta turn, eller syna ett riverbet tror jag. Tror man tappar mycket värde från sämre händer genom att betta bort dem på turn.

Postad

Han limpsynar 20bb pre drygt 200bb djupt... det är tveksamma setodds han får med tanke på att han antagligen inte stackar dig varje gång han träffar och ibland losar han allt i en set-över-set situation. Så STP-ration säger väl att det är rätt att stacka av -> valuetown på samtliga gator (alternativt bet-check-bet om du tror att han foldar JJ-typ händer på turn annars).

Postad

Och så här sluta den

Libido Satsa 112.00 -> Betar exakta potsizen för att inte ge billigt drag om han nu sitter på det

akame All-in 172.05

Libido Syna 172.05 -> comitted

*** River(Board): *** : [5r, 7s, 2h, 2k, Kh]

*** Showdown *** : Rake: 11.45 Totalpott: 447.65

Qnalle Lägger mig Vinst: 0.00

nderimi Lägger mig Vinst: 0.00

Libido Lägger mig Vinst: 0.00

Qris Lägger mig Vinst: 0.00

pop_winner Lägger mig Vinst: 0.00

tobbe_ohm Lägger mig Vinst: 0.00

Aikon Lägger mig Vinst: 0.00

frommen53 Lägger mig Vinst: 0.00

akame [5h, 5k] Kåk Vinst: 447.65

Postad
Och så här sluta den

Libido Satsa 112.00 -> Betar exakta potsizen för att inte ge billigt drag om han nu sitter på det

akame All-in 172.05

Libido Syna 172.05 -> comitted

*** River(Board): *** : [5r, 7s, 2h, 2k, Kh]

*** Showdown *** : Rake: 11.45 Totalpott: 447.65

Qnalle Lägger mig Vinst: 0.00

nderimi Lägger mig Vinst: 0.00

Libido Lägger mig Vinst: 0.00

Qris Lägger mig Vinst: 0.00

pop_winner Lägger mig Vinst: 0.00

tobbe_ohm Lägger mig Vinst: 0.00

Aikon Lägger mig Vinst: 0.00

frommen53 Lägger mig Vinst: 0.00

akame [5h, 5k] Kåk Vinst: 447.65

Du tar ju verkligen betalt av alla drag på turn iallafall.

Postad

Han har ju inget val på turn... endera så läser han FI som kompetent (vilket jag argumenterade för utifrån vad han skrev) och check/foldar. Eller så trycker han och hoppas att FI sitter med KK/QQ/67s och betalar av.

För mig känns synen pre och synen på flop stenhårt som ett litet PP som träffat. Livsfarligt med 200bb-stackar att spela höga pockets så hårt. Mot tomtar funkar det, men mot folk du tror är kompetenta är det självmord.

Postad
Han har ju inget val på turn... endera så läser han FI som kompetent (vilket jag argumenterade för utifrån vad han skrev) och check/foldar. Eller så trycker han och hoppas att FI sitter med KK/QQ/67s och betalar av.

Du har en väldigt konstig syn på vad en kompetent spelare är. Check-fold på turn här är dessutom så sjukt svagt att du antagligen kommer förlora pengar även mot många riktigt dåliga spelare, vilket är ganska imponerande dåligt när man har AA och fått in 10% av stacken preflop.

Det finns flera linjer där man checkar turn och inte foldar. Antingen c/raise eller c/syn, men då är det för att man tror att dom linjerna får in mer pengar, inte för att man är rädd för att få in pengar i potten.

För mig känns synen pre och synen på flop stenhårt som ett litet PP som träffat. Livsfarligt med 200bb-stackar att spela höga pockets så hårt. Mot tomtar funkar det, men mot folk du tror är kompetenta är det självmord.

Fi har limpsynat 10% av sin stack preflop och vi har den absolut bästa handen i vår distribution på en väldigt ofarlig bräda. Så länge vi aldrig foldar postflop kommer vi gå plus. Att sitta och leta argument för att folda här är att tappa sanslöst med värde.

Jag hoppas dessutom verkligen att du inte menar att preflop eller flop är något annat än sjukt standard.

Postad
Jag hoppas dessutom verkligen att du inte menar att preflop eller flop är något annat än sjukt standard.

Nepp. Precis som han bör spela.

MEN. Det finns ett stort MEN här. När stackarna är djupa så måste du tänka efter lite extra. VAD sitter han på som kallsynar? Det finns tyvärr bara en vettig tanke: set. Seriöst. Vad annars? Hero skriker ut att han har högt pocket preflop, vad synar vi med då?

Visst, det är för vekt att checkfolda. Det håller jag med om. Jag hade förmodligen spelat just som hero gjorde. Men för mig är detta en gigantisk läcka, att inte kunna släppa höga pockets. Möter man spelare som inte fattar något, då är det troligt med K7o här. Han har ju toppar! Men om din read på FI involverar att han kan spela, då sitter han inte med K7 där. Så, igen, vad sitter han på som vi slår? KK? Det är väl det enda tänkbara enligt mig.

Det hade varit skillnad om vi raisat först in till 4 bb pre och fått syn. Då finns det bra många fler händer som vill vara med och leka. Men nu har vi återhöjt till 20 bb. Det begränsar mängden händer han kan ha ganska rejält.

För mig är detta (försöker få in det i mitt eget huvud) ett klockrent läge att hålla nere potten. Hans kallsyn på flop tyder på en enda sak: Set. Det finns inga drag som han kan sitta och hoppas på, det finns ingen hand han kan syna 20bb med som han floppat toppar med. Visst kommer vi vara tvungna att syna ner allt som oftast. Men jag tycker inte att det är rätt att panga. Att betta turn och sedan syna hans AI är att ge bort pengar i mitt tycke.

Som i andra händer: Det är skillnad på 100bb och 225bb. När stackarna blir så djupa så måste du kunna omvärdera. Ett par är en förlorande hand.

Postad

Jag tycker att spelet t om floppen är okej, kanske lite för stor bet pre men okej då jag köper det.

Men motståndaren spel känns lite lurigare. Först stoppar han bara in en bb för att sedan syna din fetehöjning. Sedan betar du floppen hårt och han synar bara. Efter den kallsynen är det bara att inse att det är kört om inte turnen hjäper dig. Vilket den inte gjorde.

Jag hade satt han på 55 eller 77 med tanke på hans spel på pre och flopp. Kan inte tänka mig att han lirar QQ eller KK så. Sedan hade jag checkat turn för att se vad han hade gjort, betar han så få jag lägger jag AA denna gång eftersom jag inte tror att han kan ha nåt annat än 55 eller 77.

Det finns ju ingen mening att ge bort pengar när man är slagen. Nej håll nere potten i ställetoch spar pengarna.

Postad

Intressant diskussion. Hur ofta måste vi leda mot fi för att kliva in i "valuetown" som ni beskriver? Eller handlar det om ren "princip" att vi fullföljer handen agressivt oavsett om vi misstänker att det finns stor sannolikhet att fi faktiskt har set eller ej.

Spelar det någon roll att man har read på fi att han skulle kunna göra en liknande syn och spela ett set likadant relativt frekvent? Hur frekvent i så fall?

Även om fi gjort ett stort misstag preflop så ska väl inte vi göra misstaget mindre genom att ge honom möjligheten att få ut så mycket som möjligt av sina (otillräckliga?) implicita odds när han väl träffar. (D.v.s. hans hd viktas starkt mot de händer som gett honom set med tanke på hur handen spelats efter flopen)

Eller ser vi missstagen som isolerade händelser uppdelade per gata?

Blev lite osammanhängande men jag är inte helt nykter så jag får skylla på det.:?

Postad
Känns det helt omöjligt att han sitter på typ 68s

då? Föresten ni som förespråkar att hålla nere potten hur tycker ni det. c/f turn och b/f river lr?

Att händer som slår oss synar bet flopp, turn och shove river är ju klart, men frågan är om sämre händer än vår gör det, och hur troligt det är att Fi i så fall här en sådan hand.

Som Hume skriver:

Det finns flera linjer där man checkar turn och inte foldar. Antingen c/raise eller c/syn, men då är det för att man tror att dom linjerna får in mer pengar, inte för att man är rädd för att få in pengar i potten.

Vilken linje man ska välja är inte det lättaste, men att checka istället för att betta turn är inte för att hålla nere potten utan för att få så mycket betalt som möjligt av händer vi slår.