stroem Postad 10 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2007 det går inte att ha bestående skrift i en dröm. den förändras om man tittar bort från den och tillbaka igen. samma sak gäller allt i drömmar. tittar man bort från nånting och tillbaka igen så har den saken förändrats. som nån sa så är logiken helt vriden också, jag personligen har en tendens att acceptera saker som logiska som alls inte är logiska. trodde tex i en dröm att de som var med i drömmen (några vänner) också låg och sov och vi möttes i drömmen, när jag i drömmen förklarade för dem att det var en dröm blev de helt förvånade och tyckte typ att det var häftigt, sen såg jag en älg hoppa från ett bord och flyga iväg sen vaknade jag. det svåraste (och roligaste) med lucida drömmar tycker jag är att man kan styra precis allting, men det är inte lätt. tex så om man klarar av att fokusera på att "nu kommer det en polisbil" då kommer det en. och det är också svårt att flyga ordentligt mm är det nån fler som känner det där pirret i kroppen när man somnar och går över till dröm? jag känner det ofta på morgonen när jag somnar om igen (har aslätt för att somna om på morgonen) i slutet på lucida drömmar blir allting gråare och gråare för mig och det blir svårare att vara kvar i drömmen, nån annan som upplever den känslan? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lixifer Postad 11 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 11 Augusti , 2007 Någon som också har erfarneheter av ut-ur-kroppen-upplevelser/astralprojektion? Ja 2 ggr. Första gången kunde jag inte motstå frestelsen att vända "mig" om och titta på min kropp när den låg och sov i sin säng -i motsats till alla rekommendationer som sade att detta var lite för mycket för hjärnan att hantera vid första försöket- och mycket riktigt blev jag riktigt skärrad och klarvaken igen. Kanske låter löjligt men det var väldigt skrämmande att se på sig själv sådär. 2dra gången gjorde jag inte om misstaget att se på mig själv utan var mer fokuserad på att ta mig ut. Genom väggen och fönstren och det gick.. Minns hur förvånad jag var.. Flyga.. Precis ovanför topparna på lövskogen vansinnigt fort. Jag minns hur oerhört glad jag var att jag i detta tillstånd kunde flyga. Men - och det är egentligen märkligare än allt det andra tillsammans - jag kunde känna blåsten dra i mitt hår och kylan i huden och musklerna. Efter det drog jag bara runt och iaktog allt och tappade till slut så mkt fokus att det avbröts... Båda gångerna skedde det av misstag. Dvs jag hade länge försökt och varit nära men misslyckats vid "sovdags". Dessa båda gångerna hade jag vaknat mitt i natten och gjort ett i mina ögon halvhjärtat försök. Jag tror att nyckeln var att jag var mera avkopplad då. Anyway.. Det verkar som folk inte har koll riktigt: Man gör en distinktion mellan en lucid-dream och en astral projektion. En lucid-dream (LD) kan variera från någorlunda klar/drömsk till knivskarp "vakenfokus"-alltså precis lika klartänkt och fokuserad som du är i vaket tillstånd. Man kan "få ut mkt" av LDs men dessa går inte att jämföra med en riktig AP. Sömnparalys>Tryck över bröstet, hjärtslag som hörs öronbedövande högt, det pirrar/vibrerar i extremiteter och till slut hela kroppen är ett typiskt förstadie till det som man kan få att övergå i en astral projektion (AP) eller ut-ur-kroppen-upplevelse. (Som tex klykas beskrivning) En fullbordad AP är en kick som inte kan jämföras med någonting annat. (mig veterligen iaf) Obeskrivlig känsla kort sagt. Det finns droger, som vad jag förstår ganska lätt kan hjälpa en att inducera en AP. Däremot skulle en sådan drog imo kanske kunna "förfalska" upplevelsen. Det vill man inte. Men det är bara min åsikt. Det är svårt, man måste vara fokuserad, och den som är intresserad av ämnet måste s.a.s vada genom ett träsk av amerikanska new-age mumbo-jumbo typers alster och sålla sig fram, men det är det väl värt. GL Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
asken Postad 14 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2007 Vet någon om man kan göra något så man inte lider av sömnparalys? Det är ju verkligen sjukt obehagligt... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klyka Postad 14 Augusti , 2007 Författare Rapport Share Postad 14 Augusti , 2007 Vet någon om man kan göra något så man inte lider av sömnparalys? Det är ju verkligen sjukt obehagligt... Heh, o jag som håller på o framkallar sömnparalys.. I mitt fall har det bara varit behagligt, men jag har ju å andra sidan vetat vad det handlar om när jag går in i paralysen, inte vaknat in i den. En grej kanske kan vara att som jag framkalla sömnparalys från vaket tillstånd, så att du känner igen känslan som något ofarligt när du vaknar med paralys. Men det generella rådet brukar nog vara god sömnhygien. Alltså bra sömnvanor såsom att lägga sig och vakna på samma tider de flesta dagar, att lägga sig nedvarvad (inte komma direkt från MTT-klonken o försöka somna), att inte ha en massa andra aktiviteter i sovrummet (det ska bara vara till för sömn och sex) etc. För fler tips, sök på sömnhygien. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
asken Postad 14 Augusti , 2007 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2007 Tack för tipsen! Har vaknat i paralys en hel del gånger, så nu vet jag ju redan vad det är när jag vaknar och kan ta det ganska lugnt. Fast jag skulle ju ändå gärna slippa det helt eftersom det är så sjukt läskig känsla. Kommer fortfarande ihåg första gånger jag vaknade i paralys, har inte varit så rädd någon annan gång i hela mitt liv. Sov inte på 3 nätter efter det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts