Gå till innehåll

NLT - SnG, AA, hur spela?


RaMz

Recommended Posts

6 mannabord, blinds 25/50, ingen information om motsplare

Första handen: AA

Stack: 1000

Jag är SB

 

Motståndare 1 (S1) synar blinden

Jag höjer till 100

BB Fold

S1 syn

 

Flop: 3 :club: 6 :spade: 9 :spade:

 

Jag bettar 100

S1 syn

 

Turn: 10 :spade:

 

Lång betänketid

Jag checkar

S1 bet 200

Lång betänketid

Jag synar

 

River: Blank

 

Jag bettar 200

S1 syn

 

Showdown

S1: T :diamond: T :club:

 

 

Jag inser att mitt bet på floppen var aningen för svagt för att vara säker på att få ut en flushdraw, därför blev jag rejält rädd när den tredje spadern kom på turn. Dock trodde jag inte att han skulle synat på floppen även om han hade en flushdraw med tanke på att det var så tidigt i turneringen. Han tänkte även rejält och gjorda inga riktigt starka bets så jag satte honom som troligast på en 9a. Dock blev jag rejält funderam på turnen men eftersom jag trodde jag hade honom slagen med 9an så synade jag. Mitt bet på river tyckte jag var logiskt då 200 var ungefär det jag var beredd att syna och han skulle lagt sig om han inte hade en bra hand. Dessutom så ville jag inte checka och låta honom gå all in utan en chans för mig att syna.

 

Hur kunde jag då ha spelat denna handen annorlunda? Borde jag insett att jag var slagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 mannabord, blinds 25/50, ingen information om motsplare

Första handen: AA

Stack: 1000

Jag är SB

 

Motståndare 1 (S1) synar blinden

Jag höjer till 100

Alldeles för lite om inte chansen är stor att få omslag, här så ger du folk tillräckliga implicita odds att dra ut dig och ta hela din stack. Vidare om du enbart betar så här för att få spel åt AA så ser det väldigt misstänksamt ut. Om ditt standardbet istället är så här svagt så kommer du få syn alldeles för ofta.

 

 

Flop: 3 :club: 6 :spade: 9 :spade:

 

Jag bettar 100

Alldeles för lite du ger utmärkta implicta odds att någon ska dra ut dig med färg, stege, triss eller tvåpar. Som många som får AA så spelar du som du vill bli av med stacken.

 

 

Turn: 10 :spade:

 

Lång betänketid

Jag checkar

S1 bet 200

Lång betänketid

Jag synar

Helt ok att checka och synen är antagligen ok eftersom potten är rätt stor, Men du ska ha väldigt klart för dig att tian fyllde upp både färgen och stegen. Om du har spader ess så är synen självklar.

 

 

 

Jag bettar 200

S1 syn

 

Showdown

S1: T :diamond: T :club:

Antagligen dåligt bet här. Visserligen så blir du nog synad av en del sämre händer men du kommer också defenitivt bli rejält höjd om motståndaren har fått in ett drag och dessutom bli utbluffad ibland. Här är det antaligen checksyn/checkfold som gäller.

 

Jag inser att mitt bet på floppen var aningen för svagt för att vara säker på att få ut en flushdraw, därför blev jag rejält rädd när den tredje spadern kom på turn. Dock trodde jag inte att han skulle synat på floppen även om han hade en flushdraw med tanke på att det var så tidigt i turneringen.

De flesta spelar fler händer i början av en turnering, trots att det på många sätt är fel, ofta av anledningen att det är billigt att se floppen vilket definitivt är fel i sig. Så ett färgdrag är inte alls otroligt. Plus att det inte var en aning för svagt det var alldeles otroligt för svagt. Det var förresten stegdrag ute också, så hela den brädan var späckfull av drag. typiskt läge för överbet om potten blivit hyffsad. Plus att om han spelar händer som innehåller 9 så kan du absolut inte utesluta att han träffat floppen och fått in ett drag eftersom han uppenbarligen då spelar en hel del draghänder.

 

Han tänkte även rejält och gjorda inga riktigt starka bets så jag satte honom som troligast på en 9a.

Varför skulle han inte spelat färgdrag på exakt samma sätt på flopp och turn? Jag tycker definitivt inte att du kan bestämma hans hand till en nia, visserligen så kanske han har en nia men han skulle spelat många händer som slog dig på liknande sätt. Plus att vilka händer med en nia i spelar man egentligen? A9s, T9s och 89s. A9s är väldigt otroligt eftersom du har två av essen, mot T9s så ligger du efter rejält på turn. Så även om han har en nia så har han åtminstone ett starkt drag (om han inte har A9) mot dig (med 98s 4 steg-outs 2 triss-outs och 3 tvåparsouts) och i en hel del fall bäst hand. Spelar han J9s så ligger du hyffsat före dock. Kort sagt det är inte så många händer som är troliga för honom att ha som du kan slå på turn. Om han hade pockets TT+ så är väl chansen rätt stor att han skulle höjt antingen preflopp eller på flopp, han kan fortfarande ha de händerna men har inte indikerat det genom betande.

 

Dock blev jag rejält funderam på turnen men eftersom jag trodde jag hade honom slagen med 9an så synade jag.

Du måste fortfarande överväga möjligheten att han prickat färg, stege, eller någon annan bättre hand, du kan inte pricka in dig på en av händerna som är konsistent med hans betande.

 

Mitt bet på river tyckte jag var logiskt då 200 var ungefär det jag var beredd att syna och han skulle lagt sig om han inte hade en bra hand. Dessutom så ville jag inte checka och låta honom gå all in utan en chans för mig att syna

Och du tycker inte att han har en möjlighet att gå all-in utan att ge dig en möjlighet att syna för att du gör ett pyttebet? Du kommer definitivt att bli höjd en stor del av gångerna här. Är fi smart så blir det dessutom ett belopp som blir väldigt svårt för dig att lägga dig emot, eller så läser han svaghet och ställer in på bluff.

 

Fast iofs han har nog inga torskade drag att bluffa med här? Hade han ett drag så har han fått in det på turn, här är du antingen uppe mot ett färdigt monster eller en svag hand såsom par som knappast betar stort på rivern. Om du betar ut så synar eller foldar han nog sina svaga händer, han höjer definitivt inte om han inte är helt galen eller läst situationen jävligt väl. Om han däremot har en stor hand så kommer han definitivt höja dig här. Så frågan är ju om ditt bet skyddar dig från att bli utbluffad jämfört med om du checkat, jag tror inte att det gör det. Om han har en svag hand här så borde han vara väldigt nöjd med att checka tillbaka, jag har svårt att tänka mig några som helst stora bet från högsta paret här med denna brädan. Så jag tror att du kan checka och folda mot stora bet här och checka och syna mot microbet.

 

En annan fråga är ju om småbeten kan användas som valuebet, idealet vore ju här om han enbart höjde med bättre händer och synade med alla sämre händer än din. Så frågan är väl snarare om det är mer än 50% chans att du är bäst och att du alltid får syn då. Eller mer noggrant om du mer än 50% av gångerna du gör betet får syn av en sämre hand. Dock tror jag inte riktigt att det är fallet här, så betet är nog dåligt. Om det aktiverar bluffkretsarna hos fi så är det katastrofalt.

 

Hur kunde jag då ha spelat denna handen annorlunda? Borde jag insett att jag var slagen?

Höjt mer preflopp, och ställt in på floppen. Turn och river är egentligen inte så relevanta eftersom du inte borde varit där till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt igenom det en hel del och håller med i det mesta johan skrev.

 

Det mest optimala skulle nog ha varit att raisa till 200 eller 250 preflop och sedan ställa in på floppen. Det enda som slår mig där är ju i princip floppad triss, vilket i det läget antagligen bara var troligt om han haft pocket 9. Så mot floppad triss skulle jag anttagligen få betala, men utan att räkna oddsen nogrannare så antar jag att det är en manöver med positiv utgång i längden.

 

Invändningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med min svaga erfarenhet så har jag iaf märkt 1 sak med AA, försök få motståndarna hänga med så att du kan ställa in preflop, när floppen träffar som den gör skulle jag nog ställt in direkt. slowplaya AA är livsfarligt. jag tycker för det mesta att det handlar bara om att få potten med AA sen om det är en stor pott eller inte struntar jag faktiskt i.

 

det kanske är fel, men när jag har AA vill jag bara vinna potten och inte bli utdragen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med min svaga erfarenhet så har jag iaf märkt 1 sak med AA, försök få motståndarna hänga med så att du kan ställa in preflop, när floppen träffar som den gör skulle jag nog ställt in direkt. slowplaya AA är livsfarligt. jag tycker för det mesta att det handlar bara om att få potten med AA sen om det är en stor pott eller inte struntar jag faktiskt i.

 

det kanske är fel, men när jag har AA vill jag bara vinna potten och inte bli utdragen.

Bra tänkt, och det är bra grundläggande attityd, det finns tillfällen då det blir rätt att trixa med AA men det är bäst att vänta med det tills man klart kan identifiera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att man fått den bästa tänkbara handen preflop innebär det ju inte att man kommer att vinna den största potten...tyvärr. Man vill ju så klart mjölka så mycket som möjligt, men i ditt fall tyckte jag bettet preflopp borde varit större, minst 200 (4*BB). Sedan ett rejält bett på floppen (kanske 150% av potten, kanske mer, tom en all-in). Bättre att vinna en liten pott än ingen pott alls....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur relevant det är, men när jag får AA första handen i en SNG brukar jag trycka in. Många av tomtarna tror att man är all-in maniac och synar med det mesta. Jag har inte forskat i om det är så särskilt lönsamt eller inte, men av tre gånger jag har fått AA första given, så har jag fått två synare två gånger, samt inga synare en gång. Har någon annan några tankar kring detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur relevant det är, men när jag får AA första handen i en SNG brukar jag trycka in. Många av tomtarna tror att man är all-in maniac och synar med det mesta. Jag har inte forskat i om det är så särskilt lönsamt eller inte, men av tre gånger jag har fått AA första given, så har jag fått två synare två gånger, samt inga synare en gång. Har någon annan några tankar kring detta?

 

Ja, jag tror att det bara är marginellt bättre än att folda dem, alltså inte så bra. Här är det dessutom bara 6 personer som spelar vilket leder till att den vanliga super tighta SnG-strategin inte riktigt funkar eftersom man tappar för många mörkar då. Jag brukar sikta på att höja åtminstone 10% av min stack för att förstöra de implicita oddsen för synare. I det aktuella fallet kan det vara någon poäng med att höja upp till 20% av stacken och sedan ställa in på alla floppar som inte är extremt skrämmande (och kanske slowplaya på en del mer gynnsamma floppar), jag är lite osäker på det exakta EV:et här men det är åtminstone hyffsat positivt.

 

P.S. Jag har provat att ställa in med AA preflopp tidigt i en SnG, men i min erfarenhet så ger det nästan aldrig syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...