Gå till innehåll

SBRUGBY om HU och callingranges


nils_anders

Recommended Posts

Från hans blog:

 

"An example of this would be if you were playing someone HU and raised preflop. The flop came down Kh Qh 2c you hold A8o and bet the pot and are called. The turn brings the 5 of Clubs and your opponent checks and you check. The river brings another five and your opponent bets pot. Many players would say I have ace high I fold and if they held QJo instead they might say I have middle pair I call. But the best players realize that these two hands have the same value on the river as an opponent value betting a queen is unlikely. I feel mediocre players would be more likely to call with the queen and top players would call equally with both hands. This is one of the little things that I look for when I am up against a new opponent, and to be honest very very few players call with QJ as often at A8 in that scenario, probably myself included, but the truly great ones call equally with both hands. "

 

 

Ett väldigt dåligt exempel? Åsikter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många dåliga och bra spelare kan betta en Q.

 

Om dessutom Fis callingrange inkluderar alla par och Ahög så borde det väl vara standard att betta?

 

Nej absolut inte, fastän fi kan calla med händer som q slår så kommer q ändå oftast få syn av händer som slår q paret och därför är en bet = ev-. Check är det rätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror inte samma händer som slår Q får för sig att betta river då? :idea:

 

Förstår inte riktigt vad du menar här, du kanske missförstod det jag sa, jag menar att betta med q är = ev- och därför kommer inte q bettas där, bättre händer såsom triss i femmor borde väl självklart kunna bettas där p.g.a det faktum att de oftare får syn av händer som de slår

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att du kommer betala av alla händer som har dig slagen ändå

 

nej q med bättre kicker lär ju inte betta, k med dålig kicker kanske inte heller bettar, men även om så vore fallet att jag får betala av när den andra har bättre händer, varför skulle jag då välja och betta för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej q med bättre kicker lär ju inte betta, k med dålig kicker kanske inte heller bettar, men även om så vore fallet att jag får betala av när den andra har bättre händer, varför skulle jag då välja och betta för det?

 

 

För att han enligt er ska betala av med 66-JJ, Ax osv. Och en normal spelare bettar alla h¨änder som har oss slagna hursomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att han enligt er ska betala av med 66-JJ, Ax osv. Och en normal spelare bettar alla h¨änder som har oss slagna hursomhelst.

 

det spelar ingen roll att 66-jj och ax kanske kan betala av (något de absolut inte gör varje gång motståndaren sitter på de här händerna), faktum är att man oftare blir synad av en hand som faktist slår ens q och därför är en bet dålig när man sitter på q och är = ev-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll att vi kan få betalt av sämre händer. Ska fundera på det en stund.

 

Varför drar du ur det här ur sammanhanget? Det spelar ingen roll ifall jag kan få betalt för sämre händer ifall jag oftare förlorar p.g.a att vid syn så sitter motståndaren med en hand som slår min med över 50% =ev-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att du kommer betala av alla händer som har dig slagen ändå

 

ifall man förutsätter detta har du självklart rätt, bet = korrekt för att få betalt av sämre händer och betala av den summa man ändå har tänkt betala av när motståndaren har en slagen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför drar du ur det här ur sammanhanget? Det spelar ingen roll ifall jag kan få betalt för sämre händer ifall jag oftare förlorar p.g.a att vid syn så sitter motståndaren med en hand som slår min med över 50% =ev-

 

Och det stämmer bara om vi hittat världens sämsta nit som checkar bättre händer bakom eller om vi får för oss att checkfolda vilket verkar rätt kasst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att han enligt er ska betala av med 66-JJ, Ax osv. Och en normal spelare bettar alla h¨änder som har oss slagna hursomhelst.

 

Lika ofta som han betalar av med Q, ja. Grejen handlade ju inte om att "betala av", utan snarare att det är lika rätt att syna med A hög som med ett lägre par.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Checkfoldar man Qx där är det ju nåt fel med ens spel.

 

Saken det handlade om var ju dock att det inte är mkt mer fel än att checkfolda ett A, som brian så fint förklarar, och ja. Idoldyrkan har jag nog drabbats av, som du väljer att kalla det. Brian är ju trots allt en "ok" spelare :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har rätt i att det spelar särskilt stor roll vilken hand man har mot de flesta normala spelare. Han har fel i att det är särskilt bra att syna lika ofta med båda händerna.

 

Det allmäna problemet är att man blir knullad genom väggen mot en onormal spelare om man spelar båda händerna likadant, medan man inte tjänar särskilt på att göra det mot en normal spelare.

 

PS. Skulle han varit hård på riktigt så hade han snackat om JT istället för Ax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...