Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Ska du springa Malmö Barefoot Run token? Låter som något för dig.

http://malmobarefootrun.se/

har pratat lite med arrangören, han var en av oss 4 som sprang göteborgsvarvet barfota förra året. rätt skön snubbe, men inte direkt så att meta skulle bli jättesugen på hans mat:

http://hex29a.posterous.com/

är jag i malmö då kommer jag springa, men känns väldigt osannolikt, lutar åt att jag rider hest när loppet går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har pratat lite med arrangören, han var en av oss 4 som sprang göteborgsvarvet barfota förra året. rätt skön snubbe, men inte direkt så att meta skulle bli jättesugen på hans mat:

http://hex29a.posterous.com/

är jag i malmö då kommer jag springa, men känns väldigt osannolikt, lutar åt att jag rider hest när loppet går.

Haha blev ju tvungen att kolla när du skrev så. Första bilden som kom upp hette "stekt tofu med kokta potatis och grönsaker" :lol: Bra read ;)

Länk till kommentar

funderade lite på vad vi är evolverade för och hur vår värld ser ut idag.

om vi antar att samhället ser ut som det gör idag för all framtid, folk parar sig som de vill men varje ny generation dör x% slumpartat så att befolkningen är konstant och alla resurser etc ersätts. hur tror ni vi hade sett ut efter tillräckligt många generationer?

jämför man vad våra gener är anpassade för och hur vi har det idag så har vi mycket bättre tillgång på mat idag. så jag antar att en högre ämnesomsättning hade evolverats fram. med den följer större hjärna, mer muskler typ liam hoekstra, D-kupa standard etc. tankeexperimentet failar ju lite då whitetrash skaffar fler ungar, bortse från det. vilka mer anpassningar tror ni evoloutionen skulle göra för dagens samhälle?

Länk till kommentar

Det är lite svårt att bortse från att det skulle gynna de lägre samhällskikten då det är sakernas tillstånd att alla övre samhällsskikt i väst med nuvarande förhållanden inte har tillräcklig fortplantning för att bestå. Så med dagens förhållanden magiskt hållna konstanta så skulle vi förstås bara få underklass i kubik till slut. Eller om man vill anslå en sd-ton på det hela, somalier*.

Är det givet att inga barn kommer dö i svält eller våld blir ju produktionsförmåga helt irrelevant i förlängningen och det absolut enda som räknas är hastigheten som ungar kan klämmas ut för honor och antal honor hannar kan dra över. Räknar vi med att hannarna inte helt sonika får slå ihjäl varandra så blir det enbart sexuell selektion som formar dessa, så det blir väl någon bisarr påfågelsvanseffekt till slut.

* Givet att det nu är de som har snabbast generationer och störst barnkullar för tillfället.

Länk till kommentar

Det är lite svårt att bortse från att det skulle gynna de lägre samhällskikten då det är sakernas tillstånd att alla övre samhällsskikt i väst med nuvarande förhållanden inte har tillräcklig fortplantning för att bestå. Så med dagens förhållanden magiskt hållna konstanta så skulle vi förstås bara få underklass i kubik till slut. Eller om man vill anslå en sd-ton på det hela, somalier*.

Är det givet att inga barn kommer dö i svält eller våld blir ju produktionsförmåga helt irrelevant i förlängningen och det absolut enda som räknas är hastigheten som ungar kan klämmas ut för honor och antal honor hannar kan dra över. Räknar vi med att hannarna inte helt sonika får slå ihjäl varandra så blir det enbart sexuell selektion som formar dessa, så det blir väl någon bisarr påfågelsvanseffekt till slut.

* Givet att det nu är de som har snabbast generationer och störst barnkullar för tillfället.

borde det inte bli någon form av heterogen uppsättning med några ubermensch som håller sig till varandra och ett gäng WT som självdör då bara de dummaste av dem fortplantar sig?

men försök bortse från att smarta inte reproducerar sig i frihet. säg att alla kvinnor föder exakt 2 barn och männen tävlar om att få ge gener till dem. vilka egenskaper kan vi anta att mammorna väljer och hur kommer arten utvecklas? så många rockmusiker kan inte världen ha innan det inte blir så attraktivt?

Länk till kommentar

Poker Stars $4937+$63 No Limit Hold'em Tournament - t10/t20 Blinds - 2 players

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

Lrslzk (BB): t1338 66.90 BBs

Isildur1 (BTN/SB): t1662 83.10 BBs

Pre Flop: (t30)

Isildur1 raises to t40, Lrslzk calls t20

Flop: (t80) T:diamond: K:club: Q:heart: (2 players)

Lrslzk checks, Isildur1 bets t40, Lrslzk calls t40

Turn: (t160) J:diamond: (2 players)

Lrslzk checks, Isildur1 checks

River: (t160) Q:diamond: (2 players)

Lrslzk bets t80, Isildur1 raises to t1582 all in, Lrslzk calls t1178 all in

Final Pot: t2676

Lrslzk shows Q:spade: T:club: (a full house, Queens full of Tens)

Isildur1 shows Q:club: 7:heart: (three of a kind, Queens)

Lrslzk wins t2676

WTF.png

Länk till kommentar

Poker Stars $4937+$63 No Limit Hold'em Tournament - t10/t20 Blinds - 2 players

DeucesCracked Poker Videos Hand History Converter

Lrslzk (BB): t1338 66.90 BBs

Isildur1 (BTN/SB): t1662 83.10 BBs

Pre Flop: (t30)

Isildur1 raises to t40, Lrslzk calls t20

Flop: (t80) T:diamond: K:club: Q:heart: (2 players)

Lrslzk checks, Isildur1 bets t40, Lrslzk calls t40

Turn: (t160) J:diamond: (2 players)

Lrslzk checks, Isildur1 checks

River: (t160) Q:diamond: (2 players)

Lrslzk bets t80, Isildur1 raises to t1582 all in, Lrslzk calls t1178 all in

Final Pot: t2676

Lrslzk shows Q:spade: T:club: (a full house, Queens full of Tens)

Isildur1 shows Q:club: 7:heart: (three of a kind, Queens)

Lrslzk wins t2676

WTF.png

Cool raise bro

Länk till kommentar

borde det inte bli någon form av heterogen uppsättning med några ubermensch som håller sig till varandra och ett gäng WT som självdör då bara de dummaste av dem fortplantar sig?

men försök bortse från att smarta inte reproducerar sig i frihet. säg att alla kvinnor föder exakt 2 barn och männen tävlar om att få ge gener till dem. vilka egenskaper kan vi anta att mammorna väljer och hur kommer arten utvecklas? så många rockmusiker kan inte världen ha innan det inte blir så attraktivt?

Största sambandet jag kan hitta är egentligen att de killar som ber om det får till det. Undantagsfall till den regeln är så få procentuellt att de kan bortses ifrån. Korrelationen mellan brist på spärrar och brist på så kallad intelligens är rätt tydlig och så är även korrelation mellan hög intelligens och introvert beteende. Givet då att det enda som krävs för att reproducera sig med en hona är att man syns och antingen tar sig friheter eller åtminstone ber om lov (precis det räcker idag) är det svårt att se annat än att den lägre delen av hierarkin fortsätter reproducera mer än den övre.

Samtidigt är det rimligt (om än inte säkert) att den tekniska utvecklingen fortsätter framåt vilket kan förändra det faktiska resultatet, men rent genetiskt har jag svårt att se annat än att saker som ligger i vägen för impulsivt beteende är de saker som selekteras bort.

Men jag vill inte nödvändigtvis säga att irrationellt beteende prioriteras, för jag har verkligen inget underlag för att påstå att det är rationellt att exempelvis vara analytisk snarare än instinktiv.

Länk till kommentar

har testat vinoair några gånger nu. den funkar mycket bra. gör det den ska, är smidig, inga problem. vinet dansar på tungan!

priset var försumbart speciellt då jag slapp tull och köpte några stycken för att ge bort och därmed blev mindre i frakt per styck.

http://www.ebay.co.uk/itm/vinOair-Wine-Aerator-like-Vinturi-and-hands-free-/320712097609?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aabee3f49#ht_1398wt_978

rekommenderar er att köpa 2, en till er själva och en till mamma.

vinoair1.jpg

Länk till kommentar

om barnen är garanterade att överleva borde partnerselektionen bli helt likgiltig. möjligtvis uppstår någon slags keynesian beauty contest där man värdesätter egenskaper utan något verkligt värde. egenskaperna man värderar (förmodligen närliggande tidigare värderingar baserade på överlevnadsförmåga) blir tillslut ett nash equilibrium där ingen har någon anledning att ändra sina värderingar. det är min teori, men sen är jag pokerförstörd också.

Länk till kommentar

Skrev att du verkar bortse från imperfekter men blev osäker på om du gör det. Hursom, nu är det redan skrivet så: Partnerselekteringen utgår inte ifrån att mäta alla människor med varandra och se vem som vinner. De som finns "i radarn" mäts och så länge den radarn inte är speciellt bred blir den viktiga faktorn i hur många sådana fält en hane existerar och konkurrerar. Visst, några hanar vinner i princip alla "dueller". Några förlorar i princip alla. Men de är väldigt få gällande båda extremer och därmed inte så intressanta (även någon megaunik som vinner i princip alla dueller och hamnar på i princip allas näthinnor och uppfattas som ett tillgängligt alternativ hinner bara befrukta låga X antal honor).

Om vi antar typ ~normalfördelning har vi alltså den intressanta massan i mitten och om de hamnar i en jävla massa radars vinner de "någon" av duellerna. Om de inte syns ligger de i den riskzon som är intressant för det är där generna utrotas på löpande band.

___

Det här är ju ett sånt här perspektiv väldigt få verkar gilla eftersom det 1) betyder att den där strävan efter en hona hade en så pinsamt simpel lösning hela tiden och 2) det belyser för tydligt på vilka premisser man vann sin hona och det kanske inte var helt så romantiskt, unikt eller häftigt man önskat.

___

Kuriosa som säkert många redan vet men det kanske är en nyhet för någon. Ofta när det springer runt nån kille och med enkelhet ligger med typ hälften av skolans honor så handlar det om att killen är "ok" (tröskel) men det som utmärker fenomenet är att alla tjejerna på skolan vet att de där får ett enkelt och icke riskabelt ligg utan besvär. Killen tror ofta själv att han bara blivit bättre på att förföra honor.

Länk till kommentar

har testat vinoair några gånger nu. den funkar mycket bra. gör det den ska, är smidig, inga problem. vinet dansar på tungan!

priset var försumbart speciellt då jag slapp tull och köpte några stycken för att ge bort och därmed blev mindre i frakt per styck.

Sjukt fisk man e. Jag köpte 3, tycker inte ens om vin.
Länk till kommentar

Om heltok hade skrivit en post där han beskrev dom hälsosamma effekterna av 12 tum kuk i halsen om dan så skulle halva den här tråden vara full av killar med ont i halsen dagen efter.

Kan bara tala för mig själv, men 12 tum kuk i halsen e inget vidare att ge bort till släkt å vänner. Svårt att betala med Neteller-mastercard också. ;-)

Länk till kommentar

tuf säsong 15, nerdchills osv. ska bli spännande att se faber som coach. första avsnittet med alla matcher för att få komma in i huset bjuder som alltid upp till årets höjdpunkt :)

Tycker det blir opersonligt med så många matcher i rad med fighters man inte har någon som helst koll på.

Dock levererade matcherna mer än någonsin typ men konstigt vore det annars när det bara är EN enda rond...

Börjar tröttna på konceptet men förhoppningsvis ändrar dem om ännu mer nu när dem är hos FOX. Tror coacherna kommer gå varandra på nerverna rätt bra iaf, alltid nåt :)

Länk till kommentar

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/rott-kott-okar-risk-for-tidig-dod

"Rött kött ökar risk för tidig död"

Säger väl inte så mycket egentligen...

verkligen, typexempel på dålig vetenskap.

http://svt.se/2.22620/1.2740222/riksdagens_fallskarmsavtal_slar_rekord

Före detta riksdagsledamoten Alice Åström (V) fick förra året 50.000 kronor i månaden från riksdagen.

-Skulle jag vilja skulle jag kunna avstå från att arbeta för resten av mitt liv.

Per Rosengren (V) satt i riksdagen för över fem år sedan. I februari i år fick han en lön från riksdagen på 29.936 kronor. På frågan hur det känns svarar han:

-Det känns ganska tryggt.

Är det en trygghet som du behöver som inte andra behöver?

-Ja, vilka andra?

På den vanliga arbetsmarknaden?

-Ja, men jag har inte befunnit mig på en vanlig arbetsmarknad. Jag har befunnit mig på en ganska annorlunda arbetsmarknad i tolv år.

^<

Länk till kommentar