Gå till innehåll

Osund pengavärdering

Softish

Recommended Posts

Hej!

Jag som så många andra nätspelare har fått en osund inställning till pengars värde efter att jag började spela nätpoker. Det är ju delvis en inställning man måste ha för att våga ta risker i spelet men nackdelarna är ändå så mycket större eftersom riskbenägenheten inte så sällan övertrasserar ekonomin ;-). Därför undrar jag om någon eller några här har tips på hur man ständigt kan påminna sig själv om att markerna inte är leksakspengar utan står för riktiga? Att lägga en hundring jämte tangentbordet är ett alternativ men finns det fler sätt för att tänka rätt? Ifråga om spelberoende så är "sluta spela!" ett väldigt utslitet begrepp (vilket tyvärr sällan fungerar) så nu efterlyser jag tips som kan bota eller åtminstone minska nätspelares ofta kraftigt ökade ekonomiska riskbenägenhet. Det är ju framförallt denna inställning till pengar som är farlig. Innan jag började spela var 1000:- en stor summa pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Softish: Vad exakt är det du tycker är problemet? Är det inom själva pokerspelandet eller är det när du slirar runt på krogen osv? Själva pokerspelandet går ju ut på att ta en del risker, så då är det ju jätteviktigt att man inte tiltar/blir ledsen om man torskar några inköp.

Länk till kommentar

Jag är ganska snål och har respekt för pengar.

Som någon sa innan så ska man se BR som redskap, det är först när uttag från br:en sker jag ser det som pengar.

EDIT: fast tänker jag efter så blir man ju knappast glad eller ens ler om man skulle vinna ett par tusen på travet längre, det kunde man leva på länge förr !

Länk till kommentar

Jag har aldrig sett bankrullen och pengarna när man spelar som riktiga pengar. I riktiga livet har jag alltid varit snål och det har inte ändrats trots en rejäl inkomstökning. Jag har dock fått "tvinga" mig själv att spendera mer bara för att känna att jag vinner något, och därmed få mer motivation att spela. Ingen annan som är i min sits?

Länk till kommentar

Softish: Vad exakt är det du tycker är problemet? Är det inom själva pokerspelandet eller är det när du slirar runt på krogen osv? Själva pokerspelandet går ju ut på att ta en del risker, så då är det ju jätteviktigt att man inte tiltar/blir ledsen om man torskar några inköp.

Det är viktigt med en sund "money management-inställning" och däri kan mycket vara löst men det är väldigt lätt att säga innan man har åkt på några rejäla downsvings och tilten får det att slinta till i skallen. Kraftigt ökad benägenhet att riskera pengar kan stå en dyrt i vilket fall som helst, d v s oavsett hur vettig inställning man har från början.

Länk till kommentar

Det är viktigt med en sund "money management-inställning" och däri kan mycket vara löst men det är väldigt lätt att säga innan man har åkt på några rejäla downsvings och tilten får det att slinta till i skallen. Kraftigt ökad benägenhet att riskera pengar kan stå en dyrt i vilket fall som helst, d v s oavsett hur vettig inställning man har från början.

Problemet är alltså att du tiltar?

Länk till kommentar

Nej, generella budskapet verkar mer vara att han förlorar mer när han gör det eftersom han tappat pengarespekten.

Å andra sidan kanske han vinner mer när han vinner? Och då är det väl inget problem så länge han vinner oftare än han förlorar. Att man går upp i nivå efter hand är väl rätt naturligt (även om det också är ett tecken på att man är spelberoende :-) )

Om han däremot förlorar mer än nödvändigt pga av kasst spel och slaskande, då kallar jag det för tilt.

Länk till kommentar

Därför undrar jag om någon eller några här har tips på hur man ständigt kan påminna sig själv om att markerna inte är leksakspengar utan står för riktiga?

Det där känns ju helt j-vla bakvänt.

När SvS startade var jag där som så många andra där och provade spelen och det var ju helläskigt i början när man helt blev medveten om hur mycket markerna som man slaksade med på borden var värda riktiga pengar Det tog ett tag innan man hade lyckats lura hjärnan att det bara var låtsaspengar, precis som dollar fast med en extra nolla bakom, så att man kunde slappna av spela vidare som vanligt.

Länk till kommentar

jämför din riskbenägenhet med godtycklig entrepenör ska du nog se att du är rätt rejält försiktig i relation. 300BB och 10% risk att gula är bra mycket lägre än de 50% chans att investeringen går helt förlorad som många entrepenörer räknar på. se sbrugby som körde 10BI när han började vandra i nivåerna.

är sannolikt EV+ att koppla bort pengarna värde IRL. se det som låtsaspengar tills man cashar ut dem. börjar man ge upp edge för att minska variansen så faller ens timpeng rätt fort.

Länk till kommentar

Jag har aldrig sett bankrullen och pengarna när man spelar som riktiga pengar. I riktiga livet har jag alltid varit snål och det har inte ändrats trots en rejäl inkomstökning. Jag har dock fått "tvinga" mig själv att spendera mer bara för att känna att jag vinner något, och därmed få mer motivation att spela. Ingen annan som är i min sits?

Grattis till dagens lyxproblem! (tvinga sig till att spendera känns näst intill overkligt!)

Länk till kommentar

Du har inte bara en osund pengavärdering utan även en osund "spelvärdering"... Du får fundera på om du vill fortsätta som du gör just nu eller skapa en förändring, det kommer inte ändra sig av sig självt. Här får du ett bra telefonnummer...vänta inte för länge.

Är du bekymrad över ditt eget eller någon annans spelande, eller har du frågor om spelberoende ring 020 - 81 91 00 !

Statens Folkhälsoinstitut och Oberoende spelsamverkan gruppens (OSS) nationella stöd- och hjälplinje för spelare och anhöriga.

Hjälplinjen är öppen mån-fre mellan kl. 10.00 - 21.00

Samtalet till linjen är gratis om man ringer från en vanlig telefon. Ringer man från en telefonautomat kostar det 3 markeringar, cirka 3 kr, oavsett hur länge man pratar.

Det går även att ringa från mobil, samtalet kostar inget extra.

Länk till kommentar