Max Cady Postad 18 Augusti , 2007 Rapport Postad 18 Augusti , 2007 En hypotetisk fråga från senaste numret av First Poker där scenariot är följande: SnG där du spelar på bubblan med blindsen 100/200. UTG: 6000 Hero: 2000 SB: 1000 BB: 1000 UTG har pushat preflop nästan varje hand och gör det ännu en gång när Hero plockar upp AKs. Så, till frågorna... A: Vad gör Hero, push eller fold? B: Med vilken HD pushar Hero? Citera
Ängeln17 Postad 18 Augusti , 2007 Rapport Postad 18 Augusti , 2007 På A svarar vi: Imho så är ju AKs en av de bästa starthänder du kan ha. Och vågar du inte ta syn mot CL/bullyn med den handen så vete fn när du ska ta syn på bubblan. På B svarar vi: Det beror på. 1.Vilken image har Hero skaffat sig? 2. Har de två småstackarna visat sig veka? 3. Hur har de blivit småstackar? Nyligen losat en pott mot CL eller? 4.Sitter CL i BB? 5.Eller sitter han i SB och har completat? 6.Eller har CL foldat? 7. Är vi först in? Självklart är HDn betydligt vidare i alternativ 6-7 än i 4-5. Tror min ligger här nånstans: 22+, Ax+, KT+, QTs+, QJ. Kanske JTs, 89s, 9Ts. Kanske ännu lösare eller tajtare . Beror lite på övriga spelare. På C vet vi inte. Citera
jensax Postad 18 Augusti , 2007 Rapport Postad 18 Augusti , 2007 Tror nog jag inte skulle ha bredare synrange än 88+, AJs+, AQ+. Men det beror som sagt lite på hur lösa spelarna bakom mig är. Citera
Ängeln17 Postad 18 Augusti , 2007 Rapport Postad 18 Augusti , 2007 synrange än 88+, AJs+, AQ+. . Det va inte synHD jag skrev, utan pushHD när vi är först in och CL inte sitter i BB. Var lite otydlig såg jag. Så jag har förtydligat mitt svar. Citera
FraZin Postad 18 Augusti , 2007 Rapport Postad 18 Augusti , 2007 eftersom alla verkar vara så äckligt vektighta på bubblan så borde väl HDn vara större vid push först in? Citera
flaxlax Postad 18 Augusti , 2007 Rapport Postad 18 Augusti , 2007 Mitt pekfinger skulle nog syna automatiskt åt mig i fall A Om man ska tro PokerStove och ICM så verkar det dock fel att syna och man tappar equity från ca 26% till 22%. För fall B pushar jag allt över medelhanden mot småstackarna och 77+ A8+ K8+ QT+ mot storstacken. Citera
Max Cady Postad 18 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 18 Augusti , 2007 Oj! Ser att jag varit lite otydlig i förstaposten. I B-frågan är jag ute efter med vilken HD Hero synar när UTG pushar. Citera
Max Cady Postad 18 Augusti , 2007 Författare Rapport Postad 18 Augusti , 2007 A. Fold.B. QQ+ Utveckla gärna varför... Okej, då ska jag tänka högt lite angående scenariot. Min första tanke när jag läste om situationen var blixtsyn. Jag tänkte att UTG pushar väldigt brett och AK är en väldigt bra hand. Men är det verkligen så bra att syna här? Visst, vi vet ju att chipleadern har pushat grymt mycket hittills. Det är alltså, baserat på hans spel hittills, inte nödvändigtvis så att han sitter på en bra hand. Men, är Hero verkligen tvungen att ta en syn när två FI har hälften så liten stack (5BB) och därmed måste agera FÖRE Hero tvingas göra det? Jag funderar på om det inte är bättre att sitta ner i båten och agera mot småstackarna och låta chipleadern vara ifred. Frågan är med vilken HD hero ska syna när UTG pushar? Jag är nog inne på endast pocketpar och kanske då så tight som DocLame och First Poker föreslår, QQ+. Citera
DocLame Postad 18 Augusti , 2007 Rapport Postad 18 Augusti , 2007 A. Med AK har vi 33% chans att busta mot ATC. Jag har inte räknat exakt på det, men jag tror inte det är tillräckligt bra när vi ligger stabil chip-2:a. Alltså fold. B. Med HD:n QQ+ har vi max 20% att busta mot ATC. Återigen utan att ha räknat exakt tror jag att det räcker för att ta risken. Citera
eurythmech Postad 18 Augusti , 2007 Rapport Postad 18 Augusti , 2007 Känns spontant som AK TT för mig edit: SNGPT säger TT+ edit2: Känns verkligen som att jag missar nåt. Anade att AKs skulle vara rätt tight, men 28.4% på fold 25.9% på syn? Wtf? Måste kanske börja spela mer Citera
Jennez Postad 18 Augusti , 2007 Rapport Postad 18 Augusti , 2007 A: Push B: Känns om att korrekt är TT+ som eury säger. I verkligheten hade det nog varit QQ, KK och AKs för min del. Citera
vetgirig Postad 18 Augusti , 2007 Rapport Postad 18 Augusti , 2007 99 är bättre än AK mot en random hand som UTG har i detta fallet. 99 ger väl ca 70% för vinst och AK 67%. Medhöga par är faktisk bättre än AK mot en slumpmässig hand. Dock är AK bättre mot de typer av händer som folk ofta spelar helt enkelt för att AK dominerar händer som AQ/AJ. TT+ ser ut som en korrekt hand-range att syna med. PS Relativa handvärdet är något som folk ofta missar AKs är favorit mot JTs, JTs är favorit mot 22 och 22 är favorit mot AKs. Citera
Gahlster Postad 18 Augusti , 2007 Rapport Postad 18 Augusti , 2007 Kändes spontant som QQ+, fast väl vid bordet hade det nog blivit TT+, AK. Inte helt hundra på att jag alltid synar med dom sämsta händerna där, beror ju på situationen. Sen får vi nog plocka bort det värsta skräpet från UTGs HD då vi sett han folda ett par händer. Citera
Recommended Posts