Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

sulla: iphone suger, här är ett random test som visar det

världen: folk har andra kritierier än dig

sulla: iphone suger, här är ett annat random test som visar det

världen: du verkar trög, försök förstå att alla inte tänker som du gör

sulla: folk är får, iphone suger, här är ett annat random test som visar det

världen: facepalm.jpg

sulla: android är bäst

heltok: nej, jag har picturegooglat lite random stats som t ex hur iphone funkar i egypten

sulla: här är lite random stats som säger att android är bäst

heltok: mina stats är bättre än dina stats, här är dessutom säljstats på antal telefoner

sulla: folk är får, och säljstats har väl ingen ifrågasatt?

heltok: nej, folk gör logiska val

sulla: nej, folk gör inte logiska val, hade vi gjort det hade folk köpt toyota för halva priset istället för lexus, folk tar helt irrationella beslut kring massvis med saker varje dag. Många sitter tex med Telias bredband trots att det är det dyraste, anledningen till att de inte byter kan såklart bero på lathet men många av dem skulle inte byta även om nån annan gjorde allt jobb, för Telia känns av nån anledning lite bättre än alternativen. Detta trots att de kör samma linor som de flesta.

Du skulle med all enkelhet också kunna visa att en bulle på coop går för lägre pris än vad samma bulle kan säljas för på det mysiga italienska fiket runt hörnet som känns så genuint.

Folk köper oftast inte en produkt, de köper en förväntan, en förhoppning och i vissa fall en tillfredställelse. Därför har inte android kunnat matcha iphonen då det helt enkelt inte räcker med att visa en bättre produkt.

Detta är alltså basic fakta och grunden till varför vi har reklam överhuvudtaget, annars hade ju alltid bästa produkten vunnit och reklam varit överflödig.

Kanske ska du lägga din fritid på att gå en kurs? http://www.liu.se/forskning/reportage/Neuroekonomi?l=sv

Nåt du ska läsa är följande

http://micco.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har picturegooglat lite random stats som t ex hur iphone funkar i egypten

bah, du skrev "Men faktum kvarstår att om du vill hitta data på varför Iphone slår random märke i samma prisklass så kommer du inte hitta nån". detta var ett svar på din argumentation, min argumentation var alltid att din argumentation var meningslös.

heltok: mina stats är bättre än dina stats

detta var aldrig min ståndpunkt, jag sa att folk i allmänhet inte bryr sig om samma stats som du gör.

heltok: nej, folk gör logiska val

de flesta gör det i detta fallet ja. imo.

sulla: nej, folk gör inte logiska val, hade vi gjort det hade folk köpt toyota för halva priset istället för lexus

bil handlar väldigt lite om att ta sig från a-b utan mycket om status och identitet. detta är en del av produkten, oavsett vad du tycker. och det är rätt stor skillnad på lexus och toyota i hur de känns att sitta i och att köra vilket många är beredda att betala lite extra för.

idag är bilmarknaden väldigt effektiv. om någon tillverkare gör en väldigt bra bil tar de marknadsandelar från konkurrenterna. folk köper nissan gtr i mängder på bekostnad av porsche, trots att det är en "riskokare". men många köper porsche ändå, och de är inte får. porsche har renare design, bättre andrahandsvärde, mer aktiv styrning etc vilka många köpare värderar. bara för att folk har olika kriterier än dig betyder det inte att folk är idioter.

Massvis sitter tex med Telias bredband trots att det är det dyraste, anledningen till att de inte byter kan såklart bero på lathet

folk kanske inte bara bryr sig om priset. och att byta är jobbigt, folk kanske tycker den extra kostnaden inte väger tyngre än den emotionella kostnaden att byta.

men många av dem skulle inte byta även om nån annan gjorde allt jobb, för Telia känns av nån anledning lite bättre än alternativen.

jepp, de trivs tillräckligt bra med telia.

Du skulle med all enkelhet också kunna visa att en bulle på coop går för lägre pris än vad samma bulle kan säljas för på det mysiga italienska fiket runt hörnet som känns så genuint.

lol, klart jag kan.

Folk köper oftast inte en produkt, de köper en förväntan, en förhoppning och i vissa fall en tillfredställelse. Därför har inte android kunnat matcha iphonen då det helt enkelt inte räcker med att visa en bättre produkt.

bah, folk köper en produkt baserat på en förväntan om tillfredställelse om den. och sa vi inte precis ovan att android faktiskt säljer bättre än iPhonen så att prata om att android inte kan matcha iPhone blir väl lite missvisande?

sulla: folk är får, folk köper inte android fast det är en bättre produkt. fast folk köper visst android trots att de är får. hmm, folk kanske inte är får, fast alla som köper iPhones är får för jag gillar inte iPhones. alla som inte tycker som mig är får.

Länk till kommentar

Det logiska valet för en människa Xson är att köpa den produkt som Xson tror kommer att ge störst tillfredsställelse kontra pengarna Xson lägger ut, inte nödvändigtvis att köpa den bästa produkten. Ni har ägnat ett år åt att prata om olika saker.

F.ö. finns det inga kurser i neuroekonomi i Sverige vad jag vet.

F.ö. 2 är jag inte Apple-taliban; jag kör Android.

Länk till kommentar

finns väl ingen människa vid fulla sinnesbruk som ärligt tycker en android-mobil är skönare iponnyn?

hatar alla hightech-mobiler, men androiden är inte i närheten av phonen.

band upp mig själv för två år sen för att få en 3gs, är slut på den nu, ska slå sönder den och byta ner till ngn riktigt fin oldschool. ringa och spela snake, det räcker.

Länk till kommentar

jag tycker inte vi har diskuterat laptops tillräckligt, så nu styr vi ifrån mobiltelefoner och hugger in på det!

acer? apple? dell? ibm? HP? ASUS? SONY? gogo!

är riktigt less på att android tugget irl också, varenda jävla gång nån sliter upp iphånen vid lunchen så sitter det en androidkombatant där och ska börja bråka. Dom är tamejfan som feminister, sura och jävliga. Älskar min 3gs, tyvärr lite mindre efter mjukvaruppdateringen för att den blev så slö av den i jämförelse, original ios var kung på den, märks att min telefon har några år på nacken medan mjukvaran fortsätter tuffa på med updates.

Länk till kommentar

Android och iOS är bra på olika saker som värderas olika av olika människor. Jag föredrar min SGS2 (har även en iPhone 3GS) men saknar apputbudet, min fru föredrar sin iPhone 4. Ingen av oss är dummare pga det.

Själv tycker jag att Android är minst värdelös, finns fortfarande inget OS jag tycker är "bra".

Länk till kommentar

finns väl ingen människa vid fulla sinnesbruk som ärligt tycker en android-mobil är skönare iponnyn?

det finns massvis med folk som tycker det och jag kan förstå dem, blir själv lite avundsjuk på polare med android ibland. men min kära mor hade verkligen hatat en android och hon älskar sin iPhone. och min kära mor och folk likt henne är i stor majoritet i världen, därav apples försäljningssiffror trots priset. jag och andra hardcore apple-talibaner(som nickar när vi läser walter isaacson) är en försumbar minoritet och sweclockersnötterna som vill överklocka och vattenkyla sin hemmasnickrade slackware-dist på sin HTC är i minoritet också. men jag accepterar alla och försvarar alla!

acer? apple? dell? ibm? HP? ASUS? SONY? gogo!

jag köpte en acer, fy fan aldrig igen. farsan köpte en hp i veckan som jag hjälpte honom med, usch och fy. apple är sjukt överprisade men man har inget alternativ när konkurrenterna suger så brutalt. eller ptja, har man inte råd får man väl försöka härda ut så gott man kan...

Länk till kommentar

Visste att det skulle bli en evighetslång debatt där token kör fula retoriska poänger genom att skriva liknande

bara för att folk har olika kriterier än dig betyder det inte att folk är idioter. "

sulla: folk är får, folk köper inte android fast det är en bättre produkt. fast folk köper visst android trots att de är får. hmm, folk kanske inte är får, fast alla som köper iPhones är får för jag gillar inte iPhones. alla som inte tycker som mig är får.

Återigen ett retoriskt slag under bältet, oavsett vad folk köper, hur de köper det och när, är den stora massan får. De flesta av oss kan inte resonera kring de dyrare inköp vi gör med annat än en känsla för att det var rätt val. Hur många procent av Sveriges datorer tror du t ex säljs till kunder som medvetet sonderat terrängen och resonerat kring deras behov. Jag skulle gissa på att övervägande majoritet har tagit det elgigantens finniga säljare har sagt att de ska ha. Att komma och snacka om medvetna val blir löjligt då de flesta varken har tid, ork eller kunskap att ta ett logiskt beslut.

För att släppa detta, vad tror vi om DLD? Kommer detta påverka oss vanliga dödliga laglydiga rent praktiskt eller kommer det bara märkas av en obehagskänsla att allt jag skriver lagras och kan läsas?

Länk till kommentar

jag och andra hardcore apple-talibaner(som nickar när vi läser walter isaacson) är en försumbar minoritet och sweclockersnötterna som vill överklocka och vattenkyla sin hemmasnickrade slackware-dist på sin HTC är i minoritet också.

Är väl typ detta jag menar, men jag har å andra sidan ingen i min släkt över 40 som skulle kunna resonera kring huruvida en iphone eller en android passar dem bäst, och detta trots att många av dem skulle ha stor nytta ev dem båda.

Länk till kommentar

jag köpte en acer, fy fan aldrig igen. farsan köpte en hp i veckan som jag hjälpte honom med, usch och fy. apple är sjukt överprisade men man har inget alternativ när konkurrenterna suger så brutalt. eller ptja, har man inte råd får man väl försöka härda ut så gott man kan...

Konstruktivt...vad är det som suger?

Länk till kommentar

Hur många procent av Sveriges datorer tror du t ex säljs till kunder som medvetet sonderat terrängen och resonerat kring deras behov. Jag skulle gissa på att övervägande majoritet har tagit det elgigantens finniga säljare har sagt att de ska ha.

jag vet inte. men jag tror många fattar den typen av beslut genom att fråga någon i familjen eller någon god vän vad den tycker. jag sa till min far att gå till elgiganten och köpa en laptop på känn när hans flickvän/whatever ville ha en laptop med kriterierna "ska kunna läsa mailen, inte kosta så mycket" hehe.

Länk till kommentar

Konstruktivt...vad är det som suger?

blev infernaliskt varm, lät som ett torkskåp, ful, tjock, liten snett placerad trackpad, klisterlappar överallt, kasst batteri, stor och klumpig laddare, efter något månad började LAN random krångla, visade sig att service visste att det var ett känt fel, fick knappt något när jag skulle sälja den. (var en Acer som i sverige då kostade 30kkr, betalade 20kkr för den i Bangkok)

i julas skulle en tjejkompis som var på besök i singapore köpa en laptop så jag och min androidälskande polare hjälpte henne och kollade in de stora märkena. allt var precis som förr. trots att hon inte ville ha en mac blev det en macbook air för 6000kr till henne, hon blev såld när vi bara frågade någon random på stan som hade en sådan om hon fick känna på den och han drog igång en halvtimma reklamsnack om hur kär han var i sin macbook air...

Länk till kommentar

blev infernaliskt varm, lät som ett torkskåp, ful, tjock, liten snett placerad trackpad, klisterlappar överallt, kasst batteri, stor och klumpig laddare, efter något månad började LAN random krångla, visade sig att service visste att det var ett känt fel, fick knappt något när jag skulle sälja den. (var en Acer som i sverige då kostade 30kkr, betalade 20kkr för den i Bangkok)

i julas skulle en tjejkompis som var på besök i singapore köpa en laptop så jag och min androidälskande polare hjälpte henne och kollade in de stora märkena. allt var precis som förr. trots att hon inte ville ha en mac blev det en macbook air för 6000kr till henne, hon blev såld när vi bara frågade någon random på stan som hade en sådan om hon fick känna på den och han drog igång en halvtimma reklamsnack om hur kär han var i sin macbook air...

Betala du 20kkr för den datorn du beskriver är du bra dum.

Har haft min Asuslaptop i 2.5 år. Blir inte varm, låter ingenting, tunn, väger inte ens två kg. Liten laddare, inte formaterat sedan inköp (börjar dock bli seg nu). 6-7 timmars batteritid trots 2.5års konstant användande, runt 10 när den var ny. Inga problem att köra tre visual studio och mssql-server samtidigt, ser helt okej ut.

Priset? 7000kr

Länk till kommentar

Har en Acer nu , denna för att vara exakt http://www.inet.se/produkt/1969190/acer-aspire-timelinex-3820tg

Har aldrig haft några problem med den, den är tyst, snabb. Har inte buggat nån gång under de snart 2 åren jag haft den.

Tjejen har en dell, har inga problem med den alls, rullat helt problemfritt i snart 3 år.

Hade en HP innan där fläkten ballade ur och det är enligt webben en vanligt problem med högt fläktljud men vad vet jag. HP köper jag inte igen

Hade innan det en Fujitsu siemens ultraportabel variant typ 10tum eller så med jobbet och innan det en större maskin som jag hade privat, båda funkade ypperligt. Faktum är att den större som var på 13tum dog först förra sommaren efter 6-7 års nonstop problemfrihet. Pga att prestandan såklart inte var på topp fick den fungera som min svtplayspelare/dvdspelare/tankadfilmspelare framme vid tv:n de sista åren, men bra funkade den.

Nu har jag istället denna som tvspelare http://www.msi.com/product/desktop/Wind-Box-DC220.html

även den funkar svinbra utan krångel

Macbook air har en enda sak, som för vissa väger tungt, den är svinmycket snyggare än konkurrenterna

Länk till kommentar

Sulla, jag måste bara fråga. Har du någonsin testat att använda en macbook eller iphone under en lite längre tid?

Känns som att du är väldigt anti men aldrig själv har ägt någon appleprodukt.

Jag var väldigt nöjd med min macbook som köptes för ca tre år sedan. Den har dock inte varit utan vissa problem. Exempelvis är batteriet i princip dött sedan 1,5 år tillbaka. Nu dör datorn på < 5 minuter om den inte har strömkabel i. Gör inte mig så mycket eftersom den nu används i princip som en stationär men hade naturligtvis varit enormt störigt om jag rest mer med den.

Dessutom blir den då och då sjukt varm (typ bränna sig varm) utan någon särskild anledning. Och den har dessutom lyckats ge mig en stöt när jag var lite fuktig efter en dusch.

Men utöver det är jag jättenöjd.

Baserat på min erfarenhet av andra datorer så har jag svårt att tro att jag kommer att köpa något annat än en macbook air när jag nu ska byta ut min gamla macbook.

Den är snygg, lätt, bra batteritid och jag gillar operativsystemet så sjukt mycket mer än windows. Kommer dock att spana runt lite innan, har inte testat nya windows och det kanske har kommit någon pc-laptop som inte ger en huvudvärk att titta på.

Länk till kommentar

Betala du 20kkr för den datorn du beskriver är du bra dum.

Har haft min Asuslaptop i 2.5 år. Blir inte varm, låter ingenting, tunn, väger inte ens två kg. Liten laddare, inte formaterat sedan inköp (börjar dock bli seg nu). 6-7 timmars batteritid trots 2.5års konstant användande, runt 10 när den var ny. Inga problem att köra tre visual studio och mssql-server samtidigt, ser helt okej ut.

Priset? 7000kr

http://www.inet.se/produkt/1969624/asus-g73jw-tz130v

köpte den för ett år sen. den är ful, alla skrattar åt den. hårddisken var defekt från första början, fick byta ut själv när jag var på resande fot. behövde inte ens felsöka, googla och läsa så står det om MomentumXT-hårddisken.

wifit har vart paj i ett halvår nu, ej grindvänligt.

datorn går supervarm om man inte rengör den veckoligen.

supporten på asus är under all kritik, deras serviceverkstad letmerepair.com och asus själv skyller allt på varandra medan man som kund blir lidande.

batteritiden är värdelös men det förstod jag när jag köpte den då det ändå var ett hyfsat kraftpaket.

i övrigt är jag nöjd med den. fungerar till cs.

priset? 16k.

Länk till kommentar

funderade på när iPhone 5 kan tänkas komma, googleade lite och hittar:

Friday November 18, 2011 11:10 am PST by Eric Slivka

iLounge offers a series of tidbits from its "most reliable source" regarding Apple's product plans for 2012, reporting that the iPad, iPhone, and MacBook Pro will all be receiving redesigns.

- iPad: The source indicates that the iPad 3 is planned to launch in March and that it will be approximately 0.7 mm thicker than the iPad 2 due to the need to incorporate a dual light bar system for the higher-resolution display. The iPad 2 currently checks in 8.8 mm thick, which would make the iPad 3 approximately 8% thicker than the iPad 2 but still substantially thinner than the 13.4 mm original iPad.

Previous "iPhone 5" mockup based on leaked case designs

iphone5-500x270.jpg

- iPhone: iLounge's source claims that the next-generation will not resemble the teardrop "iPhone 5" design that circulated ahead of the iPhone 4S introduction last month. The next iPhone is, however, said to carry a 4-inch display (up from 3.5 inches in the current iPhone) and be 8 mm longer than the current form factor. Apple is said to be targeting a summer launch for the device, which would mark a short interval from the iPhone 4S launch last month.

- MacBook Pro: The source indicates that 2012 will indeed see the launch of a thinner MacBook Pro form factor, barring any last-minute problems.

:shock: :shock: :shock: :shock: :mrgreen:

Länk till kommentar

helt ärligt tror jag airen just nu är nöten till båda operativsystemen, detta utan att ha någonsin ägt en macbook, massa raddor av pc laptops dock, och tom pokerpolare som inte ens har appleprodukter i övrigt(telefonen bl.a) har köpt och älskat sin air för att andra kompisar till dem har propsat på det.

Länk till kommentar

den där visar exakt varför man köper en MBA. visst på pappret ser den ut som en MBA och de har lyckats få med det mesta. MEN att använda den suger, ja jag har lekt med den. tangentbordet är kasst och det förstör allt. dessutom inte alls lika snygg och skön att hålla heller.

andra liknande konkurrenter jag fingrade på hade skärmar som gungar fram och tillbaka etc.

pc-tillverkarna fortsätter tro att folk i allmänhet bara bryr sig om mhz, gb, tum, kg, batteritid etc när folk bryr sig om användarupplevelsen. hade det inte varit för att 90% redan har lärt sig windows och inte orkar lära sig något nytt hade ännu fler kört mac.

i japan minns ju hur alla var så stolta över att deras gigantiska lurar hade allt från 3G till tv och de var så säkra på att apple aldrig skulle bli stora på japanska marknaden. men så blev det inte och tack vare att de aldrig verkar förstå detta kan apple idag vara världens högst värderade företag.

notera vad jobs lägger fokus på i presentationen

Länk till kommentar

Är ju fullständigt självklart att iPhones enorma försäljning inte beror på att det är en överlägsen produkt. Därmed inget sagt om den är det eller ej. Marknadsföring, självklart, men sedan tillkommer ju sådana saker som att det är lite pissigt att byta operativsystem. Jag tycker iOS är ganska obehagligt och låst - familjeutgåvan imo - , folk som är vana med iOS tycker väl Android är otympligt och omständligt.

Så medan man plockar in nya kunder har man en rätt jävla hög tröskel innan man tappar några, vilket inte alls gäller när en Anroid jämförs med en Android. Räcker liksom inte med lite processorkraft för att man ska byta operativsystem då primära funktioner ändå är oerhört simpla.

beror på vad man mäter. ska vi mäta trafik, skeppade produkter, sålda produkter, omsättning, vinst etc? telefoner, smartphones, tablets etc?

Tror det var den där med sålda produkter jag hade sett. Men de är ju vansinnigt att de ökar så mycket att de nästan är ikapp och ser ut att gå om.

Länk till kommentar