Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Danke. Det är mycket rimligt men jag hade inte hört det påståendet förut. Intressant nog gäller det förstås bara om man använder språk som mnemonik.

vilket nästan alla gör.

---

kört lite halvt triathlon idag. cyklat 2mil, simmat några hundra meter och sprang ca 3km barfota. mina fötter börjar härdas, gjorde inte alls lika ont att springa på grus denna gången. blir rätt annorlunda teknik barfota än i skor, ett V-format parti med grus/kottar i mitten valde jag att springa på båda kanterna vilket jag inte hade gjort i skor, dels sämre grepp och dels inget behov av det. kroppen svarar väldigt snabbt på det nya underlaget och man lär sig scanna av marken och ta stegen där gruset är jämnast väldigt snabbt.

kan helt klart rekommendera er att ta av skorna och springa 5-10min i det fria och se hur kroppen reagerar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danke. Det är mycket rimligt men jag hade inte hört det påståendet förut. Intressant nog gäller det förstås bara om man använder språk som mnemonik.

Om jag räknar saker så tänker jag på ljuden.

Om jag löser ekvationer eller räknar ut större tal så visualiserar jag som om jag skrivit på papper. Men de gånger jag försökt räkna till 100 i huvudet utan att tänka på ljuden så skiter det sig.

Länk till kommentar

läser om WoT. tänkte vi kan diskutera teorier om den. spoilers i vitt.

börjar litet lätt, vad tror ni hände med rand på slutet i TGS?

han och lews blev ett? kan han göra allt som lews kunde göra nu? isåfall borde väl saken vara biff?

in white:

Tror han blev sig själv igen! Kan vara så att han kan komma ihåg saker från Lews tid men kommer ju inte vara "dubbel" som förut. När han såg tillbaka på alla sina föregående liv hittade ju han meningen med att leva också så det känns ju bra :)

Du som gillar Robin Hobb:

Är Fool's fate trilogin nåt att ha? Är inne på slutet på Liveship nu, tycker den är helt okej men inte riktigt nära Assassin's Apprentice som iofs är helt fantastisk..

Eller har du andra tips på bra fantasyserier? (har säkert dragits tidigare men är ingen letare)

Länk till kommentar

Är Fool's fate trilogin nåt att ha? Är inne på slutet på Liveship nu, tycker den är helt okej men inte riktigt nära Assassin's Apprentice som iofs är helt fantastisk..

Eller har du andra tips på bra fantasyserier? (har säkert dragits tidigare men är ingen letare)

som jag sa till nebben tidigare idag:

farseer: 10poängare

liveships: 9poängare

tawny man: 10poängare

gillade du farseer kommer du ÄLSKA tawny man.

mitt tips baseras på att du dels verkar gillat jordan och gillade hobb. liknande serie, kanske inte riktigt lika brutalbra, men iaf 9poängare är samtliga böcker av feist:

The Riftwar Saga

Magician (1982)

Republished in two parts in the United States:

Magician: Apprentice (1986)

Magician: Master (1986)

Silverthorn (1985)

A Darkness at Sethanon (1986)

[edit]The Empire Trilogy

Daughter of the Empire (1987) with Janny Wurts

Servant of the Empire (1990) with Janny Wurts

Mistress of the Empire (1992) with Janny Wurts

[edit]Krondor's Sons

Prince of the Blood (1989)

The King's Buccaneer (1992)

[edit]The Serpentwar Saga

Shadow of a Dark Queen (1994)

Rise of a Merchant Prince (1995)

Rage of a Demon King (1997)

Shards of a Broken Crown (1998)

[edit]The Riftwar Legacy

Krondor: The Betrayal (1998)

Krondor: The Assassins (1999)

Krondor: Tear of the Gods (2000)

[edit]Legends of the Riftwar

Honoured Enemy (2001) with William R. Forstchen

Murder in LaMut (2002) with Joel Rosenberg

Jimmy the Hand (2003) with S. M. Stirling

[edit]Conclave of Shadows

Talon of the Silver Hawk (2002)

King of Foxes (2003)

Exile's Return (2004)

[edit]Darkwar Saga

Flight of the Nighthawks (2005)

Into a Dark Realm (2006)

Wrath of a Mad God (2008)

[edit]Demonwar Saga

Rides a Dread Legion (2009)

At the Gates of Darkness (2010)

[edit]Chaoswar Saga

A Kingdom Besieged (TBA) (29th March, 2011)

A Crown Imperiled (TBA) No announced release date, Not yet published

Magician's End (TBA) No announced release date, Not yet published

[edit]

där får du lite att roa dig med.

Länk till kommentar

in white:

Tror han blev sig själv igen! Kan vara så att han kan komma ihåg saker från Lews tid men kommer ju inte vara "dubbel" som förut. När han såg tillbaka på alla sina föregående liv hittade ju han meningen med att leva också så det känns ju bra :)

imo ligger Fool's Fate närmre Apprentice-trilogin så hade du behållning av den så lär nog Fool's vara något för dig. Ska själv ge mig in på Rain Wilds av Hobb till helgen så håller tummarna för att den håller Liveship-klass.

Lite TGS-snack i vitt, spoilervarning deluxe:

- Kände Sanderson att han inte kom längre med Masema eftersom han hade Faile att nacka honom i början av boken? Kändes väldigt abrupt. Gillade token och trodde han skulle spela en större roll än så.

- Vad gäller Rand så är jag mer inne på att han är kvitt Lews nu men ändå har kvar minnena från tidigare liv. Lite flowerpower över hur kommer till sin insikt men det fick duga.

- The White Tower är enat med Egwene i spetsen. Kommer hon att falla Rand till föga eller göra en semi-Elaida? Also, Elaida had it coming, big time :)

- Vem var the Forsaken i White Tower?

- Stor cred till den bruna systern som vart smyg-svart. Glömde hennes namn precis. Men en cool twist.

End inviso-text.

Länk till kommentar

som jag sa till nebben tidigare idag:

farseer: 10poängare

liveships: 9poängare

tawny man: 10poängare

gillade du farseer kommer du ÄLSKA tawny man.

mitt tips baseras på att du dels verkar gillat jordan och gillade hobb. liknande serie, kanske inte riktigt lika brutalbra, men iaf 9poängare är samtliga böcker av feist:

där får du lite att roa dig med.

Då blir det tawny man på beställning först. Aldrig hört talas om Feist så ska testa nån serie sen, tack för tipset!

Länk till kommentar

imo ligger Fool's Fate närmre Apprentice-trilogin så hade du behållning av den så lär nog Fool's vara något för dig. Ska själv ge mig in på Rain Wilds av Hobb till helgen så håller tummarna för att den håller Liveship-klass.

det gör den tyvärr inte.

soldiers son: 6poängare (helt orelaterad realm of the elderlings)

rain wilds: 8poängare

men helt klart kul läsning iaf. rätt annorlunda karaktärer och lite svårare att förutspå men känns mest som ett sidospår och inte alls så episkt som farseer etc. dock mycket trevligt att få höra vad som hände med folket efter liveship.

Länk till kommentar

dock mycket trevligt att få höra vad som hände med folket efter liveship.

Jo, det är mest därför jag ska läsa den. Nu är det ett par år sen jag läste Liveship men de flesta kommer jag nog ihåg.

Farseer-trilogin är sjukt välskriven. Måste läsas om när jag får tid. Tror den håller rätt ok för en andra läsning till skillnad från mycket annat.

Länk till kommentar

Vad tror du om Lesnar vs Carwin då? Jag säger Carwin knockout andra ronden. 65/35 att han vinner imo.

ville också tro det. men oddsen säger ju annat och bettingsiterna vet ju ofta bäst. se denna rullen imo:

http://tinyurl.com/39m9rkz

lesnar har ju haft väldigt lång tid på sig och han utvecklas snabbt. han är rätt jävla stark.

vill tro carwin, men eftersom jag är fisk och bettingsiterna är hajar så säger jag att lesnar vinner, TKO strikes i första ronden.

Länk till kommentar

Jo, har sett den där videon... Ganska imponerande träningsrutin han har.

Som jag ser det: Lensar är en något klumpig, oteknisk, men oerhört stark buffel. Styrkan tror jag Carwin klarar av att hantera bättre än någon annan som mött Lesnar eftersom han själv varit brottare på elitnivå samt själv består av 265 pounds muskler. På fötterna är Carwin överlägsen med bättre teknik och ett flertal KO i första ronden. Dessutom måste Lesnar vara något ringrostig då han inte gått en match på ett år.

Så om Carwin klarar av att hantera Lesnars styrka och inte blir nedhållen och nedgrindad på marken alà Frank Mir tror och hoppas jag att han vinner.

Länk till kommentar

Soldier's Son serien är typ skräp, tyvärr. Jag älskade Farseer och Tawny Man, men har inte ens läst 3e boken i Soldiers Son.

Fiests första 5 böcker är tokbra, sen blir dom rätt repetetiva och tråkiga. Talon of the Hawk och framåt är dock riktigt bra igen imo.

Name of the Wind är den bästa fantasybok jag nånsin läst, den rekommenderar jag STARKT.

Länk till kommentar

sen har lesnar faktiskt varit sjuk, droppat 20 pound och gått upp det igen, jag tror inte det har skett utan konsekvenser för hans träning.

edit; iofs. droppa 9 kilo vid sjukdom behöver inte vara så jävla mycket med tanke på lesnars startvikt/längd, men är ju alltid nåt.

Länk till kommentar

Jag har svårt att få upp orken att bry mig om någon tills Silva blir slagen :P Vill se honom i en hård jävla strid, och ingen annan är ens nära på lika bra atm..

visst han är en dryg jävla pajas, men han är iaf riktigt jävla jobbig att möta.

rätt sjukt hur han kan håna proffs så totalt och de kan inte göra ett skit åt det.

Länk till kommentar