Gå till innehåll

Boktips för mig som nybörjare!


swalle

Recommended Posts

Hejsan jag har väl spelat poker mer eller mindre i ett halvår men det är först nu de senaste månaderna jag börjat ta det lite mer på allvar. Jag spelar nästan bara nätpoker förutom någon homegame då & då.

 

Så jag tänkte införskaffa en eller ett par böcker för att kunna få en bra grund och kunna utveckla mitt spel till en vinnande spelare.

 

Jag har letat lite i forumet, men har märkt att det finns en hel del att välja på. Så om ni har något ni vet med er verkar passa mig skriv! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl lite på vad du vill börja med.

 

Turneringspel: No Limit Hold'em, Strategispel av Harrington & Robertie. Plus del 2: Slutspel.

 

NL: No Limit Hold'em, teori & praktik av Sklansky & Miller.

 

FixLimit: Ähh hittar den inte. Svärsonen har den. Men den e röd och heter nått åt Low Stake Limit Hold'em. Finns även på svenska.

 

Det tycker jag är bra nybörjarböcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FixLimit: Ähh hittar den inte. Svärsonen har den. Men den e röd och heter nått åt Low Stake Limit Hold'em. Finns även på svenska.

 

Den heter Small Stakes Hold'Em med underrubriken Winning Big With Expert Play av David Sklansky och Ed Miller. På svenska heter den något i stil med Hold'Em med små insatser.

 

Håller med om listan i övrigt. Bara 2+2 f.ö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört att sklanskys böcker ska vara rätt trista?

 

?

 

Om det är roliga böcker du är ute efter så kan jag rekommendera följande:

 

Gerts Fredagsfräckisar

Hälge (Inbunden utgåva)

Konsten att vara snäll (har jag inte läst)

Knasens Inbundna specialutgåva.

 

Men jag tror inte det står så mkt om poker i dom.

 

Om det är läroböcker i poker du vill ha, så är nog de jag rekommenderade bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad du har för pokerkunskaper efter ett halvår men har du hängt runt på diverse forum osv. så tror jag nog att du har bra mycket mer nytta av någon en bok skriven av Sklansky, Reuben & Ciaffone, Harrington eller någon annan av de stora "grabbarna". Vill du gå på lite mer basics så varför inte börja med Dan Glimne's Pokerhandboken eller den bok som du nämnde i ditt inlägg, tror dock att det mesta som skrivs där i är ganska självklart för dig.

 

Ett tips: Vissa av de mer kända svenska pokerböckerna som t.ex pokerhandboken finns på stadsbiblioteken, iaf där jag bor. Gå och låna den där istället så får du läsa den gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv läst Sklanskys pokerteori och tycker nog att den är rätt svårtuggad. Men den är väl inte att klassa som nybörjarbok igentligen?....

 

Njaeä, klart svårtuggad och kan väl rekommenderas efter att ha läst en del andra samt fått lite praktik så att säga.

 

Till Chillarn7: vad vill du med citatet av mitt inlägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

 

Och så här dags vet jag ju självklart en del om poker, jag kan ju spela men nu vill man fördjupa sina kunskaper för att kunna bli än ännu bättre pokerspelare - det är väl rätt självklart.

 

Så böcker av Sklansky el. Harrington är att rekomendera?

Finns det något som skiljer de åt och någon speciell bok ni tycker jag bör läsa för ev. någon annan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sklanskys böcker är torra som fan. Knappt så man pallar läsa igenom skiten för man håller på och somna. Kommer man väl igenom boken så minns man knappt något endå.

 

Däremot gillade jag harringtons böcker, tyckte dom passade mig mycket bättre. En hel del av det han säger tror jag funkar i cashgames också..Dessutom skriver han på ett sätt så boken blir intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vad du vill förkovra dig i till att börja med som sagt. Turnering eller CashGame?

 

Cashgame som sagt :)

 

Har letat bara en liten stund på olika nätbokaffärer, men hittar endast expert strategy for NL tournaments. har han ingen specifierat för kontantspel, eller täcker boken även de partierna, ni som läst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cashgame som sagt :)

 

Har letat bara en liten stund på olika nätbokaffärer, men hittar endast expert strategy for NL tournaments. har han ingen specifierat för kontantspel, eller täcker boken även de partierna, ni som läst?

 

Av de jag läst rekommenderar jag No Limit Hol'em, teori och praktik av Sklansky/Miller.

 

Torr, ja. Bra, ännu mer ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jaha då sitter jag här med

- "Att bemästra nätpoker"

- " The theory of poker"

- "No limit hold-em, teori & praktik"

 

Finns det någon jag verkligen läsa för någon annan här, eller spelar det ingen större roll? Känns som pokerteori vore en sådan men jag vet inte.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...