Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har ett gäng bekanta som grindar många bord med två skärmar samtidigt. Min gamla dator orkar inte med detta, och jag funderar på att köpa en ny. Tanken är dock att denna ska vara bärbar. Undrar därför om någon vet om man på en bärbar dator kan koppla in en extra skärm (som alltså INTE visar samma sak som på den inbyggda skärmen) Kanske är det så att det går på vissa modeller? Är det någon annan på forumet som gjort detta, och vad har du i så fall för bärbar dator?

Postad
Har ett gäng bekanta som grindar många bord med två skärmar samtidigt. Min gamla dator orkar inte med detta, och jag funderar på att köpa en ny. Tanken är dock att denna ska vara bärbar. Undrar därför om någon vet om man på en bärbar dator kan koppla in en extra skärm (som alltså INTE visar samma sak som på den inbyggda skärmen) Kanske är det så att det går på vissa modeller? Är det någon annan på forumet som gjort detta, och vad har du i så fall för bärbar dator?

Jag kör så med min Dell Inspiron 17". I inställningarna kan man välja om den extra skärmen ska visa samma som eller vara en utökning av den bärbaras skärm.

Skulle tro att de flesta nya bärbara datorer klarar av dubbla skärmar.

Postad

Det låter ju lovande! Har tittat på Dell Inspirion, men den är lite dyr för mej. Den jag tittar på är en Acer Travelmate 7520, om det nu mot förmodan är nån som testat detta på en sådan....

Postad
Det låter ju lovande! Har tittat på Dell Inspirion, men den är lite dyr för mej. Den jag tittar på är en Acer Travelmate 7520, om det nu mot förmodan är nån som testat detta på en sådan....

Det funkar bra på min Acer Travelmate.

Postad
Det funkar bra på min Acer Travelmate.

Låter kanon. En sak bara: Antag att maxupplösning är 1440x900 - kommer denna upplösning då delas upp på den bärbara datorns skärm och den extra skärmen eller kommer det så att säga bli 2st 1440x900-skärmar? Hoppas och tror på det senare, men man kan aldrig vara nog säker.

Postad

Du måste köra samma upplösning på båda skärmarna vad jag vet :P

Den andra skärmen blir liksom en förlängning av den andra (utökat skrivbord), du får en extra skärm med samma upplösning helt enkelt

Postad

Nu har inte jag provat på bärbara datorer men enligt min erfarenhet av flera skärmar så kan man visst har olika upplösningar på dom, det som begränsar är maxupplösningen som skärmarna kan ha. Jag har en samsung som klarar 1680x1050 som jag kör samtidigt med en crt 17' som klarar 1280x1024. Du ska använda "dual screens" eller nåt sånt heter det.

MVH

Postad

Egentligen är det inte upplösningen jag är intresserad av utan ytan. Menar bara så det inte är så att 1440x900 dras ut över två skärmar istället för en, för i så fall får man ju inte plats med fler bord än med en skärm. Tanken är att det ska vara två oberoende skärmar :P

Postad
Egentligen är det inte upplösningen jag är intresserad av utan ytan. Menar bara så det inte är så att 1440x900 dras ut över två skärmar istället för en, för i så fall får man ju inte plats med fler bord än med en skärm. Tanken är att det ska vara två oberoende skärmar :P

det stämmer inte helt :)

Du får alltså en extra skärm, det dras inte ut över två skärmar.. du får mer "utrymme" kan man säga ;)

Postad

Tänker lägga runt 9000 på själva datorn. Den extra skärmen är en plattskärm av äldre modell som just nu står och skräpar hos min flickväns föräldrar, som gärna vill att den kommer till nytta.

Postad

kolla här lite:

http://pokerforum.nu/forum/poker-off-topic/37727-skaermupploesningar-och-olika-pokerklienter-en-guide.html

så kanske ni får lite hjälp! det beror på vad för grafikkort lapten har och vilken dess maximala externa skärmupplösning är. så som heltok kör måste man ha en ganska så bra laptop (typ macbook pro som han kör med) medans en vanlig macbook stödjer max 1920x1200 på dess externa port. kolla med resp märke!

Postad

Jag har spelat på min dell inspiron 6400 med 1920x1200 med en 20" extra skärm som har 1600x1200 väldigt länge. Och ja. du kan ställa skärmen som du vill..

Fick ny dator i måndags, med en till 20", så när jag hade två styckten 20" skärmar fick jag välja om jag ville ha utökat skrivbord eller "klonad" view..

Så ja du kan ha olika upplösningar.. Sen så får du ju se till att den har en DVI/VGA utgång när du köper datorn med :)

Postad

Håller på att köpa data och vill ha två skärmar men blir inte riktigt klok på hur det funkar och ifall datan jag tänkt köpa klarar av två skärmar.

I dags läget funderar jag på denna data: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010109176 och två ex av denna skärmen http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010109300.

Hade varit väldigt tacksam ifall någon som kan lite mer om sånt här kan titta lite snabbbt ifall det skulle fungera.