Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Tycker Jonas Karlsson hade en bra krönika ikväll om det hela.

http://www.svtplay.se/klipp/215536/karlssons-kronika-laggmatcher-och-grazoner

Bild som var här

Nöten med retina?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köra automat är nästan det enda som är tråkigare än att åka tåg.

Manuell bakhjulsdrivt > M 4wheel > M framhjul > Tåg > Synlig herpes > Automat >= Stående i djuravdelningen på ett fullsatt tåg.

Det är dessutom så att en automat skulle lida av att inte vara fyrhjulsdriven, för en automatväxlad bakhjulsdrift skulle vid varje körning frambringa ett ljudligt:

who god... WHY?!.

538sjd.jpg

Eller för den mer återhållsamme medelåldersmannen, tyst missnöje.

30vdkt3.jpg

Som lite norrlänning känner jag ett visst mått av överlägsenhet mot dem som gör bilen till något funktionellt, och det automatiska som adderad funktionalitet. Ni förstår inte bilar, så ni kan låta bli istället. Åk kommunalt. De har säkerhetsbälten i bussarna nu för tiden. Rutterna är dessutom optimerade, så ni kommer aldrig sitta ensamma. Går det för fort kan ni hålla varandra i handen.

Bilen är ett samhällsekonomiskt otyg. Dess enda kvarvarande giltighet var sporrad konsumption, men nu för tiden verkar även den totalt ointresserade och obildade förstå att hobby-teorin kring den logaritmerade linjäriteten är vansinne. Ekonomen är inte så himla långt efter den obrydde, obildade människan så snart förstår ekonomen också, och då är alla är där.

Personbilen har ingenting med framtiden att göra, några av oss är bara lyckligt förlorade redan. Att automatisera eller bygga ut dagens personbil är att falla för den form av myopi jag regelbundet klagar på. Man utgår ifrån - vedertar - given platform. Man ägnar inte en enda hjärncell åt att fundera på vad man egentligen pysslar med. Myopic learning, tror jag akademikern skulle kalla det.*

*

I stort syftar det alltså på att man fastnat i sitt eget lärande. I det här fallet: Pesonbilen säljer som satan en längre tid. Preferenser varierar då och då, så man justerar personbilen för olika segment samt lägger till nya segment. Det går jättebra, man löser korta kriser med justeringarna, fortsätter sälja och ökar kanske till och med försäljningen när marknaden förändras. Framgångsreceptet registreras (i otaliga byråkratiska och akademiska handlingar).

Plötsligt förändras köpbeteendet ytterliggare (exempelvis senaste åren). Jag tänker ta ett fiktivt scenario som kanske låter extremt mycket mer enklare än dagens klimat (det är det egentligen inte): Låt säga att konsumenten plötsligt inte vill åka bil längre, den vill cykla. De här företagen som producerat bilar i två generationer spenderar all sin tid på att fundera ut hur sjutton de ska få sina bilar att vara cyklar. De börjar vid en kombi och till slut efter ett år av forskning, strax före konkurs, lanserar de efter otaliga konstruktioner en tvålhjulsvariant utan motor. Miljövänlig och i tiden.

Det enda som är enklare i exemplet är att vi har en exakt bild av vad en 'cykel' är för något. Själva felet som görs är dock precis lika fundamentalt och ni kommer se det om ni letar och bli lika förvånade som jag.

Och nu har jag då framställt detta fenomen som om det är något som behärskas och bearbetas av akademiker. Det är inte ett dugg sant. Jag vågar tippa att de flesta som begår misstaget fortfarande skulle ta upp det om de fick en spontan tenta med en öppen fråga om troubles of learning.

För den som då är intresserad av organisationslära och liknande, eller egentligen alls intresserade av att inte vara dumma i huvudet, skulle jag inte nödvändigtvis rekommendera att skita i studier - men däremot att inse att det viktigaste alltid står mellan raderna. Behandlar man det akademiska som fakta snarare än ideer är det som att be om att kliva ut mer korkad än när man klev in. Institutionerna lider (kanske mest av alla) ironiskt nog av samma grundläggande fenomen som skapar det " myopic learning" de själva sitter och försöker reda ut (den förlängningen får ni dock göra själva).

EDIT: Jag vill lägga till att detta främst alltså handlar om huruvida man vill vara dum i huvudet eller inte, så jag inte ger eventuella högstadieelever dumma råd. Man kan nå framgång som precis hur dum i huvudet som helst. Jämför hela wall street-grejen. Om det står fina saker i ditt papper och du är duktig på att hantera ett system på ett sätt någon annan vill att du ska göra, då spelar det ingen roll om ditt agerande är värdelöst eller kontraproduktivt - du kommer få bra betalt ändå.

Låt då motsatt säga att du inser det kontraproduktiva och väljer att inte arbeta. Du må ha gjort nytta, men ingen kommer betala dig för det.

Så när det kommer till den typen av "karriär-framgång" kan jag inte svara på om det är bäst att ifrågasätta eller att rycka på axlarna. Beror antagligen på vart man befinner sig.

Otroligt gammalmodigt med manuell låda. Fattar inte varför majoriteten av bilarna i Sverige har det.
Varför majoriteten av bilarna existerar är en intressantare fråga tycker jag. Efterfrågan varierar ju exempelvis kraftigt med marknadsföring; d.v.s. felaktig produktion och marknadsföring genererar "felaktig" efterfrågan. Det tillsammans med ovanstående bör ju göra bromssträckan enorm.
Länk till kommentar

Originalet är redan i huvudet. Vad menas med "Pumped up Kicks"?
Jag tänker mig något sånt här:

Protip: Nu för tiden verkar det mesta på youtube gå att dra ned som videofil eller mp3:a om man klickar på download under videofönstret. Kan vara användbart för de patetiska stackare som ännu inte är cyborglikt konstant uppkopplade via iphones och ipads.

Länk till kommentar

fortsätter slå index :)

vorwC.png

kliver in på börsen nu.

min analys av läget. kronan är stark och kommer fortsätta stärkas. börsen är korrekt värderad. ingves är dum i huvudet så han lär dra igång sedelpressarna. då kommer börsen värderat i kronor stiga.

jag är ju känd för att vara ute och cykla men tura, så vill ni ta rygg så köp AZ nu...

Länk till kommentar

varför räntefond?

Låg avgift var det som lockade (0,1%). Har det istället för vanligt räntekonto med fördelen att jag kan ha det under en kapitalförsäkring. Tror med en årlig avkastning på 3% vilket jag räknade med, så motsvarar det ett vanligt räntekonto på ca 3,5-3,6% med fria uttag. Tyckte det lät bra då.

dexter snart igen :)

rip Quinn?

Känns som Quinn redan skulle varit död om de hade velat döda honom. Men kanske då. De har två säsonger på sig :D

http://blog.zap2it.com/frominsidethebox/2012/06/dexter-season-8-will-be-the-last-producers-know-exactly-how-its-going-to-end.html

Länk till kommentar

Känns som Quinn redan skulle varit död om de hade velat döda honom.
Är det två säsonger kvar så lär det ju gå åt minst två återkommande karaktärer per säsong och det är väl runt hälften av de återkommande karaktärerna. Eftersom Quinn dessutom egentligen är rätt tråkig är han ju lämplig att ha ihjäl för att få lite extra piff på något avsnitt.

Gissar att även Angel, bitch-chefen och syrran kommer stryka med innan allt är över.

Länk till kommentar