Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Är inte särskilt inläst på det där med yrkesmässighet eftersom det i princip aldrig är en fråga för de kunder jag har. Men man ska så långt man kan tolka det i ljuset av momsdirektivets lydelse 'ekonomisk verksamhet oavsett syfte eller resultat'. Om ni producerar och mer än tillfälligt säljer (byter) varor och tjänster så kan ni nog räkna med att både Skatteverket och domstolar anser att er verksamhet är yrkesmässig.

 

Ni blir nog tvugna att sälja av lite varor för att få ihop till momsen i SEK om ni inte lyckas övertyga Skatteverket om att de ska ta emot 250 ägg och 1/4 katt.

 

och om man inte kan? kommer de och tar ens katter då? låt säga att katterna och träkojan i princip är det enda kapital man äger. eller bli det kidnappning och förnedring i några omgångar först?

 

---

 

har ju frågat om resväskor sen min gamla gick sönder. nu när det börjar närma sig avresa blev det dags att sluta prokrastrinera och faktiskt beställa en. googleade runt och kom fram till att jag ska köpa denna:

 

 

fått bra reviews och gillar att den är hightech. 3900kr här:

http://www.xn--vskan-gra.com/art/samsonite-firelite-69-cm

 

fanns på ebay för 263pund

http://www.ebay.co.uk/itm/SAMSONITE-FIRELITE-CARRY-ON-LUGGAGE-69cm-25inches-SPINNER-RED-2-6KG-BEST-PRICE-/310407495786?pt=Luggage&hash=item4845ba806a

 

och tydligen har pundet passerat 10 :) 9.82kr/£

 

så helt plötsligt blev inköpskostnad-andrahandsvärde~alternativ 8-)

 

 

så sant 2013:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Token, om du var tvungen tatuera in något från WoT, vad skulle det bli?

 

 

"Dovie'andi se tovya sagain" och två felvända kort illustrerat är min initiala tanke.

 

googleade på wheel of time tattoo och någon klick senare är jag på:

http://www.liveleak.com/view?i=4ad_1234190162

 

:shock:

 

dags att kasta tärningen är så mainstream hade nog valt ji'e'toh eller

typ

wot_matrim_by_g_a_t_i_n_h_a-d3ra4kx.jpg

 

eller gått allin:

eller typ

winters-heart-ebook.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Välj ett programspråk. Tex C#.

 

* Bestäm dig för att du ska göra ett halvsvårt kodprojekt, antingen har du redan nåt du vill koda, eller så hittar du bara på nåt; en texteditor med nån bra funktion, ett enkelt plattformsspel, ett program som kan datamina ATG:s hemsida. Nåt som är svårt men inte överdrivet komplicerat.

 

* Lär dig saker vartefter du behöver dem. Googla, använd hjälpfunktionerna, onlineresurser, etc.

 

--> Du kommer att skriva fulkod. Men du kommer att komma nån vart. Grunderna kan man lära sig sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och om man inte kan? kommer de och tar ens katter då? låt säga att katterna och träkojan i princip är det enda kapital man äger. eller bli det kidnappning och förnedring i några omgångar först?

 

De kräver en summa kronor av dig. Om du inte kan betala det går till kronofogden så kan det bli fråga om utmätning (http://www.kronofogden.se/Utmatning2.html)

 

Tack och lov så har Sverige avskaffat arvsskatt, men annars är sådana problem vanligt förekommande på grund av sådana lagar när någons arv består av t.ex. huvudsak en fastighet. Om arvstagaren saknar betalningsförmåga så säljs vanligen fastigheten för att betala arvsskatten.

 

På liknande vis så vill de först att du själv säljer egendom för att betala "skulden". Om de inte går så försöker de själva likvidera din egendom. Om de misslyckas så kidnappar de antagligen dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill lära sig koda, är code.org bra start eller vad rekas?

 

http://thenextweb.com/dd/2012/10/21/so-you-want-to-be-a-programmer-huh-heres-25-ways-to-learn-online/

 

Där är väl de flesta vettiga alternativ listade, bara att leta upp det som passar dig bäst.

 

Personligen skulle jag reka: http://www.codecademy.com/#!/exercises/0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många som vill prata liberalism med mig drar ner det till en oerhört låg nivå, där "frihet" förespråkas i en sakfråga (låt säga ren marknadsekonomi) på den grunden att människan "ska vara fri" eller "frihet är ju bra" (nonchalerar alltså till och med huruvida lösningen ger fria individer i det större systemet eller inte).

 

För de som inte förstått vad jag menat med att det är gullgull, irrelevant i en seriös diskussion (vet inte om någon av er sitter här), här är vänsterpartistens motsvarighet på samma intetsägande nivå:

Men fint är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många som vill prata liberalism med mig drar ner det till en oerhört låg nivå, där "frihet" förespråkas i en sakfråga (låt säga ren marknadsekonomi) på den grunden att människan "ska vara fri" eller "frihet är ju bra" (nonchalerar alltså till och med huruvida lösningen ger fria individer i det större systemet eller inte).

 

För de som inte förstått vad jag menat med att det är gullgull, irrelevant i en seriös diskussion (vet inte om någon av er sitter här), här är vänsterpartistens motsvarighet på samma intetsägande nivå:

Men fint är det.

 

vad är problemet med det? om statliga tvångsvåldtäkter minskar antalet våldtäkter, är då statliga tvångsvåldtäkter bra/ok/acceptabelt? många liberaler skiter i konsekvenserna, de går på principer och köper inte utalitaristernas argument om att minskad frihet leder till ökad frihet. och även om de köper argumentet är det inte säkert att de är beredda att göra det ändå, vissa saker tycker de är omoraliska oavsett konsekvenser.

 

jag hoppas allt du har satt dig in i filosofin bakom det hela. t ex harvard justice serien är bra. det du säger är typ invädningen SS-nooben har 5min in på 12*60min kursen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är problemet med det? om statliga tvångsvåldtäkter minskar antalet våldtäkter, är då statliga tvångsvåldtäkter bra/ok/acceptabelt? många liberaler skiter i konsekvenserna, de går på principer och köper inte utalitaristernas argument om att minskad frihet leder till ökad frihet. och även om de köper argumentet är det inte säkert att de är beredda att göra det ändå, vissa saker tycker de är omoraliska oavsett konsekvenser.

Vänsterpartisten vägrar tänka på konsekvenserna, vill istället av hela sitt hjärta hjälpa andra. Att i sakfrågor lyfta den svaga oavsett vad det egentligen innebär i förlängnigen: vänsterpartisen ser detta som det moraliskt korrekta.

 

Det är ju inte ett dugg givande i en diskussion - det kommer inte längre än "såhär tycker jag för jag tycker så". I bästa fall. I värsta fall vill liberalisten eller vänsterpartisten att det ska tolkas som den rätta läran. Det är givande som röst i en demokratisk omröstning, inte mycket mer.

 

Poängen var hursomhelst att illustrera att det ligger på samma flum-nivå. :-P Meningen med filmen kopplad till vänster var alltså att försöka visa vad jag ser när när en icke-reflekterande liberalist går igång. Om man råkar hålla med i grundtanken får man ju kanske inte samma effekt (tex kan man säkert få för sig att den otänkande liberalisten har tänkt lika mycket som man själv gjort och inte landade i godtyckliga slutsatser - att det klena budskapet var medvetet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SRriTmv.png

 

SR säljer bra ser jag. här är en svensk säljare:

 

rating review freshness item

5 of 5 På grammet! Extremt seriös förpackning och riktigt fint innehåll. Snabbt och smidigt, kommer handla mer! 34 minutes item

5 of 5 Great packaging, 1 day shipping. Excellent! 1 hour item

5 of 5 Package got here in one day, very nice packaging, haven't tried the product yet, but it'll probably be good ;) 5/5 as always with alexandrus! 1 hour item

5 of 5 Great delivery, amazing packaging.

quality: 4/5 would had gotten a 5 but the smell reminded me of hay, recommended buyer, and recommended products 2 hours item

5 of 5 Good packaging, fast delivery time and great product! 3 hours item

5 of 5 snabbt o smidigt :) luktar grymt ! 5/5 3 hours item

5 of 5 My favorite vendor on the road. Very helpful, great communication, fast delivery and the product smells delicious. 3 hours item

5 of 5 3 hours item

5 of 5 I got 5.9!! Thanks a lot! Great product and great packaging! 4 hours item

5 of 5 great packaging and product! 4 hours item

5 of 5 5.4g :) bra packat och snabb leverans. 6 hours item

5 of 5 Som alltid, 5/5. Mycket diskret paket och alltid kvalité++ på gräset! Rekommenderas! 6 hours item

5 of 5 Fast delivery as always! Great product, really happy with this strain as well! 6 hours item

5 of 5 TOP NOTCH! Fick det en natt efter jag beställt , allt bra med kommunikation, bra packat och kvalite är AWESOME!Absolut mer gånger! 5/5 7 hours item

5 of 5 Leave feedback here 7 hours item

5 of 5 very good as usual! 9 hours item

5 of 5 Fast shipping and good product. 9 hours item

5 of 5 Fast and reliable seller!

Good product!

***** 10 hours item

5 of 5 Snabbt och bra grejer! 11 hours item

 

och det är bara folk som gett reviews.

 

Vänsterpartisten vägrar tänka på konsekvenserna, vill istället av hela sitt hjärta hjälpa andra. Att i sakfrågor lyfta den svaga oavsett vad det egentligen innebär i förlängnigen: vänsterpartisen ser detta som det moraliskt korrekta.

 

Det är ju inte ett dugg givande i en diskussion - det kommer inte längre än "såhär tycker jag för jag tycker så". I bästa fall. I värsta fall vill liberalisten eller vänsterpartisten att det ska tolkas som den rätta läran.

 

fast detta är nybörjare inom båda lärorna. inte direkt så att diskussionen för mer insatta slutar där.

 

fast även för nybörjarna är det ofta en givande diskussion, de har ju sällan ens tänkt vad de själva tycker så när de tvingas säga vad de tycker inför en meningsmotståndare inser de ofta hur ihåligt det låter. se harvard när han där killen ska förklarar varför det är fel att putta ut en tjockis framför spåret men mer rätt att trycka på en knapp så att tåget kör på honom och ljuset går upp för honom att de han faktiskt var bergsäker på för 1minut sedan faktiskt kanske är något han egentligen inte tycker när han tänker efter lite.

 

 

Poängen var hursomhelst att illustrera att det ligger på samma flum-nivå. :-P

förklara, jag ser inget flum i frågan. och du om någon borde väl gilla flumfrågor? :P

 

Meningen med filmen kopplad till vänster var alltså att försöka visa vad jag ser när när en icke-reflekterande liberalist går igång.

är på skolan så har inte möjlighet att se. men tycker det är lite fel av dig att förkasta icke-reflekterande personers åsikter sådär. inte så att det är rätt eller fel att välja att anpassa sina åsikter efter att ha reflekterat över konsekvenser. vi kanske har svårt att förstå schumme som inte tänker uppdatera sina åsikter i sakfrågor oavsett vilka siffror och grafer han får se, men det betyder inte att det vi gör är rätt och det han gör är fel. sannolikheten att vi har rätt är givetvis högre, men inget säger att det vi gör är mer rätt.

 

men åter till sakfrågan du osnyggt deflekterade. att inte bry sig om konsekvenser är inget felaktigt. jag hoppas du är medveten om att vi i sverige uppfostras med en utilitarisisk moral och ofta har svårt att förstå icke utilitaristiska moraler. att vi inte förstår betyder inte att de är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill lära sig koda, är code.org bra start eller vad rekas?

 

1. Välj ett språk, inte alltför obskyrt. Python var det första jag lärde mig och det är grymt för nybörjare då det är väldigt intuitivt. Annars funkar säkert Java och C# också bra och framförallt skulle jag övergå till Java när jag ville lära mig OOP. Det är oslagbart, sen är syntaxen väldigt lika just dessa emellan.

 

Jämför t.ex Hello World-programmet för Java och Python.

 

Python:

 

print "Hello world"

 

Java:

 

package helloWorld;

 

public class helloWorld{

 

public static void main(String[] args) {

System.out.println("Hello world!");

}

}

 

2. Gör tutorials och enkla program, var spelar ingen större roll. Kolla forum etc. Att gå universitetskurser är också bra om man har problem med självdisciplin men det är sällan du hittar rena programmeringskurser där förutom nybörjarkurser. Att lära sig andra saker som hur hårdvaran, kompilering och väldigt lågnivåspråk som assembly fungerar är också värdefullt om man vill förstå bättre vad det är som pågår. Någon form av OOD är också rätt värt då man inte kan bli bra programmerare utan att förstå OOP (var verkligen ett aha-ögonblick när jag förstod detta).

 

3. När du börjar bli lite varm om fötterna kan du börja med något större projekt, finns massa förslag på olika forum (t.ex http://www.dreamincode.net/forums/topic/188612-project-ideas-lists/). Viktiga här är inte vad det är utan att du gör klart det, kommer tvinga dig att lära dig saker. Det kommer antagligen vara total kaos i koden och inte särskilt effektivt men vad man lär sig är ovärdeligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vill lära mig bättre engelska. har ni några tips? till hösten ska jag läsa engelska på universitet, men fram till dess får det bli självstudier.

 

det jag gör nu är att jag läser fackböcker och skönlitteratur och stryker under alla ord jag inte kan, och sen lär jag mig dem med hjälp av http://www.quizlet.com. jag försöker också att göra minst en grammatikövning per dag på http://www.ecenglish.com/learnenglish/, men jag känner att detta inte räcker till. framförallt vill jag bli bättre på att snacka engelska, och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. jag tar varje chans jag får att prata engelska, men när jag inte reser blir det allt för sällan. och jag känner att jag inte utvecklas av att bara snacka heller, det är ju inte så att någon rättar en när man säger något fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vill lära mig bättre engelska. har ni några tips? till hösten ska jag läsa engelska på universitet, men fram till dess får det bli självstudier.

 

det jag gör nu är att jag läser fackböcker och skönlitteratur och stryker under alla ord jag inte kan, och sen lär jag mig dem med hjälp av http://www.quizlet.com. jag försöker också att göra minst en grammatikövning per dag på http://www.ecenglish.com/learnenglish/, men jag känner att detta inte räcker till. framförallt vill jag bli bättre på att snacka engelska, och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. jag tar varje chans jag får att prata engelska, men när jag inte reser blir det allt för sällan. och jag känner att jag inte utvecklas av att bara snacka heller, det är ju inte så att någon rättar en när man säger något fel.

 

Börja spela något multiplayer-spel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16334326.ab

Norges hälsominister Jonas Gahr Støre (Ap) vill göra heroinrökning laglig

 

Jag har tänkt säga ja och det får jag med mig regeringen på, säger han till de hemlösas tidning Erlik.

Støres mål är att minska överdoseringarna bland sprutnarkomaner. Heroinrökning skulle kunna bli laglig i Norge nästa år om Støre får som han vill och får stöd i utredningar och utfrågningar.

 

27min in här:

http://www.svtplay.se/video/1065492/28-2-22-00-textat

42min osv.

 

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2160&artikel=5408172

riktigt bra snack av han här:

frans%C3%A9n.jpg

som en skön buddhist :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...