Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Vet inget om FI. Minns inte direkt hur jag upplevde honom då jag inte postar den här direkt efter spelet (även om jag har en svag känsla om att jag satte honom på ett äss av någon anledning). Har bara 20 giv ungefär mot honom i PT.

Seat 3 is the button.

Seat 1: sonnym ($182.30 in chips)

Seat 2: GreenCap($281.15 in chips)

Seat 3: JKlausen ($223.25 in chips)

Seat 4: _skippy_ ($133.25 in chips)

Seat 5: Qrull ($187 in chips)

Seat 6: redmundir ($223.55 in chips)

_skippy_: posts small blind $1

Qrull: posts big blind $2

dealt to GreenCap :7c::7h:

redmundir: folds

sonnym: folds

GreenCap: calls $2

JKlausen: folds

_skippy_: calls $1

Qrull: checks

Först och främst så synar jag bara med mitt par. En del vill väl inte spela så låga par och när man gör det vill väl folk som regel höja för att bli mer svårläst. Jag varierar mellan bet och syn och tanken med syn är att jag inte vill driva bort någon som skulle ha träffat floppen samtidigt som jag träffar triss (och underförstått betalar av med helst hela sin stack). Vad tycker ni om det resonemanget? Jag får sämre action på mina höga pocketpar om jag bara raisar med dem, men jag får fler motståndare som kan vara med i potten när jag träffar triss. Jämnar det ut sig eller inte? Vilket är bäst? Varför, är det en känsla ni har eller har ni någon matte bakom resonemanget?

----- FLOP ----- :7s::5s::Ad:

_skippy_: bets $4

Qrull: folds

Qrull sits out

Qrull sits back

GreenCap: calls $4

Här gör jag väl en miss till enligt mångas ögon. Antar att jag själv hellre höjer här. Det finns ju många kort som dödar actionet på turn då jag skulle kunna ha både färg och stegdrag. Dessutom kan han ju själv ha ett drag och jag hade ju två motståndare så det är ju dubbel risk att en FI har det. Antar att detta är en klar läcka och att jag i fortsättningen ska höja direkt här. Att jag inte gör det är väl att jag blir girig och vill mjölka ur en bet till innan han ev. viker mot mitt omslag. Men det är ju en ohöjd pott så han "förväntas" ju inte beta men gör det ändå. Han borde väl ha något. Men "tål handen ett omslag" tänker jag väl innan jag checkar. Fan.. detta verkar inte vara en spricka i skrovet, detta verkar vara ett hål som läcker pengar. Kommentarer, tack!

----- TURN ----- :7s::5s::Ad::Kc:

_skippy_: bets $10

GreenCap: raises to $25

_skippy_: calls $15

Han betar när ett ofarligt kort kommer och jag höjer. Rätt storlek på beten? Han synar... har han ett halvdant äss eller hade han kanske rent av ett drag? Kommentarer?

----- RIVER ----- :7s::5s::Ad::Kc::Qs:

_skippy_: bets $102.25 and is all-in

Ja, färgdraget kom och han betar rakt ut allt han har kvar i en överbet av potten som är på 64 dollar. Satte han ett drag? Varför betar han så mycket? Här borde jag ångrat att jag inte höjde på floppen, men istället så...

GreenCap: calls $102.25

... som en hjärndöd apa som bara trycker på knappar. Han bör väl ha det där satta färgdraget eller en bluff. Möjligen, möjligen 55 för lägre triss som han betar för värde om han tror att färgen skrämer mig till en check bakom honom. Hur som helst så synade jag iaf utan att tänka, idiot som man är. Kommentarer på synen på rivern uppskattas mycket, men även handen i övrigt. Tack!

----- SHOW DOWN -----

_skippy_: shows [Ah 6s] (A Pair of Aces, King high)

GreenCap: shows [7c 7h] (Three of a kind, Sevens, Ace high)

GreenCap collected $265.50 from Main pot

Postad

Svårt läge. För mig brukar sånna här lägen sluta med att jag blir förbannad och trycker syn.

Man behöver ha bäst hand här knappt 40% för att synen på river ska vara korrekt. Jag är inte säker, men jag tycker att det är tillräckligt för att syna mot en okänd. Måste ha en stark read för att lägga mig här.

Förvisso är det rätt svårt att sätta han på en logisk hand som du slår, men jag synar ändå. Prf kan han ju i princip ha vilken hand som helst, då han completar från SB. Floppen kan han ju donka med vilket par som helst och färgdrag, stegdrag. Din raise på turn skrämmer ju inte bort mycket.

Han skulle kunna ha ett konstigt tvåpar, typ K7 eller så, men måste väl vara dåligt att ställa då? A5, 55 som han spelat konstigt är väl också möjligt.

Postad
Höj preflop, höj flop, höj turn mer, folda river.

Hej. Känner till att de flesta nog tycker så, men skulle du kunna utveckla det lite mer? Vad tror du om tanken att få med fler folk till floppen som kan betala av när jag träffar? Hur mycket ska jag höja på turn? Om jag hade höjt så mycket på turn som du tycker, skulle jag ändå kastat rivern då? Oddsen blir ju bättre.

Tacksam för svar:

GreenCap

Postad

77 är dock snarare å betrakta som middle-pair, inte lågt par, den kan klara sig själv till viss del. du lär ju inte få betalt om du floppar set i limppott heller ändå. nåja, oavsett vilket, synen på flopp blir man ju spyfärdig på, den är helt enkelt total fel, måste få han att betala för drag+bygga pott, nåt annat finns bara inte :P

sen så har dom 99% av fallen en hand dom tycker är jättebra vid såna överbets, kan möjligtvis va top-two eller annat set men troligtvis färg.

Postad
Hej. Känner till att de flesta nog tycker så, men skulle du kunna utveckla det lite mer? Vad tror du om tanken att få med fler folk till floppen som kan betala av när jag träffar?

Blir ju nästan lite orolig när du spelar NL200 och inte vet varför du ska höja med 77 i CO.

För att sammanfatta det.

1. För att ta initiativet i poten

2. Bygga pot för om du träffar

3. För att ha fold equity om du missar flopen

Postad
Hej. Känner till att de flesta nog tycker så, men skulle du kunna utveckla det lite mer? Vad tror du om tanken att få med fler folk till floppen som kan betala av när jag träffar? Hur mycket ska jag höja på turn? Om jag hade höjt så mycket på turn som du tycker, skulle jag ändå kastat rivern då? Oddsen blir ju bättre.

Tacksam för svar:

GreenCap

Tanken med att höja pre är

1. Du kommer att plocka upp potten på floppen/pre mycket. Detta blir stora summor i längden.

2. Folk betalar av lättare (med rätta) i höjda potter. Det är helt enkelt svårt att få in 100b bra när du träffar set med 77 om ingen träffat underset eller liknande. På lägre nivåer funkar det, men NL200 är ändå så pass högt att många fattar att de inte ska go crazy i ohöjda potter. Även om det är fler som kan betala av uppvägs inte detta på långa vägar IMO.

3. Du limpar väl aldrig en stor hand först in på CO, vilket gör att han direkt kan utesluta vissa händer.

4. Att höja fler händer gör det svårare för folk att spela mot dig (något luddigt argument).

Runt 35 på turn är lagom. Då har han ett pottbet kvar i stacken(?) på river. Även om du då får bättre odds är det oftast en fold (vilket är svårt). Folk bluffar inte alls ofta här.

Postad
Blir ju nästan lite orolig när du spelar NL200 och inte vet varför du ska höja med 77 i CO.

För att sammanfatta det.

1. För att ta initiativet i poten

2. Bygga pot för om du träffar

3. För att ha fold equity om du missar flopen

Hihi...!

Jag kan väl lugna dig med att skriva att jag vet mycket väl varför man höjer 77 i CO. Som jag skrev så växlar jag mellan höj och syn och jag ville veta om någon hade någon matte bakom argumentet att det är bättre att höja. Jag antar att informationen finns någonstans i pokertracker, även om jag inte haft det så länge på denna datorn. Dessutom är jag nog inte tillräckligt drillad i PT för att få fram den infon. Så om någon kan förklara hur jag kan jämföra (i PT) "stulna" blinds + "CB-vinst" med setvärde per extra motståndare jag får med vid syn (hoppas ni fattar vad jag menar för nu gör jag det knappt själv).

Du nämner tre bra argument för att höja även om jag måste säga att jag personligen inte tycker att ha initiativ i sig är något självändamål. Liksom, vad ska jag göra med det? Visst, det leder ofta till att man får en bättre fold equity men då bör man inte stapla upp det som två punkter utan bara en. Missar jag något med initiativet så vore det snällt om du postade igen och förklarar.

Att bygga pott är ett annat intressant argument. Det är ju som sagt svårare att få in hela stackar på $200 än lägre, men jag skulle gärna vilja kolla lite med de siffrorna i PT om någon kan tipsa mig hur. Det är ju sant att jag får in mer pengar om det är höjt innan, men, (om man inte räknar med den större fold equity´n i en större pott på floppen) att få in mer pengar är ju inte ett mål i sig, utan det handlar ju om att få in mer pengar jämfört med hur mycket jag investerat innan floppen. Att få in hundra dollar extra pga en höjning pre är ju i sig ingen vinst om det bara motsvarar ex. 6 ggr pengarna jag investerade preflopp. Exempelvis är det ju lättare att vinna 10 dollar av sin motståndare än 100 dollar av densamme. Så då är det ju bättre att syna för 1 dollar pre och vinna 10 än att höja till tio och lyckas klämma ur FI $60. $60 vore ju $50 mer än i första exemplet men ändå skulle jag ju gå back eftersom jag inte skulle få odds för min triss. Men det räknar ju som sagt inte med pengarna jag tjänar när FI synar pre och kastar på floppen till mitt CB. Ej heller "stulna" blinds.

Det jag skrev ovan kan verka lite luddigt för jag är ganska trött nu. Dock, innan jag blir helt idiotförklarad 8-) , vill jag påpeka att det jag skrev inte är ett argument från min sida att man borde syna med paren pre. Det är bara ett försök till förtydligande om vad det är jag vill knåpa med inne i PT och att jag skulle vilja ha guidning om vilka flikar som kan ge mig svaren på detta.

Så en fråga till dig ebisumaru eftersom jag har för mig att jag läst någon gång att du spelar högre än detta (ja, och alla andra med såklart som spelar högre än NL$200).

Höjer ni fortfarande med ex 77 pre på de nivåer där folk trebetar lite mer? Hur gör ni då som "standard"? Där jag spelar tycker jag att det nästan aldrig trebetas och då blir det ju lättare att stjäla floppar, men hur göra om folk höjer tillbaka pre. Kastar ni dem då och börjar se till att få en bra balans med mer höga par vid höjning pre? Ja ja, lite OT men jag hoppas ni har överseende med det så här dags på dygnet.

(Om ni vill se vad han hade står det i vitt underst i OP)

(och vad betyder FYP som jag läst i massa trådar?)

Postad

hmm, vart lirar du? tycker det 3-bettas ganska friskt preflop på ongame iaf på nl200. och ja, 77 är ingen kul hand att få 3bettad emot sig, om du är offpos å tillräckligt stor 3-bet så får du ju folda, men i pos mot en aggressiv spelare kan du alltid omvärdera, 77 är INTE 22... dock så suger den å få 3-bettad emot sig :P

känns som att en höjning eller syn preflop med 77 kan va ungefär samma ev i just den handen, dock så är det en jäkla skillnad om du har en extrem-tight image som det verkar eller lag om du får nåt monster :P

framförallt undrar jag vad du tänker när du inte höjer han på flopp?

Postad

För att syna pre efter en 3bet med ett lågt pp bara för att jaga set måste du få ok odds, och att inte spelaren kan 3betta light, dvs en spelare som i stortsett bara 3bettar AA och KK typ. Annars foldar du bara, sen är det ju bra om du är IP också, mkt lättare att få ut mer värde då.

Postad
För att syna pre efter en 3bet med ett lågt pp bara för att jaga set måste du få ok odds, och att inte spelaren kan 3betta light, dvs en spelare som i stortsett bara 3bettar AA och KK typ. Annars foldar du bara, sen är det ju bra om du är IP också, mkt lättare att få ut mer värde då.

Håller med om detta. Sen kan man inte bara vika 7or mot en aggro spelare efter att man har höjt knappen först in och han 3-betat från BB. Det är då man måste börja spela poker. Annars synar jag gärna mot en tight spelare med 100bb+ stackar. I andra situationer så gör är det bäst att vika. Luddigt skrivet, men det beror på väldigt mycket.

Postad
Hihi...!

Jag kan väl lugna dig med att skriva att jag vet mycket väl varför man höjer 77 i CO. Som jag skrev så växlar jag mellan höj och syn och jag ville veta om någon hade någon matte bakom argumentet att det är bättre att höja. Jag antar att informationen finns någonstans i pokertracker, även om jag inte haft det så länge på denna datorn. Dessutom är jag nog inte tillräckligt drillad i PT för att få fram den infon. Så om någon kan förklara hur jag kan jämföra (i PT) "stulna" blinds + "CB-vinst" med setvärde per extra motståndare jag får med vid syn (hoppas ni fattar vad jag menar för nu gör jag det knappt själv).

Du nämner tre bra argument för att höja även om jag måste säga att jag personligen inte tycker att ha initiativ i sig är något självändamål. Liksom, vad ska jag göra med det? Visst, det leder ofta till att man får en bättre fold equity men då bör man inte stapla upp det som två punkter utan bara en. Missar jag något med initiativet så vore det snällt om du postade igen och förklarar.

Ok vad bra :). Om det framstod som att jag ville idiotförklara dig så var det inte alls meningen, ber om ursäkt för det isåfall.

Initiativ är ju helt enkelt för som du säger att du får högre fold equity, men även så får det fi på defensiven och du kan styra hur du vill spela poten, speciellt i position. Du kan ta gratiskort på flop eller turn, till exempel. Samtidigt som du bygger en image som hjälper att få betalt när du träffar med händer.

Om du höjer preflop kommer något av följande förmodligen hända. (Antar att endast 1 synar och du spelar HU på flop).

1. Du stjäl blindsen (+1,5BB)
  2. Du blir 3-betad och måste vika (-4BB)
  3. Du får syn, missar, men vinner poten på flop (+9BB)
  4. Du får syn, träffar, men vinner poten på flop (+9BB)
  5. Du får syn, missar och måste ge upp handen (-15BB)
  6. Du får syn, träffar och får in mer pengar i poten (+9BB + XBB)

Om du limpar preflop kommer något av följande förmodligen hända. (Vi antar att SB limpar in och BB checkar. Och om någon höjer preflop så slänger de in ett CB på flop).

1. Du missar flopen och måste vika (-1BB)
  2. Du missar flopen och köper poten (+2BB)
  3. Du blir höjd preflop, synar, missar och måste vika (-5BB)
  4. Du blir höjd preflop, synar, träffar och vinner poten på flop (+12BB)
  5. Du blir höjd preflop, synar, träffar och får in mer pengar i poten (+12BB + XBB)

Detta är ju en väldigt förenklad version som tar generella antaganden (t.ex. djupa stackar), men jag tycker den vissar rätt bra på vad som oftast kan hända. Den viktiga variabeln här är väl i stort sett (XBB). Finns inte (XBB) skulle höja preflop enkelt vara det som är mest EV+.

Nu finns (XBB) med i ekvationen och det är den som är avgörande mellan limp eller höj. (XBB) är oftast relaterad till potstorlek, och där har en höjning preflop ett övertag. Hoppas att det här visar lite hur jag tänker, sen är jag väldigt osäker på hur (XBB) påverkar det här, någon får gärna försöka sig på att förklara den variablen.

Rent spontant känns en höjning preflop som mest EV+.

Postad

Tack så mycket Bzkt!

Väldigt intressant post. Det var precis det där jag var ute efter att "grotta" i. Är det någon som kan ge tips om hur jag kollar upp (XBB) i PT. Det vore väldigt intressant att se de faktiska siffrorna där, även om jag måste vänta ganska länge innan min PT-bas blir pålitlig. Jag ifrågasätter inte påståendet om att det är bättre att höja, men jag skulle vilja ta reda på hur mycket bättre det är mot en random FI, ex. första gången vi möter personen i fråga. Är det 2% bättre EV att höja eller 80% bättre (lite överdrivet)?

Postad

Hmm vet inte hur du ska plocka fram det ur PT, men en lös tanke är att filtrera fram PP som du vunnit potten med. Testa sedan att filtrera fram bara de av dessa händer som du har höjt före floppen, och sedan bara de du limpat och se vad snittpotten hamnar på i de olika fallen. Typ.

Mer intressant är nog dock att kolla dina resultat som helhet, utan att filtrera bort händer du förlorat.

Dock är såna här undersökningar begränsade på minst två sätt:

1) Varians. Du har förmodligen inte tillräckligt många händer för att få fram relevanta siffror.

2) Andra misstag. Du kan ju göra följdmisstag i höjda potter, bara för att ta ett exempel. Detta gör att resultaten från din undersökning blir mindre relevanta.

Bzkt, varför har du bara räknat med att han missar floppen när han inte blir höjd efter att ha limpat?

Postad
Bzkt, varför har du bara räknat med att han missar floppen när han inte blir höjd efter att ha limpat?

Oops :)

För att få någon statistik på det från PT behöver du nog väldigt, väldigt många händer.