Gå till innehåll

Samtal från Skattemyndigheten


Zara

Recommended Posts

Min kusin fick i förra veckan ett samtal från skattemyndigheten som ville prata om att han måste skatta för pokervinster från pokerstars.

 

Dem hade kommit fram till en summa (ca 16 000SEK). Kusinen har visserligen klonkat några turrar och cashat ut strax över 10k $ skulle jag tippa. Problemet är dock att när han vunnit stora pengar så har han oftast cashat ut större del och spelat med det som är kvar. Dessa gular han sedan och sätter då in pengarna som han tidigare tog ut.

 

Det är helt sjukt ju, om jag sätter in säg 20k SEK på pokerstars men ångrar mig sedan och tar ut dem efter någon dag, då är jag i skattemyndighetens ögon skatteskyldig ca 6k SEK???

 

Än värre i hela historien är den att kusinen är back totalt och denna skattesmäll spär ju bara på den minussidan... Inget man kan göra?? Sancka om att bli överkörd av den stora apparaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter alla skriverier och diskussioner så kommer väl inte detta som någon överaskning? Har väl inte gått någon obemärkt förbi att svenska skattelagen är sådan att man inte får dra av förluster mot vinster.

 

Sen kan man ju diskutera om det är rätt eller fel men så är det för tillfället.

 

Sen är det ju inte riktigt sant det du skriver om insättning och uttag från PS. Det är bara vinster du skattar för inte det du satt in.

 

Edit: Icke EU-site typ PS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För han har detta kommit som en total överrakning, han är en typ som inte alls hänger på pokerforum o sådant, ej läser dags/kvällstidningar heller.

 

Han har helt enkelt inte vetat eller trott att läget är som det är. Nu tar skattemyndigheten givetvis inte hänsyn till detta.

 

Jaja bara bita i sura äpplet för honom antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kusin fick i förra veckan ett samtal från skattemyndigheten som ville prata om att han måste skatta för pokervinster från pokerstars.

 

Dem hade kommit fram till en summa (ca 16 000SEK). Kusinen har visserligen klonkat några turrar och cashat ut strax över 10k $ skulle jag tippa. Problemet är dock att när han vunnit stora pengar så har han oftast cashat ut större del och spelat med det som är kvar. Dessa gular han sedan och sätter då in pengarna som han tidigare tog ut.

 

Det är helt sjukt ju, om jag sätter in säg 20k SEK på pokerstars men ångrar mig sedan och tar ut dem efter någon dag, då är jag i skattemyndighetens ögon skatteskyldig ca 6k SEK???

 

Än värre i hela historien är den att kusinen är back totalt och denna skattesmäll spär ju bara på den minussidan... Inget man kan göra?? Sancka om att bli överkörd av den stora apparaten.

Haha din kusin är BLÅÅÅÅÅÅÅÅST! Det var inte Skatteverket (det heter Skatteverket och inte Skattemyndigheten!) som ringde. Skatteverket ringer ALDRIG om sånna saker. Det är sekretess på sånt. Skatteverket börjar med att skicka en "FÖRFRÅGAN". Detta gör man oftast någon gång i maj-juli.

Din kusin är utsatt för ett skämt. :D

**JÄTTEKUL** :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Tog din kusin namn och telefonnummer till handläggaren som ringde?

 

/Cyntax (har jobbat på Skatteverket som skattehandläggare för personbeskattning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha din kusin är BLÅÅÅÅÅÅÅÅST! Det var inte Skatteverket (det heter Skatteverket och inte Skattemyndigheten!) som ringde. Skatteverket ringer ALDRIG om sånna saker. Det är sekretess på sånt. Skatteverket börjar med att skicka en "FÖRFRÅGAN". Detta gör man oftast någon gång i maj-juli.

Din kusin är utsatt för ett skämt. :D

**JÄTTEKUL** :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Tog din kusin namn och telefonnummer till handläggaren som ringde?

 

/Cyntax (har jobbat på Skatteverket som skattehandläggare för personbeskattning)

 

 

???Är det sant??? (skatteverket - skattemyndigheten... som sagt, inte mig det berör så jag skrev skattemyndigheten då jag trodde det hette så.)

 

Nu tror jag verkligen inte att det är ett skämt han råkat ut för men om du säger att dem ALDRIG ringer angående detta så vet jag inte vad jag ska tro? Är du helt bombis på att dem inte ringer om sådant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dessutom att det låter lite konstigt att skatteverket har koll på hans in och utsättningar från pokerstars. Bankerna vidarebefodrar endast transaktionsuppgifter när det rör sig om stora summor 100k+.

 

Hur som helst är det så att pokerstars inte är skattefritt och vinner man stora summor där är det bäst att ta upp det med skatteverket på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att din kusin är pålitlig? Eller finns möjligheten att han hittar på det här med sin skattesmäll för att finansiera ett spelmissbruk genom att t ex låna pengar från dig? Låter kanske lite långsökt men tokigare historier har väl hittats på av missbrukare av allehanda slag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har då aldrig fått ett samtal från skatteverket utan ibland får man hem kryptiska brev =) Så om man har några frågor så får man ju ringa och fråga.

Jag tvivlar på att de ringer till någon och säger att de måste skatta på pokervinster. Tror mer att man får hem ett brev där det helt enkelt står "Pay!" ungefär sen om man undrar något får man ringa och fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För han har detta kommit som en total överrakning, han är en typ som inte alls hänger på pokerforum o sådant, ej läser dags/kvällstidningar heller.

 

Han har helt enkelt inte vetat eller trott att läget är som det är. Nu tar skattemyndigheten givetvis inte hänsyn till detta.

 

Jaja bara bita i sura äpplet för honom antar jag.

 

Självklart gör de inte det. Varför skull de? Det går ju inte ta hänsyn till vad folk vet.

 

Okej, du visste inte att du skulle betala in skatt och sociala avgifter som arbetsgivare. Nej, men då slipper du det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns ingen chans på jorden att Skatteverket skulle ringa om en sån grej efter skatteuttag tre heller. Det finns ingen brådska med ärendet, nästa avstämning är den 28'e november (=plenty med tid alltså). Om det är så att Skatteverket (mot förmodan) skulle ha några uppgifter om pokervinster så skickar man först en "Förfrågan", då du får 14 dagars svarstid. Oavsett om du svarar eller inte svarar kommer Skatteverket därefter att skicka ett "Övervögande - Grundläggande beslut" (betyder inte mycket, 14 dagars svarstid igen) och därefter ett "Beslut". (om ärendet är tvistigt går det till skattenämnd)

Ringa om pokervinster?! Nej för tusan, Skatteverket får inte ringa om sånt. Sekretess så det skriker om det! All kommunikation ska ske per brev till den skattskyldiges folkbokföringsadress.

Kom tillbaka när du ser ett brev från Skatteverket!

/Cyntax

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hörrni, om jag tex sätter in 100k på en icke EU site, låter pengarna sitta där i en vecka, utan att spela, och sedan tar ut pengarna.. menar ni då att man måste skatta på det uttaget då? :lol: isf är det, det sjukaste jag hört!

 

Du ska givetvis inte behöva skatta om du inte har vunnit någonting, men Skatteverket kan komma med en förfrågan och sedan är det upp till dig att bevisa att du inte vunnit någonting. Kan bli knepigt och lite småbökigt. Vid en förfrågan skulle jag svara exakt som det är och sedan vänta på ytterligare ett brev för att se om Skatteverket bedömer mitt påstående som rimligt. Framhärdar det så skulle jag förstås driva saken vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha din kusin är BLÅÅÅÅÅÅÅÅST! Det var inte Skatteverket (det heter Skatteverket och inte Skattemyndigheten!) som ringde. Skatteverket ringer ALDRIG om sånna saker. Det är sekretess på sånt. Skatteverket börjar med att skicka en "FÖRFRÅGAN". Detta gör man oftast någon gång i maj-juli.

Din kusin är utsatt för ett skämt. :D

 

Jag tror dig inte Cyntax, även om du har jobbat där. År 2001 fick jag ett samtal som förklarade att pengar som jag hade tagit ut som traktamente inte skulle vara skattefritt. Jag är ganska säker på att jag blev blåst på 2000 SEK, men var på jobbet och gjorde nåt viktigt så jag orkade inte bry mig just då, utan var mer inställd på, ja ni måste ju ha rätt, det är ju ni som kan skatter. Hade de skickat ett meddelande hade jag tagit hand om det i lugn och ro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dig inte Cyntax, även om du har jobbat där. År 2001 fick jag ett samtal som förklarade att pengar som jag hade tagit ut som traktamente inte skulle vara skattefritt. Jag är ganska säker på att jag blev blåst på 2000 SEK, men var på jobbet och gjorde nåt viktigt så jag orkade inte bry mig just då, utan var mer inställd på, ja ni måste ju ha rätt, det är ju ni som kan skatter. Hade de skickat ett meddelande hade jag tagit hand om det i lugn och ro.
Som jag sa... det beror mycket på när under taxeringen det är... och du kan inte jämför en liten grej som att neka skattefritt traktamente vs. skatta för pokervinster. Stor skillnad i behandling.

Ja, Skatteverket "kan" ringa om småsaker av mindre ekononomisk betydelse (gränsen går vid 1pbb). Men nu är det frågan om 16 000 kr * ca 30% skatt + skattetillägg på 40% på undanhållen skatt.

No no dom ringer om det då! Om det är så att kusinen har undanhållet pokervinster från skatt är det skattetillägg, ingen skattehandläggare är så puckad att han ringer då. (men man vet aldrig) Skrällar sker ofta iofs. Bad beat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
förstår inte folk som spelar på pokerstars och sen gnäller.

.

 

Ja men vadådå?

Sverige suger när vi kommer till den här biten och det vet dom flesta om?!

Först ska man man jobba så att man kan få pengarna.

Ja nu är det den 25.e nu har jag fått min lön.

Nu sätter jag in 5000sek på mitt pokerstarskonto och spelar bort 3000sek oj nu har jag 2k kvar men vad nu då, nu vinner jag en halvtime efter 10K jättebra ju nu ska jag casha ut.

5k rikare... Nej med vad nu då??? nu måste jag betala skatt 30%.

 

Fattar ni poängen?

Man ska kämpa till sig vinsten och sen ska man skatta för det, det är ju som att sitta i fängelse förfan och arbeta för mat.

 

Pissar på riksdagen!

Dom vill säkert se till att fler skulle spela på svenskaspel.

Den sidan har jag inte spelat på ett halvår och kommer aldrig sätta in en krona där vare sig på betting eller poker.

 

Staten ska inte ha en krona av mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men vadådå?

Sverige suger när vi kommer till den här biten och det vet dom flesta om?!

Först ska man man jobba så att man kan få pengarna.

Ja nu är det den 25.e nu har jag fått min lön.

Nu sätter jag in 5000sek på mitt pokerstarskonto och spelar bort 3000sek oj nu har jag 2k kvar men vad nu då, nu vinner jag en halvtime efter 10K jättebra ju nu ska jag casha ut.

5k rikare... Nej med vad nu då??? nu måste jag betala skatt 30%.

 

Fattar ni poängen?

Man ska kämpa till sig vinsten och sen ska man skatta för det, det är ju som att sitta i fängelse förfan och arbeta för mat.

 

Pissar på riksdagen!

Dom vill säkert se till att fler skulle spela på svenskaspel.

Den sidan har jag inte spelat på ett halvår och kommer aldrig sätta in en krona där vare sig på betting eller poker.

 

Staten ska inte ha en krona av mig!

 

Var väl inte riktigt vad mgps inlägg handlade om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men vadådå?

Sverige suger när vi kommer till den här biten och det vet dom flesta om?!

Först ska man man jobba så att man kan få pengarna.

Ja nu är det den 25.e nu har jag fått min lön.

Nu sätter jag in 5000sek på mitt pokerstarskonto och spelar bort 3000sek oj nu har jag 2k kvar men vad nu då, nu vinner jag en halvtime efter 10K jättebra ju nu ska jag casha ut.

5k rikare... Nej med vad nu då??? nu måste jag betala skatt 30%.

 

Fattar ni poängen?

Man ska kämpa till sig vinsten och sen ska man skatta för det, det är ju som att sitta i fängelse förfan och arbeta för mat.

 

Pissar på riksdagen!

Dom vill säkert se till att fler skulle spela på svenskaspel.

Den sidan har jag inte spelat på ett halvår och kommer aldrig sätta in en krona där vare sig på betting eller poker.

 

Staten ska inte ha en krona av mig!

 

 

LOL! då ska du fan inte klaga nästa gång du går utanför dörren. snart finns det inga vägar, sjukhus, skolor eller något som staten ger pengar till! För det är det pengarna går till, ska inte alla bidra till det? Läs min tråd så förstår du!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL! då ska du fan inte klaga nästa gång du går utanför dörren. snart finns det inga vägar, sjukhus, skolor eller något som staten ger pengar till! För det är det pengarna går till, ska inte alla bidra till det? Läs min tråd så förstår du!

Vilken tråd länka kanske?

Ja men först och främst betalar vi skatter mer än något annat land i europa och det blir bara värre.

Dom tar bort vissa skatter tex arbetsgivarskatten på åldern 18-24 men samtidigt höjjer el-skatten och inför trängelsavgifterna fast folk rösta nej.

Så folkets röst betyder ingenting?

Och sen så kastar man för mycket av skattepengarna på skit.

Nu är vi mycket ot då så fortsätt gärna i PM eller starta ny tråd.

Jag klagar precis så mycket jag vill jag tjänar över 385 000 / år och jag betalar väldigt mycket skatt och då vill jag ha vägar så man kan skjutsa sin mamma på rullstolen till centrum utan att hon riskerar att välta med den för hela vägen dit är halv bombaderad!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Jag tror dig inte Cyntax, även om du har jobbat där. År 2001 fick jag ett samtal som förklarade att pengar som jag hade tagit ut som traktamente inte skulle vara skattefritt. Jag är ganska säker på att jag blev blåst på 2000 SEK, men var på jobbet och gjorde nåt viktigt så jag orkade inte bry mig just då, utan var mer inställd på, ja ni måste ju ha rätt, det är ju ni som kan skatter. Hade de skickat ett meddelande hade jag tagit hand om det i lugn och ro.

 

Tror dig inte heller cyntax...Fick ett samtal av dom förra månaden att sätta in över 20k på ett pg-konto. Gjorde det...:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL! då ska du fan inte klaga nästa gång du går utanför dörren. snart finns det inga vägar, sjukhus, skolor eller något som staten ger pengar till! För det är det pengarna går till, ska inte alla bidra till det? Läs min tråd så förstår du!

 

Jag antar att du är emot skattefrihet på EU-sajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken tråd länka kanske?

Ja men först och främst betalar vi skatter mer än något annat land i europa och det blir bara värre.

Dom tar bort vissa skatter tex arbetsgivarskatten på åldern 18-24 men samtidigt höjjer el-skatten och inför trängelsavgifterna fast folk rösta nej.

Så folkets röst betyder ingenting?

Och sen så kastar man för mycket av skattepengarna på skit.

Nu är vi mycket ot då så fortsätt gärna i PM eller starta ny tråd.

Jag klagar precis så mycket jag vill jag tjänar över 385 000 / år och jag betalar väldigt mycket skatt och då vill jag ha vägar så man kan skjutsa sin mamma på rullstolen till centrum utan att hon riskerar att välta med den för hela vägen dit är halv bombaderad!!!

 

Nej vi betalar inte mer skatter än något annat land i Europa. Efter ett år i Holland tycker jag att vi kommer fruktansvärt billigt undan, och vi får otroligt mycket mer för pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...