Katt3n Postad 25 Juli , 2007 Rapport Postad 25 Juli , 2007 Hej! Undrar om någon vet hur det funkar med barnomsorg om man lirar poker på heltid. Om jag fattat det rätt har man inte rätt att ens betala till kommunal barnomsorg om den ena föräldern går hemma och "dräller" i myndigheternas ögon. Situation: En förälder jobbar. Den andra spelar poker för brödfödan. Spelar man poker kan man inte passa barn samtidigt. Hur kommer man runt problematiken om man inte är intresserad av att anställa en nanny? Starta företag? (snälla ta haranger om att om man inte betalar skatt så skall man frysas ut från samhället i nån annan tråd, jag är beredd att betala för mig sålänge det är en rättvis kostnad) Edit: Om man är arbetslös (arbetsslö?) så har man rätt till 15 timmar såvitt jag förstått. Dock är det inte aktuellt att tigga a-kassa. Citera
jw1700 Postad 25 Juli , 2007 Rapport Postad 25 Juli , 2007 Sätt ungen hos en dagmamma Precis vad jag skulle svara. Privat dagmamma = du betalar hela kostnaden själv, vilket givetvis innebär en rättvis kostnad i det här fallet. Citera
Katt3n Postad 25 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 25 Juli , 2007 Mjo, det är ju en lösning såklart. Om man kan hitta en privat dagmamma där man bor. Är inte 100, men jag har bara hört om kommunala dagmammor där jag bor (mindre by). Edit: Grejen är att jag helst vill ha ungen på dagis också, även om jag är villig att backa lite där. Citera
jw1700 Postad 25 Juli , 2007 Rapport Postad 25 Juli , 2007 Fast hos kommunala dagmammor gäller (om jag inte har helt fel) samma regler som för dom kommunala dagisen, det vill säga så länge du går hemma har ditt barn ej rätt till dagisplats. Citera
schenker Postad 25 Juli , 2007 Rapport Postad 25 Juli , 2007 Kan det funka att starta ett handelsbolag och t ex ange att....man sysslar med programvaruutveckling? Då bör du väl kunna ha ett kontor hemma och sitta några år utan synbara inkomster? Citera
Katt3n Postad 25 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 25 Juli , 2007 Ja, så har jag också förstått det, samma regler. Föredrar som sagt dagis av lite olika skäl. Vill inte att junior skall bli ett antisocialt söndermobbat litet bittert miffo som jag Citera
Katt3n Postad 25 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 25 Juli , 2007 Kan det funka att starta ett handelsbolag och t ex ange att....man sysslar med programvaruutveckling? Då bör du väl kunna ha ett kontor hemma och sitta några år utan synbara inkomster? Det spåret har jag varit inne på. Då kan man hävda att man jobbar järnet och ingen kan säga nåt. Funderar lite på vad det får för konsekvenser om man inser att man inte är så vass på pokern och vill ha a-kassa sen bara.... Citera
mrscheng Postad 25 Juli , 2007 Rapport Postad 25 Juli , 2007 min morsa har ett simfritids, sätt ungen här och ta merej bärbara så kan vi grinda yeey ps hon e dyyyyyyyyyr Citera
pozz2 Postad 25 Juli , 2007 Rapport Postad 25 Juli , 2007 för att få ha barnet på dagis måste det finnas ett tillsynsbehov. Det finns det inte om du bara dräller hemma. Och din dagisavgift är baserad på din inkomst så om du har ett företag men ingen inkomst så kan dom ifrågasätta att du behöver 40h/vecka men ingen inkomst. Skriv in dig på högskolan och ett par kurser på heltid så får du ett studiebevis men sen skiter du i att plugga så e de lugnt att lämna på dagis. Bara säg att du pluggar hemma. Jobbar på dagis o har flera föräldrar som har gjort så i ett par år. Citera
Katt3n Postad 25 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 25 Juli , 2007 Ah, studier! Lysande. Det räknas som överhoppningsbar tid enligt f/a-kassa och andra myndigheter. Bättre än företag dessutom. Billigare med terminsavgift än revisor och registreringskostnader'n'shit. Vem vet, jag kanske skulle kunna försöka äntligen skriva min magistersuppsats Citera
me_too Postad 25 Juli , 2007 Rapport Postad 25 Juli , 2007 Skulle i vart fall avråda från att starta företag för att slippa dagisavgift. Revisor och andra kostnader kommer du ifrån om du startar enskild firma - behövs inte - däremot får du problem om du efter en ev kraschad pokerkarriär skall börja söka arbete - du får ingen a-kassa så länge du har företaget registrerat (om det är bildat under tid när du inte haft anställning - om det är bildat under tid du varit anställd kan det ses som sidoverksamhet o då kan du klara dig) och när du har företaget kan du inte betala in a-kassa. Bedriver du ingen verksamhet alls i bolaget kommer du def att få revision på dig. Har du enskild firma är det hela din personliga ekonomi som kommer nagelfaras. Även om du inte har något att dölja alls är det ingen trevlig händelse. Är det dessutom någon enstaka sak får du tvista om skattetillägg i evigheters evighet. Studier är nog nöten. Du behöver bara uppnå 15p per termin om du söker studiebidrag. Att klara av 15p på distans klarar man i många ämnen utan större ansträngning. Ser inget moraliskt fel i att söka bidrag - ev. pokerinkomst är inte beskattningsbar inkomst. Struntar du i bidraget helt behöver du ju bara vara registrerad till kurserna. Dagiset kollar ju aldrig upp om du klarar av studiekraven eller inte. Inte heller här ser jag något moraliskt fel. Du betalar för dig som alla andra i förhållande till inkomsten. Du kan ju observera att du blir portad från en kurs som du registrerat dig till men sedan inte genomför ex. om det finns obligatorisk närvarokrav till vissa lektioner men inte går. Då får du inte gå om kursen vid senare tillfälle ex några år senare. Att tänka på så du inte portar dig själv från utbildning i liten ort som du vill gå senare. lycka till! Citera
Katt3n Postad 25 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 25 Juli , 2007 massa vettigt. Ja, studier är nog vettigast. CSN har sedan länge tröttnat på mig, så det är inte aktuellt (nån löjlig regel om max 6 år ), men nån slappekurs i Nationalekonomi eller nåt annat simpelt utan en massa grupparbeten känns vettigt. Utbudet i Malmö/Lund är ju rätt så vettigt. Citera
gdaily Postad 25 Juli , 2007 Rapport Postad 25 Juli , 2007 Dessutom är det väl inte helt fel att faktiskt lära sig någonting samtidigt som an pokrar. Jag menar man behöver kanske inte läsa till civing eller jurist som är ett heltidsplugg, utan kanske läsa en distanskurs om ryska 1800-talsmålare eller vad man nu råkar vara marginellt intresserad av. 5-10 poäng argumentationsteknik på distans är annars också bra, skadar aldrig i en CV. Citera
baller Postad 26 Juli , 2007 Rapport Postad 26 Juli , 2007 Mycke spekulationer här tycker jag. För det första, du måste höra med din placeringsassistent om vad som gäller i din kommun. I vissa kommuner kan man även som arbetslös eller vad du nu vill kalla dig placera ditt barn på dagis. Kommunen kollar inte med lupp om vad du gör, om du säger att du jobbar som konsult på heltid eller studerar eller vad du nu vill säg så innebär det att ni troligen kan sätta ert barn på dagis. Själv har jag spelar poker på heltid senaste åren och haft barn på dagis utan problem. Citera
Katt3n Postad 26 Juli , 2007 Författare Rapport Postad 26 Juli , 2007 15 timmar i veckan gäller om man är arbetsslö. Citera
me_too Postad 26 Juli , 2007 Rapport Postad 26 Juli , 2007 Tror inte heller att dagis kollar upp på vidare sätt. Vill ju inte uppmana till att uppge oriktiga uppgifter på något sätt men om någon gjorde en ansökan om dagisplats, uppgav konsult och vad nu tjejen gör - tjänar mer än maxtaxan - svårt att tänka mig att det kollas upp. Ja 15 timmar per vecka gäller om du är arbetssökande för kommunalt dagis. För kyrkans förskola/dagis gäller normalt 20 timmar per vecka om det är nåt alternativ // Citera
baller Postad 26 Juli , 2007 Rapport Postad 26 Juli , 2007 Det är olika i olika kommuner, därför måste man kolla i sin kommun vilka regler som gäller där. Citera
Recommended Posts