Gå till innehåll

NLT - Trn, AKo, preflop, hur spela?


DallasTower

Recommended Posts

Jag fick ju så bra hjälp med min förra hand så tänkte fråga om denna också... Tyvärr fungerar Ladbrokes HH fortfarande inte, har dock mailat dem och det ska vara fixxat inom två veckor tydligen.

 

Spelade en 50$ MTT, 15.000$ garanterad pot, blindsen var 200/400, och jag har runt 5500... HH är kass som sagt, står inte ens stacksize :/

 

Bordet har varit tight så långt, och jag har inte spelat många händer. I det här läget är jag tvåa att agera, första killen lägger sig och jag raisar till 1200, en kille går all in med 2600, alla andra lägger sig, och jag synar. Han vänder upp AA, och jag får ett stort hål i plånboken.

 

Måste säga att detta inte är första gången AK går åt pipan... Så jag skulle vilja ha lite tips om detta. Jag sitter ju i tidig pos, jag kanske inte ens har i den här potten att göra? Om jag har i potten att göra, skulle jag ha ställt in direkt (ställa in betyder all-in va?) ?

 

Tackar för all hjälp med förra handen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dina motspelare kan spela bör du inte syna på hans AI.

Eftersom du raisar BB*3 UTG , detta förutsätter att han efter dig KAN spela poker , så bör han ha en monsterhand. AA-KK-AK skulle jag förvänta mig. Han kan även se sin chans att dubbla upp sig / köpa en pott på ett lägre pp eller ex, KQ suit.

Nu har du redan pungat in 1200 så potten bör ligga på 2600+1200+400+200 = 4400 och en syn i det här läget kostar dig dvs. 1400. 1400/4400 , med en skaplig stark starhand som AKo. En hand som i princip bara ligger efter AKsuit / AA / KK / QQ och JJ. Visst är chansen att din motspelare har någon av dessa händer men chansen att han vill stjäla ditt raise och blindsen får anses ganska stort, återigen är känslan för hur han spelat förrut ganska avgörande. En spelar som jag visste var tight skulle jag nog släppa till. En "slaskare" skulle jag synat.

 

Att ställa AK o i ett läge när du ändå har BB*ca14 i stack så tycker jag inte du ska ställa handen AI i UTG. En bra spelare bör dvs inte syna din hand om han själv inte har en kanonhand och då ligger du antagligen bakom preflop. Själv skulle jag nog bara synat ,alternativ positionshöjt till 800 för att se en flop, även för att se andras drag. Hade du vart shortstacked likt din mtospelare kunde du ställt direkt. när blindarna börjar bli så pass höga och det går tungt, kan det vara rätt att ställa en sån hand. Chansen att någon synar på en sämre hand får ses som ganska stor då många gillar att spela AI på låga pockets/AJ och liknande mot spelare som är shortstacked.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

softabananer du kanske vill klargöra vad i det snakebite är så otroligt fel. att säga att nån har fel utan att komma med ett argument om varför det är fel är alltid otrevligt.

 

jag tycker snakebite har en god poäng, själv skulle jag nog folda. AK är bra att ställa in med, men inte bra att syna med om man inte har en mycket god read på motståndaren och vet vad han har i kikarn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen är så tight att han eller hon bara gör det där spelet med AK, KK eller AA, speciellt inte en bra spelare. En kille med 6,5 bb i stacken kan och bör ställa in med väldigt många händer där. Bli inte förvånad om du ser A8 eller KQ när han vänder upp korten.

 

Du har en mycket lätt syn att göra och även om han nu råkar ha AA så har du ju mer än halva stacken kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det folk som foldar AK här?

 

Jag håller med Nusse och antagligen softabananer. Orsaken är att killen är shortstack och i desperat behov att dubbla upp, så han gör ju det här spelet garanterat med TT+ och AQ+ och då är han jäkligt tight. Grejen är att i och med vår hjälte själv har AK så halveras sannolikheten för AA respektive KK, de enda händerna som han inte är +EV mot här, eller vänta lite han är ok mot KK också eftersom han får bättre än 3:1 och hade klarat sig med runt 2:1. Så den enda handen som är ett problem här är om fi visar upp just AA, resten är en +EV syn för vår hjälte.

 

Om vi utgår från TT+ och AQ+ handdistributionen för fi så finns det sammanlagt 24 (antalet par kombinationer 6 st för varje TT-QQ och 3 st för KK och AA) + 12 (3*4 sätt att få AQ) + 9 (3*3 sätt att få AK) alltså 45 möjliga tvåkortskombinationer för fi att ha. Av dessa så är exakt 3 stycken dåliga för vår hjälte, 1/15 att det är en dålig syn om fi är så här tight. Totalt sett så har AK runt 50% chans att vinna mot den här handdistributionen, vilket är väldigt bra med tanke på att denne får 3 gånger pengarna vid vinst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar bara att jag hade gjort den synen med alla ess även om hade visat mig två kungar i sin hand.

Jag hade synat med A2o med mot två okända kort (fast då hade jag inte öppnat upp in the first place...)

 

Sedan sa vår gode Snakebite att AK bara ligger efter AKs, AA, KK, QQ och JJ. Vad hände med TT-22? Skillnaden i odds om din motspelare har JJ eller TT är inte direkt gigantisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bra där softabananer lite diskussion och argument skadar aldrig. :D

 

måste nog säga att jag blev lite färgad av snakes inlägg.. om jag hade stått inför samma val hade jag synat. jag är alltid mer tight i teorin än i praktiken. sen kollade jag inte tillräckligt noga heller på din stackstorlek, du har ju fortfarande kvar cash efter en syn. så jag ändrar ståndpunkt, det var bra att syna. Jag skulle nog ha tvekat innan en syn och funderat på att folda.. men det hade nog slutat med en syn iaf :D

 

men det är tveksamt om du gjorde rätt att höja utg, en call kanske skulle räckt och fått dig att släppa handen på hans all in, speciellt när bordet är väldigt tajt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det är tveksamt om du gjorde rätt att höja utg, en call kanske skulle räckt och fått dig att släppa handen på hans all in, speciellt när bordet är väldigt tajt.

 

Nej, det är verkligen inte tveksamt. Om inte planen var att limp/reraisa all-in, men det känns inte som nån höjdare att göra med AKo.

 

Han vill ju nästan få ett omslag av en desperat lillstack där. Helst av allt vinner man ju alla potter utom den sista osynad i en turnering, men alternativet att få omslag av en lillstack med KQ eller Ax när man själv har AK kommer nog på en hedrande andraplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt så beror syn/fold/ai mkt på vilka motspelare du har runt bordet.

Svårt att kommentera en situation som inte inte själv spelar i, som tur har vi stjärnor som Hjort, mfl , som verkar kunna den "bästa" lösningen på varje hand. Varför köpa pokerbäcker när man akn fråga dom? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag försökte få fram, visst blev väl lite oklart men läs igen, så framhäver jag tganska tydligt att han bör syna. Själv skulle jag synat i det här läget! Speciellt i eftersom du vid en förlust kommer ha en stack som kan spelas upp..

 

Softabananer>> Vad är så fel? Att överväga spelarnas händer i varje situation är aldrig fel? Han sitter i första position , raisar och får ett omslag. I denna situation med en så pass liten höjning på AI och m,ed AK bör han syna. I större sammanhang hade jag dock kastat handen.

Nu blev det kanske lite klarare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt så beror syn/fold/ai mkt på vilka motspelare du har runt bordet.

Svårt att kommentera en situation som inte inte själv spelar i, som tur har vi stjärnor som Hjort, mfl , som verkar kunna den "bästa" lösningen på varje hand. Varför köpa pokerbäcker när man akn fråga dom? ;)

Knappast den bästa lösningen, men när den första höjningen var gjord så hade man faktiskt inte särskilt mycket val eftersom det var en situation som var enkelt analyserbar. Jag tror du glömde tänka igenom vad det här med pottodds betydde både för dig (gör att du kan syna mot allt utom AA) och motståndaren (gör potten väldigt begärlig).

 

Jag har svårt att tänka mig att det är någon annan fråga än hur mycket man ska höja (det finns exempelvis argument för att höja lite mindre i tidig position än i sen position, eftersom man har mycket bättre händer i tidig position) när man får AK i den här situationen, och det beror väl på motspelarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Kan se mitt inlägg som lite felaktigt nu när du säger det. Men en syn är fortfarande att föredra i den positionen han satt sig i som jag skrev.

Du menar väl inte att han skulle öppnat med en syn?

 

Hade det vart en kille med större stack hade det blivit liiite svårare.

Visst, spelet styrs väldigt mycket av stackstorlek här. Fast det måste nog vara någon form av mellanstack för att det ska bli ett svårt val för om man ska syna all-in eller inte, om ni båda har 100bb exempelvis så är det ju fortfarande ett lätt beslut, men en fold istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snakebite: Jag har aldrig sagt att det är fel att analysera. Jag sa att jag inte höll med dig. Eftersom ingen här verkar kunna leva utan vetskapen om vad exakt jag inte höll med om berättar jag väl det då.

 

Om dina motspelare kan spela bör du inte syna på hans AI.

 

Vare sig om din motstpelare kan spela eller inte är det här en lätt syn.

 

Eftersom du raisar BB*3 UTG , detta förutsätter att han efter dig KAN spela poker , så bör han ha en monsterhand. AA-KK-AK skulle jag förvänta mig.

 

Jag skulle förvänta mig vilket pocket pair som helst, möjligt att 22-55 är mindre troliga än resten.

 

Nu har du redan pungat in 1200 så potten bör ligga på 2600+1200+400+200 = 4400 och en syn i det här läget kostar dig dvs. 1400. 1400/4400 , med en skaplig stark starhand som AKo.

 

Osammanhängande och konstigt. Vad är den sista meningen för något? Och man gör inte mellanslag innan kommatecken.

 

En hand som i princip bara ligger efter AKsuit / AA / KK / QQ och JJ.

 

Nej, AKo ligger efter bra många fler händer än så.

 

Visst är chansen att din motspelare har någon av dessa händer men chansen att han vill stjäla ditt raise och blindsen får anses ganska stort, återigen är känslan för hur han spelat förrut ganska avgörande.

 

I början beskrev du en situation som var motsatt det du skrev här.

 

En spelar som jag visste var tight skulle jag nog släppa till. En "slaskare" skulle jag synat.

 

Jag hade synat Dan Harrington.

 

Själv skulle jag nog bara synat ,alternativ positionshöjt till 800 för att se en flop, även för att se andras drag.

 

Syna med AKo är sånt man kan göra i fixed limit på nivåer över $30/$60, inte i en NL-turnering.

Och vadå se andras drag?

 

Hade du vart shortstacked likt din mtospelare kunde du ställt direkt.

 

True that.

 

Hoppas du fick klarhet i vad exakt jag inte gillade med ditt inlägg och vad jag inte höll med om.

 

Lev väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett forum för svenskfärdigheter som skribenter eller ett pokerforum? Visst blev det lite konstigt men förstår du inte innebörden drar jag den igen.

Det kostar han 1/3 av pottens värde att syna. Därför bör han göra det då han har en stark starthand som AKo. Visst ligger han bakom alla Pp och AKsuit. men i en rankning av händerna är det just dom händerna jag räknar upp som är högre rankade. Förstår du fortfarande inte?

 

Orkar inte diskutera det här mer,ni gör som ni vill ,jag som jag vill!

Och jag anser fortfarande att han bör syna på handen i dom flesta fallen,och om än iaf tänka efter om det är en ruskigt tajt spelare som gått AI.

Nu är det fotbolls-em! Cheers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dina motspelare kan spela bör du inte syna på hans AI.

 

Som jag försökte få fram, visst blev väl lite oklart men läs igen, så framhäver jag tganska tydligt att han bör syna

 

Jag blir lite förvirrad av dina inlägg. Ser du varför?

 

Dessutom, är du medveten om att AK är efter alla par ända ner till 22?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, tänkte mer på en större stack. I det läget bör han syna vem han än möter.. :oops:

 

Klart att AK ligger efter alla par preflop. Men i rankade starthänder så har du betydligt större chans att vinna på AK än 22,dock inte i de här AI läget. Men som någon sa, hellre ställa in på AK än syna på AK.

 

Whatever... "Rätt" svar på hur han skulle agerat har redan kommit fram...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...