Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ja, jag har inte den blekaste vad jag ska göra här...

kom på just efter att jag kanske ska infoB men hur mkt?

allin känns meningslöst då ett A bara synar o dom flesta andra händerna släpper lr?!

(Helt sjukt i samma stund som jag skriver får jag QQ på 2bord o xxA på båda flopparna=/, hjjjälp!

***** Hand 674217741 *****

15.00/30.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 5 juli 2007 02:54:29

STT $10 NL (Real /Tournament )

Seat 1: Fantoni (2235.00)

Seat 2: Thierry41 (1485.00)

Seat 3: Hero (1470.00)

Seat 4: DeTTen (840.00)

Seat 5: All-right (1470.00)

Seat 6: 1thecat (1500.00)

Seat 7: eileenleve (1500.00)

Seat 8: ahmed55 (1500.00)

Seat 9: Blindman48 (1500.00)

Seat 10: Triple2 (1500.00)

Hero post SB 15.00

DeTTen post BB 30.00

** Deal **

Fantoni [N/A, N/A]

Thierry41 [N/A, N/A]

Hero [Qs, Qd]

DeTTen [N/A, N/A]

All-right [N/A, N/A]

1thecat [N/A, N/A]

eileenleve [N/A, N/A]

ahmed55 [N/A, N/A]

Blindman48 [N/A, N/A]

Triple2 [N/A, N/A]

*** Bet Round 1 ***

All-right Raise to 120.00

1thecat Fold

eileenleve Fold

ahmed55 Fold

Blindman48 Fold

Triple2 Fold

Fantoni Call 120.00

Thierry41 Fold

Hero Raise to 510.00

DeTTen Fold

All-right Fold

Fantoni Call 510.00

*** Flop(Board): *** : [9c, Ad, 2d]

*** Bet Round 2 ***

??????

Hero Check

Fantoni Bet 990.00

??????

Postad
Jag hadde betat ut på flop och om det synas där så är du oftast slagen !

Haha skön, då är man verkligen slagen... måste fråga då varför det inte är bättre att check syna alla gånger han betar istället, måste ju ge mer värde isf?

Postad
Haha skön, då är man verkligen slagen... måste fråga då varför det inte är bättre att check syna alla gånger han betar istället, måste ju ge mer värde isf?

Problemet med check-syn är ju att du låter honom ta över initiativet och bestämma storleken på beten. I exemplet ovan är check-syn synonymt med allin. Betar du har du fortfarande lite FE.

Tyvärr tror jag att det är kört oavsett. Fi spelar som om han haft AK-ATo eller medelhögt pp. Att han sätter hero på hyggligt högt pp, dock inte AA, är också ganska genomskinligt. Höjningen från 4bb till +10bb formligen skriker "jag har två riktigt bra kort men vill helst inte se en flopp".

Notera att detta är en $10 SnG, enbart ett par händer gammal. Det finns alltid en eller ett par hetsporrar i varje turre och under perioden som de fortfarande har några marker kvar tycker jag det är lugnast att hålla potterna nere och enbart attackera med riktigt bra träffar (stege+).

Hur vi än vänder och vrider på det så är heros hand bra men timingen sämre (omständigheterna och floppen kunde varit bättre). Hade det varit 5-6 spelare kvar och blindarna uppe i 50-100 hade läget varit gynnsammare. Nu känns handen som en potentiell dödsfälla.

Hur ska vi då spela vidare? Kasta paret och var glad åt att du har 2/3 stack kvar. Det finns tid att återhämta.

... Jocke

Postad
Vadå, fi kallsynar KK preflop och viker på flop för en pottbet?

Just ja, du vill ju bet/folda, viker för 1/3 pott då?

Nej, inte så. Budskapet i min första post kan ha varit lite tvetydigt men det är kanske för att jag skriver snabbare än jag tänker ibland. Läs igen, speciellt det sista stycket, vilket motiveras av texten i mitten.

Just fi's kallsyn på din stora höjning pre antyder imho att hans range är AK-ATo, JJ+. Ganska stor risk för att äckel-esset på floppen just fick sällskap och dina damer inte är värda ankskit. Vilka andra händer finns det som fi kan sitta på och som vi slår?

Nej, jag står fast vid att QQ tidigt in i en SnG på den här nivån är lätta att förlora med och varför kasta in mera pengar i potten när du vet att fi knappast kallsynar med något som inte har oss kraftigt dominerat?

Färgdraget oroar mig inte speciellt mycket eftersom esset på bordet är i dragfärgen och jag skulle vilja se den fi som synar +10bb pre med KQs.

Vad tycker du motiverar en check/syn? Vilka troliga händer har du satt fi på då?

Kalla mig gärna feg men HH'n ovan får mitt spindelsinne att löpa amok. Inget bra tillfälle att komma viftandes med ett par damer. En normalt funtad fi (vilket vi får anta, utan någon annan read) har AK i det läget samtidigt som han med största sannolikhet vet att du inte har AA. Det omvända, att kan skulle sitta med QQ/KK och vara lika orolig som du för esset på brädan är väl föga sannolikt, eller?

Postad

Lagen om alltings jävlighet: När du plockar upp QQ eller KK i en Mtt elle SnG så sitter det alltid nån tomte med typ A3off och synar ditt preflopraise, oavsett hur mycket du raisar. Och till råge på allt så kommer det ett A på flop 99,9999% av gångerna (samtidigt som du naturligtvis inte träffar trissen).

Postad
Lagen om alltings jävlighet: När du plockar upp QQ eller KK i en Mtt elle SnG så sitter det alltid nån tomte med typ A3off och synar ditt preflopraise, oavsett hur mycket du raisar. Och till råge på allt så kommer det ett A på flop 99,9999% av gångerna (samtidigt som du naturligtvis inte träffar trissen).

jaså då får du nog byta site.

Jag check-foldar här.

Varför kasta bort 2/3 av stacken när man troligtvis ä slagen bara för att man förlorat 1/3.

1K ä plenty för en comeback.

Postad
sitter det alltid nån tomte med typ A3off och synar ditt preflopraise

Jag förstår inte riktigt det här. Själv är jag glad att det sitter tomtar och synar med skräphänder. Eller tänker jag fel? :roll:

Postad
Ah okej, blev lite förvirrad när du skrev om FE när vi uppenbarligen inte har nån.

Check/fold kan säkert vara bättre, men jag är inte helt säker.

Att anta att fi är normalt funtad känns som tjänstefel.

FE *hade* vi kunnat ha, en liten smula om nu fi spelat ett mellanpocket, men iom att vi checkar sumpade vi det lilla vi hade. Utan A på floppen antar jag att vi gjort en CB eller en C/R eller något liknande aggressivt move.

Check/fold alternativet är det enda som jag kan förespråka givet förutsättningarna vid bordet. Felet som OP gjorde är tvåeggat. Antingen höjde han för lite pre (klarade inte av att skrämma bort fi) och samtidigt höjde han för mycket och gjorde potten för stor för tidigt in i turren. Hade det varit jag skulle jag enbart limpat med i fi's höjning och spela för set eller överpar. Svårt att kasta QQ men mot ett fullt bord och ett A på bordet hade jag nog klarat av det med. Trist att syna och springa in i en AK.

Ang. tjänstefelet så kan man ju tycka att alla ens fi är jubelidioter med råflax men om man tillskriver dem lite mera tankeverksamhet än en tom Pepsiburk så brukar det gå lättare att försöka spela poker mot dem. Men det är ju en smaksak vilket sällskap man föredrar. ;-)

... jubilidioten

Postad

Heh, lite förvirring vad gäller begrepp här.

Fold betyder att lägga sig, equity betyder värde.

Vi får inte ut något värde av att få en sämre hand att lägga sig.

Om du syftar på att fi kan ha t.ex JJ/TT och vi "måste" lägga oss mot en bet, och vi betar för att inte bli bortbluffade, så är jag med. Men det är fortfarande inte folding equity.

Dessutom vore inte en syn pre någon limp, utan en katastrofalt dålig syn.

Dina råd om hur spela QQ här är förkastligt dåliga, du ger upp tokmycket värde om du inte vill ta betalt preflop med en så här stark hand. Hero spelade preflop klanderfritt.

Det handlar inte om att tycka hit eller tycka dit, sannolikheten för att fi är pissdålig är helt enkelt stor.

Postad
Jag förstår inte riktigt det här. Själv är jag glad att det sitter tomtar och synar med skräphänder. Eller tänker jag fel? :roll:

Han menar naturligtvis att dom ska syna med T9 preflop och stacka av med TP när du har överpar!, inte att dom ska syna med A3 och klonka esset varje gång!, fast å andra sidan stiger ju AK och AQ i värde då, så det drar väl jämnt skägg.

Problemet är väl att veta ifall dom satt på T9 denna gången och värdebettar sitt mellanpar, alternativt semibluffar färgdrag eller att dom faktiskt har esset. Med tanke på att det finns sjukt mycket löspassiva spelare på den här nivån får man förmoda att han har esset..

Vet inte riktigt var jag vill komma med detta.. tror jag vill ha sagt: check/fold.

Med reservation för check/syn ibland med nån slags read.

Postad

Man måste kunna spela PostF oxå annars blir EV+ PreF snabbt EV- PostF. Och tycker man att check/syn av en AI är rätt spel här på floppen mot john doe så är ens postf spel inte direkt lysande.

Damer blir lätt svårspelade postF. Och pushar du så vinner du när han synar 50% av gångerna skulle jag uppskatta det till.

Postad

Preflop spelet behövs igentligen inte diskuteras så mycket. Ja kan ibland ha som allternativ att ställa rakt av där, just för att slippa sånna här jobbiga lägen på flop. Då kan man oftast plocka ner potten direkt eller hoppas på nån tomtesyn av exempelvis AT eller liknande (villken ofta förekommer just på 10$ nivån).

På floppen kan du inte gärna göra ett bet för att sen lägga handen. Därför kvarstår allternativen att check/folda eller check/syna. De är nog tyvärr bara att inse att han allt för ofta har ett A här. Nä ja biter i det sura å check/foldar bara.

Checkar han däremot bakom kan man börja tänka om på turn...

Postad

Tack för alla svar och vad jag fick fram så bör jag Ch/Folda..

men dock så syna jag ändå och d funka d me..:D

*** Bet Round 2 ***

Hero Check

Fantoni Bet 990.00

Hero All-in 960.00

*** Turn(Board): *** : [9c, Ad, 2d, 2c]

*** River(Board): *** : [9c, Ad, 2d, 2c, Jd]

*** Showdown *** : Rake: 0.00 Total Pot: 3090.00

Fantoni [Qc, Jc] Two pair jacks and deuces Win: 0.00

Thierry41 Fold Win: 0.00

Hero [Qs, Qd] Two pair queens and deuces Win: 3090.00

ja fick lite sågning i chatten av spelaren som ställde att han visst att jag inte hade ess och att jag va dunderfisk m.m..