Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
1: Varför skulle Hero ställa any two? Med +20BB? Som jag ser det skulle en ställ HD från Hero se ut ungefär 88+ AQ+.

Som chippie, kan man självklart syna med en HD som står sig ca 40% mot detta men man kan också välja att spela safe och de är väldigt troligt är FI bara har 25-30% mot Heros HD.

Låt mig klargöra: Får man syn på sin allin så självklart kan man ställa när som, men miniraisen från FI betyder inget. Han har troligen inget och är beredd att kasta för minsta motstånd. Pushar vi lär han vika många av de händer som ingår i hans openraiseHD medans vi kan locka med honom om vi bara synar.

Var har jag skrivit att hero skulle ställa med any 2 ??

• Svars 194
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Sry, läste totalt fel i ditt inlägg.

Förstår din poäng, men samma sak är tidigare sagd. Vet han att vi kan ställa brett, vet vi att vi kan få syn på ställ och därför vill vi ställa starka händer.

Problemet är dock att vi ännu inte vet huruvida FI tänker så långt, och att mer än hälften av hans HD är osynbar oavsett om vi bluffar eller inte.

Postad

Sen en fråga rent allmänt. Hur ofta ser ni allin 20BB preflop i +50$ freezeout turrar bli synade av skräp oavsett read eller inte. Får vara en rejält slaskig image man ska ha för att få syn av låga PP eller A med sämre kicker.

Postad

Det här är givande! Måste erkänna att jag spelar cash game, men det kan väl inte bli HELT fel... eller? Om du säger att du pushar på 88+ och AQ+. Dessutom skall synen komma på 40%+, då synar killen alltså på 99+ och AK. (En av spelarna räcker förstås.) Så långt verkar din argumentation perfekt, men (och här har jag kanske helt fel) betänk stack storlekarna. Det finns ingen risk här att storstacken blir stackad. Därmed kan han inte enligt mig spela så tight. Det skulle innebära positivt EV för hero att pusha med precis vad som helst. Att pusha med xy, om du ser det från det hållet! Det kan väl inte vara rätt spel från vår storstack? Fast kanske är det just det som är lösningen. Pusha med xy och syna med QQ? :-)

Postad

sulla "dryga 91 får du med syn + checkraise" ehh, givetvis inte ok, vad är tänkbart scenario från dig? rundcheck till river om vi synar? om FI 1 el 2 satsar minsta slant är de båda nära på commited.

sulla "Runt 53K får du om du pushar direkt." Nej, man får i genomsnitt mer om dom inte synar väldigt tajt Jag ger dig 60, so what, med lite flyt skulle du kunna få in 150

sulla "Du får anta att du redan är torsk om han sitter på AA/KK, så hur får du då pengar från de övriga händerna? Ställ? Mmm kanske att AK/JJ synar, kanske inte, bara för att han är aggro pre betyder inte att han tar allinsyner hur som helst." "Han höjer varje hand" Att han inte tar syn med annat än JJ+, "kanske" AK är så brutalt absurt.Ok även om han tar syn av 88-JJ hur gör du med de andra händerna i hans HD för de viker han omgående. Du får fortfarande bara betalt av dryga 20% av hans HD, får du däremot det är du favorit, det köper jag

sulla "Vi pratar MTT, detta är inte CG, är det förbi din begränsning som pokerspelare så tillför du inget med menlösa kommentarer." Men sluta med översittarattityden. Eurythmech tänker rätt och inte du.Min pappa är starkare än din

XaaL "Jag gillar sullas linje skarpt. Går man in maximera den troliga vinsten och är redo att chansa något för det så tycker jag att det är helt rätt linje. Om man däremot vill göra det lättare för Fi men samtidigt nästan alltid kommer att ta ner potten, då ställer man.." Om man vill maximera vinsten, då spelar man inte som sulla. Tack, väldigt konkret

sulla "Ge mig en vettig HD och jag ska berätta vad som är fel med den." Jag kan ge dig HDn 66+, AQ+ (även fast han borde syna lösare mot en äns halvtajt, halvkompetent pushare.) försök nu berätta vad som är fel med den.

Den syn HD du presenterar motsvarar 7% av alla händer, om vi uppskattar att han gjorde preraisen med 70% av alla händer(uppskattningsvis) hittar säkert tom du en lucka i spelet.

sulla "Stars miljon, vi har kommit en bit och får anta att vi har relativa kompetenta FI´s i denna hand." Nej.Varför? Nämne jag också att han är chippie efter x antal timmar spelande. Om han har haft maxflyt bjuder jag på den överdrivna respekten för honom.

sulla "Ni som skriver ställ in lirar för ofta på prima 10-30$ nivå" Ja, alternativt stars 1000$ turnering, där en del folk normalt pushar och synar semioptimalt. Säkert förekommer det på alla nivåer, dock skillnad på frekvensen av allinsyner

sulla "Alltså bör en syn HD se ut så här vid heros raise/allin AK,AKs,AA,KK,QQ,JJ" Det bör den? Varför då? Det stod väl, för att openraise är vid, och hälften av de händerna inte kan syna ens en bluff från hero, dessutom varför skulle han riskera så många BB i en extremt marginell hand, vi pratar hjältesyn

sulla "Att han skulle vara dum i huvudet och syna en allin eller raise som betyder att han comittar sig allin med en hand som inte har odds kan vi INTE förutsätta. Killen är chipleader vilket innan motsatsen bevisats får betyda att han är duktig och mycket väl vet vad han gör." Att han är dum nog att lägga nöthänder som AQ kan vi inte förutsätta. Motsatsen har "bevisats", han minihöjde. Det gör att vi får anta att han är dålig tills motsatsen är bevisad, för att det är extremt sällan optimalt att minihöja. Och att han är chipledare säger ytterst lite om hans kompetens.Minihöjning = Bevis? Ett optimalt sätt att få gratis Blinds utan att riskera att stoppa in för mycket i potten ser jag det som/att få folk att raise när jag har nötter.Så vi ska anta att han är fisk istället?

sulla "Finns troligen bara ett överkort ute alternativt 2 st A. Skulle säga att de ser ganska ljust ut." Jag får anta att du av någon anledning glömde bort kungarna i leken. Intressant vore att höra vad du tror FI2 har för HD ingår Kx? Troligare med Ax /PP enligt min mening. Hur som, även om du lägger in K har du goda odds.

Ebisumaru "Vad gör du med AJ här" sulla "Som hero? Kastar, ur position och kass hand" Jätteilla, du tjänar som sjutton på att spela den med antinget ett ställ eller syn, checkpush på bra floppar. sulla "Som FI? Raisar aldrig upp den i första läget, limpar möjligen. Har jag raisat kommer jag definitivt inte syna att ställ" Jag tror nästan du skämtar här. Det är om möjligt ännu värre att inte openhöja AJ från vilken position som helst på bubblan som chipledare.

AJ är en hand som när den blir Allinsynad ALLTID ligger efter och ibland dominerad.

sulla "Slå om till 12 är standard och lite tråkigt alternativ, att du får ställ tillbaks där händer uteslutande av överspelande AK alt AA QQ eller helt galna spelare som överspelar ett PP. Men jag tycker vi ska utesluta det då vi troligen har att göra med en kompetent FI här." Är det standard? Du har inte nämnt någonting om att det skulle vara standard tidigare. Jag tror nästan du säger så för att verka kompetent. Och åter igen, om vi har att göra med kompetent motståndare så vet han att han har höjt varje hand och vill inte sitta och lägga nöthänder som AQo i det här läget med dom pot odds han får.3BB raise är standard i alla MTT´s där man har 20-100BB det vet du likväl som jag. Nu talar du som att han har en hand, troligen har han det inte, hur får du betalt av dem?

sulla "Folk har svårt att förstå på detta forum..." Det är du som har svårt att förstå, du kan inte bättre turneringspoker än dom flesta här. Det har du visat i många trådar. Du kan posta handen i 2+2 highstakes MTT forum och se vad dom säger, dom har generellt extremt bra koll där. Spelarna där spelar väl bland den bästa turneringspoker som finns just nu. Är helt övertygad om att jag lirar bättre MTT än flertalet som postat i denna tråden. Kalla det hybris om du vill. Handen är postad.

Postad
Det här är givande! Måste erkänna att jag spelar cash game, men det kan väl inte bli HELT fel... eller? Om du säger att du pushar på 88+ och AQ+. Dessutom skall synen komma på 40%+, då synar killen alltså på 99+ och AK. (En av spelarna räcker förstås.) Så långt verkar din argumentation perfekt, men (och här har jag kanske helt fel) betänk stack storlekarna. Det finns ingen risk här att storstacken blir stackad. Därmed kan han inte enligt mig spela så tight. Det skulle innebära positivt EV för hero att pusha med precis vad som helst. Att pusha med xy, om du ser det från det hållet! Det kan väl inte vara rätt spel från vår storstack? Fast kanske är det just det som är lösningen. Pusha med xy och syna med QQ? :-)

Mmm, säg att han synar med en HD som du leder med 55/45 jättebra.

Men säg då också att det han synar med bara motsvarar dryga 10% av det han raisade med pre. Och att du dessutom troligen kommer få ett CB från honom på flopp. Är det då inte värt risken på 15% att det antingen skulle dyka upp A el K på flopp. Dessutom kan du ju följa spelet därefter. Att ett A el K kommer gör det inte givet att du torskat potten.

Postad
sulla "Folk har svårt att förstå på detta forum..." Det är du som har svårt att förstå, du kan inte bättre turneringspoker än dom flesta här. Det har du visat i många trådar. Du kan posta handen i 2+2 highstakes MTT forum och se vad dom säger, dom har generellt extremt bra koll där. Spelarna där spelar väl bland den bästa turneringspoker som finns just nu. Är helt övertygad om att jag lirar bättre MTT än flertalet som postat i denna tråden. Kalla det hybris om du vill. Handen är postad.

Stämmer säkert att du är en bättre MMt spelare än flertalet. Men som vanligt spelar det ingen roll i given handanalys. Då gäller det att ställa sig frågan om du är en bättre spelare trots eller tack vare att du gör ett visst spel. Även bra spelare har luckor och det är väl dom du försöker täppa till?

Sen angående handen tycker jag väll ställ känns bäst, men du har i botten ett par bra tankegångar.

Postad

Men säg då också att det han synar med bara motsvarar dryga 10% av det han raisade med pre.

Du ville ha matte, så here it goes.

om du synar blir potten 14800. Raisar du all-in höjer du ytterligare 37932.

Det innebär att motståndarna tillsammans måste syna (14800 / (14800 + 37932)) gånger för att du inte lönsamt skall kunna bluffa. (Sklansky!)

Det innebär ca 28% syn på din allin. Nu blir det struligare... Hur ofta skall vilken spelare syna?... För att inte göra jättefel delar jag på "syn-ansvaret". Det skulle innebära ca 15.2% syn per spelare, INTE 10%!

Postad
Mmm, säg att han synar med en HD som du leder med 55/45 jättebra.

Men säg då också att det han synar med bara motsvarar dryga 10% av det han raisade med pre. Och att du dessutom troligen kommer få ett CB från honom på flopp. Är det då inte värt risken på 15% att det antingen skulle dyka upp A el K på flopp. Dessutom kan du ju följa spelet därefter. Att ett A el K kommer gör det inte givet att du torskat potten.

15%???

Det är 41% att A eller K kommer på flopp om vi ej antar något om övriga spelares händer.

Postad

Är naturligtvis ingen exakt beräkning jag delgivit ovan, utan ett förmodat %tal på en förmodad HD.

Tanken var väl ungefär, han kan tänkas openraisa med 70% av sina händer, men bara 10% av dessa (7%) kommer han ta syn med om vi ställer.

Postad
Är naturligtvis ingen exakt beräkning jag delgivit ovan, utan ett förmodat %tal på en förmodad HD.

Tanken var väl ungefär, han kan tänkas openraisa med 70% av sina händer, men bara 10% av dessa (7%) kommer han ta syn med om vi ställer.

och du ställer fortfarande inte AJ?

Postad
15%???

Det är 41% att A eller K kommer på flopp om vi ej antar något om övriga spelares händer.

Då förutsätter du att ingen av dem har A eller K på hand, ok fine, men har du bestämt dig för att checkraisa any flopp så har detta mindre betydelse.

Och det är 12% att vi hittar triss på flopp.

Postad

Nej inte nödvändigtvis, av samma enkla anledning som att jag inte autoställer först ut i SB trots att det bara är kanske 5-10% att jag ska kunna få en syn av BB, men beror naturligtvis på situation.

Postad

...och DÄR är betänketiden slut och handen auto-foldas och du blir sitting out... slarvigt, ;-)

...med andra ord, är det bara jag som inte riktigt fattar hur man kan överanalysera en QQ i en MTT så fruktansvärt?

det kan ju inte vara CP fel att varken syna eller ställa....

argh!

Postad
Är helt övertygad om att jag lirar bättre MTT än flertalet som postat i denna tråden. Kalla det hybris om du vill. Handen är postad.

Nej inte nödvändigtvis, av samma enkla anledning som att jag inte autoställer först ut i SB trots att det bara är kanske 5-10% att jag ska kunna få en syn av BB, men beror naturligtvis på situation.

.

Postad
Då förutsätter du att ingen av dem har A eller K på hand, ok fine, men har du bestämt dig för att checkraisa any flopp så har detta mindre betydelse.

Nej, jag förutsätter att jag inte vet någonting om händerna.

Vet man att ingen av de två fi har någon A eller K blir siffran 44%, i andra extremfallet när jag antar att de båda har AK är sannolikheten 24%.

Om det har stor betydelse för analysen eller inte vet jag ej, jag vet dock att siffror helst bör vara korrekta om de skall finnas med i en analys. Såg att du hade med 15% i

http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Number=11691696&an=0&page=0#Post11691696

, tror att folk mer sannolikt lyssnar på dig om du rättar siffran.

Postad

Är dålig på sånt här men ger det ett försök, sägas bör att detta inte enbart är en matematisk fråga, psykoligi, läget FI befinner sig i mm fäller ofta stora avgöranden

För att syna ställ pre måste FI 1 anse sig ha 43% över Heros HD, det har han med dryga 4% av toppkorten. Men då han inte vet att vi sitter på exakt QQ kan han kräva mer eller mindre. Jag antar dock att han har ungeför koll på att Hero bör sitta på AQ+ eller 1010+, då kan han ställa med dryga 6% istället.

Så om vi nu antar att FI raisar med 70% av sina händer men bara kan ta syn med 6% för att få exakta odds(han lär ställa tajtare än så för att få lite +EV) kommer vi ofta här bara plocka ner potten och tappa värdet i vår QQ.

Om vi istället ger FI en flopp som kommer låg och han kastar ut ett bet på 8000 kommer vi ge honom odds att slänga in resten till oddset 34% vilket han MYCKET oftare ta då detta spel ser ut som en desperat bluff/drag.

Lägg där till att vi kan få en garanterad avkastning om nån träffar toppar lägre än QQ samt ofta även på mellanpar/drag.

Vad oddsen är för att båda/en/ingen träffar par mm orkar jag inte ens tänka på. Men värdet i att låta FI1 bluffa på flopp gör det fördelaktigt att låta honom göra det.

Postad
"Sulla citat".

Om det är en lucka att släppa mediumhänder preflop så tar jag igen det på andra spel, det finns inget motsatsförhållande i det jag sagt pga att jag kastar AJ

Postad

...med andra ord, är det bara jag som inte riktigt fattar hur man kan överanalysera en QQ i en MTT så fruktansvärt?

det kan ju inte vara CP fel att varken syna eller ställa....

argh!

Håller med dig till fullo, tror även at världens bästa MTT spelare både live och onlina hade spelat denna hand olika från gång till gång.

Postad
Om det är en lucka att släppa mediumhänder preflop så tar jag igen det på andra spel, det finns inget motsatsförhållande i det jag sagt pga att jag kastar AJ

Med såna jätteluckor är det ju svårt att föreställa dig som duktig. Ställt i relation till din argumentation här så klarnar bilden allt mer.

Du tror fortfarande att fi bara synar max 10% av gångerna? Fi 2 då?

Du verkar helt undvika att reflektera över riskerna med att fi kommer ikapp på floppen. Dessutom, fattade jag dig rätt om du säger att du inte har någon aning alls egentligen, hur stort värdet är i att se en flop?

Postad
Sen en fråga rent allmänt. Hur ofta ser ni allin 20BB preflop i +50$ freezeout turrar bli synade av skräp oavsett read eller inte. Får vara en rejält slaskig image man ska ha för att få syn av låga PP eller A med sämre kicker.

Tycker det är ganska standard att mina AK-pushar får instasyn från alla möjliga låga sunkiga pocketpar i såna här lägen, oavsett vilket inköp turneringen är på. Jag ställer lätt QQ i detta läget, orka ta en flop mot två motståndare liksom. Så jäkla bra är faktiskt inte QQ mot två spelare, jag menar mot två ganska troliga halvstarka händer (typ Ax, lägre PP) så ligger vår vinstchans mellan 55-60%

Postad

Efter att ha läst denna tråd är man ju en aning kluven:

Syn: Enkelt att slinka undan en flopp med överkort. Tveksam till att man får ut så mycket mer om inte någon träffar floppen, och då är man antagligen slagen. Jag hatar att bli utdragen när jag försöker mig på lite finlir, om någon träffat triss i detta läget ger jag honom garanterat alla mina chips.

Höjning till 16k: Om jag får syn skulle det göra ont i kroppen om ett överkort kom på floppen. Får antagligen inte ut mycket mer om jag inte är slagen på floppen. Om min motståndare nu träffar trissen med sitt lägre par får han också mina chips men nu kan jag rättfärdigt hoppa på honom i chatten ( som om det skulle göra saken bättre)

Höjning till 12k: Gör inte lika ont om överkort på floppen, och om de lägger sig preflopp för 16 borde de inte lägga sig för 12k också?

Ställa: Min favorit, och innan jag läste denna tråd så skulle jag knappast övervägt något annat. Min inställning är att om du inte tänker lägga dig för en reraise allin preflopp (Vilket jag inte kunnat göra i detta läge tyvärr), så kan du lika gärna stoppa in allting direkt. 25% ökning av stacken är inte fy skam i detta läge. Dessutom retar en allin alltid någon vilket gör att jag får syn vid ett senare tillfälle.

Känns som att alla spel utom ställ bäddar för att man förlorar en stor pott eller vinner en liten.

Var är länken till 2+2? Postade du aldrig sulla?