Gå till innehåll

Ingen Utbildning, bara pokern


jane11

Recommended Posts

Hej..mitt namn är jan och är 22år. och bor med min sambo.

 

Har en fråga till folket på PF.. finns det någon mer än jag som lever på poker som är kanske i samma ålder eller uppåt 25 och som inte har någon slutförd utbildning från gymnasiet?

 

jag spelar kanske in allt från 15-35k kr (olika) i månaden och har rulle på 6k dollar samt en ekonomi på bara 90k svenska kr (just nu).

 

så undrar hur ni som personer i detta ämne tänker?

 

1. eh vi får se vad som händer i framtiden!

2. jo de blir nog plugga utbildning

3.Nej. tar nog ett "låglön" jobb utan krav på utbildning när jag väl kommer behöva.

4.Vi sattsar på pokern nu, inga andra framtidsplaner

 

exemplel ovan.

 

eller är jag ensam om liknande situation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Är i samma sits som dig. Har själv funderat ett bra tag men har kommit fram till att jag ska köra på en blandning mellan alternativ 2 och 4. Tycker verkligen det är bra att försöka kombinera pokern med något annat då det blir sjukt tråkigt att grinda hela dagarna och inte göra något annat. Varken bra för kropp eller själ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4.

 

För om jag fattar rätt så dubblar du nästan upp rullen månad för månad och plockar ut hälften. Det är imponerande. MYCKET imponerande. Själv hade man ju åkt på någon förlustmånad emellanåt, eller någon månad då man stampat på stället. Men så kör jag ju inte enligt "4" heller :-) . Men det tycker jag att du ska göra, helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv nästan motsatt situation mot dej; dubbelt så gammal, bra utbildning, kul och välbetalt jobb och dåliga pokerkunskaper (har först helt nyligen börjat gå +/- noll på $0,25SNG).

 

Jag tycker att du skall fundera i lite annorlunda banor beträffande pokerframtiden:

 

A. Kommer du att vilja bilda större familj, och känns pokern tillräckligt trygg som inkomst då?

 

B. Om du vill skaffa jobb senare (enligt ditt förslag 3), är du den typen av människa som trivs med den typen av jobb som erbjuds då du saknar utbildning? Kommer du då också vara beredd att gå ner i inkomst i så fall, eller kommer du att ha skaffat dig utgifter efter dina nuvarande intäkter (de flesta människor tenderar att göra så)?

 

C. Kommer poker att vara en möjlig inkomstkälla (rent generellt) några år fram i tiden? Här kan man beakta både risken för politiska beslut som försvårar poker som yrke likväl som risken för att det nuvarande stora pokerintresset från allmänheten minskar vilket is fall troligen gör att färre och skickligare personer slåss om mindre tillgängliga summor.

 

D. Om du vill utbilda dig senare, kommer din dåvarande ekonomi, familjesituation och inlärningsförmåga tillåta dig det? Min egen privata erfarenhet är att inlärningsförmågan minskade drastiskt runt 30-årsåldern, likväl som att fritiden som tvåbarnsfar räknas i minuter snarare än i dagar vilket gör det helt omöjligt för mig att klara mina två återstående tentor för att få ut min civilingenjörsexamen.

 

E. (Borde kanske stå högst upp?) Hur ser din sambo på poker som yrke?

 

F. Hur länge pallar din kropp att sitta i statisk ställning framför datorn. På 'normala' skrivbordsjobb ingår oftast betydligt mer rörelse med att hämta pärmar, diskutera med kollegor osv vilket ger mindre risk för arbetsskador än jag tror heltidspoker innebär. Jag misstänker också att försäkringsskyddet är svårtolkat om du råkar ut för musarm, ryggproblem eller liknande pga pokern.

 

G. Med en bra utbildning kan du få in ungefär samma pengar + semesterersättning + pensionsinbetalningar (pensionsinbetalningarna iofs efter 28 års ålder) med en väldigt låg risk jämfört med pokern. Påverkar det ditt beslut?

 

H. Du är uppenbarligen duktig på poker och jag förutsätter att du trivs med det (annars skulle du väl knappast överväga det som framtid). Kommer du fortfarande att tycka att det är kul om fem år?

 

Sammanfattningsvis: jag tycker att frågan är alldeles för stor för att jag själv skall kunna stå för ett råd i frågan. Jag tycker att det är sunt att du ifrågasätter ditt yrkesval, så det enda råd jag kan ge är att fundera noga och inte ta förhastade beslut. Du har här fått några andra frågeställningar att fundera på, ta gärna in fler infallsvinklar från andra håll tex från personer som har levt på poker en längre tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egen privata erfarenhet är att inlärningsförmågan minskade drastiskt runt 30-årsåldern, likväl som att fritiden som tvåbarnsfar räknas i minuter snarare än i dagar vilket gör det helt omöjligt för mig att klara mina två återstående tentor för att få ut min civilingenjörsexamen.

 

min erfarenhet är att min inlärningsförmånga dubblades när jag fyllde 24år. kan ju bero på att jag läste några minnesteknik och studieteknikböcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv nästan motsatt situation mot dej; dubbelt så gammal, bra utbildning, kul och välbetalt jobb och dåliga pokerkunskaper (har först helt nyligen börjat gå +/- noll på $0,25SNG).

 

Jag tycker att du skall fundera i lite annorlunda banor beträffande pokerframtiden:

 

A. Kommer du att vilja bilda större familj, och känns pokern tillräckligt trygg som inkomst då?

 

B. Om du vill skaffa jobb senare (enligt ditt förslag 3), är du den typen av människa som trivs med den typen av jobb som erbjuds då du saknar utbildning? Kommer du då också vara beredd att gå ner i inkomst i så fall, eller kommer du att ha skaffat dig utgifter efter dina nuvarande intäkter (de flesta människor tenderar att göra så)?

 

C. Kommer poker att vara en möjlig inkomstkälla (rent generellt) några år fram i tiden? Här kan man beakta både risken för politiska beslut som försvårar poker som yrke likväl som risken för att det nuvarande stora pokerintresset från allmänheten minskar vilket is fall troligen gör att färre och skickligare personer slåss om mindre tillgängliga summor.

 

D. Om du vill utbilda dig senare, kommer din dåvarande ekonomi, familjesituation och inlärningsförmåga tillåta dig det? Min egen privata erfarenhet är att inlärningsförmågan minskade drastiskt runt 30-årsåldern, likväl som att fritiden som tvåbarnsfar räknas i minuter snarare än i dagar vilket gör det helt omöjligt för mig att klara mina två återstående tentor för att få ut min civilingenjörsexamen.

 

E. (Borde kanske stå högst upp?) Hur ser din sambo på poker som yrke?

 

F. Hur länge pallar din kropp att sitta i statisk ställning framför datorn. På 'normala' skrivbordsjobb ingår oftast betydligt mer rörelse med att hämta pärmar, diskutera med kollegor osv vilket ger mindre risk för arbetsskador än jag tror heltidspoker innebär. Jag misstänker också att försäkringsskyddet är svårtolkat om du råkar ut för musarm, ryggproblem eller liknande pga pokern.

 

G. Med en bra utbildning kan du få in ungefär samma pengar + semesterersättning + pensionsinbetalningar (pensionsinbetalningarna iofs efter 28 års ålder) med en väldigt låg risk jämfört med pokern. Påverkar det ditt beslut?

 

H. Du är uppenbarligen duktig på poker och jag förutsätter att du trivs med det (annars skulle du väl knappast överväga det som framtid). Kommer du fortfarande att tycka att det är kul om fem år?

 

Sammanfattningsvis: jag tycker att frågan är alldeles för stor för att jag själv skall kunna stå för ett råd i frågan. Jag tycker att det är sunt att du ifrågasätter ditt yrkesval, så det enda råd jag kan ge är att fundera noga och inte ta förhastade beslut. Du har här fått några andra frågeställningar att fundera på, ta gärna in fler infallsvinklar från andra håll tex från personer som har levt på poker en längre tid.

 

Mkt bra FÖRSTA! inlägg Snickarn. Hoppas man får se mer av dig här på forumet. När jag läser dina frågeställningar så blir det mer och mer klart för mig att en kombo mellan alternativ 2 & 4 är det bästa, som många andra här också verkar tycka.

 

Jag sitter i liknande sits som trådskaparen. Är i samma ålder, jag drar väl in >35 varje månad, har dock slutförd gymnasieutbildning men ingen sambo. Det är där vi skiljer oss åt lite. Tror att poker som yrke kan passa ganska bra om man har tjej, då man kan lägga sessionerna då hon jobbar/pluggar/sover/whatever och sedan få mkt tid över till henne. Stämmer det?

 

Själv tänker jag göra ett försök att plugga ekonomi ny stad. För att träffa nya människor (blir för asocialt med grindningen & ialf jag tenderar att träffa samma kompisar/människor kväll efter kväll, helg efter helg) och framförallt säkra livet inför framtiden lite. Jag vet nämligen att poker inte är något jag skulle vilja syssla med i hela livet. Och som "snickarn" säger; hur säker kan man vara att det kommer vara lika lätt som nu att dra in cash framöver? Jag har levt på pokern gott i 1 år och jag är nöjd med den här tiden. Poker är ju ett perfekt jobb att kombinera saker med precis som man vill, tex tränade jag väldigt mkt under det här året. Men nu börjar det ärligt talat bli lite segt att sitta & köra samma race hela dagarna & jag pallar numera bara sitta ett par h per dag om ens det, visserligen ger detta en ok inkomst men jag har svårt att se att jag kommer komma upp i någon högre nivå i pokern om mitt intresse redan börjat svikta.

 

Jag och du står vid liknande vägskäl inför livet nu tycker jag. Vad jag tänkte, när jag kastade mig in i ekonomieutbildningen som jag antagligen inte klarar av för att jag är för dålig på matte, är att jag ialf gör ett ärligt försök. Annars kommer jag nog ångra mitt val senare i livet (har jobbatpå lager 1 år efter gymnasiet & efter det gjorde poker som jobb att livet gick från natt till dag, jag vet att jag inte pallar ett sådant jobb igen). Och poker fungerar ju suveränt som ett extra jobb där det räcker med några h på kvällen, medans man pluggar. Inte många har det så lätt att kombinera plugg/jobb.

 

Mitt tipps till dig är att prova plugga upp ett par ämnen på komvux så får du känna på lite hur det fungerar. Det var ju trots allt några år sen du pluggade precis som för mig. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara kul att vara så duktig. Din mamma är säkert superstolt!

 

det hoppas jag hon är.

 

hade ju lite att ta av, några års festande och förslappande backpacking hade sabbat min inlärningsförmåga rätt rejält vilket jag insåg när jag kuggade reglertekniken. men nu ~2år sedan jag pluggade senast så känner jag att jag har mycket lättare att ta till mig resonemang och information än när man var student. igår lärde jag mig läsa 15 bokstäver hiragana(ett av de japanska skriftspråken), kunde inte något tecken innan. vågar inte tänka på hur svårt det hade varit utan färdiga tekniker. och då var det bara någon månad sedan jag läste studieteknik och jag la typ 2-3dagar på det bara. ge mig några år med passiv träning så ska jag säkert kunna lära mig ännu snabbare.

 

det är skrämmande hur oeffektiva tekniker man får lära sig i grundskolan. så tror man som individ gör klokt i att lära sig sånt på egen hand.

 

om man bedömmer att intelligens, inlärningsförmåga och minne är viktigt gör man nog klokt i att träna upp dem. finns mängder med info på hur man gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det hoppas jag hon är.

 

hade ju lite att ta av, några års festande och förslappande backpacking hade sabbat min inlärningsförmåga rätt rejält vilket jag insåg när jag kuggade reglertekniken. men nu ~2år sedan jag pluggade senast så känner jag att jag har mycket lättare att ta till mig resonemang och information än när man var student. igår lärde jag mig läsa 15 bokstäver hiragana(ett av de japanska skriftspråken), kunde inte något tecken innan. vågar inte tänka på hur svårt det hade varit utan färdiga tekniker. och då var det bara någon månad sedan jag läste studieteknik och jag la typ 2-3dagar på det bara. ge mig några år med passiv träning så ska jag säkert kunna lära mig ännu snabbare.

 

det är skrämmande hur oeffektiva tekniker man får lära sig i grundskolan. så tror man som individ gör klokt i att lära sig sånt på egen hand.

 

om man bedömmer att intelligens, inlärningsförmåga och minne är viktigt gör man nog klokt i att träna upp dem. finns mängder med info på hur man gör det.

Tips pa bra bocker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det va en hel del intressanta svar där, och ett mkt väl formulerat svar från snickarn som får en att tänka lite längre fram.

 

som sagt trivs med pokern och har inge vidare lust att ta vilket jobb som helst sedan om det skulle gå till krita i framtiden.

 

min sambo vill helst att jag ska skaffa jobb och ha pokern vid sidan om, men det är inte det jag vill göra just nu. Hon har fast jobb och jobbar alla veckodagar 8:00 - 16:30 , denna tid jag lägger ner mest tid vid pokern.

 

sen detta med familj givetvis en framtidsfråga, och med det behövs en mkt större inkomst på poker mot va jag nuvarande har och kan inte ens tänka mig jag skulle kunna bilda familj enbart med poker.

 

men det jag nappar mest på utav inläggen är nog att plugga upp mina betyg i komvux samt poker.

 

kan ingenting om komvux men antar man får välja själv hur många utbildningar man vill börja med (1-2 , 1-3)?

 

dags att ringa en studievägledare kanske :)

 

Roligt o höra vad ni tycker o tänker , även om nuvarande situation är enkel, inga lån eller större utgifter och är 21 år o spelar in månadslöner på poker,(man kan väl kalla situationen för ett tidsfördriv?) men man blir ju lite fundersam så roligt o läsa vad ni andra kommer göra eller gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk säger man ska skaffa nåt vid sidan att göra, det har itne ajg gjort än även om jag många gånger funderat på det och velat, jag är för dålig på att ta såna initiativ helt enkelt. men det är nog något som gör situationen bättre.

 

Dessutom tror jag att du måste börja dra in mer pengar om du ska spela en längre tid (2-3) år till för att det ska vara värt det.

Men visst äre skönt med friheten?;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det hoppas jag hon är.

 

hade ju lite att ta av, några års festande och förslappande backpacking hade sabbat min inlärningsförmåga rätt rejält vilket jag insåg när jag kuggade reglertekniken. men nu ~2år sedan jag pluggade senast så känner jag att jag har mycket lättare att ta till mig resonemang och information än när man var student. igår lärde jag mig läsa 15 bokstäver hiragana(ett av de japanska skriftspråken), kunde inte något tecken innan. vågar inte tänka på hur svårt det hade varit utan färdiga tekniker. och då var det bara någon månad sedan jag läste studieteknik och jag la typ 2-3dagar på det bara. ge mig några år med passiv träning så ska jag säkert kunna lära mig ännu snabbare.

 

det är skrämmande hur oeffektiva tekniker man får lära sig i grundskolan. så tror man som individ gör klokt i att lära sig sånt på egen hand.

 

om man bedömmer att intelligens, inlärningsförmåga och minne är viktigt gör man nog klokt i att träna upp dem. finns mängder med info på hur man gör det.

 

 

Lust att lista de böcker du läste? Är mycket intresserad av att få tag på dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk säger man ska skaffa nåt vid sidan att göra, det har itne ajg gjort än även om jag många gånger funderat på det och velat, jag är för dålig på att ta såna initiativ helt enkelt. men det är nog något som gör situationen bättre.

 

Dessutom tror jag att du måste börja dra in mer pengar om du ska spela en längre tid (2-3) år till för att det ska vara värt det.

Men visst äre skönt med friheten?;-)

 

 

hehe.. jo man får säga det att man blir beroende av friheten man har, och kan tänka mig att desto längre man drar ut på det desto svårare att ta steget antar ja, =P

 

sen så är jag medveten, behöver en betydligt större poker rulle och blir nog kvar ett ganska bra tag till på nuvarande nivå (1/2NL) , och har byggt mer på ekonomin än rullen på senaste tid men blir ändring på det ganska snart..har heller inte hållt så hårt i pengar för alla prylar osv, men blivit mer sparsam nu, impulsköpte en ny mobil igår och nu inga mer onödigheter framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En grymt bra studiebok är den av Björn Liljefors (som nämndes ovan), den heter

Plugga smart och lär dig mer!

 

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9144017251

http://www.bokus.com/b/9789144017259.html?pt=search_result

 

Rekomenderas verkligen. Till en början verkar alla tips och tekniker rätt dryga

att använda / lära sig, men välj ut en eller två och börja där och bygg sen vidare med fler och fler. Försök inte köra med allt på en gång, funkade inte för mig iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är skrämmande hur oeffektiva tekniker man får lära sig i grundskolan. så tror man som individ gör klokt i att lära sig sånt på egen hand.

 

Rent allmänt tycker jag tid verkar betraktas som att man har oändlig tillgång till det. Vanligtvis är metoderna fruktansvärt ineffektiva ur tidsavseende. Även tipsen om hur man ska tillväga på informationssökningsdelen på högskoleprovet är riktigt usla. Sedan är nog effektiva inlärningsmetoder väldigt individuellt så jag håller definitivt med att man bör lära sig det på egen hand ifall man anser sig ha behov av att kunna lära sig snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...