Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

"Swedens number 1 secret to making 1 million SEK a month. Click the link to know more (don't forget to download the attachment!!!)"

Ja, eller typ:

"hallе

 

Dess nцje att introducera dig till en del av $ 25,3 miljoner (Twenty-fem miljoner, Three Hundred tusen dollar) i min bank i Kina. Som en hцg chef och kontot officer den avlidne insдttaren, kan jag fцrsдkra er om att denna transaktion kommer att ske lagligt utan risk fцr dig.

 

Detaljerad information om denna transaktion kommer att skickas till dig nдr jag fеr ditt svar.

 

Bдsta hдlsningar,

Ruizhen Wu

e-post: ruizhwu59@yahoo.com.hk"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testar en gång till!

 

Är ute efter en aktivitetsklocka till sambon.

 

Jawbone up3 eller Microsoft band?

 

Får Microsoft band billigare än Jawbone vilket naturligtvis är en fördel.

Men varför får jag det?

 

Up3.

I mitt tycke vida överlägsen konkurrenterna.

Gillar mjukvaran och sedan senaste uppdateringen trackar den även vilopuls under dagen och ändrar mellan aktivitets/sleep-mode automatiskt.

 

Finns lite små nackdelar fortfarande (går exempelvis inte ställa in antal timmar sömn till sitt smart alarm istället för tiden den ska ringa).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testar en gång till!

 

Är ute efter en aktivitetsklocka till sambon.

 

Jawbone up3 eller Microsoft band?

 

Får Microsoft band billigare än Jawbone vilket naturligtvis är en fördel.

Men varför får jag det?

 

Vilket varumärke är det microsoft har? Jag har själv en Jawbone up3 och är supernöjd, tre av mina nära bekanta har också up3. Och bara en av dem är semimissnöjd, men tror han läst på dåligt om vad han kunde förvänta sig. De andra är nöjda. Men är väl bara att jämföra de två H2H och se vilken som verkar bäst? För mig är djupsömntrackern, pulstrackern, aktivitetstrackern (alltså annat än stegmätare) och smarta väckarklockan (väcker när man sover som lättast) nyckelfunktionerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävligt impad av Model X. http://www.teslamotors.com/modelx (börja kolla 20min någongång). Dubbelt så säker som Volvo XC90, antar det blir en snackis på jobbet. Räknar med ett minirally av TSLA i eftermiddag...

 

7oN3y0q.jpg

 

---

 

Dags att vi förbjuda privata alternativ, 90kkr/månad för 1 flykting:

http://unvis.it/www.svd.se/lagenhet-till-flykting--for-60-000-i-manaden/om/den-lonsamma-asylmarknaden

Prislista utslussningslägenheter

Aleris: 60 600 kr/månad (2 020 kr/dygn)

Positivum: 53 700 kr/månad (1 790 kr/dygn)

Steget Vidare: 88 500 kr/månad (2 950 kr/dygn)

Individia: 68 850 kr/månad (2 295 kr/dygn)

Pris per person och månad. Dygnspris inom parentes.

 

Äh, spela roll vad det kostar, Rosling har ju sagt att vi måste hjälpa till i närområdet och vad är närmre än Sverige?

http://www.mises.se/2015/09/30/ekonomitrollet-rosling/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den verkar riktigt fin du! Inte särskilt pjåkig i krocktesterna! :) Inte för att jag är dess målgrupp kostnadsmässigt, men kan tycka att den inte riktigt når upp till de tyska konkurrenterna i upplevd kvalitet ännu. Den ser imo lite plastig ut exteriört och påminner lite för mkt om ngn slags korsning mellan Jaguar/Ford.

I övrigt wp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt underhållande att ethereum blivit våldtagen av cryptos volatilitet:

failure to sell nearly as much of our BTC holdings as we were planning to before the price dropped to $220; as a result, we suffered roughly $9m in lost potential capital
https://blog.ethereum.org/2015/09/28/the-evolution-of-ethereum/

 

Överhuvudtaget kul att läsa om deras finanser, så extremt speciellt att vara finansierade av btc+ether, dvs det sistnämnda i princip finansierade av sin egen fundamentala enhet.

 

Vi har ju sett det med pyramid och scam-altcoins, men det är ju naturligt eftersom hela affärsiden varit att driva på spekulation i enheten. I ethereums fall vill de ju inte se eth som en coin och benämner det närmare som något man inte bör driva som en coin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävligt impad av Model X. Model X | Tesla Motors (börja kolla 20min någongång). Dubbelt så säker som Volvo XC90, antar det blir en snackis på jobbet. Räknar med ett minirally av TSLA i eftermiddag...

 

Intressant det där. Hur går snacket på Volvo?

 

Undrar om de nya biltillverkarna kommer göra med Volvo som Apple gjorde med Ericsson? Själv jobbade jag där 2007 och kommer ihåg ett stormöte där när jag "insåg" att det är kommer gå riktigt åt skogen. De pratade om att nu skulle de sänka prestanden i mobilerna för att få ner priset. Touch och sånt var ju avancerat och fint (men dyrt) så det skulle nog gå bra utan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant det där. Hur går snacket på Volvo?

 

Undrar om de nya biltillverkarna kommer göra med Volvo som Apple gjorde med Ericsson? Själv jobbade jag där 2007 och kommer ihåg ett stormöte där när jag "insåg" att det är kommer gå riktigt åt skogen. De pratade om att nu skulle de sänka prestanden i mobilerna för att få ner priset. Touch och sånt var ju avancerat och fint (men dyrt) så det skulle nog gå bra utan...

 

Folk är väldigt kåta på Model S, hört flera säga att det är den överlägset bästa bilen de suttit i. Model X verkar de inte vara jätte insatta i än. Många verkar iaf vara inställda på att risken för disruption är överhängande och att Volvo måste göra det som krävs. Stora frågan är om Volvo faktiskt kan göra det som krävs. Imo är stora problemet att så många i Sverige överskattar hur trygga deras arbeten är.

 

Har varit på indoktrineringskurs i hur bra Volvo är och varför alla borde älska Volvo och varför jag borde gå med i alla facken. Försöker hålla mig hyfsat skeptisk men måste säga att jag faktiskt köper en hel del av det som de säger. Inte facket då, men Volvo iaf. Okej Volvo är inget Tesla, men mot övriga konkurrenterna idag tycker jag faktiskt Volvo är ett väldigt starkt märke och bra köp. Sure de andra bilarna kanske är snygga och snabba, men Volvo snålar inte på säkerheten och har väldigt sunda värderingar. Och minska risken att dö så man får njuta lite av livet slår att misslyckas att imponera på andra man inte bryr sig om som inte bryr sig om en och så jäkla stor skillnad är det inte på att nå 139km/h på 9sekunder eller 12sekunder.

 

Men Tesla alltså. När jag hade lite mer tid tog jag och såg om eventet och blev riktigt jäkla impad.

 

Många rika i LA, Kina etc kommer vara villiga att betala lite extra för filtret och de extra förväntade 22månaderna livslängd för hela familjen.

 

Imo är Tesla approach att göra dyra bilar som är rätt från början och sedan göra billiga bilar så sjukt överlägsen så som de andra stora tillverkarna gör att först göra billiga bilar och clusterfucklösningar och sedan hoppas att man kan utveckla dessa till bra lösningar. Och Tesla går fram så sjukt fort. Inte hört något än, men det kommer givetvis blir snack på Volvo om att Volvo måste satsa på elbilar för att vara ledare på säkerhet. Men varken Volvo eller de andra har ens börjat ett projekt att göra bra elbilar än. Och de kan ju knappt ens påbörja ett projekt för alla deras försök kommer jämföras med Model 3 sedan då kan de inte släppa en sämre bil med sämre räckvidd för tillverkningskostnaden. Ingen Gigafactory, ingen supercharger osv. Och de är ju bevisligen inte lika snabba som Tesla ens när Tesla var små, hur ska de då kunna komma ifatt?

 

Det som talar för de andra tillverkarna idag är att många potentiella köpare är oroliga för att Tesla ska konka. Men något som talar för Tesla är att trots denna risken går Tesla bra, om den risken minskar framöver kommer ju Tesla gå ännu bättre.

 

Tillbaka till indoktrineringskursen. Ingick att köra alla bilar Volvo säljer. Satan vad kul! De har en liten rolig testbana med hastighetsgränser 50-70 osv där man inte får köra om. Men satan vad vi körde. Hastigheter över 150km/h, folk i diket flera gånger, lite försök till drift och ESP som blinkade frenetiskt. Varvet var 2km, man körde 1-2varv, stannade bilen, gick ut, satte sig i nästa bil tills man fick nog.

 

V60 D6 twin engine var väldigt fin i power-läget, S60 CC T6 AWD var väl den som var roligast att köra, XC90 T8 däremot var lite seg över 130km/h men helt annan klass på inredningen.

 

Lite rörigt inlägg kanske, orkar inte fixa, måste sova.

 

---

 

Filipstad klarar inte flyktingmottagandet - Nyheter | SVT.se

Ytterligare 562 asylsökande gör att Filipstad inte anser sig klara samhällsservicen.

 

I fredags kunde SVT Nyheter Värmland berätta att Migrationverket upphandlat ytterligare 1 300 platser i asylboende i Värmland. Bland dem 562 platser i Filipstads kommun. Sammanlagt kommer drygt 1 100 asylsökande flyktingar vara placerade i Filipstad.

 

På kort sikt klarar vi inte skolgång och barnomsorg för de här barnen, säger kommunalrådet i Filipstad Per Gruvberger (S) som slår larm om att situationen är ohållbar.

 

Det går inte att få fram lärare och lokaler hur som helst. Jag vet inte hur vi ska lösa det.

 

Han säger att med den akutsituation som råder, med sänkta krav på flyktingboenden, måste det också vara sänkta krav på annan samhällsservice.

 

– Det är en extraordinär situation och då måste man ha förståelse för att det är en speciell situation också när det gäller annan samhällsservice. Man får kanske se på kvalitén och servicenivån på ett annat sätt.

 

En skola för flyktingbarn med lägre krav?

 

– Jag vet inte hur vi ska klara det. Jag vet inte, säger han.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Filipstad

Folkmängd 6 022 (2010)[1]

 

Hur mycket ansvar Sverige än försöker ta kommer de bli väldigt svårt att trolla fram lärare, läkare osv till alla småorter på landet. Hörs lite panik även i den interna leden nu alltså, men tar väl något år innan deras kollegor i storstäderna fattar hur situationen ser ut.

Redigerad av heltok
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken kommuns fullmäktige tror ni blir först med att ställa sina platser till förfogande, alltså där kommunpolitikerna helt enkelt säger "äh, nu skiter vi i det här, vi avgår alla, nån annan får ta hand om skiten, vi orkar inte"? Kanske lite stor fråga, så vi kör på dessa i stället: Röd eller blå kommun, och när i tid?

 

Själv tror jag en blå kommun i januari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imo konkar inte Tesla, endast för att Elon is gonna Elon. Vet inte om Tesla skulle överleva om han dog och vet inte om han skulle överleva om Tesla dog (tänk styrkan i pungsparken om en sådan snubbe sänker sitt flaggskepp).

 

Verkar vara lite douche i största allmänhet men går ju utan tvekan att beundra övriga kvalitéer.

 

Väntar fortfarande på Musk vs(?) Vitalik scifi-scriptet från hollywood. Musk såklart som en ironman på steroider.

 

Vilken kommuns fullmäktige tror ni blir först med att ställa sina platser till förfogande, alltså där kommunpolitikerna helt enkelt säger "äh, nu skiter vi i det här, vi avgår alla, nån annan får ta hand om skiten, vi orkar inte"? Kanske lite stor fråga, så vi kör på dessa i stället: Röd eller blå kommun, och när i tid?

Det handlar om politiker och kommun dvs många får inga andra jobb, ingen vill ha dem. Kommer man till toppen i politiken kan man avgå, annars är det viktigt att slita till man antingen kommer till toppen och kan avgå eller åtminstone kommer en bit och får sparken. Redigerad av Trillske
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om politiker och kommun dvs många får inga andra jobb, ingen vill ha dem. Kommer man till toppen i politiken kan man avgå, annars är det viktigt att slita till man antingen kommer till toppen och kan avgå eller åtminstone kommer en bit och får sparken.

Mmm, tänkte inte på att politiker i gemen är syltryggar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syltryggen bör ju visualiseras med att du helt enkelt byter ut din ryggrad mot sylt. Och ser vad detta gör med din hållning.

 

Kalkrygg var intressant och märklig. Kalk kan å ena sidan föra tankarna till en bräcklig krita, varvid jag tänker mig någon rakryggad men som knäcks vid stor påverkan (innelastisk hållning!).

 

Å andra sidan är mångas främsta erfarenhet av kalk som fundamental substans i robusta byggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige på 4e plats :roll:

Låga skattesatser lite här och var, inte så konstigt att det får okej score vid generaliserad mätning.

 

Grejen är dock att det tack vare asymmetri och bestraffning av produktion är bland de mer planekomiska vi hittar och ska därmed långt ner om man hade tittat individuellt på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syltryggen bör ju visualiseras med att du helt enkelt byter ut din ryggrad mot sylt. Och ser vad detta gör med din hållning.

 

Kalkrygg var intressant och märklig. Kalk kan å ena sidan föra tankarna till en bräcklig krita, varvid jag tänker mig någon rakryggad men som knäcks vid stor påverkan (innelastisk hållning!).

 

Å andra sidan är mångas främsta erfarenhet av kalk som fundamental substans i robusta byggen.

 

hint: urkalkat skelett

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som volvoägare måste jag säga att jag uppskattar den positiva responsen du ger volvo! Förvånad att XC90 var så pass seg men kanske lite fartblind efter S60n och V60n som väger som en mussfjärt i jämförelse ;).

 

Så fartblind var jag nog inte. Kolla själv:

 

 

Upp till 130 gick bra, bilen var tyst och gasen var linjär, men sedan började det gå segt. Det är en rejält tung bild med en del luftmotstånd för en stackars 4cylindrig motor att driva på.

 

Men skiter man i acceleration duger D5 väldigt långt. Inte helt såld på varken säten eller touchscreen, men antar man vänjer sig efter lite längre tid. Säkerhetsmässigt är den väldigt bra dock, massa nya features jämfört med övriga modeller :)

 

 

---

 

Man kanske skulle ta och investera i piggelins istället:

piggelin-pris.png

Redigerad av heltok
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...