Gå till innehåll

novis/medel skicklig student söker allmäna synpunkter.


ickash

Recommended Posts

Tjenare, min första tråd här på poker.se , har dock hängt här i 2år snart även om jag inte skrivit så väldigt aktiv själv. Är en 20årig norrlänning som begett mig till Jönköping för att studera på internationella handelshögskolan och eftersom budgeten är ganska stram när man studerar tänkte jag göra ett försök att dryga ut studiebidraget lite. Har spelat lite blandat 0.10/0.25, 0.25/0.50 sporadiskt men sammanlagt har jag nog gått +/- 0. Tror dock att jag har vad som krävs för att vara en av de gradvis plussande spelarna om jag bara inte skottar så mkt och fokuserar mer.

 

Bestämde mig för att stoppa in 200 dollar på titanpoker.com och försöka spela ihop lite pengar med hjälp av dessa. Har efter 1-2 timmars spelande nu 295 dollar, varav 100 dollar av dessa var en välkomstbonus. Nu kommer jag till problemet, jag är väl lite över average som spelare när det gäller att läsa och räkna odds, jag kan dock inte riktigt bestämma mig för vad jag ska lira. Spelet jag vill lira är NL holdem, men kan inte riktigt bestämma mig för 0.05/0.10 cg, 0.10/0.20 cg, sitngo 5+0,5, sitngo 10+1 eller turrar.

 

Meningen med denna diffusa tråd är väl att försöka få några nybörjartips för någon som inte har som mål att bli pokerproffs/miljonär på poker utan snarare vill spela ihop lite extra pengar. Alla tips uppskattas, vad jag bör testa för spel, tips på taktik i cashgame på de små fiskborden och dylikt. Jag har inte obegränsat med tid så de allra minsta borden bör nog uteslutas :). Bomba på med vad som helst nu!

 

/mvh icke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen. Satt och funderade lite på cashgame funderingar jag har.

 

Båda dessa frågor gäller för ett halvfiskigt texas NL 0.10/0.20 bord med 10pers.

 

1. Har som tumregel att bara limpa med alla pocket under 1010. Är detta ett vinnande tänkande måntro? Finns ju självklart undantag.

 

2. Att limpa suited connectors som t ex 4,5. Hur kontrar man då en raise preflop på säg 3-4 bb när man redan limpat preflop?

 

3. Finns det något ungefärligt standard spel med AK preflop/flop för denna typ av bord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen. Satt och funderade lite på cashgame funderingar jag har.

 

Båda dessa frågor gäller för ett halvfiskigt texas NL 0.10/0.20 bord med 10pers.

 

1. Har som tumregel att bara limpa med alla pocket under 1010. Är detta ett vinnande tänkande måntro? Finns ju självklart undantag.

 

2. Att limpa suited connectors som t ex 4,5. Hur kontrar man då en raise preflop på säg 3-4 bb när man redan limpat preflop?

 

3. Finns det något ungefärligt standard spel med AK preflop/flop för denna typ av bord?

 

1. raisa istället för att limpa

2. raisa från sen pos, limpa bakom limpers i sen pos annars fold. får du en raise på 3-4bb så syna den.

3. raisa 4bb+1xantal limpers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag skulle nog spela 0.10/0.20, om det inte är så att $295 är mycket pengar för dig. Borde vara värt att chansa lite med 15 buyins för att komma upp lite i stakes. Tror nog att du kan göra mer pengar på cg per timme än sng. Skulle dessutom lägga undan lite då och då när cg:et gått bra (förutsatt att det gör det) och ta ett skott i lämpliga GTD-turneringar.

 

Kan det nog vara så att par<TT kan vara mer värda att limpa med om det är så att det är väldigt löst preflopp med folk som gärna limpar. Personligen tror jag att en limpad, typ 88, i en multiway-pot (säg 5-6 pers) på ett löst lowstakebord, ofta har mer värde än om man höjer och ser en flopp mot färre spelare som dessutom kanske är, iaf lite, rädda för att du har en bra hand. Detta gäller nog speciellt med stackdjup på 200bb som tex på SvS eller i live spel (kan dock vara värt att minraisa i sånt läge fär att få in mer vid trissträff, motståndarna kommer nog inte att fatta vad du håller på med). Är bordet tight skulle jag nog dock höja medelparen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med koml...

tror det finns mer pengar i cash game och en och annan turre.

Många säger att det är mindre varians i SNG om det är det man vill.

Att alltid limpa pocket under TT känns lite väl passivt. Finns ju inget enklare sätt att stacka någon på dessa nivåer än att höja med 88 och någon fulsynar med sina älskade AA som de tar med sig ner i Marianergraven när du satt trissen.

Var inte rädd att syna 4-5 BB i position med 77 heller=samma stackningsläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Limpa låga pocket du.

 

2. Jag gissar på att folda låga suited connectors. På låg nivå där spelarna tycker att alla ess och alla par är nötterna känns det bara dumt att bygga pot med sämst hand. Fold på 23 34 45 56 67, limp på 78 89 910 10J och höj med JQ QK (och AK,en riktigt brasuited connector). Man kan sen syna en höjning med dessa händer till 3-5 bb, gärna om fler spelare synat. Mot endast en spelare ser jag inget direkt fel med att folda.

 

3. Har ingen höjt innan dig så pot-betta. Har nån höjt innan dig, pot-betta också. Undantaget är möjligtvis om tight spelare höjt i tidig position så kan man kanske hitta bara syn. Och om nån går all in på denna nivå är det bara att syna med AK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen. Satt och funderade lite på cashgame funderingar jag har.

 

Båda dessa frågor gäller för ett halvfiskigt texas NL 0.10/0.20 bord med 10pers.

 

1. Har som tumregel att bara limpa med alla pocket under 1010. Är detta ett vinnande tänkande måntro? Finns ju självklart undantag.

 

2. Att limpa suited connectors som t ex 4,5. Hur kontrar man då en raise preflop på säg 3-4 bb när man redan limpat preflop?

 

3. Finns det något ungefärligt standard spel med AK preflop/flop för denna typ av bord?

1. Höj först in eller från sen position med en limpare innan. Med flera limpare innan synar jag endast låga-medium pp då man spelar för setvärde mest. Syn med höjning innan.

 

2. Fold från tidig pos, höj först in från sen, limpa från sen med flera limpare innan. jag spelar 45s ungefär som låga pp. Spelar för övrigt suited gappers, typ 46s, 7Ts på samma sätt.

 

3. Pottbett, spela oftast som AA/KK preflop. Kan dock vara rätt att lägga pre ibland om det varit väldigt mkt action innan.

 

 

Edit: Såg precis att frågan gällde fullbord. Jag spelar endast SH och mina tips gäller ffa SH, kan nog funka hyfsat på fullring också dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Att limpa suited connectors som t ex 4,5. Hur kontrar man då en raise preflop på säg 3-4 bb när man redan limpat preflop?

 

 

Verkar som väldigt många kör relatift hårt på suited connectors. Finns det nån statestik från PT/PO som visar att det verkligen är EV+ att köra dessa.

 

Jag kör suitted connectors endast vid sen position och endast om pott oddsen är de rätta

 

/Rex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla trevliga svar. Känns som man blir väldigt trevligt bemött som semi-nybörjare. Bara en sista sak jag tänkte på, ingen som kör 0.10/0.20, 0.25/0.50 eller 0.5/1 NL cashgame som har lust att att diskutera lite spel via msn eller dylikt? Har ganska mkt frågor som inte får plats i en tråd och eftersom jag inte är helt bakom flötet och jag trots allt kan odds ganska bra finns det ju en risk att jag kan hjälpa till.

 

Om någon är intresserad kan ni ju alltid skicka ett meddelande till mig.

 

*Någon programvara som kan vara bra för cashgame spelande btw?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen. Satt och funderade lite på cashgame funderingar jag har.

 

Båda dessa frågor gäller för ett halvfiskigt texas NL 0.10/0.20 bord med 10pers.

 

1. Har som tumregel att bara limpa med alla pocket under 1010. Är detta ett vinnande tänkande måntro? Finns ju självklart undantag.

 

2. Att limpa suited connectors som t ex 4,5. Hur kontrar man då en raise preflop på säg 3-4 bb när man redan limpat preflop?

 

3. Finns det något ungefärligt standard spel med AK preflop/flop för denna typ av bord?

 

Jag spelar PP lite beroende på vilken spelare man möter. Möter man en nötgrinder så höjer jag gärna PP under TT. Annars limp. Sitter jag på cutoff/knappen och är först in - raise.

 

Suited connectors höjer jag i sen pos. Brukar låta bli å limpa dom.

 

AK, raise preflop till 4-5 x BB. Missar jag floppen CBar jag, och får jag syn så ger jag i stort settt upp handen. Onödigt att krångla till spelet på NL20 mer än nödvändigt. Får jag raise utan träff så foldar jag oftast. Undantag finns såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...