Gå till innehåll

Säkraste mailen för poker.


slashyboy

Recommended Posts

Använd om möjligt en mail utan Internetaccess. Tyvärr går det nog inte att stänga av webmail-funktionalitet på t.ex. Gmail.

 

För övrigt använd INTE samma mail till MSN och pokersiter.

Använd INTE samma lösenord till mail och pokersiter.

Använd INTE samma lösenord på flera siter.

 

Rent allmänt är det bättre att vara riktigt paranoid ur säkerhetssynpunkt men det blir lite jobbigare/besvärligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd om möjligt en mail utan Internetaccess. Tyvärr går det nog inte att stänga av webmail-funktionalitet på t.ex. Gmail.

 

För övrigt använd INTE samma mail till MSN och pokersiter.

Använd INTE samma lösenord till mail och pokersiter.

Använd INTE samma lösenord på flera siter.

 

Rent allmänt är det bättre att vara riktigt paranoid ur säkerhetssynpunkt men det blir lite jobbigare/besvärligare.

 

??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd om möjligt en mail utan Internetaccess. Tyvärr går det nog inte att stänga av webmail-funktionalitet på t.ex. Gmail.

 

En bra idé för att få en mail utan Webbaccess är att köpa en domän på lämplig sida och sedan sätta upp ett eller flera konton och regga sig (t.ex. pokerstars@kfluffie.se, fulltiltpoker@kfluffie.se) och sedan ta emot och inte ha Outlook/ThunderBird uppe.

 

Mvh, KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ändras lika ofta du byter strumpor, det man kan göra är att tänka på vilka dumheter man gör själva(som med allt annat så har man gjort nåt dumt när man blivit ägd):

 

Nåt att tänka på:

Säkerhetsfrågan för lösenordet.

Kryptering.

Användadet av anonymeringstjänster på galet sätt. Detta tycks 95% av användarna tro är en krypteringtjänst, visst det är krypterat...MEN bara tills datan lämnar anonymeringtjänsten, då återgår den till plaintext om den inte var end2end krypterad från början och tex att brainslicer loggar in pokerforum.nu är inte så svårt att läsa av.

 

Så tex ambassader o regeringarna blev av med sina epost konton, i tron att en anonymeringstjänst är en krypteringstjänst(att det krypteras innom själva tjänsten är inte alls samma sak som när den krypteras end2end).

http://www.idg.se/2.1085/1.120047

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han menar Webb-access inte Internetaccess.

 

Det är många som inte vet skillnaden mellan Internet och webben.

 

DVS använda inte en mail med webbaccess.

My bad, skrev lite fort på väg bort från datorn. Jag slarvar rätt ofta med tjäster via Internet och kallar det för webbtjänster.

 

Jag menar naturligtvis en mail utan webaccess alternativt en mail där det går att stänga av webaccess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra idé för att få en mail utan Webbaccess är att köpa en domän på lämplig sida och sedan sätta upp ett eller flera konton och regga sig (t.ex. pokerstars@kfluffie.se, fulltiltpoker@kfluffie.se) och sedan ta emot och inte ha Outlook/ThunderBird uppe.

 

Mvh, KF

 

Är man lite händig får man en gratis liknande lösning också med Mercury http://www.pmail.com/overviews/ovw_mercury.htm +en gratis domän från tex no-ip. pokerstars@kfluffie.no-ip.org, fulltiltpoker@kfluffie.no-ip.org osv skulle de tex bli då.

OBS man får inte köra egen mailserver hos alla operatörer, och man bör vara säker på att ställa in den så den inte börjar forwarda spam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar naturligtvis en mail utan webaccess alternativt en mail där det går att stänga av webaccess.
Har aldrig tagit mig tid att öppna gmail konto då jag haft egen server, det jag undrar över är om man loggar in krypterat på gmail med pop3(eller är det samma som ambassaderna hamnade ut för, bara plaintext vid inloggning)?

 

Tex Hotmail har ju endast webaccess, pop3 ingår bara i betaltjänsten.

 

Edit här nåt man kan kolla på iaf så det är krypterat:

pop3 / smtp

This server requires an encrypted connection (SSL) ska vara aktiverat i email klienter ...

 

mail i browsern: låset ska ju visas, adressen ska börja på https:// och bör vara giltigt certifikat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså nu är jag ingen gmail expert eller nåt men:

 

Om man loggar in via browsern så loggar man in krypterat, men efter det återgår sessionen till plaintext? när du läser mailen.

Vad är då problemet med detta? All mail du läser på är plaintext nu, befinner du dig på en trådlös anslutning?

Se till att ha https:// för att hela sessionen ska vara krypterad.

 

bara en tanke som jag vet jag läst om förut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men du ska inte behöva gå ut på Webben för att läsa mailet men ska ha Internetaccess.

 

Tja, man går ju ut på internet i båda fallen och hämtar mailet(om man inte kör mailservern lokalt), bara med olika protokoll. Att man inte använder browsern betyder ju inte att man inte skulle vara på internet med andra protokoll. Exempel på applikationsprotokoll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, man går ju ut på internet i båda fallen och hämtar mailet(om man inte kör mailservern lokalt), bara med olika protokoll. Att man inte använder browsern http/imap betyder ju inte att man inte skulle vara på internet med andra protokoll. Exempel på applikationsprotokoll

 

Ja, men jag ska sätta upp min SMTP-klient bredvid PokerStars servrar så jag slipper oroa mig för spam och lösenordsfiske och köra LDAP för att hämta lösenordet.

 

Samtidigt så ska jag dra en egen egen x.25:a mellan mig och Boss och enbart köra DEC-routrar och enbart ARP:a informaionen emellan ...

 

Mvh, KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra idé för att få en mail utan Webbaccess är att köpa en domän på lämplig sida och sedan sätta upp ett eller flera konton och regga sig (t.ex. pokerstars@kfluffie.se, fulltiltpoker@kfluffie.se) och sedan ta emot och inte ha Outlook/ThunderBird uppe.

 

Mvh, KF

Hur menar du att man ska ta emot mailen om inte via Webaccess eller ha mailklient uppe??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig tagit mig tid att öppna gmail konto då jag haft egen server, det jag undrar över är om man loggar in krypterat på gmail med pop3(eller är det samma som ambassaderna hamnade ut för, bara plaintext vid inloggning)?

 

Tex Hotmail har ju endast webaccess(IMAP), pop3 ingår bara i betaltjänsten.

 

Edit här nåt man kan kolla på iaf så det är krypterat:

pop3 / smtp(e-mail klienter)

This server requires an encrypted connection (SSL) ska vara aktiverat i email klienter ...

 

imap(mail i browsern): låset ska ju visas, adressen ska börja på https:// och bör vara giltigt certifikat...

Snälla Brainslicer, du försöker låta som du vet vad du pratar om men tror att IMAP (Eller IMAP4 som det heter om man ska va korrekt) är något man accessar via en web-browser?

IMAP4 är ett mailprotokoll precis som POP3 och accessas lämpligen via en mailklient (vanligen outlook). Det kan användas med eller utan SSL-kryptering. Ganska ovanligt att operatörerna/webjänsterna låter en använda detta protokoll dock då det är betydligt mer cpu-krävande än POP3.

 

Bra påpekat om anonymiserings-tjänsterna dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar på frågan vilken mail som är säkrast. Att sätta upp egen mailserver är säkrast om man är duktig på det samt ser till att hålla den uppdaterad.

Om man vill ha en web-baserad så är Hushmail säkrast. Har för mig den kostar lite pengar dock om man vill ha alla features.

Hotmail är bland de sämsta man kan använda. Gmail är en kompromiss med acceptabel säkerhet, dock inte 100%ig.

Bredbandsoperatörernas mail brukar för det mesta inte hämtas/skickas krypterat till/från din dator, vilket är obra om din trafik skulle bli avlyssnad någonstans på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla Brainslicer, du försöker låta som du vet vad du pratar om men tror att IMAP (Eller IMAP4 som det heter om man ska va korrekt) är något man accessar via en web-browser?
Nej, jag är ingen expert...men en egen mailserver och webserver har jag iaf lyckats bygga :roll: och skriver konstiga saker mitt i grinden...heh

 

Tokigt blev det ju hur som helst, håller på att aktivera imap delen i mailservern som gör det möjligt att komma åt samma mailserver via websajten(vilket inte utesluter att man kan accessa imap på andra sätt också, dvs klienter som stöder imap).

Men användaren använder ju inte IMAP förstås när han surfar in på sajten o kollar mailen....det(Imap trafiken) sköts väl mellan webserver - mailserver osynligt i bakgrunden?

 

Hur som helst var det därför imap hamnade där(då imap gör det möjligt även om det inte märks för användaren). Tog bort det nu, i övrigt är väl det om kryptering rätt? (giltigt certifikat+låset ska visas+url ska börja med https://)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är ingen expert...men en egen mailserver och webserver har jag iaf lyckats bygga :roll: och skriver konstiga saker mitt i grinden...heh

 

Lycka till med ditt projekt!

Mail är skoj. Jobbade själv som mailadmin på några av Sveriges största företag rätt många år innan pokern tog över mitt liv

 

Tokigt blev det ju hur som helst, håller på att aktivera imap delen i mailservern som gör det möjligt att komma åt samma mailserver via websajten(vilket inte utesluter att man kan accessa imap på andra sätt också, dvs klienter som stöder imap).

Men användaren använder ju inte IMAP förstås när han surfar in på sajten o kollar mailen....det(Imap trafiken) sköts väl mellan webserver - mailserver osynligt i bakgrunden?

 

Låter som du kör nån typ av Linux-lösning med Squirrelmail som Webgränssnitt? Och ja, då brukar det funka som du beskriver. I de flesta större mail-lösningar t ex Exchange så är det mesta integrerat, alla protokollen är inbyggda i maildemonen. Då behöver trafiken inte slussas mellan olika protokoll för att användaren ska få access. Men nu är vi inne på överkurs.

 

Hur som helst var det därför imap hamnade där(då imap gör det möjligt även om det inte märks för användaren). Tog bort det nu, i övrigt är väl det om kryptering rätt? (giltigt certifikat+låset ska visas+url ska börja med https://)

 

Det är korrekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...