Juggler Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Maffia har säkert en hel del av er spelat. Det finns även andra namn, varulv t.ex. Det är i grunden en lek där två lag, maffian och byborna, försöker döda varandra. Rollerna slumpas ut, maffiamedlemmar vet vilka som är med i maffian men bybor kan bara vara säkra på sin egen roll. Det finns två faser, under natten så kommer maffiamedlemmarna överens om vem de ska döda, under dagen så får spelarna reda på vem som dödats och måste rösta om vem som ska lynchas. Här gäller det för maffiamedlemmarna att försöka få majoritet för att en bybo ska lynchas vilket kan vara svårt utan att dra på sig misstankar. Spelet är slut när alla maffiamedlemmar har lynchats eller maffian har fått majoritet i byn. Det är ett riktigt kul spel "live" och det spelas tydligen en hel del på olika forum på internet. Jag har inte testat men skulle vilja köra en liten omgång med ca 7 spelare. Finns det intresse? Någon som har erfarenhet? Om ingen annan känner för det så kan jag ta på mig att moderera. Diskutera i denna tråden så startar jag en riktig anmälningstråd med fastslagna regler senare om intresse finns. En flashfilm om maffia: http://www.sitesled.com/members/mikeburnfire/mafiascum04.swf Citera
Bluwajt Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Vet inte om jag fattar till 100 %, men låter iaf kul Citera
Hakflem Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Jag har lirat och det funkar bra. Men jag föredrar varulv, eftersom varulvar är hemskare än maffiosos. EDIT: Funkar nog inget vidare med sju spelare, 10-12 st låter bättre. Citera
gospel Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 jag vill vara maffia:twisted: Citera
Xovelono Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Trevligt spel! EDIT: Funkar nog inget vidare med sju spelare, 10-12 st låter bättre. I exemplet i flashfilmen var det 7... Citera
Juggler Postad 26 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Valde 7 för att det blir ett kortare spel första gången och det är det som rekommenderas på newbie-avdelningen på mafiascum.net Citera
Waggho Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Jag vill vara med! Jag har viss live-erfarenhet faktiskt. Citera
Hakflem Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Tror det exemplet var med just bara som ett exempel. I scenariot med 7 bybor varav 2 maffiosor så är det 2-4 efter första natten och sen måste byborna gissa rätt (33% chans) för att spelet inte ska vara över på momangen, vilket ingen ju vill. Citera
Juggler Postad 26 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Som sagt, mafiascum kör det i sina newbie-omgångar och jag tänkte köra C9-regler. Då slumpas det om det kommer med läkare och polis också. Citera
gospel Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Vad gör läkare och poliser då? Citera
flyckten Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 En flashfilm om maffia: http://www.sitesled.com/members/mikeburnfire/mafiascum04.swf Vad gör läkare och poliser då? Citera
gospel Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 kollade igenom men såg bara rollerna men ej vad dom gjorde, får väl kolla igen då Citera
upandcoming Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Låter riktigt kul. Kan man paxa en plats? Citera
Nojjby Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Vad gör läkare och poliser då? Var ett tag sen jag spelade live, men har för mig att läkare vaknar på natten efter maffian och pekar på någon de vill rädda. Har maffian försökt döda denne blir denna healad. Polisen vaknar också nån gång under natten och pekar på någon han/hon tror är maffia varpå en spelledare säger ifall detta är sant eller inte. Citera
Hakflem Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Var ett tag sen jag spelade live, men har för mig att läkare vaknar på natten efter maffian och pekar på någon de vill rädda. Har maffian försökt döda denne blir denna healad. Polisen vaknar också nån gång under natten och pekar på någon han/hon tror är maffia varpå en spelledare säger ifall detta är sant eller inte. Stämmer bra. Fast pekandet sker då via PM istället Citera
Juggler Postad 26 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Så här kör vi om ingen lägger veto, skulle det inte fungera så kan vi klura varför och göra om reglerna till nästa omgång: 7 spelare, de första som anmäler sig i anmälningstråden när jag skapat den. Jag slumpar roller. Det kommer alltid vara 2 mafiosos och minst 3 bybor. De sista två rollerna är antingen en läkare och en polis, någon av rollerna + 1 bybo eller 2 bybor. Det är bara jag som vet vilka extraroller som finns. Som sagt är målet för grupperna att döda varandra. Polisen och läkaren står på bybornas sida. Jag pm:ar rollerna till spelarna och maffiamedlemmarna får reda på sin kollega. När jag fått läsbekräftelse på pm:en startar jag speltråden i dagsfasen. Då är tråden öppen och spelarna diskuterar vem som ska lynchas, inledningsvis har man inte så mycket att gå på så det blir ganska slumpmässigt vem som dödas. Anklagelser och lögner lär hagla. Man röstar genom att skriva "Jag röstar på X" Det är viktigt att det är fet stil. Man kan ändra sin röst så länge det inte blivit en majoritet. När en majoritet bestämt sig för att lyncha en person (4 röster första dagen) dödas personen och får inte göra några inlägg i tråden i resten av spelet. Det är också möjligt att en majoritet väljer att inte lyncha någon den dagen. Vill man rösta på det alternativet skriver man Ingen lynchning Efter att ett lychningsbeslut fattats låser jag tråden och det blir nattfas. Då jag tar emot pm från maffia som bestämt sig (alla måste pm:a samma namn) för att döda någon. Läkaren kan i varje nattfas välja att skydda en spelare genom att pm:a mig namnet, skulle maffian välja att attackera den personen så misslyckas angreppet. Spelaren får inte reda på att han blivit angripen och skyddad. Polisen kan i varje nattfas välja att undersöka en spelare genom att pm:a namnet till mig. Jag svarar då och berättar om den undersökte är maffia eller bybo. När allt detta är klart. startar nästa dag, jag låser upp speltråden och berättar vad som hänt under natten. Så fortsätter det tills någon grupp vunnit. Antingen är alla maffiamedlemmar lynchade eller så har byborna förlorat majoriteten i byn. Moderatorns beslut är slutgiltiga. Man får diskutera väldigt fritt och ljuga i dagsfasen men inte citera från pm. Bara maffian får diskutera via pm och då bara i nattfasen, allt annat ska ske i dagsfasen i tråden. Frågor/kommentarer? Citera
Waggho Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Låter kanoners. Hur långa är dags- och nattfaserna i verklig tid? Citera
Juggler Postad 26 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Vet inte hur långa faserna blir, kan vara 10min, kan vara två dagar. Citera
gdaily Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Låter jättekul, jag kommer vara med vid senare tillfälle, när jag kan garantera lite datatid, men just nu är det EPT Barca som gäller Citera
eurythmech Postad 26 Augusti , 2007 Rapport Postad 26 Augusti , 2007 Om polisen frågar om status på den spelare som är läkare får han bara veta "bybo", korrekt? Citera
Recommended Posts