Gå till innehåll

Info om när banken anmäler till skatteverket!


Recommended Posts

Min kontakt på Swedbank har sagt samma sak till mig: Hur många insättningar från utlandet som helst, men varje enskild insättning över 150.000 rapporteras.

 

Så man kan ta emot 149.000 från utlandet varje dag utan att Swedbank berättar det för någon, vad jag förstår

om

 

om det där är sant så är det guld. Borde vara lika "schysst regler" på handelsbanken också hoppas jag då swebank är en jävla kommunistbank

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

MIn bankman på Swedbank säger samma sak. Under 150.000, kan göra ett uttag per dag utan att det rapporteras

 

 

Tror du på en monkey som säger att du kan plocka ut 40 mille per år utan att det rapporteras?

 

Hur jävla dum i bollen får man va? :roll:

 

FFS :roll:

 

OMG :roll:

 

braindead liksom :roll:

 

 

//psykologen som tiltar på iq nivån här på pf ;-)

 

//

 

Förövrigt så verkat pjetna ha bra koll. Det finns ett regelverk men det är mera för statistik. Annars skall bankerna rappportera misstänkt pengatvätt. Sen om de gör det är en annan sak....

 

http://www.google.se/search?hl=sv&q=lagen+om+pengatv%C3%A4tt&meta=

 

Det är enorma summor som överförs internationellt och skatteverket vill självklart först och främt rikta in sina begränsade resurser där det handlar om miljon/miljardbelopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du på en monkey som säger att du kan plocka ut 40 mille per år utan att det rapporteras?

 

Hur jävla dum i bollen får man va? :roll:

 

FFS :roll:

 

OMG :roll:

 

braindead liksom :roll:

 

 

//psykologen som tiltar på iq nivån här på pf ;-)

 

//

 

Förövrigt så verkat pjetna ha bra koll. Det finns ett regelverk men det är mera för statistik. Annars skall bankerna rappportera misstänkt pengatvätt. Sen om de gör det är en annan sak....

 

http://www.google.se/search?hl=sv&q=lagen+om+pengatv%C3%A4tt&meta=

 

Det är enorma summor som överförs internationellt och skatteverket vill självklart först och främt rikta in sina begränsade resurser där det handlar om miljon/miljardbelopp.

 

Vilket fruktansvärt korkat svar. Men det är ju inte första gången...

 

JA, banken rapporterar enbart transaktioner över 150K, thats it. Däremot finns givetvis risken att du hamnar i granskning ändå hos Skatteverket och då är det svårförklarat med dessa belopp, men för guds skull ta reda på fakta innan du blir överdryg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade få in 152500kr på mitt kontot på nordea för någon månad sedan, men lyckligtvis delades det upp så jag fick det i 27000 kronors klumpar men allting under samma dag. Är det per dag eller per transfer?

 

Per transaktion. Det ska framgå på redovisningen från banken om det är rapporterat eller inte. Hos vissa banker kan det till och med vara så att dom lämnar över ansvaret till sin kund att självmant redovisa beloppet. SEB gör på det sättet, hur det är med andra vet jag inte

 

Redigering: Fast om dom har redovisat det till dig som en insättning ( på utlandsbetalningsavin du får från banken )skall det rapporteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket fruktansvärt korkat svar. Men det är ju inte första gången...

 

JA, banken rapporterar enbart transaktioner över 150K, thats it. Däremot finns givetvis risken att du hamnar i granskning ändå hos Skatteverket och då är det svårförklarat med dessa belopp, men för guds skull ta reda på fakta innan du blir överdryg.

 

Det där är helt fel. Banken ska rapportera allt över 150k OCH alla "misstänkta pengatvätter". Jag VET, för jag har själv fått förfågan på insättning under 150k ( i detta fallet strax under 100k)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja just det, men frågan handlade inte om pengatvätt utan vilka beloppgränser som banken är tvungen att redovisa och det är 150.000 varken mer eller mindre. Hela frågeställningen i tråden har gått ut på vilka stnadardregler som gäller och det är dom som ett antal gånger är redovisade i den här tråden.

 

Sen om man pratar om misstänkta brott finns givetvis andra regler men det är inte dom som diskuterats tidigare i tråden och då ska psykologen lägga av att vara allmänt otrevlig på ett inlägg från någon som ville hjälpa till att upplysa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant hur någon kan låta så tvärsäker på vad som gäller, och ändå vara helt ute och cykla. pjeta, Colderose, Psykologen och jw1700 har inte en susning om vad de snackar om. Exakt vad som gäller för bankernas redovisningsskyldighet har jag rett ut i Cyntax stora skattetråd, leta i den. Där hänvisas även till relevant lagtext.

 

Ja, det finns en exakt gräns i lagtexten.

Ja, den är exakt 150 000 kr.

Ja, bankerna har därutöver en skyldighet att anmäla "misstänkta" transaktioner oavsett belopp.

 

Tyvärr för hampulito så står det uttryckligen i lagtexten att överföringar som sker i form av flera transaktioner ska betraktas som en överföring, alltså att de ska räknas samman. Däremot så framgår inte under hur lång tid transaktionerna ska ha genomförts för att de ska räknas som en och samma överföring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant hur någon kan låta så tvärsäker på vad som gäller, och ändå vara helt ute och cykla. pjeta, Colderose, Psykologen och jw1700 har inte en susning om vad de snackar om. Exakt vad som gäller för bankernas redovisningsskyldighet har jag rett ut i Cyntax stora skattetråd, leta i den. Där hänvisas även till relevant lagtext.

 

Ja, det finns en exakt gräns i lagtexten.

Ja, den är exakt 150 000 kr.

Ja, bankerna har därutöver en skyldighet att anmäla "misstänkta" transaktioner oavsett belopp.

 

Tyvärr för hampulito så står det uttryckligen i lagtexten att överföringar som sker i form av flera transaktioner ska betraktas som en överföring, alltså att de ska räknas samman. Däremot så framgår inte under hur lång tid transaktionerna ska ha genomförts för att de ska räknas som en och samma överföring.

 

Det var ungefär det jag skrev. Jag vidhåller dock att om Hampulitos utbetalning utbetalts med 6 olika betalningar på kontot och sedan redovisats på 6 avier så kommer det inte att redovisas till Skatteverket. Detta beroende på att redovisningen sköts maskinellt och därför ger inte datorn utslag då samtliga betalningar understiger 150.000:-, och som sagt det skall ha stått på din avi från banken Hampulito, om dom redovisat den vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vidhåller dock att om Hampulitos utbetalning utbetalts med 6 olika betalningar på kontot och sedan redovisats på 6 avier så kommer det inte att redovisas till Skatteverket. Detta beroende på att redovisningen sköts maskinellt och därför ger inte datorn utslag då samtliga betalningar understiger 150.000:-, och som sagt det skall ha stått på din avi från banken Hampulito, om dom redovisat den vidare.

 

Du får vidhålla vad du vill. Läs lagtexten istället. Där står uttryckligen att överföringar som sker i form av flera separata transaktioner på under 150 000 kr, ska räknas som en och samma överföring om de tillsammans kommer över gränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får vidhålla vad du vill. Läs lagtexten istället. Där står uttryckligen att överföringar som sker i form av flera separata transaktioner på under 150 000 kr, ska räknas som en och samma överföring om de tillsammans kommer över gränsen.

 

Har läst det du refererar till nu och du har naturligtvis rätt. Dock fungerar det inte i praktiken, men det vi nu pratade om vad vad som står reglerat i lagen så du har 100% rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ungefär det jag skrev. Jag vidhåller dock att om Hampulitos utbetalning utbetalts med 6 olika betalningar på kontot och sedan redovisats på 6 avier så kommer det inte att redovisas till Skatteverket. Detta beroende på att redovisningen sköts maskinellt och därför ger inte datorn utslag då samtliga betalningar understiger 150.000:-, och som sagt det skall ha stått på din avi från banken Hampulito, om dom redovisat den vidare.

 

Jag får inga avier på mina uttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket fruktansvärt korkat svar. Men det är ju inte första gången...

 

JA, banken rapporterar enbart transaktioner över 150K, thats it. Däremot finns givetvis risken att du hamnar i granskning ändå hos Skatteverket och då är det svårförklarat med dessa belopp, men för guds skull ta reda på fakta innan du blir överdryg.

 

Klarar du av att utveckla varför det är korkat?

 

För det första skall bankerna även rapportera delbetalningar över 150 000

 

"

I 12 kap. 1 § LSK stadgas bl.a. att kontrolluppgift ska lämnas om direkta och indirekta betalningar som överstiger 150 000 kr eller som utgör delbetalningar av en summa som överstiger 150 000 kr. "

 

skatteverkets hemsida 2007-02-28

 

För det andra så finns det inga exakta sanningar förutom för dig som uppebarligen är en paragrafryttare som rider på en åsna....

 

Skatteverket och EG rätten gör ofta olika bedömningar.....

 

Tydligen verkar rapportetingen som tidigare skett för att upprätta statistik gå emot EG rätten men i skattekontrollsyfte eventuellt vara ok. Trots den fria marknaden och rörligheten. Detta enligt SKATTEVERKETS bedömning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"

I 12 kap. 1 § LSK stadgas bl.a. att kontrolluppgift ska lämnas om direkta och indirekta betalningar som överstiger 150 000 kr eller som utgör delbetalningar av en summa som överstiger 150 000 kr. "

 

skatteverkets hemsida 2007-02-28

 

För det andra så finns det inga exakta sanningar förutom för dig som uppebarligen är en paragrafryttare som rider på en åsna....

 

Skatteverket och EG rätten gör ofta olika bedömningar.....

 

Tydligen verkar rapportetingen som tidigare skett för att upprätta statistik gå emot EG rätten men i skattekontrollsyfte eventuellt vara ok. Trots den fria marknaden och rörligheten. Detta enligt SKATTEVERKETS bedömning.

 

Är du ens läskunnig? Först hänvisar du till ett stycke lagtext, sedan säger du i nästa mening att det är Skatteverkets bedömning att rapportering ska ske. FYI: Det är Sveriges Riksdag som stiftar våra lagar, inte Skatteverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du ens läskunnig? Först hänvisar du till ett stycke lagtext, sedan säger du i nästa mening att det är Skatteverkets bedömning att rapportering ska ske. FYI: Det är Sveriges Riksdag som stiftar våra lagar, inte Skatteverket.

 

Är du polare till den andre clownen som gömt sig? Ni verkar ha någon slags gruppsykos.

 

Ja , jag refererar till en text från skatteverket hemsida där de gör en tolkning som myndigheter alltid gör av lagen.

 

Varför du har ett problem med det är en gåta. Bizzar sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja , jag refererar till en text från skatteverket hemsida där de gör en tolkning som myndigheter alltid gör av lagen.

 

Om du skulle gå direkt till källan och läsa lagtexten, så skulle det vara rätt uppenbart även för dig att det där inte är någon "tolkning" som Skatteverket gör. Lagen är formulerad i princip precis som den texten du citerade, alltså att kontrolluppgifter skall lämnas på överföringar från utlandet på belopp större än 150 000 kr. Inte så mycket utrymme för tolkning där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som kan säga vart gränsen går?:mrgreen:

 

Gränsen går vid 150 000 Kr. Det står tydligt i lagtexten. Dessutom ska bankerna rapportera alla överföringar där det väcks misstanke att något brott har begåtts. Den gränsen varierar nog väldigt kraftigt beroende på vem som gör överföringen och vilken banktjänsteman som handhar ärendet och liknande saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäller gränsen 150 000 Kr om man öppnar ett nytt bankkonto i en annan bank och för över pengar? Säg att jag har ett bankkonto SEB och öppnar ett nytt bankkonto på Swedbank. Kan jag föra föra över 150k+ kr till Swedbank utan att det rapporteras?

Ja det går bra, det räknas naturligtvis inte som en betalning från utlandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Min kontakt på Swedbank bekräftar det originalpostaren sa, men när jag försökte ta ut $5000 via Check från Full Tilt (minsta avgifterna jag kunde hitta, vet någon hur man får ut pengarna billigare, PM:a mig, vill gärna veta) så blev det ett jävla liv och bara pga att jag var känd i banken och hade 1000 KSek+ så funkade det... fast jag fick en jävla broschyr om penningtvätt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hur stor kan risken vara att skatteverket "inleder en process" mot dig om du plockar ut ca 20K kr i månaden från Full tilt eller pokerstars via Neteller, som du vunnit på Sit and Go-turneringar?

 

Är Full tilt skattepliktigt, vet att det tvistats om det men jag finner inga prejudikat eller tidigare dommar (har någon fått betala skatt för spel på FT i Sverige?

 

Om det inte är det: För att inte undvika "strul", bör man hålla sina klumputtag under någon gräns, såsom 10K kr, eller kan jag lika "säkert/osäkert" ta ut 9K som 20K på en gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...