Gå till innehåll

Spekulationer kring piggelin.


hampulito

Recommended Posts

Postade just dte här i min dagbok. Men tänke att jag kanske får emr respons här.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Har varit och köpt en låda piggelin så sjukt prisvärt 15 stycken för 34kr, 2kr styck bra mängd rabatt det. Köp 15 få dom för 1/3 av priset.

Tillverknings kostnaden är kanske inte allt för hög.

Men jag undrar ändå vad kan affäran ha för marginaler på löspiggelinen egentligen. Måste ju nästan vara mer lönsamt att Plocka ur dom där 15 packen och sälja dom löst.

Lär ju vara ca 100% på 15 packen alltså 1kr i inköps pris. tror knappast att butiken ligger på 600% vinst på löspiggelinen.

Eller vad tror ni.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man själv sätter utpriset till kund så kan man ju inte säga någon exakt lönsamhet, men den vanligaste GB-prissättningen är att man har en marginal på 30-35% på samtliga glassar, inklusive Piggelin. Sedan kan man få högre marginal om man köper in fler kartonger åt gången (då ger GB rabatt på inköpspriset) eller genom att ta ut högre priser till kund.

 

Vad GB har för marginaler på Piggelin vet jag inte alls dock, detta är för kiosker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte "lösglassarna" lite större än "kartongglassarna"? Tror det är så på dom flesta GB-glassar. Sen är det ju olika papper... :rolleyes:

 

Och pappret på kratongglassarna är vad? 2 öre billigare eller nåt? Och den extra mängden fryst vätska på lösexemplaren kan väl inte vara särskilt kostsam den heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och pappret på kratongglassarna är vad? 2 öre billigare eller nåt? Och den extra mängden fryst vätska på lösexemplaren kan väl inte vara särskilt kostsam den heller?

Ja men det där är ju enkla och allmänt vedertagna knep. Kiosk- resp hemglassförsäljning är två olika marknader, dvs två olika konkurrenssituationer. Det är lättare att ta ut ett högre pris i en kiosk en varm sommardag. Konkurrerar man med glassbilen om kartongplatsen i frysen så blir priset desto viktigare och några ören i minskade produktionskostnader per glass gör nog ganska mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och pappret på kratongglassarna är vad? 2 öre billigare eller nåt? Och den extra mängden fryst vätska på lösexemplaren kan väl inte vara särskilt kostsam den heller?

 

Inte ens säkert att det är billigare. Men det jag skrev gör ju iaf att det är svårt för butiken att sälja "kartongglass" som "lösglass" för 6kr (Det är det dom kostar va?)

Sen är det andra saker som påverkar utpriset. Som tex fraktostnader tillverkningskostnader mm. Nu är jag iof helt säker på att trots detta så har nog både GB och försäljingsstället betydligt mer upp på lösglassarna än kartongglassarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att GB har valt en strategi där glassarna kostar lika mycket överallt (även om det väl bara är "rekommenderade" priser(?)) och förmodligen säljer för samma pris till alla återförsäljare så blir det ju så att den lättillgängliga ICA-butiken får betala för att piggelinarna även levereras till mindre och mer isolerade försäljare. Boxarna däremot blir billigare att framställa och få ut till försäljning då de är lättare att packa, säljs i större mängder och bara levereras till mataffärer och dylikt.

 

Så svaret blir väl att den skenbart stora marginalen på lösglassarna äts upp av kostnaden för att få ut glassen till mindre ställen och det faktum att de säljs styckevis, och sen förhindrar man affärerna att sälja den billiga glassen för det dyra priset genom att göra den lite annorlunda (papper, storlek). Kanske finns det även något slags avtal som säger att storpacksglassarna enbart får säljas i just storpack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag brukar köpa 3-4 15pack piggelin varje sommar. Då till det facila priset 28 kr. Jag tror faktiskt dessa har samma storlek som de som säljs styckvis.

 

Jag har även som TS tänkt på att butiken köper nog in den "vanliga" piggelinen dyrare än dessa 15-pack.

 

fan vad piggelin är gott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...