eurythmech Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Inte tävla, bara upplysa folk. Många vet inte om att det går att förbättra de dåliga grundinställningarna. Citera
sulla Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Alltså om man spelar så många händer som Fi sägs göra, så är antagligen den syn-hd jag angav för snäv mot en kompetent Hero. Jag har bara lite svårt att sätta mig in i den situationen. Mmm men det du angav motsvarar 5,1%, Det räcker alltså att du skulle öppningsraisa 50% för att mitt antagande om att 10% blir synat ska bli korrekt. I rest my case Citera
sulla Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Inte tävla, bara upplysa folk. Många vet inte om att det går att förbättra de dåliga grundinställningarna. Du gör ju det för att tvinga fram en motfråga eller ett felaktigt påstående, som du sen kan såga med knölarna. Enklare att säga rakt ut att det är en inställningssak? Citera
eurythmech Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Mmm men det du angav motsvarar 5,1%, Det räcker alltså att du skulle öppningsraisa 50% för att mitt antagande om att 10% blir synat ska bli korrekt. I rest my case Nja alltså, jag är rätt säker på att fi synar vidare än jag, som antytt. Men även om det skulle vara 10% så är det ju en idiotisk idé att ge två spelare gratiskort. Citera
kurtkatt Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Gjorde testet nu, ska sluta lyssna på er...lol :lol: "Your Tournament Play score of 143 is exceptionally higher than your average score. This score is better than 99.79% of all persons taking this test." http://www.donkeytest.com http://pokerforum.nu/forum/studier/39292-donkey-test.html är det inte det där testet som är sönderhackat för att vektight spel premieras? Citera
Knapp_0 Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Inte tävla, bara upplysa folk. Många vet nu om, men kan fortfarande inte förbättra de dåliga grundinställningarna. FYP Citera
ebisumaru Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 är det inte det där testet som är sönderhackat för att vektight spel premieras? jo Citera
sulla Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 är det inte det där testet som är sönderhackat för att vektight spel premieras? Möjligt, har jag ingen aning om, och fäster ingen vikt vid det. Gjorde det som tidsfördriv. Men tyckte resultatet blev kul då jag på övriga 10 punkter var högst medelmåttig och enligt dem endast kunde slå lowstakes i cg. Citera
sulla Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Nja alltså, jag är rätt säker på att fi synar vidare än jag, som antytt. Men även om det skulle vara 10% så är det ju en idiotisk idé att ge två spelare gratiskort. Om man med de 10% till vardera spelare kan fördubbla (eller mer!) pottsizen är det väl en ypperlig ide. Dont agree? Citera
sorkenkk Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Inte tävla, bara upplysa folk. Många vet inte om att det går att förbättra de dåliga grundinställningarna. Om man inte tycker att de är dåliga då? Citera
sulla Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Hmm? Fundera du, men posta gärna ett svar när du tänkt färdigt Citera
gibbsson Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Haha, 10 sidor för en så enkel hand? Det är ju bara att ställa mot idioterna i million. Mkt bra summering! Skulle iof vara push även om det inte var mot idioterna i million.. Citera
eurythmech Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Om man inte tycker att de är dåliga då? Det är inte en giltig åsikt. Det finns noll fördelar med att ha fel inställningar. Fundera du, men posta gärna ett svar när du tänkt färdigt Du får gärna uttrycka dig klarare, det såg lite ut som du skrev det där på syra. Citera
sorkenkk Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Mkt bra summering! Skulle iof vara push även om det inte var mot idioterna i million.. Sant. Det är inte en giltig åsikt. Det finns noll fördelar med att ha fel inställningar. Byt då. Citera
sorkenkk Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Skärp dig nu, byt. Jag trivs med de här inställningarna, så ser ingen anledning till att ändra något. Citera
honest99 Postad 16 Augusti , 2007 Rapport Postad 16 Augusti , 2007 Gjorde testet nu, ska sluta lyssna på er...lol :lol: "Your Tournament Play score of 143 is exceptionally higher than your average score. This score is better than 99.79% of all persons taking this test." http://www.donkeytest.com http://pokerforum.nu/forum/studier/39292-donkey-test.html Roligt test!!!, men usch! Jag fick bara 130. Vet inte de individuella. Måste man betala för det? Skall i alla fall lyssna mer på dig. Citera
edsf Postad 17 Augusti , 2007 Rapport Postad 17 Augusti , 2007 kurtkatt "hur lång tid tog det där?" 50 minuter, tror jag. Jag vet, jag skriver/tänker långsamt. "är det inte det där testet som är sönderhackat för att vektight spel premieras?" Det låter troligt, då sulla verkar vara extremt vek i många situationer. schoolbook: "Detta är faktiskt inte så självklart. Chen och Ankenman beskriver i "Mathematics of Poker" som till stor del handlar om optimalt spel i förenklade pokervarianter vilka lärdomar de tagit med sig till verkligt spel och de argumenterar för att minihöjningar är bra i tidig position." Det är ett intressant ämne, det tror jag absolut kan vara ett bra val på ett kortstackat bord från tidig position där antingen du eller dina motståndare är kortstackade (1-ca25BB). Jag tror det är mycket på grund av att folk inte kan flatsyna dig särskillt profitabelt i position, vilket gör höjningen billigare än 2.5, 3, 2.2, vad som. sulla "ok, vad är tänkbart scenario från dig? rundcheck till river om vi synar? om FI 1 el 2 satsar minsta slant är de båda nära på commited." Tänkbart scenario är att man inte 100% av gångerna plussar 91k med syn+ checkraise, som du verkade tycka. Det finns givetvis massvis olika scenarion. "med lite flyt skulle du med syn+checkraise kunna få in 150k" (i potten) Med lite flyt, vad betyder det? Poker funkar inte så. Skriv ut en procentsats på hur ofta om du vill säga något. "Vi pratar MTT, detta är inte CG, är det förbi din begränsning som pokerspelare så tillför du inget med menlösa kommentarer." Jag tyckte att du var nedlåtande mot Eurythmech som om han inte hade någon aning om proper MTT-strategi, samt att du på något sätt skulle vara så mycket bättre än honom. "Jag kan ge dig synHDn för minihöjaren 66+, AQ+. Berätta nu vad som är fel med den." "Den syn HD du presenterar motsvarar 7% av alla händer, om vi uppskattar att han gjorde preraisen med 70% av alla händer(uppskattningsvis) hittar säkert tom du en lucka i spelet." Jag förstår inte riktigt, lucka? Ja han synar alldeles för få händer med 66+, AQ+. Trodde inte du skulle se det. Och det talar för min poäng att han tjänar på att syna riktigt vid hd här. Jag undrar fortfarande vad som är fel med min HD. "Stars miljon, vi har kommit en bit och får anta att vi har relativa kompetenta FI´s i denna hand." "nej" "Varför? Nämne jag också att han är chippie efter x antal timmar spelande. Om han har haft maxflyt bjuder jag på den överdrivna respekten för honom." För att killen minihöjde. Det är rättså talande. Samt faktumet att det är betydligt fler tomtar än kompetenta som spelar söndagsmiljonen. "Alltså bör en syn HD se ut så här vid heros raise/allin AK,AKs,AA,KK,QQ,JJ" "Det bör den? Varför då?" "Det stod väl, för att openraise är vid, och hälften av de händerna inte kan syna ens en bluff från hero, dessutom varför skulle han riskera så många BB i en extremt marginell hand, vi pratar hjältesyn" Jag förstår inte, varför måste HDn se ut just sådär? Och att öppenhöjningen görs extremt löst talar givetvis för att syna bredare. Det är standard i turneringar att ofta syna väldigt löst då man möter spelare som återstjäler på ett halvbra sätt. Händerna 88 och AQ är nötter för minihöjaren. "Minihöjning = Bevis? Ett optimalt sätt att få gratis Blinds utan att riskera att stoppa in för mycket i potten ser jag det som/att få folk att raise när jag har nötter.Så vi ska anta att han är fisk istället?" Optimalt sätt att spela? Nej, det är rättså dåligt. En öppning på åtminstone 2.5 är mycket bättre. Det finns en anledning till att duktiga spelare nästan aldrig minihöjer. Så det är ett ganska bra visning på att han inte är halvbra+. (Definiering på halvbra här= vinnande på 70$freezeout) "Intressant vore att höra vad du tror FI2 har för HD ingår Kx? Troligare med Ax /PP enligt min mening. Hur som, även om du lägger in K har du goda odds." KQ, KJ, KT är utmärkta händer att kallsyna en höjning i sen position när man har position på höjaren, samtidigt som höjaren har en relativt-jättebred range. Ax låter lustigare, AT+ då eller? Samt att minihöjaren kan ha K lika gärna som A då han höjer varje hand. "AJ är en hand som när den blir Allinsynad ALLTID ligger efter och ibland dominerad. " Helt irrelevant om det nu äns skulle vara så. Nu är det ju givetvis inte så, då man jätteofta ska syna all-ins i turneringar med händer mycket sämre än AJ. Sen svarade du inte på hur uselt jag tycker (vet) du ville spela AJ i dom två situationerna. Skriv gärna hur du spelar AJ först in i lilla mörk i diverse situationer. "3BB raise är standard i alla MTT´s där man har 20-100BB det vet du likväl som jag. Nu talar du som att han har en hand, troligen har han det inte, hur får du betalt av dem?" Att han har bred HD här är positivt för oss, då kommer han ofta syna all-in där vi är stor favorit. Hur vi får betalt av medelhänder typ AJ, 55 är viktigt. Jag vet inte var "3BB raise är standard" kom ifrån. Det känns som om du i varje situation som du anser dig ha rätt i är så säker på att du har rätt och är nedlåtande. Att inte openraisa AJ i chipledaren position ÄR jätteuselt. Att lägga AJo i din position i BB mot minihöjare samt synare ÄR jätteuselt. Att inte ha som standard att pusha (eller höja) AJo först in i lilla mörk (tyckte du skrev något om det) som kortstack ÄR bortom jätteuselt. Det går liksom inte att säga emot. Du har jättestora luckor som du förlorar massor på. Det finns nästan alltid (eller alltid) ett rätt spel att göra, och inte som du säger att man kan spela olika. Att du och liveproffsen som enskilda spelare spelar mer olika än dom bästa internetproffsen beror på att ni spelar sämre. Internetproffsen i topp är antagligen mycket bättre på speciellt kortstackpoker (1-30BB) än liveproffsen. För övrigt har Eurythmech bland andra gjort ett ypperligt jobb i att motbevisa dig. Citera
Ängeln17 Postad 17 Augusti , 2007 Rapport Postad 17 Augusti , 2007 Var är länken till 2+2? Postade du aldrig sulla? http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Number=11691696&an=0&page=0#Post11691696 Citera
sulla Postad 17 Augusti , 2007 Rapport Postad 17 Augusti , 2007 text... Mycket av det du skriver är ju bara blahablaha. Det är åsikter och krav av bevis från min sida. Nej, jag kommer aldrig kunna bevisa att FI bara synar med top 5%, men inte heller kan du motbevisa. Vad sannolikheten är för att han sen ska Cbetta vet ju varken du eller jag heller. Men vi har två reads på honom, han öppnar ofta och han Cbettar ofta. Jag har sagt siffran 70% openbet och 5% för att syna allin. Ni säger vidare, men låt oss få en siffra på hur vid hans synHD sträcker sig. Säger ni över 15% skrattar jag för det innebär bl a K10 och A7s. Säger ni över 10% menar ni att han tar syn med A9s. I min värld ser det ovanligt löst ut, och definitivt ser det ut som att han trots chiplead kommer åka innan bubbla. Är man chippie bör det inte alltid vara pottoddsen som styr. Vinner handen för sällan och oddsen du får är marginella bör du avvakta till bättre läge. Som extremexempel, låt säga att du får 10% vinstchans i aktuella handen men odds som räcker att du vinner 7%. Hur många är villiga att ta den synen som chippie? Visst är det +EV att ta den men sällan värt risken trots allt. Normal bullystrategi är att köra över folk utan att ta handen till showdown om man inte tror sig ha bra chans att vinna den, eller goda pottodds. Min strategi var som ni förstår att lura in honom till att få odds på många händer av vår potentiella HD men inte just denna. Det får han om han Cbettar och vi ställer. Att ingen av dem skulle betala av köper jag inte riktigt, speciellt inte då ni verkar tro att killen är en lös synare. Låt för enkelhetens skull få ett klargörande i hur ni tänker, svara på denna fråga. 1: Om vi VET att det kommer ett CB från FI1 och vi tror att FI2 sitter på 55-1010, A10+ är det då rätt att slowa? Citera
Ängeln17 Postad 17 Augusti , 2007 Rapport Postad 17 Augusti , 2007 Fråga Sulla: Anser du att de som svarat på 2+2 oxå är inkompetenta MTT-spelare som inte förstår? Citera
DocLame Postad 17 Augusti , 2007 Rapport Postad 17 Augusti , 2007 Jag tycker det är synd att den här tråden som började så pass bra har flippat ut lite - det är lite väl mycket sandlådekrig om vem som har "rätt" snarare än en konstruktiv diskussion som vi kan lära oss av. Själv anser jag fortfarande (liksom Ola m.fl.) att en lagom reraise spontant bör vara förstahandsalternativet. Men det innebär inte alls att jag inte tycker att direkt ställ kan vara jättebra. Och Sullas resonemang kring en syn tycker jag är väldigt spännande och lärorika. Men till slut beror väldigt mycket i denna situation på de antaganden vi gör om Fi, och ingen i tråden vet egentligen vilka sådana antaganden som faktiskt är valida. Att en viss majoritet har en viss uppfattning är i sig ju inte ett bevis på att denna uppfattning är "rätt" annat än i vissa moralfilosofiska sammanhang, men knappast i poker. Citera
sulla Postad 17 Augusti , 2007 Rapport Postad 17 Augusti , 2007 Fråga Sulla: Anser du att de som svarat på 2+2 oxå är inkompetenta MTT-spelare som inte förstår? Jag anser att nån hakat upp sig på mitt felaktiga %-tal. Att de andra anser att det är en no-brainer är inte så svårt att förstå, för EV´t är säkert tämligen marginellt gentemot att ställa eller syna. Dessutom får jag känslan av att de som ännu postat inte har gått mycket djupare än att jaha, vi har QQ och det ligger lite pengar i potten, vi ställer och hoppar allt fancy. De ja hävdat vara inkompetenta är mestadel spelare som inte förstår komplexiteten i MTT´s. De som sitter och nöter som om det vore CG och tänker att alla situationer som är +$EV i CG förutsättningslöst är det även i MTT´s. Problem som att variera spel beroende på stacksize, nivå vs avarage, nivå vs BB mm mm. Därmed inte sagt att det skulle vara svårare att lira MTT´s men det är bra mycket variansrikare och det kan finnas värden i att gambla mer eller mindre i olika skeden av turren och beroende på ens egen placering eller nivå. EDIT: Ang AJ. Det finns också ett värde i att inte sätta sig i svåra situationer med ofärdiga mediokra händer. Oftast kan du plocka upp ett par blind genom raise/reraise pre, kanske även efter flop, men nån gång är din hand dominerad och då har du bara din read att gå på om motståndaren sitter på AK el A10. Och om du tänker vika för varje motstånd du får mot AJ med träffat A kommer du snart vara bortbluffad. Samtidigt lär du förlora fler större potter än du vinner på den. Och vågar du inte se showdown med den förändrar du ju ändå handen till en bluff. AJ är en vinna lite, förlora mycket hand, såvida du inte träffar en fin flopp och FI har ett starkare A. Citera
sulla Postad 17 Augusti , 2007 Rapport Postad 17 Augusti , 2007 Jag tycker det är synd att den här tråden som började så pass bra har flippat ut lite - det är lite väl mycket sandlådekrig om vem som har "rätt" snarare än en konstruktiv diskussion som vi kan lära oss av. Själv anser jag fortfarande (liksom Ola m.fl.) att en lagom reraise spontant bör vara förstahandsalternativet. Men det innebär inte alls att jag inte tycker att direkt ställ kan vara jättebra. Och Sullas resonemang kring en syn tycker jag är väldigt spännande och lärorika. Men till slut beror väldigt mycket i denna situation på de antaganden vi gör om Fi, och ingen i tråden vet egentligen vilka sådana antaganden som faktiskt är valida. Att en viss majoritet har en viss uppfattning är i sig ju inte ett bevis på att denna uppfattning är "rätt" annat än i vissa moralfilosofiska sammanhang, men knappast i poker. Bra skrivet Citera
Recommended Posts