Gå till innehåll

intressantare läge på bubblan


bearbeer

Recommended Posts

På bubblan i en turnering, jag har lite under avg stack.

 

UTG som täcker mig höjer, jag går all in med 2 7 off. Se länken.

 

http://www.student.itn.liu.se/~bjogu419/tmp/plusspel.JPG

 

 

Jag gjorde ett spel här inte för att va cool utan för att jag ansåg det var ett spel som va EV+ (även om det nu skulle vara ett minusspel så är det väldigt marginellt )

 

Vore intressant att höra vad ni tycker och era tankar varför jag gjorde det. Återkommer själv med egna argument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är ett stöldläge på bubblan så är din hand ointressant. Javist det hade varit roligare att ha 22 eller 77 så man hade haft lite lättare att dra ut ett överpar, det gör man ju en gång på fem då det skiter sig.

 

Han har dock helt fel stackstorlek att ställa in mot, du ska hitta det spelet mot mellanstora stackar, runt 18-25k

 

 

I det här läget, om du måste höja, så kanske en höjning till 7k-8k hade varit bra mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, Nu ska ni få höra mina argument.

 

Jag sätter fi på att höja med i princip any pair, any ace, any suited connector, any broadway, finns även en liten chans att han höjer med totalt skräp.

 

Du måste haft en grym rackarns tell på UTG för att kunna motivera detta.

 

Precis.

Jag har fått känslan av att han är en okej spelare som fattar att folk blir supertajta på bubblan vilket gör att jag "borde" bara ha AA/KK.

 

 

Jag ansåg att han skulle syna i princip bara med AA/KK/QQ vilket är en väldigt liten andel av hans möjliga händer. Om jag hade satt honom på att vara en standard slaskig amerikanare som synar med AQ+ och TT och JJ hade jag inte gjort movet.

 

Sen låg det ca 5K i potten och jag riskerar 24K, så spelet behöver gå hem ca 1 gång på 5 för att vara vinstgivande, och jag ansåg att jag fick syn mindre än 1 gång på 5. (Om jag får syn vinner jag ju iofs drygt 10% av gångerna vilket dock inte är så mkt).

 

Visst det är även 2 spelare bakom mig (iofs är en väldigt short), och visst man borde även räkna in vetskapen om att kunna få ca 200 SÄKRA dollar på första penganivån.

 

På den positiva sidan får jag en trevlig image om jag visar handen, och kan få många galna syner när jag kommit i ITM (där jag hade tänkt att spela rätt tajt)

 

FACIT: han skrev i chatten att han hade 99 och foldade, jag visade handen, fick dock inga galna syner som jag kom ihåg senare. Själv slutade jag på en tråkig 14:e plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja, snygg stöld får man väl säga då. Tur för dig att UTG inte var den hjältesynande typen.

 

Sen, lite OT, blev jag nyfiken på om du har flera nicks på PF för annars har någon annan just reggat dig i en wheelman-utlottning. http://pokerforum.nu/forum/722535-post10.html

 

Nej, förlåt. Jag såg fel. Samma nick, annan site. Eller är Bestpoker och FullTilt samma nät?

Ni verkar bo i samma stad hur som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den positiva sidan får jag en trevlig image om jag visar handen, och kan få många galna syner när jag kommit i ITM (där jag hade tänkt att spela rätt tajt)

 

Det är ju inte direkt så att värdet i blinds+ante försvinner bara för att bubblan spricker och då har jag mkt hellre en tight image än en slaskig. Inte särskilt kul att sätta sig i en situation där dina resteals troligen kommer bli nedsynade mkt oftare.

 

Sen är det ju som Gdaily säger, du verkar på nåt sätt ha missuppfattat konceptet att spela aggro på bubblan eftersom stacken du pushar mot har mkt mer än dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen låg det ca 5K i potten och jag riskerar 24K, så spelet behöver gå hem ca 1 gång på 5 för att vara vinstgivande, och jag ansåg att jag fick syn mindre än 1 gång på 5. (Om jag får syn vinner jag ju iofs drygt 10% av gångerna vilket dock inte är så mkt).

 

Helt fel, det här är ett läge där chipEV är långt ifrån pengaEV.

 

PengaEV att inte spela handen = 200+ dollar (någon åker snart ut).

PengaEV att spela handen och vinna utan syn = marginellt mer än 200+ dollar

PengaEV att spela handen och få syn = 0

 

Förenklat att du förlorar när du får syn osv. Nån kan väl köra ICM-metoden på det hela.

 

Säg att du har ett EV på 400 (lågt räknat) i tävlingsläget just nu med snittstack på bubblan. Om ditt spel går hem fyra gånger på fem som du säger så ställ dig frågan: "Skulle jag vara beredd att betala $80 (4/5*400) cash för att vinna blindarna och hans bet nu". Uppenbarligen, nej det som ligger i potten är inte värt 80 dollar i kontanter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.

Jag har fått känslan av att han är en okej spelare som fattar att folk blir supertajta på bubblan vilket gör att jag "borde" bara ha AA/KK.

 

Okej? Du gör alltså en handanalystråd om en hand där du spelar helt crazy baserat på en (ytterst tveksam) read, som du inte ens bryr dig om att nämna i OP. Vad ska vi få ut av tråden?

 

Dåligt spel imo i vilket fall som helst. På tok för stor nedsida för så liten uppsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QUOTE=bearbeer;729566

 

Okej, Nu ska ni få höra mina argument.

 

Jag sätter fi på att höja med i princip any pair, any ace, any suited connector, any broadway, finns även en liten chans att han höjer med totalt skräp. Nämner du denna read redan i första inlägget slipper du våra hypotetiska spekulationer om handen är rätt spelad eller inte.

 

 

 

Precis.

Jag har fått känslan av att han är en okej spelare som fattar att folk blir supertajta på bubblan vilket gör att jag "borde" bara ha AA/KK. Varför skulle han sätta dig på en sådan hand? Vore det inte idiotiskt att instapusha stål?

 

Sen låg det ca 5K i potten och jag riskerar 24K, så spelet behöver gå hem ca 1 gång på 5 för att vara vinstgivande, och jag ansåg att jag fick syn mindre än 1 gång på 5. (Om jag får syn vinner jag ju iofs drygt 10% av gångerna vilket dock inte är så mkt). Man kan inte räkna enbart med dessa faktorer då bubbla mm spelar roll. Risk Vs Reward är för stor.

 

På den positiva sidan får jag en trevlig image om jag visar handen, och kan få många galna syner när jag kommit i ITM (där jag hade tänkt att spela rätt tajt)Tror du överskattar folks read på att du visar en hand under en turre som visar sig vara råbluff.

 

FACIT: han skrev i chatten att han hade 99 och foldade, jag visade handen, fick dock inga galna syner som jag kom ihåg senare. Själv slutade jag på en tråkig 14:e plats Han satte antagligen dig på PP runt den nivån med övervikt på 1010 JJ och möjligen AK, och han ville helt enkelt inte ta chansningen nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Säg att du har ett EV på 400 (lågt räknat) i tävlingsläget just nu med snittstack på bubblan. Om ditt spel går hem fyra gånger på fem som du säger så ställ dig frågan: "Skulle jag vara beredd att betala $80 (4/5*400) cash för att vinna blindarna och hans bet nu". Uppenbarligen, nej det som ligger i potten är inte värt 80 dollar i kontanter.

 

Ja det var lågt räknat. Det är väl värt ungefär en 3 gånger så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns ett intressant inslag av nåt proffs i senaste numret av en pokertidning. Han hävdade att man under en livstid inte hinner spela tillräckligt många turrar för att variansen ska jämna ut sig. För eftersom det inte bara är de utdragna händerna i sig som ska jämnas ut så ska de också jämnas ut i motsvarande läge i turren med motsvarande pott mm mm. Att ryka på en bad beat första handen eller på sista handen innan bubblan spricker typ är också skillnad.

 

Jag håller inte med allt men det finns ändå i ens intresse att hålla ner variansen vad gäller MTT, det är tillräckligt avancerat ändå, att man ska hålla nere variansen så lågt som möjligt för att tjäna mesta möjliga, och att någon %EV+ inte alltid är viktigast i enstaka händer.

 

Därför förespråkar jag inte heller att man ska göra liknande move, om man inte är pressad av det, risk vs reward är helt enkelt för liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gdaily har ju iofs missat att man inte drar dött ens med 27o, men jag har svårt att se hur markerna skulle kunna vara värda 240$.

 

Jag missar inte en sådan sak, jag förenklade:

Förenklat att du förlorar när du får syn osv. Nån kan väl köra ICM-metoden på det hela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha. Och så skriver du det klassiska "I'll show" i chatten, som nästan bara folk gör om de är tomma. :P

 

Håller med alla andra. Väldigt dålig resteal. Sen att du lägger upp en bild och verkligen vill visa din 72'a tyder ju på att du mest tyckte det var coolt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...