Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelar på Svenska spels lägre nivåer. Har ingen direkt read på mina motspelare.

NL 5 handed

Pos 2 hero 200bb

Pos 4 SB 200bb

pos 5 BB 200bb

SB posts small blind

BB posts big blind

Preflop

Dealt to hero ks jh

Hero raises 4bb

SB calls 3.5bb

BB calls 3bb

Höjer kjoff från cutoff vilket är standard för min del. Får syn av både lilla och stora mörken.

Floppen Pot 12bb

9s10rJk

SB checks

BB checks

Hero bets 10bb

SB folds

BB calls

Träffar tp och har bellybuster stegdrag på floppen (som är rainbow). Betar runt 70%-80% av pott. Får syn av spelaren i BB.

Turn pott 32bb

Qr

BB bets 28bb

Hero calls 28bb

Träffar mirakelstegen på turn men nu vaknar BB till liv och betar in i mig. Jag väljer att bara syna. Korrekt?

River pott 88bb

3h

BB bets 110bb

Hero?

River kommer blank och BB överbetar nu potten. Vad göra?

Mina funderingar rörande denna hand är tvådelade. För det första är det korrekt att bara syna turn eller skall man pusha. För det andra, är det given syn på river?

Postad

Det finns väl inte mycket annat än AK han kan ha här? När damen faller tar han över bettandet och verkar mån om att få in så mycket deg som möjligt, och han vet ju inte om du sitter på AK - så det blir en FOLD.

Postad

Jag hade nog höjt på turn och lagt mig mot omslag, men syn kanske är bättre.

På river är det väl, som spelat och utan reads, alldeles för mycket AK i hans möjliga HD för att något annat än vik ska vara rätt.

Postad
Jag hade nog höjt på turn och lagt mig mot omslag, men syn kanske är bättre.

Med en normal höjning på turn (80-100bb) är mer än halva min stack inne. Går det att folda en stege då?

Postad
Med en normal höjning på turn (80-100bb) är mer än halva min stack inne. Går det att folda en stege då?

Antagligen inte. Men å andra sidan, om vi höjer turn såpass att vi är pottcomittade, och Fi ändå trycker - vad kan en sund Fi ha då förutom AK?

Men som sagt, syn på turn är nog att föredra.

Postad
När du synar turn så gör du väl det för att du fortfarande tror att du leder och i så fall är det väl bara att betala av eller ta hem potten.

Jag gör det för att jag tror att jag leder (alternativt får split) samtidigt som jag vill hålla potten nere om han eventuellt har AK. Som jag nämnde i en tidigare post känner jag mig commitad vid en höjning.

Postad

Jag är lite förvånad att så många förespråkar syn. Vad sätter ni Fi på här?

När du synar turn så gör du väl det för att du fortfarande tror att du leder och i så fall är det väl bara att betala av eller ta hem potten.

Så om man synar turn MÅSTE man automatiskt syna river om den blankar? All-in från Fi också? Känns inte som en vettig filosofi. Det går väl folda för ett överbet här - ett normalt bet hade jag däremot synat. Visst - en tänkande Fi skulle ju kunna resonera som så, att hade vi haft AK så hade vi höjt turn och därför försöker han sno potten, men jag kan inte tänka mig att det är +EV i längden att syna vid detta tillfälle på låg nivå på Svs.

Du är inne med 38bb. Fold, nästa giv.

EDIT: En regular som man möter ofta kan det kanske vara värt att syna bara för att få read.

Postad

Det avgörande här är om fi är aggressiv preflop och 3 bettar med AK, om han är passiv så finns det två anledningar att folda:

1) Passiva överbetar inte utan nöten på farliga brädor.

2) Passiva kallsynar med AK pre.

Postad
Det avgörande här är om fi är aggressiv preflop och 3 bettar med AK, om han är passiv så finns det två anledningar att folda:

1) Passiva överbetar inte utan nöten på farliga brädor.

2) Passiva kallsynar med AK pre.

Nu när han skriver att han inte har några read?

Postad
fold. Heros hand är face up efter turn och fi verkar ändå sugen på att få in allt.

Hur är hero's hand face up efter turn? Hade han foldat set t ex? AQ? Eller t o m högt tvåpar? Det tror inte jag. Däremot lär han folda dem på river.

Postad
Jag är lite förvånad att så många förespråkar syn. Vad sätter ni Fi på här?

Så om man synar turn MÅSTE man automatiskt syna river om den blankar? All-in från Fi också? Känns inte som en vettig filosofi. Det går väl folda för ett överbet här - ett normalt bet hade jag däremot synat. Visst - en tänkande Fi skulle ju kunna resonera som så, att hade vi haft AK så hade vi höjt turn och därför försöker han sno potten, men jag kan inte tänka mig att det är +EV i längden att syna vid detta tillfälle på låg nivå på Svs.

Du är inne med 38bb. Fold, nästa giv.

EDIT: En regular som man möter ofta kan det kanske vara värt att syna bara för att få read.

Vad jag menar är att om man tror sig leda på turn så leder man efter river också och då synar man. Man synar väl inte en sådan satsning på turn om man tror att man ligger efter och bara har 3 st A som kan rädda en för split?

Precis som du skriver så är det låg limit vilket gör att det kan vara svårt att sätta FI på en rimlig HD. Kan det vara rimligt att anta att FI har en HD på A10+, 99+, KJ, KQ?

Board: 9s Td Jc Qd

Dead:

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 66.856% 54.49% 12.37% 1870 424.50 { KsJh }

Hand 1: 33.144% 20.78% 12.37% 713 424.50 { 99+, ATs+, KJs+, ATo+, KJo+ }

Board: 9s Td Jc Qd 3h

Dead:

Hand 0: 73.077% 61.54% 11.54% 48 9.00 { KsJh }

Hand 1: 26.923% 15.38% 11.54% 12 9.00 { 99+, ATs+, KJs+, ATo+, KJo+ }

Postad

Bluff liksom... verkar ju rätt osannolikt. Om det är en bluff tror jag att det är en värdebluff med en annan K-stege som vill ta bort dig från splitten. Riversynen är för splitt imo, och oddsen du får är ej bra.

Postad
Vad jag menar är att om man tror sig leda på turn så leder man efter river också och då synar man. Man synar väl inte en sådan satsning på turn om man tror att man ligger efter och bara har 3 st A som kan rädda en för split?

På turn hoppas jag förstås att Fi som bäst har en kung, men det ändrades när han bettar så stort på river och jag inte har någon read att gå på, inget konstigt med det tycker jag.

Precis som du skriver så är det låg limit vilket gör att det kan vara svårt att sätta FI på en rimlig HD. Kan det vara rimligt att anta att FI har en HD på A10+, 99+, KJ, KQ?

Board: 9s Td Jc Qd

Dead:

Hand 0: 66.856% 54.49% 12.37% 1870 424.50 { KsJh }

Hand 1: 33.144% 20.78% 12.37% 713 424.50 { 99+, ATs+, KJs+, ATo+, KJo+ }

Board: 9s Td Jc Qd 3h

Dead:

Hand 0: 73.077% 61.54% 11.54% 48 9.00 { KsJh }

Hand 1: 26.923% 15.38% 11.54% 12 9.00 { 99+, ATs+, KJs+, ATo+, KJo+ }

På denna nivå kanske Fi kan betta turn med set eller 2par, kanske även par+drag, men att han överbettar river med det känns väl lite väl optimistiskt. Alldeles för vid HD alltså. Jag tror standard Fi betydligt oftare har AK här än han saknar en kung och då blir det fold.

Postad

Man kan tro en sak på turn och något annat på river. Vi har mer info på river än vi hade på turn.

Verkligen inte. Fi lär typ aldrig ha AT där. Jag antar att du utgår från preflop-spelet, men du missar då hade det har tillkommit en hel massa information sedan dess.

Postad

OK, jag håller med om att mitt förslag blev lite väl "fiskigt" men det var det jag ville visa. En fi som spelar så här med alla set utom 33 och alla K+ stegar kanske är mer rimlig? Då landar man på 47,5% Equity.

Det kanske är jag men jag tycker att man "ofta" kan få se FI skjuta ut sig med set på en sån här bräda på low-limit... Två par är väl inte så troligt och jag ser nu att jag hade med en A10+ från en gammal beräkning.

EDIT: Jag svammlar på arbetstid ser jag. Lämnar kvar detta så att jag minns och undviker fortsatta analyser medan jag sitter i telefon med kunder!