Gå till innehåll

SPELA nätpoker som projektarbete


kensoi

Recommended Posts

Hej jag går i 3an på teknikprogrammet. Har nu en dag på mig att bestämma projektarbete. Det jag vill göra är att spela poker.

 

Projektarbetes mål:

kunna välja ett kunskapsmål och inom detta avgränsa en uppgift eller problem

 

kunna välja relevant material och metod samt relevanta redskap

 

kunna upprätta en projektplan och vid behov revidera denna

 

kunna föra loggbok över arbetets gång och fortlöpande redovisa processen

 

kunna diskutera arbetets utveckling med handledaren

 

kunna åstadkomma en slutprodukt som innebär en självständig lösning av den valda uppgiften eller det valda problemet

 

kunna göra en skriftlig redovisning av projektet som beskriver arbetets gång från ide till slutprodukt

 

Och kunna redovisa skritligt efter följande mall.

 

Inledning

Vad ville du göra?

 

Syfte

Varför ville du göra det?

 

Metod

Hur gjorde du?

 

Resultat och diskussion

Hur blev det och varför?

 

Skulle gärna vilja ha lite förslag på upplägg. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst detta är helt okej! Men de jobbiga blir att du inte får tjäna något på ditt projektarbete, du får som bäst gå +-0! Och de kan bli ett problem när du ska redovisa. Antingen ser dem att du plussat en massa eller ser dme att du förlorat mkt pengar och gillar inte alls grejen längre eller får du mixtra som fan o hitta på resultat så du hamnar på +-0. Jag och en kompis starta en pokerklubb i Kristianstad och anordnade turneringar. Det gick hur bra som helst och vi fick till intervju med Dan Glimne och blev även sponsrade med bord,marker ,kortlekar mm. Vi fortsatte med klubben ca ett halvår efter skolan men sen tog de upp för mkt tid och hann inte både jobba och ha hand om klubben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inledning

Vad ville du göra? Gula 2000 kronor

 

Syfte

Varför ville du göra det?

Reta gallfeber på alla nits som spelar låga nivåer.

 

Metod

Hur gjorde du?

Slaskade ordentligt med 45/25/3 stats på fullring

 

Resultat och diskussion

Hur blev det och varför?

Gick plus 10.000 kronor genom en blandning av klonkskillz och vektight motstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att se nån handledare som skulle gå med på detta.

 

typ ha som mål att öka rullen från x$ till y$ typ?

 

typ?

 

Visst detta är helt okej! Men de jobbiga blir att du inte får tjäna något på ditt projektarbete, du får som bäst gå +-0! Och de kan bli ett problem när du ska redovisa. Antingen ser dem att du plussat en massa eller ser dme att du förlorat mkt pengar och gillar inte alls grejen längre eller får du mixtra som fan o hitta på resultat så du hamnar på +-0. Jag och en kompis starta en pokerklubb i Kristianstad och anordnade turneringar. Det gick hur bra som helst och vi fick till intervju med Dan Glimne och blev även sponsrade med bord,marker ,kortlekar mm. Vi fortsatte med klubben ca ett halvår efter skolan men sen tog de upp för mkt tid och hann inte både jobba och ha hand om klubben.

 

Stämmer verkligen detta? Fanns ju en massa UF-företag som gick plus även om vi backade rakt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja skall man göra något så är det en praktiskt utvärdering av ett system för att spela poker - t.ex. det system som står i boken Kill Phil.

 

Den praktiska delen går då ut på att spela 10 turneringar och se vad resultatet av det hela blev och analysera de pokerhänder som spelas.

 

Ja eller så kan man utvärdera Skanskys The System för kontantspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vinnande strategier i en fientlig miljö.

 

Projektet går ut på att genom statistisk analys av en större mängd pokerhänder beräkna en optimal vinnande relation mellan parametrarna position, starthand och agressivitet. Vi kommer att spela en större mängd pokerhänder, ca 5000 st. Dessa kommer sedan att lagras i en databas för jämförande statistisk. Målet är försöka få fram grundläggande regler för vilka lägen är vinnande, dvs totala vinsten större än totala förlusten, och vilka är förlorande."

 

 

Sen kan ni spela på o visa lite statistik från Poker Tracker eller så:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vinnande strategier i en fientlig miljö.

 

Projektet går ut på att genom statistisk analys av en större mängd pokerhänder beräkna en optimal vinnande relation mellan parametrarna position, starthand och agressivitet. Vi kommer att spela en större mängd pokerhänder, ca 5000 st. Dessa kommer sedan att lagras i en databas för jämförande statistisk. Målet är försöka få fram grundläggande regler för vilka lägen är vinnande, dvs totala vinsten större än totala förlusten, och vilka är förlorande."

 

 

Sen kan ni spela på o visa lite statistik från Poker Tracker eller så:-)

"Resultat: K9s visade sig vara den mest vinnande handen i Texas Holdem."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade själv poker som projektarbete i 3an och där ingick bl.a. att spela nätpoker för att genom egen erfarenhet kunna berätta om spelet samt visa på olika strategier etc. I praktiken kunde jag ingenting om poker innan jag startade arbetet så nätpokern fick bli som en lärare vid sidan om litteraturen så att jag kunde skriva uppsatsen. Pga det enorma intresset jag fick för pokern blev också uppsatsen lite väl lång, drygt 130 sidor, men det var det värt! Absolut det bästa ämnet jag någonsin haft i skolan - och det lönsammaste. Mina lärare sa aldrig något om att man inte fick tjäna något på arbetet, det var många som gjorde det (någon handlade med derivatinstrument på stockholmsbörsen, någon målade tavlor som han sålde, några startade företag etc). Det var ju inte länge sedan jag gick ut så reglerna borde inte ha förändrat sig.

 

Klagar dem på ditt syfte / att ämnet inte passar ihop med programmet (det gjorde dem för mig) så skyll på någon del av pokern som dem kan godkänna. Jag läste natur så matematiken fick bli min undanflykt för att få skriva om pokern. Lycka till med uppsatsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gärna vilja ha lite förslag på upplägg.

 

Glömde själva frågan ;-)

 

Det första du måste göra är att bestämma dig exakt vad du vill göra. Är det nätpoker du vill spela så måste du hitta ett problem eller fråga du kan formulera som du ska lösa under projektarbetets tid.

 

Spelar du limit är detta ett väldigt bra förslag: Du vill genom ditt PA visa hur man kan vinna pengar på internetpoker genom strikt matematiskt spel. Det första du gör är då att först gå igenom matematiken inom poker, lite hur spelet går till etc. Sedan för du oerhört seriösa loggar (eller PT/ PO) över ditt spel och kan redovisa detta genom grafer etc. Du kanske även måste fylla ut arbetet med att berätta om varians och lite annat pokertjafs men det är inte svårt att fylla utrymme, tro mig :-)

 

Ett annat förslag som inte är lika bra är att du vill bevisa att det inte finns någon rigg på nätet. Du behöver naturligtvis PT/PO för det men genom att spela en hel massa händer så kan du nästan visa att du får lika många AA som KK etc. (Nu finns ju visserligen all denna information redan på nätet, man behöver ju dessutom inte spela några händer utan det räcker ju att låta PT stå på en månad så har du resultatet - men det behöver ju dina lärare inte få veta. Tjafsar dem emot så säg att du vill genom egen erfarenhet pröva detta, mao ta bara med dina egna spelade händer, inget fusk alltså) När du visat exakt hur många AA, KK etc du fått så måste du även visa med hjälp av lite sannolikhetslära att detta skulle gälla även om du spelade ännu fler händer och sen kan du visa med grafer hur händerna skulle planas ut med tiden tills de visar exakt det matematiskt korrekta.

 

Man kan spåna hur mycket som helst i liknande ämnen men ett sådant måste du hitta. Lärarna godkänner inte att man enbart spelar poker och redovisar sina vinster/ förluster. Förutom problemet som du ställer upp inom internetpokerm så måste du även fylla ut med det teoretiska bakom idén (förklara matten etc). Större delen av din tid kommer du spendera med pokern men den största delen av uppsatsen måste bestå av teori så att lärarna ser att du gjort något vettigt och inte enbart fördrivit tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...