Gå till innehåll

Varför är svenskar så bra på poker?


bpc009

Recommended Posts

Jar tycker att ni verkligen är det och tror att det mäste finnas någon förklaring. Jag säger inte att alla svenskar är duktiga, men det finns massor av er som är riktigt bra... varför?

 

är det delvis att den lugna svensson är bättre att hantera tilt än andra? något annat?

 

hjälp mig förstår det här fenomen.

 

 

.

 

Många svenskar som är duktiga, men kom också ihåg att Sverige sedan många år tillbaka har varit det bredbandtätaste landet i världen tillsammans med b la USA ) ..är en av orsakerna att många fick chansen tidigt vara ute i cyberrymden, där en en del började snappa upp b la online spel, för inte kan detta " fenomen" beror på att vi äter mycket ....fisk !? ;-)

 

 

 

Om ex Ngano och alla hans vänner på den Afrikanska kontinenten hade haft en lika fin bredbandstäthet som Sverige och svenskarna har haft i många år - så lär det nog inte varit så många svenskar bland de främsta idag.... utan här hade vi nog sett fler Ngano och vänner i b la WSOP. Har jag fel tro ?!

Jag menar, det handlar ju om tillgång, välfärd mm - så jag tror inte svenskarna är bättre på det sättet ex i poker

 

Ok det är en av orsakerna till detta "fenomen", tror jag....?!

 

Ps!

Själv är jag riktig kass på poker, vill bara nämna det, så jag hör defenetivt inte till klassen "fenomen " .. och till råga på allt är jag ju svensk, faen jag får ju skämmas över mig själv som e en riktig fisk vid bordet.... :-(

 

 

.

 

 

 

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

varför är svenska spel den sajt med sämst spelare rent generellt? :shock:

 

Visa några siffror som bevisar detta då? Kan inte se någonting vad gäller snittpott eller antalet spelare/flopp som visar att svs skulle vara en fiskigare sajt än någon annan.

Att fler vinner och vinner mer skulle jag vilja påstå beror rätt mycket på den lägre raken

 

 

eh, det där om något är en myt :P av varje udnersökning jag har sett så ligger vi i toppen men inte direkt etta och LÅNGT ifrån överlägset störst (i % av befolkning räknat). Detta har såklart en ganska logisk marknadsförklaring med att vi (till skillnad från exempelvis danmark) är ganska glesbyggt och på sina håll riktigt glesbyggt. Vi har ju dock riktigt snabba bredband på sina håll men spelar ju knappast nån roll om du har 1mbit eller 100mbit för att lira poker:P

 

En myt??? Att nästan varenda människa i sverige har bredband hemma är bara inbillning alltså? Sen har det nog visst betydelse om man sitter med sega bredbandsvarianter som i tex Usa. De flesta där kommer nog inte ens upp i 1 Mbit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Är en bra fråga. Där jag spelar är det många ganska bra (men kanske inte jätteskickliga). Flest riktigt bra spelare verkar Canada ha, men även en del åsnor (sample sizen är mkt haltande dock). Däremot finns det väldigt få svenska jättefiskar.

 

Skulle också säga att kanadensarna är bäst. Eller bredast elit kanske man ska säga... Var faktiskt precis det jag tänkte när jag såg topicen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En myt??? Att nästan varenda människa i sverige har bredband hemma är bara inbillning alltså? Sen har det nog visst betydelse om man sitter med sega bredbandsvarianter som i tex Usa. De flesta där kommer nog inte ens upp i 1 Mbit.

 

Själva har jag just nu 0,5Mbit...funkar alldeles utmärkt på över 4st bord på samtliga nätverk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderade lite.

De stora torskarna i tex the big game, är väl oftast tex rika affärsmän som har så mycket pengar att dom inte behöver bry sig om att förlora $200K på en kväll?

Kanske jag bara inbillar mig att det inte är så många svenska affärsmän som gillar att spela riktigt höga stakes där dom är de stora fiskarna?

 

Sen kan man ju jämföra tex Bill Gates som när han spelar, vill försöka ha en chans att vinna istället för att spela grymt högt (har hört att han när han spelar typ limit $10-$20), och Andy Beal som spelade HU $50K-$100K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenskar är generelt bra på poker har varit flera artiklar där spelbolag uttalat sig om att den nationalitet som vinner mest på deras site och att det är just svenskar.

 

Möjliga orsaker till detta

 

Bra och fri skola ?

Stor till gång till information (hög internetvana) ?

Bra genbank (förskonade från krig) ?

Medfödd tävlingsinstinkt ?

 

Sverige är för övrigt ett av världens bästa land i idrott per capita också

tror det bara var tyskland som var bättre...

 

Sedan att alla svenska fiskar samlas på svenska spel beror nog mycket på att det är just svenska spel och att det är många av deras gamla kunder som provar lyckan på poker ibland också istället för bara lotto...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så har vi ju inte nån spelare som är lika bra o känd som t ex Gus Hansen eller Juha Helpppi lr va han heter

Hmmm, subjektivt påstående... Gus Hansen är visserligen en superstjärna inom poker men Sverige har många världskändisar inom poker.

 

Vi har WSOP-, WPT och EPT-vinnare. Det finns även en del som spelar väldigt högt och är vinnande framför allt online.

 

Jag tror ändå inte att svenskar kan sägas ha bäst snittvinst per spelare eller hur man nu eventuellt ska mäta om en nation är bra på poker. Dock tror jag att vi har många pokerspelare i förhållande till vår befolkning och att det ger eko ute i pokervärlden.

 

Det känns avlägset att hitta någon form av nationell gen eller liknande som säger att sveskar per definition har bättre förutsättningar att bli bättre pokerspelare. Jag tror även att det är svårt att påstå att en hel befolkning har ett visst beteende eller generell kunskap som gör oss "bättre" än andra.

 

Kan vi inte nöja oss med att acceptera att en del tycker att svenskar verkar vara bra i poker och ta deras pengar för att ytterligare förstärka myten/påståendet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenskar är generelt bra på poker har varit flera artiklar där spelbolag uttalat sig om att den nationalitet som vinner mest på deras site och att det är just svenskar.

 

Möjliga orsaker till detta

 

Bra och fri skola ?

Stor till gång till information (hög internetvana) ?

Bra genbank (förskonade från krig) ?

Medfödd tävlingsinstinkt ?

 

Sverige är för övrigt ett av världens bästa land i idrott per capita också

tror det bara var tyskland som var bättre...

 

Sedan att alla svenska fiskar samlas på svenska spel beror nog mycket på att det är just svenska spel och att det är många av deras gamla kunder som provar lyckan på poker ibland också istället för bara lotto...

 

Lol åt denna text...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenskar är generellt sett enormt duktiga på ALLT, därför att:

 

* Vi inspireras av den vackraste flaggan i världen (den blågula).

* Vi är större och starkare än andra.

* Vi har bättre matvanor.

* Vi inser våra brister och förbättrar oss.

* Vi har det bästa politiska systemet i världen.

* Vi har den bästa välfärden.

* Finaste naturen.

* Renaste luften.

* Vi har alla, blå ögon och blont hår.

 

Kan man ha bättre förutsättningar för poker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenskar är generellt sett enormt duktiga på ALLT, därför att:

 

* Vi inspireras av den vackraste flaggan i världen (den blågula).

* Vi är större och starkare än andra.

* Vi har bättre matvanor.

* Vi inser våra brister och förbättrar oss.

* Vi har det bästa politiska systemet i världen.

* Vi har den bästa välfärden.

* Finaste naturen.

* Renaste luften.

* Vi har alla, blå ögon och blont hår.

 

Kan man ha bättre förutsättningar för poker?

 

...ligger mycket i vad du skriver...

 

Den här tråden blir seriösare och seriösare.

VI ÄR BÄST I VÄRLDEN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...