Gå till innehåll

Stämning?


stoffe83

Recommended Posts

Nu ska vi se om jag kan få hjälp och tips av er på forumet som är lite haja på rättssystemet.

I oktober förra året köpte jag en lägenhet av min pappas företag (de hade haft det som kontor)

De va tvugna att ta dit 2 mäklare för värdering. den ena skrev 45 kvadrat och satte priset 100K. Den andra som är en stor känd byrå satte 46 kvadrat och 150K. Affären gick inte vi någon av dem, utan de var inblandade för att ge pappas företag ett underlag. De tog betalt för värderingen.

Jag fick köpa för 120K utan att det blev budgivning. Summan beslutade de med mäklarnas underlag.

Nu har jag fått tillökning och vi måste sälja lyan och skaffa större. Jag vände mig till en annan stor mäklare som ska sköta affären, men de har fått fram att läenheten är mellan 30-32 kvadrat. Alltså minst 14 kvadrat mindre. Jag har hela tiden varit skeptisk till storleken, men när 2 mäklarfirmor varav den ena är riktigt stor skriver 45-46 så antar man juh att de gjort rätt.

Nu sätter juh detta mig i klistret. Jag har väl betalat för mkt?

Min mäklare tycker att jag ska stämma det stora företaget.

Kan jag det? Underlag på deras värdering finns kvar osv.

 

Hur är mina chanser, vad bör jag göra? Nån som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är säljaren som ansvarar för att uppgifterna vid försäljning är korrekta. Om det inte står någon uppgift om yta på köpekontraktet (vilket det gör på alla kontrakt jag har sett i vår BRF) så är det ytan som bostadsrättsföreningen har som officiellt mått på din lägenhet. Tala med din ordförande om det.

 

Sedan kan man fråga sig hur två olika mäklarfirmor kommer fram till 45 kvm och den tredje endast 30. Det är rätt stor skillnad mellan en 45kvadratare och en 30 kvadratare liksom. Om diskussionen gäller ytor som klassas som biytor, t.ex. att det är för lågt i tak eller kanske att en del av lägenheten ligger under marknivå så tror jag du måste bevisa att de medveten ljugit för dig.

 

Om säljaren fått felaktig rådgivning är ingenting som du som köpare "har med att göra", utan det är du som måste driva fallet mot säljaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en för komplicerad fråga för att få hjälp via ett forum. Eftersom det inte gått ett år sedan tillträdesdagen kan du fortfarande få avdrag på priset eller häva utan att säljaren behöver handlat mot tro och heder.

 

Men som sagt, vänd dig till en jurist/advokat i staden så kan de avgöra om du har möjlighet att kräva tillbaka pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med så stor procentuell skillnad tycker man ju att du borde ha upptäckt det.

Du säger "Jag har hela tiden varit skeptisk till storleken..."... hur är det med undersökningsplikten här? ... dessutom krävdes det inte speciellt mycket av dig för att ta reda på den exakta ytan.

Det finns en massa rättsfall om sånt. Jag borde kunna skaka fram nåra om du vill läsa.

 

Men som Juggler säger... för komplicerat för ett gäng forumnördar att svara på. Snacka med ett proffs/advokat. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan ha nått att göra med att det innan var en "kontors-lägenhet", kanske räknade in massa biytor som man inte gör i vanliga lägenheter

 

I vanliga lägenheter så räknar man in hela ytan innanför ytterväggarna inkl väggar och allt.

 

Om det stämmer att ytan är så pass mindre så lär det inte vara så svårt att få priset nedsatt. Det låter dock väldigt osanolikt att två oberoende mäklare räknar fel. Jag tror säljare får stå för kalaset som sedan kan kräva ersättning från värderingsfirmorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I huset är det 3 plan. På 2 av dom har de större lägenheterna köpt till ettorna och då är deras enligt ordförande 46+32 (osäker på 46) men ni förstår hur jag menar. Min mäklare hade även bett byggnadsverkskontoret (kan det stämma) om planlösning. Den sa 30-32. Så var de fick 45-46 ifrån vet i´sjutton. Det jobbiga är att föreningen knappt har ett papper om min lägenhet. Varför vet jag inte.

Jag får nog rådfråga en advokat.

Att sälja tillbaka känns surt då jag renoverat och införskaffat en del nya vitvaror osv. Känns som att jag kommer gå duktigt minus på detta :(

 

Glad att du svarade Cyntax :) Du brukar kunna luska fram mkt. Du får gärna gräva fram något :)

 

Tack för era svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara sådan, men om det i verkligheten är 30kvm istället för uppgivna 45 så borde du märka det. Viss skillnad på 5*6m eller 5*9m, även om det kan vara svårt att se ytor i en lägenhet.

 

Förmodligen är det så att du får vända dig till den du köpte lägenheten av för att få kompensation. Han (företaget i detta fall) får sedan begära ersättning av den som "lurat" honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...