Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Du lyckas till och med påstå att jag är rädd för att tänka annorlunda.

 

Jag var iofs mer inne på att du för det mesta inte tänker alls.

 

det är inte ett dugg viktigt att man minns alla samband. Har han högre ambitioner med linjär algebra än att det inte får utgöra en flaskhals i studierna lyssnar han ju förstås inte på tipset.

 

Min poäng är att man inte glömmer bort något man förstått på riktigt. Det är därför mer tidseffektivt att förstå metoden för underdeterminanter / kofaktorer för inversen än att lära sig "samband" utantill.

 

Matematik handlar nämligen inte om att lära sig en samling samband utantill. Det är ett vanligt missförstånd bland studenter. Att lära sig formler och "mallar" för att lösa tentauppgifter är en falsk genväg som är mer tidskrävande än att faktiskt förståelse.

 

Detta gäller även fysik, kemi, ekonomi, biologi osv osv. Du missar min poäng helt om du tror att mitt inlägg handlade om matematik. Jag försöker förmedla en mer givande inställning till livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att många studenter är lata. Ni verkar rädda för att faktiskt råka förstå något på riktigt för en gångs skull. Vad jag inte förstår är varför? Vad är det ni är så rädda för?

 

Vad är det med era gamla tankar som är så tryggt och behagligt att ni inte vågar ta språnget och tänka annorlunda? Har ni aldrig tråkigt?

 

Jag håller med om vartenda ord du skrev, men har haft alldeles för mycket erfarenhet av scholae discimus för att ha vågat ge mig själv möjligheten att praktisera det fullt ut. Gäller särskilt i mjukare ämnen och särskiltare under grupparbeten. Vet inte om det varit så för fler än för mig. Eller om det gör mig feg. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker förmedla en mer givande inställning till livet.
Och du lyfter på måfå fram att det är en inställning jag inte anammar. Denna slutsats drar du fenomenalt av att jag råder någon att inte sitta och repetera regler i linalg. Samtidigt som du gör en poäng av att det är jag som inte tänker.

 

Sen är du ju ett pedagogiskt monster så du hittar säkert något snyggt sätt att slingra dig ur vurpan, men du attackerar ju alltså någon som generellt har väldigt svårt för typtenta-upplägget då jag instinktivt söker en bredare förståelse jag inte alltid (på papperet) belönas för. Elever är ganska dåliga på naturvetenskap nu för tiden och man vill inte underkänna 90% så man ger dem fler och fler uppgifter de sett facit på redan. Att repetera typtal är alltså en snabb väg till bra betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du lyfter på måfå fram att det är en inställning jag inte anammar. Denna slutsats drar du fenomenalt av att jag råder någon att inte sitta och repetera regler i linalg. Samtidigt som du gör en poäng av att det är jag som inte tänker.

 

Om du inte förstod det är det alltså denna text som gör mig förbannad:

 

Om du inte har omtenta eller liknande i just linjär algebra rekommenderar jag att inte sitta och repetera regler dock. Du kommer ju ändå glömma dem igen. Vilka kurser har du kvar att göra under kandidaten? Om du tex har någon optimering så sitt med den istället, där använder du linjär algebra på rätt (för mig) hög nivå.

 

Jag tolkar ovanstående som att du:

 

  • Avråder studenten från att repetera regler om han inte har omtenta*
  • Antyder att studenten ska studera regler om han har tenta / omtenta
  • Förutsätter att studenten ska glömma reglerna (efter tentan)
  • Ger studenten råd att studera ett annat ämne för att "vinna tid"

 

Eftersom vi alltså bör lära oss genom förståelse är det ett meningslöst råd som förutsätter att studenten har fel grundinställning.

 

Vidare förutsätter du att studenten ska glömma reglerna, vilket han aldrig kommer göra om han faktiskt förstått vad det är han studerat. Det var längesen jag studerade den allmänna metoden för invers genom underdeterminanter och kofaktorer, ändå kan jag härleda specialfallsreglerna på någon sekund i huvudet. Det beror inte på att jag har ett bra bildminne utan på att jag faktiskt förstod vad jag lärde mig. Vi kan jämföra med dig t.ex. som med ledning av ditt tidigare inlägg inte riktigt tycks ha förstått när / varför man / inte kan använda vissa förenklade metoder (och för vilka matriser invers saknas osv).

 

Ditt sista råd antyder återigen att man bara ska studera saker man behöver i senare kurser.

 

Det är inte för att klara tentan du lär dig saker. Men en bonus är att du alltid får högsta betyg på tentan om du faktiskt förstått det du lärt dig.

 

Edit:

 

*Logiskt sett har du inte specificerat vad som händer vid omtenta, men i språklig konvention betyder "Om det regnar imorgon tar jag med mig ett paraply" oftast implicit "Om det är sol lämnar jag paraplyet hemma"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssnade precis pa denna med Krugman och den nuvarande ekonomiska situationen http://www2.lse.ac.uk/newsAndMedia/videoAndAudio/channels/publicLecturesAndEvents/player.aspx?id=1494

 

Intressant i sig och ganska mycket nya ingivande tankar och mycket bra jamforelser med tidigare handelser, Japan, den stora depressionen osv. Tycker sammantaget att det ar det basta svaret av pa hur man bor ga tillvaga jag last hittills och ocksa bra forklarat. Dock, det som gor mig skeptisk till hela upplagget ar just fallet med Japan och dess i princip langtgaende recession.

 

Skulle verkligen uppskatta en tanke fran Slaktavfall eller liknande om hur han ser pa det hela, varfor/varfor inte det i princip ar jamforbart med Japan och varfor Krugman faktiskt inte lagger storre vikt pa det hela an vad han verkar gora. Problemet dar va ju att man faktiskt hade valdigt stort okat spenderande bade govt. spending i Japan och monetary easing for foretag osv (dock inte extremt hog da manga ville ha annu storre genomgaende forandringar, skiljer det sig med foreslagna forandringar nu?). Om man ser till att efter bubblan sprack sa va problemet I viss man givetvis ett overutbud hemma och inte tillrackligt stor efterfragan. Dock det stora problemet va att produktion flyttade till andra billigare lander och ocksa att alla nyinvesteringar skedde dit med pengar hemifran.

 

Om man okar efterfragan hemma och ocksa tillgangen pa pengar, vad ar det som hindrar att det vi koper inte blir fran Asien och ocksa att vi inte investerar dar for att oka produktionen istallet for hemma. Tror vi att det kommer skilja sapass mycket nu gentemot Japan da, att vi behover var hoga kompetens hemma och att faktiskt Asiens konsumption av produkter fran USA/EU okar i samma storlek. Ar det just har det nuvarande fallet skiljer sig mot Japan forut, da de inte fick sa mycket tillbaka fran de direkt av produkter producerade i Japan. I sa fall forstar jag logiken bakom det hela men jag ar skeptisk om det ar sa och ocksa om ex Krugman verkligen reflekterat pa att det kommer handa i tillrackligt stor omfattning. For i det fallet att det inte ar sa, finns det nan annan faktor som skiljer sig istallet som faktiskt gor det troligt att okat spenderande kommer att losa den nuvarande krisen? Som det ser ut for mig sa ar det skrammande likt hur det sag ut i Japan forut och jag vet inte varfor det inte ar troligt att samma visa upprepar sig.

 

Ursakta det blev sa langt och allt men tycker det ar intressant och har ingen annan att diskutera med om detta.

 

Edit: Har last vidare och sett att han skrivit mycket om Japan under sin tid och ocksa skillnader sinsemellan i fallen sa vet nu vad han tycker om det hela sa har bade fatt svar vad han tycker men ser ocksa sjalv problem utover det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller ju ändå med i ditt första inlägg, bara att du siktade på helt, helt fel människa.

 

Men ändå:

*Logiskt sett har du inte specificerat vad som händer vid omtenta, men i språklig konvention betyder "Om det regnar imorgon tar jag med mig ett paraply" oftast implicit "Om det är sol lämnar jag paraplyet hemma"
Snarare satte jag ingen värdering åt det hållet. Byter till fiktiva personen Bertil så man inte kommer med osanningar här. Bertil ska efter 7 års uppehåll fortsätta studera om 2 månader. Bertil inser att han har glömt mycket av sina tidigare kunskaper, samt behöver en del nya förkunskaper, vidare måste han spika en gammal omtenta. Bertil ska lära sig programmera, lära sig matlab samt skriva en omtenta i linjär algebra direkt vid studiestarten. Jag lägger ingen större värdering i om Bertil "fuskar" sig till resultatet i den där tentan. Det är inte nödvändigtvis idiotiskt, beroende på framtida studier, intressen etc.

 

Jag uttalade mig däremot starkare åt andra hållet, att det är för evigt värdelöst att memorera sådana grejer på förhand.

 

Vidare förutsätter du att studenten ska glömma reglerna, vilket han aldrig kommer göra om han faktiskt förstått vad det är han studerat. Det var längesen jag studerade den allmänna metoden för invers genom underdeterminanter och kofaktorer, ändå kan jag härleda specialfallsreglerna på någon sekund i huvudet. Det beror inte på att jag har ett bra bildminne utan på att jag faktiskt förstod vad jag lärde mig.

Gillar att du gör det på någon sekund också. Bravo. :-P

Jag tycker inte du har helt rätt. Det du skriver är otroligt viktigt, men för att aldrig glömma det måste man ha ett så starkt fundament jag tror väldigt få hinner med. Man lär sig olika snabbt och lever olika fokuserat.

 

Tolka det dock inte som att jag tycker att själv poängen är fel.

 

Vi kan jämföra med dig t.ex. som med ledning av ditt tidigare inlägg inte riktigt tycks ha förstått när / varför man / inte kan använda vissa förenklade metoder (och för vilka matriser invers saknas osv).

Jag är ett jättedåligt exempel. Jag kunde "ingenting" när jag började studera. Parallellt lärde jag mig sedan universitetets linjär algebra, flervariabel, samt hela fundamentet dessa kurser står på. Det är för mycket på kort tid, åtminstone för mitt huvud. Det räckte för att bli godkänd och det känns verkligen som jag sakta men säkert byggt ett dugligt fundament, men svaret på det har vi snarare om 5-6 år. Linjär Algebra var en av de första kurserna och led därmed mycket av det gigantiska fokus-området.

 

Dock ska också sägas att vi själva får härleda fram mycket genom genom flervarre-matte, medan vi i alla kurser "bjuds" på linalgen via strukturerade uppgifter (ex. 3x3-matriser, ibland kombinerad med en formel som ledning!). Det kan man ju tycka är lite dåligt.

 

Ditt sista råd antyder återigen att man bara ska studera saker man behöver i senare kurser.

Nej, verkligen inte. Men vad det gäller just studierna tycker jag Bertil ibland ska vara lite smart om situationen kräver det. Hellre lite småfusk än att hamna i en evigt släpande situation där man måste fuska för att hinna med. Man vill inte ha det spektrat jag hade mitt första studieår tex, det är inte speciellt bra för studierna. M.a.o. skulle jag hellre fokusera på det som ska studeras under det där kommande året.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

behöver tips på hur man snyggt tackar nej till att dejta en tjej med unge. hon verkar väldigt snäll men med unge är jag inte intresserad men det känns elakt att inte sköta det snyggt då hon säkert blir avvisad pga det ofta.

 

 

Jag tror du tänker för mycket, gå på dejten för att se vart det lutar, hon kanske bara är ute efter en liten sommarflirt och lite gos och det är kanske inte fel?

 

Det kan mycket väl vara så att hon har mycket högre krav för en djupare relation än vad du har, dvs att hon inte bara bedömer dig som partner utan också som far till barnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om att extrem-höja kraven på gymnasiet och samtidigt även höja möjligheterna om man misslyckas?

 

Firade en kusins student och vi pratade lite kring hur otroligt stort hoppet är från gymnasiet till universitetet (vad gäller naturvetenskap primärt). Jag mindes gymnasiet som ett ställe där omtentor inte existerade, och plötsligt på universitetet kan det dyka upp en tenta med 50% underkända. På´t igen, och förr eller senare kliver alla som vill över gränsen. De som är slappast tvingas plugga mer och når upp till en acceptabel nivå förr eller senare.

 

Fick som svar att, nej, det där med omtentor existerade inte - i princip inte möjligheterna heller. Särbarn kunde trixa fram ett tillfälle att omtenta en underkänd kurs.

 

Varför? Idag får man ett otroligt jobbigt liv av att misslyckas på gymnasiet, i gengäld är nivån otroligt låg. På universitetet är ett misslyckande en varning, en bakläxa och en order om att du anstränger dig för lite och måste höja nivån. Och vi kan väl antagligen enas om att man lär sig allt för lite på svenska gymnasiet idag (återigen, åtminstone vad gäller naturvetenskap).

 

(notera dock att detta inte betyder att jag gillar att 50% lyckas få underkänt på en tenta de flesta bör kunnat klara om de inte slappat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och gjorde ett test som de vi rekryterar får göra, så att vi kan sålla bort alla de mindre klartänkta. Fram tills denna fråga satt jag funderade på om det var för lekis, för det var väldigt enkelt sedan höjdes typ svårighetsgraden med antal faktorer.

 

Vet inte om det är för att jag är förkyld och väldigt trött. Känner mig efter detta väldigt seg i skallen och vill inte ens tänka på det :D. Hann inte ens klart alla frågor innan tiden var slut :S Men är denna uppenbar? Hur många sekunder tar den för er?

 

20120614-bmg58kiqpgju5gnd4n1rpctt1c.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar lite på Breiviks rättegång och kom att tänka på den här "wellboken".

 

22025148.jpg

 

följer det lite ibland. känns så sjukt oseriöst att många av de som de intervjuar knappt har satt sig i något. psykologerna har ju inte ens läst hans manifest utan baserar det mesta på vad han har sagt om det.

 

får känslan att de är oärliga när de är såhär otydliga:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10050741

"vi uppfattade det som att de uppfattade det som att vi uppfattade det som"

 

sedan känns det hela lite bisarrt om man tänker på det hur framtida supermänniskor kommer uppfatta det allt. där sitter ett gäng hårlösa apor stilla i en sal dag ut och dag in i månader av deras ändliga liv och försöker tolka någon skum lag och medicinsk definition som ska avgöra binärt om han är antingen frisk eller sjuk, något däremellan finns inte och några andra dimensioner finns inte. bara jag som reagerar på sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

följer det lite ibland. känns så sjukt oseriöst att många av de som de intervjuar knappt har satt sig i något. psykologerna har ju inte ens läst hans manifest utan baserar det mesta på vad han har sagt om det.

 

får känslan att de är oärliga när de är såhär otydliga:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10050741

"vi uppfattade det som att de uppfattade det som att vi uppfattade det som"

 

sedan känns det hela lite bisarrt om man tänker på det hur framtida supermänniskor kommer uppfatta det allt. där sitter ett gäng hårlösa apor stilla i en sal dag ut och dag in i månader av deras ändliga liv och försöker tolka någon skum lag och medicinsk definition som ska avgöra binärt om han är antingen frisk eller sjuk, något däremellan finns inte och några andra dimensioner finns inte. bara jag som reagerar på sånt?

 

Känns lite som en värderingsfråga, om man dömer honom till fängelse så implicerar staten på något sätt att hans verklighetsuppfattning inte är helt skev, vilket ju vore intressant. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Derivera med avseende på tid två gånger.

 

Tänk följande

 

D(fg) = f'g +fg' (derivata av produkt)

 

Df(u) = u'f'(u) (inre derivata)

 

Derivatan av sin / cos är:

 

Dsin(u) = u'cos(u)

Dcos(u) = -u'sin(u)

 

ah, inte svårare än så alltså, då trillar ju omega^2 ut fint ja.

 

 

jag behöver en ny miniräknare.

1996.png

 

vilken ska man skaffa?

Tillåtna hjälpmedel:

• Matematiska och fysikaliska tabeller, t ex Beta och Physics handbook.

• Valfri kalkylator med tömt minne.

Tillåtna hjälpmedel: Räknedosa utan lagrad information om kursen, Beta samt kursens

formel- och tabellsamling.

 

dvs vill gärna ha någon med lite laplace transformer, solve och mathematica-funktionalitet...

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1265&o=lokal_rank#prodlista

hittar inget jag gillar :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, när man för en gångs skull ska få hjälpa någon med matte kommer den där jävla slaktis. :(

 

EDIT2: inser att det är mitt jävla fel som inte uppdaterat.

 

EDIT3: Breaking bad gör mig glad igen.

h3q7c.jpg

 

 

någon som kan förklara steg 4.10 lite snabbt?

Eftersom ingen har svarat. Jag kan inte mekanik ännu (har lagom skum studieplan). Men om du bara tar det analys-matematiska:

 

Vid derivering:

- [ D(f(x)*g(x)) = f´(x)*g(x) + f(x)*g´(x) ]

- [ D(cosX) = - sin X]

 

Tycker det blir rätt och riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur sköter du pappershantering nu för tiden? Är det fortfarande en hylla full med fula pärmar som gäller?

 

Jag tänkte mig nämligen att jag är en modern, digital, människa och det där med att ta upp en hylla full med kategoriskt tillrättalagda, fula, pärmar kändes sjukt 90-tal. Nu sitter jag här med någon halv-decimeter papper jag knappt orkar sortera efter alla antagningar och besked och studieplaner och garantier och gud vet vad. Hur ordnar man det både snyggt och effektivt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har väl sköljt tarmarna?

 

 

Vad som händer när mjölkfetterna kommer ner i tarmarna är att gallan bildar en viss gallsyra som ska lösa upp de mättade fetterna. Vad de amerikanska forskarna nu har upptäckt är att den tarmmiljö som de mättade mjölkfetterna och gallans reaktion skapar i tarmen är väldigt gynnsam för en viss tarmbakterie, Bilophila wadsworthia, som i sin tur orsakar tarminflammationerna.

http://svt.se/nyheter/vetenskap/mjolkfett-bakom-vastvarldens-tarminflammationer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...