Gå till innehåll

Skattefråga.


Chefen77

Recommended Posts

Ni pratade tidigare om att Paradise skulle bli reggat inom EU så man skulle slippa skatta...

Hur går det med det arbetet?

 

Arbetet fortgår men ännu är inget klart tyvärr.

 

Vi har i dagsläget vårt sportsbetting-licens i UK, men pokerlicensen är ännu utanför EU. Vi kommer att återkomma med information så snart vi har mer information att lämna.

 

Mvh ParadiseEric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetet fortgår men ännu är inget klart tyvärr.

 

Vi har i dagsläget vårt sportsbetting-licens i UK, men pokerlicensen är ännu utanför EU. Vi kommer att återkomma med information så snart vi har mer information att lämna.

 

Mvh ParadiseEric

 

Om ni har planer på att erbjuda spelarna skattefritt spel så ska ni flytta företaget till EU, inte licensen. Var licensen finns spelar absolut ingen roll i detta sammanhang.

 

Min slutsats är att Paradise Poker även framöver kommer att vara skattebelagt eftersom det knappast är aktuellt med en omregistrering av sajten i EU. Om det är aktuellt så är det ju fantastiskt, men supporten pratar ju bara om pokerlicensen, vilket gör varken från eller till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ni har planer på att erbjuda spelarna skattefritt spel så ska ni flytta företaget till EU, inte licensen. Var licensen finns spelar absolut ingen roll i detta sammanhang.

 

Min slutsats är att Paradise Poker även framöver kommer att vara skattebelagt eftersom det knappast är aktuellt med en omregistrering av sajten i EU. Om det är aktuellt så är det ju fantastiskt, men supporten pratar ju bara om pokerlicensen, vilket gör varken från eller till.

 

ParadisePoker ägs av Sportingbet PLC, ett engelskt företag, registrerat på Londonbörsen och sitt säte i England.

 

The Sportingbet Group holds licences via its relevant trading subsidiaries in the relevant jurisdiction. Two of Sportingbet's UK subsidiary companies hold a UK bookmakers permit, its Australian subsidiary holds an Australian bookmaking permit, and all its other businesses operated around the world, not covered by the above licences, utilise licences granted by Antigua and Barbuda (where we are one of the preferred licensees) and Kahnawake, Canada.

 

Ni hittar all info här:

http://www.sportingbetplc.com/pages/46/Licences%2C+Legality+and+Tax.stm

 

Mvh ParadiseEric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ParadisePoker ägs av Sportingbet PLC, ett engelskt företag, registrerat på Londonbörsen och sitt säte i England.

 

The Sportingbet Group holds licences via its relevant trading subsidiaries in the relevant jurisdiction. Two of Sportingbet's UK subsidiary companies hold a UK bookmakers permit, its Australian subsidiary holds an Australian bookmaking permit, and all its other businesses operated around the world, not covered by the above licences, utilise licences granted by Antigua and Barbuda (where we are one of the preferred licensees) and Kahnawake, Canada.

 

Ni hittar all info här:

http://www.sportingbetplc.com/pages/46/Licences%2C+Legality+and+Tax.stm

 

Mvh ParadiseEric

 

I så fall är Paradise Poker redan idag skattefritt. Hur ska ni ha det egentligen? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall är Paradise Poker redan idag skattefritt. Hur ska ni ha det egentligen? :-)

Nu minns jag inte riktigt hur de va, finns väl i jättetråden nånstans:

Vill minnas det var så här iaf:

Pokern sköttes av nåt annat bolag(bolaget som innehar pokerlicensen var inte Sportingbet, när dom hette det) som var utaför EU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu minns jag inte riktigt hur de va, finns väl i jättetråden nånstans:

Vill minnas det var så här iaf:

Pokern sköttes av nåt annat bolag(bolaget som innehar pokerlicensen var inte Sportingbet, när dom hette det) som var utaför EU?

 

Var licensen finns är irrelevant. Om Skatteverket ser till ägaren, dvs det brittiska Sportingbet, så är sajten skattefri redan idag. Med anledning av detta ser jag fram emot vad sajtens representant har att säga och jag vore tacksam om det inte bara vore citat av det som står på hemsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var licensen finns är irrelevant. Om Skatteverket ser till ägaren, dvs det brittiska Sportingbet, så är sajten skattefri redan idag. Med anledning av detta ser jag fram emot vad sajtens representant har att säga och jag vore tacksam om det inte bara vore citat av det som står på hemsidan.

 

Ja, men vem som innehar licensen är relevent.

 

De var väl punkten i lagen som säger: endast licensinnehavaren kan vara lotteriarrangör... och brittiska bolag har inte pokerlicenser(ännu)

Sportingbet medgav även i jätte-tråden att pokerlicensen låg hos "syster"bolag utanför EU.

 

Jag ser det som du, dvs Betsson, Paradise osv antagligen är skattefria....

MEN 100% är de ju inte tackvare just ovanstående punkt i lagen, därför saknas dessa bolag i skattetråden. Bara att vänta tills all yrsel är över...men det lär dröjja ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men vem som innehar licensen är relevent.

 

De var väl punkten i lagen som säger: endast licensinnehavaren kan vara lotteriarrangör... och brittiska bolag har inte pokerlicenser(ännu)

Sportingbet medgav även i jätte-tråden att pokerlicensen låg hos "syster"bolag utanför EU.

 

Jag ser det som du, dvs Betsson, Paradise osv antagligen är skattefria....

MEN 100% är de ju inte tackvare just ovanstående punkt i lagen, därför saknas dessa bolag i skattetråden. Bara att vänta tills all yrsel är över...men det lär dröjja ...

 

Vi får vänta och se. Paradise Poker är ett av bolagen som det råder delade meningar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skandal att inte skatteverket kan publicera en lista över EU respektive icke-EU sajter. Om inte dom vet, hur fan ska spelarna veta?
Skratteverket har ganska dålig koll på vilka sajter som är skattefria eller inte.

Skatteverket bestämmer inte reglerna/lagarna. Riksdagen stiftar lagarna, Skatteverket försöker tillämpa dem och domstolarna skall tolka dem och komma med prejudikat (Regeringsrätten).

 

Av det jag läst om Paradise, i denna tråd och övriga trådar, så skulle jag överväga att beskatta en spelare som redovisar vinster från Paradise.

Är det inte så att det är lotteriarrangörens hemvist/säte som är avgörande? Var moderbolaget och spellicensen finns är inte relevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skratteverket har ganska dålig koll på vilka sajter som är skattefria eller inte.

Skatteverket bestämmer inte reglerna/lagarna. Riksdagen stiftar lagarna, Skatteverket försöker tillämpa dem och domstolarna skall tolka dem och komma med prejudikat (Regeringsrätten).

 

Av det jag läst om Paradise, i denna tråd och övriga trådar, så skulle jag överväga att beskatta en spelare som redovisar vinster från Paradise.

Är det inte så att det är lotteriarrangörens hemvist/säte som är avgörande? Var moderbolaget och spellicensen finns är inte relevant.

 

Är de inte lite likadant som med tex Betsson då(och dom flesta övriga OnGame sajter)? Bolagen är i EU, men ingen av dem har pokerlicensen i EU-bolaget, i Betssons fall tex används tydligen pokerlicens som innehavs av bolag i CostaRica?

Är det inte så att alla ovanstående faller under "endast licensinnehavaren kan vara lotteriarrangör" och ingen av dom har/är licenseninnehavare innom eu(inte var pokerlicensen är utgiven utan var bolaget(eller systerbolaget) befinner sig som innehar den)

 

Om sedan den där punkten kan användas vettigt(för den är väl konstruerad för inhemska lotterier). Själv tycker jag ju att det inte borde ha nåt med kunden att göra vilka tjänster bolag sinsemllan köper och skattar för. Att man bara borde kolla var bolaget finns... tycker det verkar vettigast, och enklast...

Om nu skatteverket väljer att använda den punkten för sina bedömmningar så lär vi väl se nåt som ska avgöras i EU-domstolar osv efter ett antal år.. och ingen är klokare....hehe.

 

Menar svenska lagen kan ju inte bestämma vilka utländska licens utgivare ska vara godkännda...och e alla godkännda(som det verkar nu) kan vem som helst börja dela ut licenser, vilken betydelse är det att dom innehar en licens som inte är utgiven av svenska lotteriinspektionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var licensen finns är irrelevant. Om Skatteverket ser till ägaren, dvs det brittiska Sportingbet, så är sajten skattefri redan idag. Med anledning av detta ser jag fram emot vad sajtens representant har att säga och jag vore tacksam om det inte bara vore citat av det som står på hemsidan.

 

Vi kommer inte att kommentera ärendet mer och det Eric har skrivit lite längre upp i tråden är därför vårt slutord.

 

Mvh

ParadiseOscar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...