Hjulapan Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Folk här verkar ha stora problem med att skilja på objekts- och predikatsform av "de". Hör ni inte hur (eller ser) hur illa det låter med exmpelvis "dem sa till mig" Har ni så svårt för att skilja på de och dem så skriv dom. Det ser i alla fall inte lika hemskt ut. Annars kan ni bara sätta in han och honom istället för de och dem för att testa vilket kasus pronominat ska ha. Skulle ni säga "honom sa till mig"? Tror inte det, alltså ska det vara "de sa till mig" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rooney Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Att folk har problem med de och dem är ju inget specifikt för pokerspelare direkt. Orka whina ens. Tror inte din språkskola gör någon varken smartare eller gladare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
azN- Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Folk här verkar ha stora problem med att skilja på objekts- och predikatsform av "de". Hör ni inte hur (eller ser) hur illa det låter med exmpelvis "dem sa till mig" Har ni så svårt för att skilja på de och dem så skriv dom. Det ser i alla fall inte lika hemskt ut. Annars kan ni bara sätta in han och honom istället för de och dem för att testa vilket kasus pronominat ska ha. Skulle ni säga "honom sa till mig"? Tror inte det, alltså ska det vara "de sa till mig" Eller ta det på engelska: de = they, dem = them Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjulapan Postad 4 Juni , 2007 Författare Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Att folk har problem med de och dem är ju inget specifikt för pokerspelare direkt. Orka whina ens. Tror inte din språkskola gör någon varken smartare eller gladare kanske inte, men jag tycker mig ha sett det väldigt mycket just här. Sen var det någon dum fan som skrev "lär dig svenska" till mig för att jag skrev "jag är bättre än du" Hört talas om satsförkortning??? Folk i allmänhet är väldigt obildade. Men jag antar att det är bra pokermässigt. Förmodligen samma ärkeknölar som förser vinnarna vid borden med alla stålar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heimdall87 Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 kanske inte, men jag tycker mig ha sett det väldigt mycket just här. Sen var det någon dum fan som skrev "lär dig svenska" till mig för att jag skrev "jag är bättre än du" Hört talas om satsförkortning??? Folk i allmänhet är väldigt obildade. Men jag antar att det är bra pokermässigt. Förmodligen samma ärkeknölar som förser vinnarna vid borden med alla stålar Du jämför språkbegåvning med intelligens och hittar kausalitet...? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Metaddict Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Folk här verkar ha stora problem med att skilja på objekts- och predikatsform av "de". Hör ni inte hur (eller ser) hur illa det låter med exmpelvis "dem sa till mig" Har ni så svårt för att skilja på de och dem så skriv dom. Det ser i alla fall inte lika hemskt ut. Annars kan ni bara sätta in han och honom istället för de och dem för att testa vilket kasus pronominat ska ha. Skulle ni säga "honom sa till mig"? Tror inte det, alltså ska det vara "de sa till mig" Ett tips är att korrekturläsa sitt inlägg innan man postar om man ska klaga på folks skriftspråk Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
decoy Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Många på det här forumet gör sig skyldiga till betydligt värre språkliga fel; många kan inte stava, förefaller vara ordblinda, o.s.v.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Goatse Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Nä. Poker har förmodligen gjort mig smartare. Däremot tillkom inga gratis svensklektioner. Fenomenet verkar inte vara vanligare här än på något av de andra fora jag besöker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjulapan Postad 4 Juni , 2007 Författare Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Du jämför språkbegåvning med intelligens och hittar kausalitet...? Uppenbarligen var de inte närvarande vid svensklektionerna i skolan och därmed gått miste om gymnasiebehörigheten. Gymnasiets första matematikkurser är ganska grundläggande för att förstå statistik och sannolikhet som krävs för poker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjulapan Postad 4 Juni , 2007 Författare Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Ett tips är att korrekturläsa sitt inlägg innan man postar om man ska klaga på folks skriftspråk Du kanske vill specificera det lite mer Metaddict? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Superlative Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Uppenbarligen var de inte närvarande vid svensklektionerna i skolan och därmed gått miste om gymnasiebehörigheten. Gymnasiets första matematikkurser är ganska grundläggande för att förstå statestik och sannolikhet som krävs för poker. Alltid lika intressant när en språkvårdsförespråkare själv gör uppenbara stavfel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KungKroon Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Det kan också vara så att folk inte bryr sig om rättstavning här på forumet, då deM känner att det inte har så stor betydelse. Jag ska iofs inte snacka då jag tiltar loss så fort någon särskriver ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heimdall87 Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Uppenbarligen var de inte närvarande vid svensklektionerna i skolan och därmed gått miste om gymnasiebehörigheten. Gymnasiets första matematikkurser är ganska grundläggande för att förstå statestik och sannolikhet som krävs för poker. Nu drar du slutsatsen att okunskap inom kasus korrelerar med kunskaper inom matematik och du vågar dessutom påstå att man saknar gymnasiebehörighet om man inte är hundraprocentig inom svenska språket. Dessutom har du stavat fel till statistik. Jag skulle kunna tillrättavisa dig hela kvällen men jag tänker gå och lägga mig. Troligtvis är du inte så trångsynt som du verkar vilja uppfattas och folk slösar antagligen bara bort sin tid på en oseriös persons åsikter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KungKroon Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Du kanske vill specificera det lite mer Metaddict? lite mer, Metaddict? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ignatius Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Språkpolis - när du inte är duktig på något annat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
greywolf Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Så länga man förstår utan några större besvär vad som skrivs så kvittar det EMÅ. Språkfascister finns det gott om. Det blir dessutom lätt löjligt när man ska tillrättavisa andra och själv skriver fel.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Goatse Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Språkpolis - när du inte är duktig på något annat. Detta stämmer, enligt mina empiriska erfarenheter, faktiskt väldigt ofta. De få språkpoliser jag känner IRL är rätt tröga när det gäller allt annat. Stämmer förmodligen för de flesta typer av besserwissers - de måste ju hävda sig på något vis. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
brainslicer Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Här var det ord och inga visor. BÖT nån yrke från pokerspelare till språkpolis? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SMaccan Postad 4 Juni , 2007 Rapport Share Postad 4 Juni , 2007 Det kan också vara så att folk inte bryr sig om rättstavning här på forumet, då deM känner att det inte har så stor betydelse. Jag ska iofs inte snacka då jag tiltar loss så fort någon särskriver ^^ Ironi? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjulapan Postad 5 Juni , 2007 Författare Rapport Share Postad 5 Juni , 2007 Folk tog tydligen åt sig. lite mer, Metaddict? Oj du hittade ett interpunktionsfel. Ja där satte du verkligen dit mig. Språkpolis - när du inte är duktig på något annat. Skönt att du vet det, Ignatius. kan du inte berätta nåt mer om mig som jag inte känner till? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KungKroon Postad 5 Juni , 2007 Rapport Share Postad 5 Juni , 2007 Men snälla! ... Herregud... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 5 Juni , 2007 Rapport Share Postad 5 Juni , 2007 Tror att majoriteten av "dem"-maffian är födda -87 också. Kan knappast vara nån slump. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjulapan Postad 5 Juni , 2007 Författare Rapport Share Postad 5 Juni , 2007 Nu drar du slutsatsen att okunskap inom kasus korrelerar med kunskaper inom matematik och du vågar dessutom påstå att man saknar gymnasiebehörighet om man inte är hundraprocentig inom svenska språket. Dessutom har du stavat fel till statistik. Jag skulle kunna tillrättavisa dig hela kvällen men jag tänker gå och lägga mig. Troligtvis är du inte så trångsynt som du verkar vilja uppfattas och folk slösar antagligen bara bort sin tid på en oseriös persons åsikter. Rubriken var satt med en skämtsam underton eftersom detta är ett pokerforum och folk gör det felet som jag påpekande hela tiden. Men det nådde tydligen inte riktigt fram till dig, heimdall87. Sedan kan man ju undra varför du tar åt dig så personligen av en, som du själv säger, meningslös diskussion. Kan det möjligtvis vara så att du själv har IG i svenska? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gregcadillac Postad 5 Juni , 2007 Rapport Share Postad 5 Juni , 2007 Fan vad jag hatar svenskalärare och blivande svenskalärare:twisted: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Waggho Postad 5 Juni , 2007 Rapport Share Postad 5 Juni , 2007 Folk här verkar ha stora problem med att skilja på objekts- och predikatsform av "de". Hör ni inte hur (eller ser) hur illa det låter med exmpelvis "dem sa till mig" Har ni så svårt för att skilja på de och dem så skriv dom. Det ser i alla fall inte lika hemskt ut. Annars kan ni bara sätta in han och honom istället för de och dem för att testa vilket kasus pronominat ska ha. Skulle ni säga "honom sa till mig"? Tror inte det, alltså ska det vara "de sa till mig" En person här verkar ha stora problem med att skilja på singular och plural av "pronomen". Hör du inte hur (eller ser) hur illa det låter med exempelvis "testa vilket kasus pronominat ska ha" Annars kan du bara sätta in bordet och borden istället för pronomenet och pronomina för att testa hur det ska vara. Skulle du säga "igår köpte jag det finaste borden"? Tror inte det, alltså ska det vara "det pronomonet, de pronomina". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts